Hoe de mix/mastering van mijn track te verbeteren?

Oogst

Ingeburgerd
Lid sinds
25 januari 2005
Berichten
37
Locatie
Utrecht
Ik heb een track zo ongeveer af, maar ik nog weinig ervaring met mix/mastering dus ik vermoed dat die aspecten nog niet zo goed zijn. Ik heb hier de laatste tijd tutorials over gevolgd, maar hoewel ik in theorie snap wat EQ's en compressors en zo doen heb ik nog niet echt gevoel voor hoe ze goed toe te passen. Ik probeerde bijvoorbeeld een tape simulator VST over het eindresultaat te gooien maar hoorde geen verschil, en het lukte me ook niet echt om de compressor zo in te stellen dat het geluid mooi bleef en het toch harder werd.

Dit is wat ik tot nog toe heb:
http://www.proun-game.com/Random/Unfinished Song v27.mp3

Hebben jullie feedback of tips voor hoe de mixing en mastering van deze track te verbeteren?

(Ik wist niet zeker in welk subforum dit te posten, maar dit gaat over dynamics dus lijkt me de juiste plek?)
 
Aparte track, wel muzikaal en spannend. Aantal mooie sounds maar die drums die trek ik slecht. Ik zou nog eens kritisch naar de mix kijken, daar is ook nog wel winst te halen. Reverbjes temmen enzo, het gaat nu nog een beetje alle kanten op. En misschien nog wat meer werken met dynamiek? :okdan:
 
@AdDM Thread starter geeft juist aan dat zijn mix werk nodig heeft, maar dat hij / zij nog niet goed begrijpt hoé compressie etc.. in te zetten. Ik verwacht niet dat jouw comment echt helpt :)
 
@Oogst Heb je de cello en vocals zelf opgenomen? Knap werk hoor! Heb nog niet heel goed kunnen luisteren, maar ik heb het idee dat met name de levels van de afzonderlijke kanalen wat aangepast kunnen worden. Misschien werkt het voor je om alle levels eerst op 0 te zetten en vervolgens de levels af te stemmen tot je het idee hebt dat er een coherent(er) geheel ontstaat. Je drums lijken wat op de achtergrond, maar dit kan ook deliberaat zijn - in dat geval kan inderdaad wat reverb helpen om het nog wat meer 'naar achteren' te krijgen. Als je de drums juist wat meer naar voren wilt halen kan het helpen om wat compressie te gebruiken voor wat meer 'punch'.

De basis van compressie is redelijk straight forward: stel een threshold in, zodra het inkomende signaal luider is dan de threshold, maakt je compressie het zachter (hoe snel regel je met attack / release, hoe veel regel je met ratio). Je geluid is dus eigenlijk zachter (hence de term gain reduction), waardoor je de make-up functie gebruikt om het geluid weer op het originele niveau te krijgen (zodat je eerlijk kunt vergelijken of het nu beter klinkt). Sommige compressors hebben een vaste threshold (bijv. de 1176), en dan stel je het niveau van de input in. Andere compressors hebben een auto make-up functie (de bread and butter compressor van Ableton, maar ook de Manley Vari-mu). Weer andere compressors kunnen naar specifieke frequentiegebieden kijken (bijv om het hele geluid vooral te laten reageren op het niveau van een kick-drum, zoals de API 2500). Karakter zit hem in de attack en release curves, maar ook bijv. in de kleuring door saturatie.

Maar goed, ik geloof dat ik zojuist een ander forumlid betichtte van off-topic antwoorden. Excuus.
 
Hebben jullie feedback of tips voor hoe de mixing en mastering van deze track te verbeteren?


Zonder de 'unprocessed' sounds/track te horen, is het moeilijk specifieke mixing tips te geven, behalve dat het nu, qua EQ hol klinkt en daardoor een beetje raast, verergerd door de overdadige reverb.

Compressie is in deze situatie nog helemaal niet aan de orde; je moet eerst een goede "fader balance mix" (vergeet jouw gainstaging niet) maken, daarna de adequate EQ-ing.
De track moet in deze fase al de sound moeten hebben dat de uiteindelijke mix zal hebben; zij het wat zwakjes nog, qua punch, en nog aan de droge kant.

Pas daarna zal blijken hoe, waar en hoeveel compressie toe te passen.
Vervolgens delays/reverbs op de nodige elementen.

Er zijn verschillende redenen om compressie (dynamiek beheersing, envellope shaping) alsook reverb danwel delay (ruimtelijk effect in de breedte of in de diepte) te willen toepassen op een sound/mix, maar dat valt buiten dit topic.

