Staand achter je studiodesk?

Manic

Ouwe rot
Lid sinds
5 januari 2009
Berichten
1.299
Locatie
Achterhoek
Ik zit al een tijdje met het idee om een keer een studiodesk te maken waaraan ik moet staan ipv zitten. Ik merk dat ik staand veel lekkerder met de instrumenten kan spelen, maar ik vraag me af of het niet 'too much' is als ik helemáál niet meer kan zitten. Uiteindelijk zal toch een groot gedeelte van het arrangeren etc. in mijn DAW moeten gebeuren, dus op de pc.

Nu ben ik benieuwd naar jullie ervaringen. Zijn er uberhaubt mensen die alleen maar kunnen staan, of is dat echt een stom idee :D
 
Ik heb een staande stafel en ik zit op een cassierestoel, die zijn hoger dan normaal en daar zit een voetensteun onder.
Beide zijtafels zijn weer net een slag lager.

Voordeel is dat als je niet op je stoel zit je monitors nog steeds op de juiste hoogte staan.
 
Ik heb een staande stafel en ik zit op een cassierestoel, die zijn hoger dan normaal en daar zit een voetensteun onder.
Beide zijtafels zijn weer net een slag lager.

Voordeel is dat als je niet op je stoel zit je monitors nog steeds op de juiste hoogte staan.

Ja dat is ook een probleem waar ik mee zit, de monitors. Ik heb ze nu eigenlijk net te hoog voor als ik zit en net te laag voor als ik sta :stupid
 
Het is helemaal geen stom idee.
En die cassierestoel is inderdaad een goed idee, mocht je gaan voor een sta-meubel.

Alleen zijn spelen enerzijds en anderzijds editen en mixen twee verschillende activiteiten, die verschillende eisen stellen aan jouw monitor/zitpositie setup.
Waar voor mixen het veel nauwer luistert (ook de afstand monitor-bureau i.v.m reflecties), hoeven je oren, om lekker te spelen, niet echt in lijn te zitten/staan van de akoestische as van de speakers, zoals voor mixen/tweaken wel het geval is.
 
Interessante gedachte. Ik heb een vervelende L5-S1 hernia in de rug en lang zitten is ellende. Staan zou het
zeker helpen, maar heb me er nooit in verdiept. Die opmerking van brz is nice!
Op werk hebben we elektrisch in hoogte verstelbare bureaus, maar dat zal wel erg duur zijn voor thuis.
 
Ik heb een paar maanden geleden precies dezelfde keuze gemaakt. Een bureau gemaakt waar ik aan kan staan tijden het muziek maken. Veel actievere houding, dat is fijn. Een beetje swingen en je staat al meteen in dezelfde houding als waarmee je optreedt. Ook als er andere mensen komen jammen is het leuker om te staan. Laatst wel een simpele barkruk gekocht voor als ik echt een paar uur achter elkaar patches zit een maken of complexe sequencen aan het uitwerken ben. Aanrader! En beter voor je lijf!
 
Misschien een idee, maar of het juiste is waar je naar opzoek bent zal je even moeten kijken ¿
Je hebt ook van ergotron standing desk's die je op zit & stahoogte kan instellen.

Op hun website zie je wat de verschillende mogelijkheden zijn die evt. bij jou workflow past..
Nieuw wel prijzig, maar zijn ook wel op marktplaats soms te vinden..

Ergotron Desk Conversions

Voorbeeld:
33-349-200-3qtr_lg.jpg
33-349-200-3qtr-seated_lg.jpg
 
Zo een stoel
 

Attachments

  • Interstuhl-Counter-loketstoel-Every-1.jpg
    Interstuhl-Counter-loketstoel-Every-1.jpg
    32 KB · Bekeken: 73
keukenkasten van ikea met daarop Jaspers stands, massa bergruimte en lekker staan.
 
Ik heb voor het maken van beats zelf een rackblok gemaakt van 3 ikea lack tafeltjes met wielen eronder. Is zon 110cm hoog. Hier kan ik staand en ook zitten achter werken. Dit heb ik mede zo gedaan door rugproblemen maar ook omdat ik op een staande manier een toffere energie inbreng aan mijn muziek.

Wanneer deze basis dan goed is, stuur ik het naar pc waar ik het dan tot een echte track kan bouwen. Hiervoor heb ik een bureau inelkaar geknald van mdf/hout. Met boven het blad nog plek voor 6u aan rackmateriaal (ada8200 reverbs patchbay etc)
Mijn monitors zijn ook op deze plek afgestemd. Voor het maken van de basis vind ik het niet erg als ik niet psies in de sweetspot zit.

Werkt wel prima eigenlijk
 
Ik vind het ook wel een tof idee om verschillende hoogtes te hebben om aan te werken. Dan kom je lekker aan je beweging tijdens het muziek maken. :)

Ik heb nu ook verschillende hoogtes en daar wil ik juist van af.

En als het je om de beweging gaat, kun je beter blijven staan dan de hele tijd staan en zitten denk ik.
 
Ik vind het ook wel een tof idee om verschillende hoogtes te hebben om aan te werken. Dan kom je lekker aan je beweging tijdens het muziek maken. :)
Ja, zeker tof! Maar vooral als je de luxe hebt om twee studio's ter beschikking te hebben! In een studio is het toch schipperen met de hoogte van de monitors, tenzij je voornamelijk met hoofdtelefoon werkt.

Ik begin er niet aan, ik denk nl. dat het gauw een bevlieging zal blijken te zijn.
Tafeltennis / pingpong en zo nu en dan even pauze nemen is misschien een goed idee om aan voldoende beweging toe te komen.
 
Back
Top