Hoe creeren jullie de subbass?

De vraag is: "Hoe creeren jullie een subbass". Maar ik beluister dat het vooral om de kick gaat.

Wanneer je in een techno gerichte productie, onder je kickdrum een dikke bass sound wil hebben (echt een lage golfvorm) - zo een die dwars door je naad gaat als je t hard draait, en je

onderbuurman daardoor problemen krijgt met zijn sluitspier (techno mensen weten wat ik bedoel) - :)
Hoe maak je dat

Zo'n kick bestaat grofweg uit 2 delen:
- de attack
- de decay/tail

Als je veel controle over beide wilt hebben: gebruik een kick/drum synthesizer.

De attack van een kick bevat meestal veel een flinke hoeveelheid hogere frequenties. Zowel harmonischen als niet harmonischen.

De tail is vaak (bijna) een sinus.

Zo'n (super)lage sinus hoor je (bijna) niet meer. Die wordt vaak ook niet eens gereproduceerd door speakers (mobieltje, of gemiddelde stereoset) of koptelefoons (goedkope "oortjes"). Daarbij vreet hij wel heel veel energie waardoor het totale volume naar beneden moet om oversturing te voorkomen (bijvoorbeeld door compressie). Niet wat jij zoekt denk ik.

Het gaat ook niet zozeer om de laagste frequentie....

Het is niet (alleen) de laagste frequentie (grondtoon) die de "punch" (in attack) en/of "rumble" (in decay/tail) geeft. Dat zijn de andere/hogere frequenties. Denk aan de donder (van de bliksem). Dat is ruis met voornamelijk lage frequenties. Te reproduceren door ruis (white noise) zwaar te filteren met een (liefst steil en resonant) Low Pass of Bandpass filter.

Ook distortion kan dit soort "rumble" frequenties prima teweeg brengen. Distortion op een wat "kale" golf als een sinus geeft wat minder chaos in de gegenereerde hogere frequenties dan distortion over een "rijk" spectrum (wat snel tot noise leidt).

De TR808 achtige kicks zijn grofweg gebaseerd op een sinusgolf die heel snel in frequentie daalt (gedurende de attack) en dan na kortere (PLOK) of langere tijd (BOOOM) uitsterft.

Het prettige van zo'n pitch sweep is dat hij op bijna alle speakers te horen is (mobieltje speaker...). Alleen niet tot zijn laagste frequenties. Maar alleen in het frequentiegebied dat de speaker (of koptelefoon) weer kan geven. Altijd nog beter iets dan helemaal niks hoorbaars.

Met dynamisch gefilterde ruis kan het geheel nog wat verrijkt worden in zowel attack als tail/decay (soort van PFFF of TSSS).

En met een beetje distortion verrijk je hem naar smaak (meer richting een TR909).

Als je nog verder de distortion induikt kom je bij de zwaar overstuurde (gabber/hardcore) kicks.

Voor de sine pitch sweep + noise (+ filters + distortion) benadering kun je kijken naar de gratis VST drum/kicksynthesizers

E-Phonic - Drumatic 3
http://www.e-phonic.com/plugins/drumatic3.php

DSK Synthdrums
http://www.dskmusic.com/dsk-synthdrums

Voor het ruigere werk kun je kijken naar de eveneens gratis VST kick synthesizer

Hinton & Fairchild - BIGROOMKIXSYNTH
https://www.hintonandfairchild.co.uk/product/bigroomkix-synth-v1-2/

(niet voor niets in alleen HOOFDLETTERS)


Wil je een TR808 (emulatie) als basis gebruiken (ook om te samplen of verder door effecten te duwen) dan is er de gratis Tactile Sounds - TS808
Wil je een TR909 (emulatie) als basis gebruiken dan is er de gratis MaxSynth - DR910

Mocht je nog niet zo thuis zijn in synthesizerland: check de presets en kijk hoe ze gemaakt zijn.
Frutsel LANGZAAM aan de schuifjes/knopje en luister goed naar wat er gebeurt.
Voordat je het weet pas je ze naar smaak aan. Of bouw je ze zelf vanaf scratch op.
 
die karakteristieke kick sub sound in de hardere techno is een bandpass reverb op de kick.
 