Begin in ieder geval met een mono fader/balance mix te maken (= no EQ, no panning) en daarna, terwijl je naar de complete mix luistert de elementen EQ-en en hun eigen ruimte, kleur te geven.
Dus NIET één element per keer helemaal perfect te proberen te krijgen, maar telkens één eq move per keer per element.
Luisterend naar de mix hoor je bijvoorbeeld dat o.a. de snare een beetje dof klinkt; je pakt dat aan en gaat weer verder luisteren en pak je het volgende element die jou, in negatieve zin, opvalt, aan...... 'and so on'. Zo BOUW je, in een soort cirkelende beweging, een solide basis mix.

Ik hoop dat je iets hebt aan deze mix strategie.

Succes. :)
 
Ik heb de laatste tijd verschillende online cursussen mixen gevolgd en daarvan een ding geleerd: weet wat je doet. Bij een goede mix ga je heel gestructureerd te werk. Laagje voor laagje en dan bouw je een mooi geheel op van alle losse onderdelen.

Begin bij de basis: zorg dat alle geluiden qua volume op elkaar zijn afgestemd en speel met panning. Zorg vervolgens dat de bas en drum (het laag) samen goed klinken en elkaar niet in de weg zitten. Daarbij vind ik de Multi Analyzer van Melda een hele fijne tool. Als je die op elke mixertrack zet, zie je met kleuren waar elk geluid in het spectrum zit. En zie je ook meteen waar je met EQ in kunt grijpen om bepaalde frequenties te verzachten, om ze zo elk hun eigen plekje te geven.

https://www.meldaproduction.com/MMultiAnalyzer

Met compressie kun je de dynamiek van een geluid beperken, zodat de verschillen tussen hard en zacht kleiner worden. Dan kun je ze makkelijker mixen. Ook kun je het inzetten om bijvoorbeeld de attack van een kick of basgitaar te accentueren. Dan snijdt hij fijner door de mix. Maar doe dit subtiel en pas als je iets mist of bewust wilt versterken. Het is verleidelijk om met grote halen thuis te willen zijn, maar mijn ervaring is dat dit zelden werkt. Kies liever de juiste geluiden en vraag je per ingreep af of de mix er mooier en beter van wordt. Dat heb ik in elk geval onthouden en nou mix ik een stuk bewuster én beter :halleluja

P.S. Wat ik trouwens ook een enorme eye-opener vond: staar je niet blind op de nieuwste plugins, maar kies er een paar die goed zijn en waar je echt mee leert werken. Concentreer je daarna op de muziek. Daar gaat het uiteindelijk om.
 
@AdDM Thread starter geeft juist aan dat zijn mix werk nodig heeft, maar dat hij / zij nog niet goed begrijpt hoé compressie etc.. in te zetten. Ik verwacht niet dat jouw comment echt helpt :)

Hij vraagt hoe de mix te verbeteren. De drumpartijen staan teveel op de voorgrond en leiden af, zijn dus overduidelijk de zwakste schakel in de mix. Dus dat lijkt me een goed verbeterpunt voor hij naar de volgende stap gaat. Garbage in garbage out zoals men zegt. De rest van de mix zit best goed in elkaar. Misschien werkt de track wel beter zonder drums.

En zoals ik aangaf zou er winst te zijn behalen door te spelen met meer dynamiek, dan komt het dramatische er nog meer cq eleganter uit.

Voor dit alles is het volgens mij niet superbelangrijk om precies te weten hoe een (mastering)compressor werkt. Belangrijk is om te weten wat je kan doen in je mix voordat je naar die laatste stap gaat.

Kortom, mastering heeft volgens mij pas zin als de eindmix goed in elkaar zit. En dan helpt het als je een goed beeld hebt van wat je met mastering wilt bereiken. Een goeie eindmix behoeft vaak maar minimale mastering.

:mega:
 
@AdDM Eens, ik moest vanmorgen alleen lachen om jouw antwoord op de vraag een mix te verbeteren: "wellicht moet je proberen iets aan de mix te doen".

Ben het trouwens niet eens met de suggestie dat compressie (en andere bewerking) pas ná het mixen plaats zou moeten hebben. Zeker bij 'echte instrumenten' die kwa dynamiek alle kanten opschieten is het vaak handig om tijdens het tracken de boel in toom te houden, zodat de boel überhaupt fatsoenlijk te mixen is zonder grote uitschieters in je levels.
 
Bedankt voor de tips allemaal! :halleluja (En sorry dat ik niet eerder reageerde: de Synthforum mail was in mijn spambox gekomen waardoor ik dacht dat er geen reacties waren, doh!)

