Hoe creeren jullie de subbass?

Mensch-Maschine

:mekanikal:
Lid sinds
26 december 2002
Berichten
670
Locatie
A'dam
laat ik mijn vraag kort houden -

Wanneer je in een techno gerichte productie, onder je kickdrum een dikke bass sound wil hebben (echt een lage golfvorm) - zo een die dwars door je naad gaat als je t hard draait, en je onderbuurman daardoor problemen krijgt met zijn sluitspier (techno mensen weten wat ik bedoel) - :)
Hoe maak je dat?

Een kick sound downtunen - naar een hele lage golfvorm, attack eruit halen, door een reverb ofzo - en als het ware onder je kick plaatsen? Ik probeerde t maar t gaf niet echt HET resultaat

Of misschien met compressie/limiter iets doen ?

Of je kick door een effect te halen?

Met de effekten op je mixer?

Met andere woorden - wat doen jullie om een lekkere subbasssss te krijgen in je techno productie? Is het een combinatie van factoren, is er een soort van HOWTO ervoor ofzo?

heeft iemand hadige tips voor mij? Ik gebruik een MPC 2000xl met eb 16 en 8 outputs. Ik heb ook een sony hrmp5 effekten bak - maar die heb ik pas gister gekocht - dus nog niet echt uitgechecked


thanx!
 
Kan je best doen met een synth : pak een sinus golfvorm in laagste octaaf, jaag het door een 24dB filter met cutoff op een 20 tot 30%, resonance volledig uit en jaag dat samen met een ADSR naar de VCA. Dit op zich is al een goed begin, kan je gaan overblazen met een compressor.
 
Ik krijg ook van die diepe bassen door gewoon al het hoog weg te filteren met de midsweep op mijn mixer.
Ook de treble knop helemaal dichtdraaien en iets aandikken in het laag.
Wat je met compressie en zo kan bereiken weet ik dan verder niet.

-C-
 
Origineel geplaatst door stekke
Kan je best doen met een synth : pak een sinus golfvorm in laagste octaaf, jaag het door een 24dB filter met cutoff op een 20 tot 30%, resonance volledig uit en jaag dat samen met een ADSR naar de VCA. Dit op zich is al een goed begin, kan je gaan overblazen met een compressor.

Blij dat Stekke niet mn buurman is:)
 
Origineel geplaatst door Errol
Blij dat Stekke niet mn buurman is:)
Ik vind dat jammer!

Een pure sinus, dus een toon zonder bovenharmonische, klinkt het laagst. En waar komen de mooiste genormalaisde sinussen uit? Uit filters! :) Als het filter een goede 1 V/oct tracking heeft kom je een heel eind! :)
 
Blij dat JohnnyBusca niet m'n buurman is. ;)

Was laatst ook aan het experimenteren.
Had ik met 3 stappen iets in elkaar gebouwd.

-Compressor in expander stand. Lekker agressief.
-EQ met een 'bult' op het laag. (subtiel is voor mietjes)
-Compressor die de boel in bedwang moet houden. (Kick drum template)

En als je daar een basje doordouwt klinkt hij lekker vol en laag.
 
Origineel geplaatst door Errol
Blij dat Stekke niet mn buurman is:)
idd LOVL :dubbel:
maar hij weet wel serieus van wanten als het over het creëren van een subbass gaat :okdan:
 
Op de modulaire manier zou ik zeggen :

Pak 2 'discrete componenten' OSCs (zoals de Sys700 of die van de Lassence), regel ze beiden af op lage frequentie (tegen de 20 tot 100hz in de laagste octaaf), de eerste zet je op een volwaardige sinus, de tweede op een square (zorg voor het 'scherpe'), vervolgens steek je het in een 24dB met zoals reeds gezegd cutoff tegen de 25%, resonance sluiten !!!, filter moduleer je lichtjes met de square output van de 2de OSC.

Daarna pak je de LowPass output van de 24dB, steek die terug samen in dezelfde filter, pak nu de bandpass (met natuurlijk nog steeds lage cutoff) en steek die vervolgens in een VCA. M.a.w. heb je je filter in een lus, redelijk gemoduleert door je square golf (knetter knetter knetter), eventjes laten doorbakken en afwerken met basilicum.

Uiteindelijk jaag je dit kanaal door een compressor met een lichte finale output oversturing, laat die gate maar lekker open staan, maar zorg voor een snelle reactietijd voor compressie.

