Kwurqx
Happy synthing
- Lid sinds
- 16 mei 2017
- Berichten
- 918
De vraag is: "Hoe creeren jullie een subbass". Maar ik beluister dat het vooral om de kick gaat.
Zo'n kick bestaat grofweg uit 2 delen:
- de attack
- de decay/tail
Als je veel controle over beide wilt hebben: gebruik een kick/drum synthesizer.
De attack van een kick bevat meestal veel een flinke hoeveelheid hogere frequenties. Zowel harmonischen als niet harmonischen.
De tail is vaak (bijna) een sinus.
Zo'n (super)lage sinus hoor je (bijna) niet meer. Die wordt vaak ook niet eens gereproduceerd door speakers (mobieltje, of gemiddelde stereoset) of koptelefoons (goedkope "oortjes"). Daarbij vreet hij wel heel veel energie waardoor het totale volume naar beneden moet om oversturing te voorkomen (bijvoorbeeld door compressie). Niet wat jij zoekt denk ik.
Het gaat ook niet zozeer om de laagste frequentie....
Het is niet (alleen) de laagste frequentie (grondtoon) die de "punch" (in attack) en/of "rumble" (in decay/tail) geeft. Dat zijn de andere/hogere frequenties. Denk aan de donder (van de bliksem). Dat is ruis met voornamelijk lage frequenties. Te reproduceren door ruis (white noise) zwaar te filteren met een (liefst steil en resonant) Low Pass of Bandpass filter.
Ook distortion kan dit soort "rumble" frequenties prima teweeg brengen. Distortion op een wat "kale" golf als een sinus geeft wat minder chaos in de gegenereerde hogere frequenties dan distortion over een "rijk" spectrum (wat snel tot noise leidt).
De TR808 achtige kicks zijn grofweg gebaseerd op een sinusgolf die heel snel in frequentie daalt (gedurende de attack) en dan na kortere (PLOK) of langere tijd (BOOOM) uitsterft.
Het prettige van zo'n pitch sweep is dat hij op bijna alle speakers te horen is (mobieltje speaker...). Alleen niet tot zijn laagste frequenties. Maar alleen in het frequentiegebied dat de speaker (of koptelefoon) weer kan geven. Altijd nog beter iets dan helemaal niks hoorbaars.
Met dynamisch gefilterde ruis kan het geheel nog wat verrijkt worden in zowel attack als tail/decay (soort van PFFF of TSSS).
En met een beetje distortion verrijk je hem naar smaak (meer richting een TR909).
Als je nog verder de distortion induikt kom je bij de zwaar overstuurde (gabber/hardcore) kicks.
Voor de sine pitch sweep + noise (+ filters + distortion) benadering kun je kijken naar de gratis VST drum/kicksynthesizers
E-Phonic - Drumatic 3
http://www.e-phonic.com/plugins/drumatic3.php
DSK Synthdrums
http://www.dskmusic.com/dsk-synthdrums
Voor het ruigere werk kun je kijken naar de eveneens gratis VST kick synthesizer
Hinton & Fairchild - BIGROOMKIXSYNTH
https://www.hintonandfairchild.co.uk/product/bigroomkix-synth-v1-2/
(niet voor niets in alleen HOOFDLETTERS)
Wil je een TR808 (emulatie) als basis gebruiken (ook om te samplen of verder door effecten te duwen) dan is er de gratis Tactile Sounds - TS808
Wil je een TR909 (emulatie) als basis gebruiken dan is er de gratis MaxSynth - DR910
Mocht je nog niet zo thuis zijn in synthesizerland: check de presets en kijk hoe ze gemaakt zijn.
Frutsel LANGZAAM aan de schuifjes/knopje en luister goed naar wat er gebeurt.
Voordat je het weet pas je ze naar smaak aan. Of bouw je ze zelf vanaf scratch op.
