Hoe creeren jullie de subbass?

Een van de eerste hardcore nummers had het toch al over die 5hz theorie? Die Bass moet je nie horen, die moet je voelen? oid..

Doet me weer denken dat ik als 15 jarige op de Final Earthquake naar RTC stond te kijken.. (naakte dames op het podium), daar voelde ik toch echt wel bass.. of was het iets anders? anyhoe ik dwaal weer af, maar.. dan vraag ik me weer af, met welk instrument/vst(i) krijg je een bass op 5hz??
 
Dus jij denkt dat 5hz weergeven wordt door speakers?:P
 
Filter alles onder de 25 Hz weg want dat gebied slurpt alleen maar energie die je toch niet hoort als bastoon. Kan me herinneren dat voor een harde slag van een TR-909 BD vooral een piek werd gevormd rond 90 Hz. Leg daar een sinus onder van rond de 30 Hz; compressortje erover en klaar; groeten aan de buren ;)
 
Nooit een DBX 120XP geprobeerd? Voegt subharmonischen toe en geeft je enkel de mogelijkheid om super low of ultra low bass toe te voegen.
Het laat zelfs je woofers hard trillen zonder ook maar een geluid te horen, zo laaaag gaat ie. Natuurlijk rijst de vraag wat je daarvan allemaal wel nog hoort.
Ten tweede zal je versterker een pak energie erin stoppen zonder dat je er wat van komt te horen. Veel versterkers geven zelfs niks weer onder de 25Hz of 20 Hz...
En dan komt nog het aspekt van opname ... probeer zoiets maar eens op te nemen ... De energie is zo groot dat je maar heel weinig input mag geven naar je recording device want oversturing is zo gebeurt. Dan maar weer compresseren maar dan verlies je natuurlijk ook een pak van je dynamisch bereik ...
Niet zo makkelijk als het erop aankomt ...
 
een dbx 120 wordt bijvoorbeeld ook veel gebruikt voor stemmen, om ze aan te dikken in het sublaag. denk aan de voice over van film trailers enzo :)
 
Wij doen dat met een lowpass filter en een passieve paramatriese EQ. Of met 1 of 2 pitchshifters achter elkaar en pasieve EQ. Maar dan wordt het wel moeilijk om het daarna op CD te branden.
 
Wat ik zelf wel eens doe is.
Ik pak een test generator (die standaard van cubase kan je bijv. gebruiken) of iets anders waarmee je sinus golven kan genereren.
Die sinus gooi ik op een bepaalde Hz zodat hij lekker klinkt met me kick.
Dan laat ik die sinus toon compressen/gaten met de kick.
Zo kan je de toon gewoon constant aanlaten en hoef je niet te prutsen met extra midi noten inspelen/tekenen die gelijk lopen met je kick.
 
Wat ik zelf wel eens doe is.
Ik pak een test generator (die standaard van cubase kan je bijv. gebruiken) of iets anders waarmee je sinus golven kan genereren.
Die sinus gooi ik op een bepaalde Hz zodat hij lekker klinkt met me kick.
Dan laat ik die sinus toon compressen/gaten met de kick.
Zo kan je de toon gewoon constant aanlaten en hoef je niet te prutsen met extra midi noten inspelen/tekenen die gelijk lopen met je kick.

Wel vreemd dat dat werkt, aangezien de sinusgolf en je kick echt elke herhaling sample-nauwkeurig op elkaar moeten liggen...

Als je je sinus maar gewoon laat doorgaan (zonder hem elke keer te retriggeren), dan zal die de ene keer optellen met je kick en de andere keer zullen de golfvormen elkaar tegenwerken... Dat lijkt me niet je bedoeling!
 
808-thumb-500x289.jpg
 
Wel vreemd dat dat werkt, aangezien de sinusgolf en je kick echt elke herhaling sample-nauwkeurig op elkaar moeten liggen...

Als je je sinus maar gewoon laat doorgaan (zonder hem elke keer te retriggeren), dan zal die de ene keer optellen met je kick en de andere keer zullen de golfvormen elkaar tegenwerken... Dat lijkt me niet je bedoeling!

Nouja miss zeg ik het verkeerd dan. Wat ik bedoel is, ik gebruik een sidechain-gate zeg maar en die laat ik triggeren door de kick. Is dit zo raar:P? het werkt bij mij prima. Misschien leg ik het verkeerd uit... hoop dat het te snappen is haha
 
Ik denk dat je zelf niet snapt wat Subgroover schrijft...

De kick heeft een beginpunt en je sublaag ook.
Als je je sublaag niet retriggert bij elke kick loopt de golfvorm van de sinus niet elke keer gelijk aan de kick en kan je dus fase problemen creeren.

Dat dus.

grtzzzzRb
 
Ik gebruik meestal een electronische basgitaar sound (zo'n General Midi achtig ding) en daarvan draai ik de cutoff zo ver dicht dat je alleen nog maar het sublaag hoort, met misschien nog een klein randje van de aanslag (eventueel kun je die wat optrekken door wat resonance toe te voegen) die net wat extra meegeeft aan je kick.
 
Ik heb het even na gekeken om misverstanden tegen te gaan ;).
Testgenerator>gate met sidechain pakken>sidechainen met kick.
Gate zo instellen zodat de testgenerator (of sinusgolf oid) getriggerd word door de kick.
Ik heb eigenlijk geen fase problemen hiermee?
 
Waarom?

Bij m'n housetracks geven die frequenties rond de 40-50 Hz dat lekkere zware gevoel! Die bas die je in je maag voelt, en dat lijkt me toch wel even de bedoeling:D
met een bass enhancer zorg je er ook voor dat de bass op wat mindere geluidsboxen te horen is (alleen niet te voelen).

Soms werkt een stereoprocessor ook fijn op je lage tonen, als het genre het toelaat.

Welke Bass enhancer gebruik je eigenlijk?
Overigens valt het mij op dat de sub meestal achter de punch komt en niet tegelijkertijd (in ieder geval bij hardstyle het geval, daar lijkt de sub soms op een reversed bass met lp filter?)
 
Back
Top