Reverb op snare zou ik anders doen. Nu verzuipt ie.
Ik heb nu in het snelle stuk (het enige stuk waar de snare zit) de drums gewisseld naar een andere set met veel minder reverb. Dat blijkt een wereld van verschil te maken: klinkt veel steviger daar nu en dat was precies wat ik wilde maar wat eerder nog niet was gelukt. :)

... Begin in ieder geval met een mono fader/balance mix te maken (= no EQ, no panning) en daarna, terwijl je naar de complete mix luistert de elementen EQ-en en hun eigen ruimte, kleur te geven. ...
Interessant tip! Ik begon tot nog toe altijd met gelijk wat panning toevoegen om de mix uit elkaar te trekken, maar misschien is dat wel de reden dat ik qua EQ niet zo ver kwam. De panning had het probleem als het ware al 'opgelost', waardoor de EQ niet zoveel leek te doen. Ga ik eens andersom proberen dus!

@Oogst Heb je de cello en vocals zelf opgenomen? Knap werk hoor! ...
Thanks! :) Cello heb ik zelf ingespeeld, vocals is door een vriendin ingezongen. Ik heb recent een sE Electronics 2200a II grootmembraam microfoon gekocht en dat maakt echt een wereld van verschil op de cello in vergelijking met wat ik hiervoor had. Rijker geluid en veel minder ruis. :) De zang is al eerder opgenomen en dus wel nog met mijn oude mindere mic opgenomen.

... De basis van compressie is redelijk straight forward: stel een threshold in, zodra het inkomende signaal luider is dan de threshold, maakt je compressie het zachter (hoe snel regel je met attack / release, hoe veel regel je met ratio). Je geluid is dus eigenlijk zachter (hence de term gain reduction), waardoor je de make-up functie gebruikt om het geluid weer op het originele niveau te krijgen (zodat je eerlijk kunt vergelijken of het nu beter klinkt). Sommige compressors hebben een vaste threshold (bijv. de 1176), en dan stel je het niveau van de input in. Andere compressors hebben een auto make-up functie (de bread and butter compressor van Ableton, maar ook de Manley Vari-mu). Weer andere compressors kunnen naar specifieke frequentiegebieden kijken (bijv om het hele geluid vooral te laten reageren op het niveau van een kick-drum, zoals de API 2500). Karakter zit hem in de attack en release curves, maar ook bijv. in de kleuring door saturatie. ...
De theorie van compressors kwam in een paar tutorials ook al voorbij, maar dat in de praktijk brengen blijkt erg lastig. In de mixdown die ik had geupload had ik compressie aanstaan op het totaal, door middel van de Classic Compressor VST uit Cubase, maar ik probeer het net nog eens en ik vind de sound eigenlijk beter zonder, wat opener en helderder... Uiteindelijk is daarmee het enige dat op het totaal zit een stereo widener, want die hoor ik wel echt een verbetering zijn.

Zijn er specifieke gratis compressors die jullie aan kunnen raden voor dit soort muziek?
 
Ik heb een track zo ongeveer af, maar ik nog weinig ervaring met mix/mastering dus ik vermoed dat die aspecten nog niet zo goed zijn. Ik heb hier de laatste tijd tutorials over gevolgd, maar hoewel ik in theorie snap wat EQ's en compressors en zo doen heb ik nog niet echt gevoel voor hoe ze goed toe te passen. Ik probeerde bijvoorbeeld een tape simulator VST over het eindresultaat te gooien maar hoorde geen verschil, en het lukte me ook niet echt om de compressor zo in te stellen dat het geluid mooi bleef en het toch harder werd.

Dit is wat ik tot nog toe heb:
http://www.proun-game.com/Random/Unfinished Song v27.mp3

Hebben jullie feedback of tips voor hoe de mixing en mastering van deze track te verbeteren?

(Ik wist niet zeker in welk subforum dit te posten, maar dit gaat over dynamics dus lijkt me de juiste plek?)

Hier in de studio komt een ding al meteen dik naar voren: Je laag loopt te diep door. Bovendien kloppen niet alle noten van je basslijn met de toonsoort.

- Laag af op je bass (onder de 30 hz alles weg). Boost m maar ns rond de 1khz
- Piano klinkt wel heel erg crappy. De distortion die daarop zit is niet zo mooi, en hijs wollig aan de onderkant. onder de 70 hz laag af, 3-4 khz iets dippen, 8 khz iets boosten
- Cello Laag af, wat 10hz er bij
- Drums veeeeeeeel te zacht. Deze kunnen echt VEEL harder
- Je drums quantizen niet lekker op je flow.
- Verder is t allemaal wel okay hoor. Laat je niet gek maken. T is wel ERG stereo. check je mix ook mono zodat je weet of daar al je content van de mix nog te horen is.


Compressie etc? Alleen nodig als iets echt uit de bocht vliegt. Hou je verder gewoon bezig met het creatieve gedeelte van je plaat..
 
Back
Top