Man! Haal dan maar een emmer !!! Want dat zal er niet mooi uit zien !
 
thanx mensen - over een synth aanpak heb ik nog niet gedacht

Ik heb een nord lead 2 - ik zal eens experimenteren straks

ik heb eigenlijk nog een vraag die er bij hoort zeg maar -
wat is dan de hierarchische volgorde van een drumset inspelen zonder dat de dikke bassen mijn hihats en efx "verneuken" (zwaar oversturen) . ..

Dat heb ik met mijn mpc al vaak gehad. Maak ik een kick, snare,etc - voeg ik later een subbass toe en bam, alles naar de klote, behalve de bass dan! Dat klinkt niet erg proffesioneel - heb ik het verholpen door de kick en bass via een aparte output te versturen?


iemand ervaring hier mee - of tips?
 
je kan natuurlijk de kick en je sublaag weer samplen (samen gecompressed) en dan weer terug in de rest van je drums zetten, maar dan oppassen als je een compressor over de hele drumtrack zet, want dan gaat het gauw pompen en zuigen als een tierelier. Het beste kun je dus je kick dan over een apart kanaal gooien en evt. de rest van de drums wel samen compressen.
 
Eigenlijk had ik moeten zeggen:

Blij dat jullie "allemaal" niet mn buurman zijn8o)

stelletje laag bij de grrondse sub bassers.

Twordt tijd voor een toontje hoger.

Trouwens, met mn westlakes bbsm10 kan ik sub dus echt goed horen.
Echt strak sublaag, dus geen geflubber.

Misschien mogen jullie wel blij zijn dat ik niet je buurman ben:duivels:
 
In het gebied waar jij een hekel aan hebt. ;)


Maar nu nog iets verzinnen om die tip van stekke uit te werken.
Dat klinkt behoorlijk interessant. Alsof je er een aarbeving mee kan fabrieken.
 
Origineel geplaatst door fuse
In het gebied waar jij een hekel aan hebt. ;)


Maar nu nog iets verzinnen om die tip van stekke uit te werken.
Dat klinkt behoorlijk interessant. Alsof je er een aarbeving mee kan fabrieken.

Hoezo??? Ooit een aardbeving meegemaakt??

Maar goed, ik zal vertellen wat ik ermee bedoelde.
Natuurlijk weten jullie allemaal waar het laag zit.

Maar je hebt laag en laag.

Een mooi voorbeeld van goed sublaag is die van Michael Jackson's dancefloor. (kweet niet meer precies de titel)

Daar zit het sublaag opgepompt rond 30-40Hz, dan een dip bij 50Hz en dan zo rond de 80-100 Hz weer opgepompt.
Resultaat is dat het op een dansvloer dus heel lekker gaat klinken.

Dus voordat jullie aan de gang gaan, en ik weer moet lezen dat er in sommige provincie's licht tot middelzware (niet overdrijven he) bevingen zijn gemeten, zou ik als ik jullie was deze info in je achterhoofd houden.

Ik denk dat het resultaat nog beter wordt.

Succes en doe me een lol als je in asd woont, ga dan effe in limburg experimenteren of zo.:smeris:
 
Ik kan misschien wel even toelichten wat de effecten van mijn bovenvermelde recept zijn :

- Eerst begin je te lachen als een "onnozelaar" omdat je niet kan geloven wat je hoort
- Daarna begin je je ongerust te maken omdat de woofers van je speakers ook naar binnen trekken i.p.v. enkel naar buiten (in het geval van de Lassence dan wel)
- Daarna komt het besef dat je je wel eens de frustratie van andere mensen op de nek kunt halen
- Vervolgens krijg je na een tijdje rare gevoelens in de buik
- Besluit van het toch maar even voor bekeken te houden en een P-pauze in te lassen.
 
Origineel geplaatst door stekke
Ik kan misschien wel even toelichten wat de effecten van mijn bovenvermelde recept zijn :

- Eerst begin je te lachen als een "onnozelaar" omdat je niet kan geloven wat je hoort
- Daarna begin je je ongerust te maken omdat de woofers van je speakers ook naar binnen trekken i.p.v. enkel naar buiten (in het geval van de Lassence dan wel)
- Daarna komt het besef dat je je wel eens de frustratie van andere mensen op de nek kunt halen
- Vervolgens krijg je na een tijdje rare gevoelens in de buik
- Besluit van het toch maar even voor bekeken te houden en een P-pauze in te lassen.

watje:D
 
Back
Top