TheoryBoard

As we move through time the universe is constantly reconstructing matter into novel forms. Old constructs fade into the past as new designs emerge. The TheoryBoard is the evolution of the MIDI controller. Its innovative lay out allows the user access to a new way of perceiving music, making it the ultimate hack for production and composition. Never before has a MIDI controller given this level of insight into the language of music theory. The previously complex world of scales, chords, inversions, melody, and harmony is finally packaged into an easy-to-use, simplified form. By merging color and sound the TheoryBoard provides a synesthetic experience for anyone interfacing with the product. Diatonic scales, chord groups, and the correlations between them are expressed through color giving the user a unique advantage by allowing visual reference points while playing. The TheoryBoard houses every scale known to man. When the user selects a scale they have full access to every note and every possible chord within that scale. This removes any doubt from what can, or can't be used... All the right combinations are right there at your fingertips. The TheoryBoard is for anyone interested in composing or producing music. A complete novice could pick this up and instantly level up their understanding of theory, while advanced producers could use this to derive new inspiration.



https://www.kickstarter.com/projects/1962606435/theoryboard-music-theory-made-easy
 

Attachments

  • 1a6d9af1134866afc34c47f14b382b58_original.gif
    1a6d9af1134866afc34c47f14b382b58_original.gif
    3,8 MB · Bekeken: 304
Last edited by a moderator:
Hij heeft een speciaal prijsje voor nederlanders gemaakt.

Ik vind $800 overigens wel redelijk aan de prijs mocht het ooit tot een echt produkt komen. Die "early bird" aanbieding waar TS en ik op ingeschreven hebben is dan wel weer te betalen. ($369 incl verzendkosten)
 
Leuke controller om zeer eenvoudig akkoorden te kunnen spelen. Hoewel je er vast ook wel iets van kunt leren moet je denk ik van de muziektheorie niet al te hoge verwachtingen hebben. In dat opzicht vind ik de naam "TheoryBoard" best wel misleidend.

$369 incl verzendkosten vind ik wel een redelijke prijs voor zoiets, maar het moet niet meer gaan worden. $800 slaat nergens op...

Zelf heb ik geen interesse.
 
Lijkt me ook een leuk apparaatje, ik heb 'm ook gebacked iig. De early bird prijs vind ik redelijk, de "reguliere" prijs had ik er niet voor over gehad. Nu nog maar 8 maanden wachten! :koffie:
 
Het heeft misschien met mijn muzikale achtergrond te maken, en misschien ligt het aan welk genre je maakt, maar ik vind het juist leuk on noten en akkoorden te gebruiken en combineren die je niet verwacht, die wringen of net niet kunnen en dat haal je - op basis van wat ik gezien heb - niet uit dit apparaat. Het is mij wat te voorspelbaar.
 
Leuk concept maar de prijs waar ie nu voor verkocht wordt ($369,-) vind ik al aan de hoge kant. $800,- voor een midicontroller is echt compleet idioot imo.
Het is wel een beetje een 'lui' apparaat, als je dat filmpje voor 5 minuten kijkt zie je eigenlijk al hoe simpel het is om muziek te maken zoals dat ding het 'voor je' gaat doen. Zoek een toonladder op, verzin een paar akkoorden en rammel d'r een melodietje met dezelfde toetsen overheen. Het is letterlijk zo simpel als dat, alleen combineert nu een chipje de toetsen voor je. Nogmaals, leuk ding, maar vind 't meer een hobbykitje dan iets wat honderden euro's moet kosten.
 
Ik hoop dat de normaal prijs als die echt de markt op gaat oom gewoon rond die 369,- zit, en dat die 800,- die ze nu aangeven gewoon een verkooptruc is om zo snel die 100k binnen te harken.
 
Ik heb geen enkel probleem met de prijs (369 dollar). Maar inderdaad, de uiteindelijk prijs is te hoog. Nu maar hopen dat het mei 2018 wordt geleverd en niet te maken krijgt met een flinke vertraging.
 
Even vlug bekeken.. leuk.. maar die scales zitten toch ook op Push? Die koop je tweedehands voor 200 oid. :)
Ok.. dat opgesplitste toetsenbord met akkoorden en melodie links voegt wel wat toe maar verder mis ik het nut een beetje in vergelijk met Push bv.