Wanneer je in een techno gerichte productie, onder je kickdrum een dikke bass sound wil hebben (echt een lage golfvorm) - zo een die dwars door je naad gaat als je t hard draait, en je
onderbuurman daardoor problemen krijgt met zijn sluitspier (techno mensen weten wat ik bedoel) -
Hoe maak je dat
Zo'n kick bestaat grofweg uit 2 delen:
- de attack
- de decay/tail
Als je veel controle over beide wilt hebben: gebruik een kick/drum synthesizer.
De attack van een kick bevat meestal veel een flinke hoeveelheid hogere frequenties. Zowel harmonischen als niet harmonischen.
De tail is vaak (bijna) een sinus.
Zo'n (super)lage sinus hoor je (bijna) niet meer. Die wordt vaak ook niet eens gereproduceerd door speakers (mobieltje, of gemiddelde stereoset) of koptelefoons (goedkope "oortjes"). Daarbij vreet hij wel heel veel energie waardoor het totale volume naar beneden moet om oversturing te voorkomen (bijvoorbeeld door compressie). Niet wat jij zoekt denk ik.
Het gaat ook niet zozeer om de laagste frequentie....
Het is niet (alleen) de laagste frequentie (grondtoon) die de "punch" (in attack) en/of "rumble" (in decay/tail) geeft. Dat zijn de andere/hogere frequenties. Denk aan de donder (van de bliksem). Dat is ruis met voornamelijk lage frequenties. Te reproduceren door ruis (white noise) zwaar te filteren met een (liefst steil en resonant) Low Pass of Bandpass filter.
Ook distortion kan dit soort "rumble" frequenties prima teweeg brengen. Distortion op een wat "kale" golf als een sinus geeft wat minder chaos in de gegenereerde hogere frequenties dan distortion over een "rijk" spectrum (wat snel tot noise leidt).
De TR808 achtige kicks zijn grofweg gebaseerd op een sinusgolf die heel snel in frequentie daalt (gedurende de attack) en dan na kortere (PLOK) of langere tijd (BOOOM) uitsterft.
Het prettige van zo'n pitch sweep is dat hij op bijna alle speakers te horen is (mobieltje speaker...). Alleen niet tot zijn laagste frequenties. Maar alleen in het frequentiegebied dat de speaker (of koptelefoon) weer kan geven. Altijd nog beter iets dan helemaal niks hoorbaars.
Met dynamisch gefilterde ruis kan het geheel nog wat verrijkt worden in zowel attack als tail/decay (soort van PFFF of TSSS).
En met een beetje distortion verrijk je hem naar smaak (meer richting een TR909).
Als je nog verder de distortion induikt kom je bij de zwaar overstuurde (gabber/hardcore) kicks.
Voor de sine pitch sweep + noise (+ filters + distortion) benadering kun je kijken naar de gratis VST drum/kicksynthesizers
E-Phonic - Drumatic 3
http://www.e-phonic.com/plugins/drumatic3.php
DSK Synthdrums
http://www.dskmusic.com/dsk-synthdrums
Voor het ruigere werk kun je kijken naar de eveneens gratis VST kick synthesizer
Hinton & Fairchild - BIGROOMKIXSYNTH
https://www.hintonandfairchild.co.uk/product/bigroomkix-synth-v1-2/
(niet voor niets in alleen HOOFDLETTERS)
Wil je een TR808 (emulatie) als basis gebruiken (ook om te samplen of verder door effecten te duwen) dan is er de gratis Tactile Sounds - TS808
Wil je een TR909 (emulatie) als basis gebruiken dan is er de gratis MaxSynth - DR910
Mocht je nog niet zo thuis zijn in synthesizerland: check de presets en kijk hoe ze gemaakt zijn.
Frutsel LANGZAAM aan de schuifjes/knopje en luister goed naar wat er gebeurt.
Voordat je het weet pas je ze naar smaak aan. Of bouw je ze zelf vanaf scratch op.