Jaaaaa! Uit een SH-101 komen zeer vriendelijke subbasjes.
Zeer bruikbaar om je baslijntje mee op te dikken.

Voor de hardere subs (Trap enzo) zou ik voor een verlengde TR-808 kick kiezen.
En die dan in de sampler stoppen.
 
@Kwurqx: bedankt voor de tutorial en verhelderende tekst. @de rest: behalve de aloude TR-808 en de genoemde Roland SH-101 (2e hands € 700 ~ 1.400) nog meer hardware die een lekkere kick drum met lage subbass maakt? Er zijn een aantal op de 808 geïnspireerde (dan wel nagemaakte) drummachines die dit wellicht kunnen:
  • Roland TR-8 (nog te koop, € 480)
  • MFB-522 (leuk kleintje, € 200 ~ 250 2e hands)
  • Yocto (kit, ong. € 320, benodige de extra elektronica: € 170)
  • Acidlab Miami (€ 880, wow!)
  • Vermona DRM 1 (€ 640)
 
Ik ga altijd naar Sylenth of de Repro-1 en zoek gewoon op sub in de presets, 10 tallen kan en klaar, zit er altijd wel een tussen die past.
op de offbeat zetten, sidechain erop en klaar.
 
oww, de 1998 Bass synths,

ik denk een detuned saw, filtered , stereo, maar nog geen roland JP supersaw, mss gesampled en in de akai sampler gestoken ?

Met de kurzweil K2000 probeerde ik jaren lang een supersaw te maken, en dat was ongeveer zo'n bass,,,

Er zijn zo veel platen van toen met die bass

Dat was "the dj's " tijdperk, mijn icoon is juist geupdate
 
DAW volume héél laag en dan sinus(sen) uit Sytrus* bijmixen zodat ik ze net (niet) hoor. Alles onder 20 hz wegsmijten.
Volume weer omhoog en wachten op de politie.

*Mmh, Sinussen uit Sytrus, goede projectnaam :eureka:
 
Hi. Ik heb altijd al willen weten hoe je dit type 1998 baslijnen maakt:

187 Lockdown - Kung-Fu


Serious Danger - Deeper



Typische Reese bass die ze in DnB en Garage veel gebruikten, ooit door Kevin Saunderson gemaakt/gebruikt schijnbaar met een Casio CZ5000
De alpha juno is ook erg goed in Reese geluiden, lekkere PWM op de SAW osc.



edit: Lol, ik zie dat Maurice met net voor was met dezelfde video :D

Dan maar deze link, met wat extra info over de reese ;)
 
Jammer dat ik maar 1 Osc op de Juno 106 heb. Die gaat al bruut laag en zou perfect hiervoor klinken. Ik ga de Virus b eens detunen. Thanks p33ps!
 
Ja het is idd belangrijk om niet allen maar maar de eerste lage harmonische te hebben maar ook de tweede en een beetje 3rde.
De perfecte sinus is niet degene die het dikst klinkt. Maar juist een sinus die naar een tri gaat.
Om extra harmonische te krijgen kun je een saturatie plugin gebruiken.
Soms laat je de sub alleen en hipass je het deel dat door de saturatie gaat.

sub is 50 en lager
body 100, 200
zoiets.....

Hier een voorbeeld waar de sub je broekspijpen laat wapperen.

 
Deze is heel nice..
Screenshot 2024-01-06 at 10.46.39.png
 
Ik haal tegenwoordig alleen nog maar subs uit de MS-10. Ben in bijna 15 jaar nog niks tegen gekomen dat zo'n geluid maakt als die.. Maar anders is een Moog Minitaur ook wel een goede, wel heel veel overtones dus je moet beetje EQ'en
 
Ik wacht nu op mn erica synths double bass.. voor mn dikste oscillator zoektocht project. Zou mn osc tot sub-2oct moeten brengen..
 
Back
Top