Op Maschine Jam zit ook iets met scales en kun je zeg maar strummen met die contact strips.. of eigenlijk heel snel langs een toonladder glijden met 1 vinger.. leek me wel leuk maar achteraf gebruik ik het bijna nooit.
Zelf vind ik het wel prettig om afentoe een beetje te experimenteren met nootjes die dan weer net buiten die ingestelde toonaard zitten.. dan blijf je dus maar switchen tussen scales..

Maar goed.. wel leuk dat dit soort tools gemaakt wordt.. hij ziet er wel catchy uit ook. :)
 
Laatst gewijzigd:
het werkt juist andersom:
des te meer je weet van theorie, componeren, muziekstructuren, enzovoort,,,des te meer zal je uit dit apparaat kunnen halen

het ding zelf is niet meer dan een rigide uitvoer apparaat van een armoedige uitvoering van slechts enkele basis-facetten van muziektheorie
 
cool idee, ben benieuwd of ik er iets leuks mee zou kunnen maken. op die demo klinkt het allemaal een beetje dertien in een dozijn maar in de kern vind mijn muziekvoorkeur zijn wortels natuurlijk ook wel in toonladders etc.

je zou mss verwachten dat wanneer het zo extreem makkelijk wordt een song te maken (en we de meeste akkoordprogressies/melodieën 'wel gehoord hebben') er meer aandacht zal komen voor sound design. maar goed dat komt misschien door mijn nogal gekleurde muziek-liefhebber perspectief, voor een minder ervaren luisteraar hoeft het misschien allemaal niet zo vernieuwend.
 
Tja.. mijn gevoel is dat het een beetje iets is voor de instant gratification generation. Natuurlijk is het makkelijk als je een bak met knopjes hebt die alleen resultaten geeft die 'goed' klinken. Het is een beetje hetzelfde als mensen die alleen de witte of alleen de zwarte toesen spelen, want dan kan je ook bijna niet fout gaan.

Toch heb ik het gevoel dat het veel beter voelt om gewoon echt een instrument te leren spelen. Natuurlijk duurt dat langer, maar dan hoef je je niet te beperken tot steeds 1 toonsoort. Er is namelijkj niets leuker dan een beetje buiten de lijntjes te kleuren af en toe.. of van toonsoort veranderen on the fly.

Aan de andere kant heeft hij wel toffe gekleurde ledjes.. da's een pluspunt ;)
 
Volgens mij snap ik iets niet. Je kan toch op dit ding on the fly van toonlader veranderen?
Hoezo wordt dit dan als zo beperkend ervaren?
Na het kiezen van de toonlader spuugt het elke mogelijkheid die klinkt uit. Wat wil je nog meer?
 
Ik begrijp best dat het wat weerstand oproept als je met een apparaat heel gemakkelijk iets kan doen wat vroeger moeite kostte. Echter, niet iedereen vind het leuk of heeft de tijd/zin om een instrument goed te leren spelen. Om over aangeboren talent maar te zwijgen. (/kijkt in spiegel)

Voor mij lijkt me dit apparaat echt een uitkomst. Lekker scales proberen zonder dat je de laptop met schema's ernaast moet hebben staan of stickertjes moet plakken op de toetsen! ik heb al een Cirklon die de mogelijkheid heeft om alle patterns maar een scale aan te passen maar dat blijkt toch niet echt heel fijn te werken als je bezig bent. Dan speel je wat in en klinkt het anders bij het afspelen. Dan is dit precies de stap verder in de richting die ik zoek.

Ik hoop dat ze het apparaat ook echt kunnen gaan maken, schijnt bij kickstarter toch wel een beetje een gok te zijn of dat gaat lukken, ook als het startbedrag gehaald wordt. Voor iets als dit durf ik voor de instapprijs die gok wel te nemen.

Ondertussen zitten ze op $86000 dus de kans dat ik daadwerkelijk geld ga betalen is al enorm hoog nou. ;)
 
De projecten die niet van de grond komen hebben vaak enkel een schets en wat ideeën. Dit project heeft een werkend prototype. Ik kan mij niet voorstellen dat dit niet op de markt wordt gebracht. Het doel is al bijna behaald en ze hebben nog heel veel dagen te gaan.

Dit wordt een succesje denk ik :) Net als jij heb ik er het talent niet voor om een keyboard te bespelen. En inderdaad niet continu meer kijken naar schema's, stickers plakken, etc. Daar komt ook bij: ik vind het veel leuker om technisch bezig te zijn, met sound design dus. Anders had ik zeker wel veel tijd en moeite gestoken om keyboard te leren spelen.
 
Back
Top