Hardware compressor voor kicks/bass/snare

Dus geen DBX 160a of WA76? Hehe...

Nee, hier zoek ik alleen expertise en opinies..

Maar nogmaals: DBX 160a of een 1176 clone??
Lijstje is best gefilterd nu...
 
Die 160A ga ik dus ook even nakijken.. final eindmix gaat inderdaad itb. Ik heb nog wel een analoge tafel staat, waar mn synths en AR op staan, ik wil de comp daarheen bv via aux of inserts, maar zal ook een extern instrument in cubase aanmaken.. dan zet ik de comps op hetgeen wat ik dan gebruik, itb of Otb.
Analoog geweld is altijd goed;)

Ik wil nog een nieuwe kleinere tafel. Liefst 16 kanalen en 8 bussen. Hardware compressie per kanaal en dan alles naar bussen routen. Die 8 kanalen neem ik dan op tijdens een live jam/programmed set. Dan mijn uad's over die 8 digitale kanalen en dan die weer summen op mijn analoge mixer. Als een nummer helemaal gesequenced is kan dat live met vertraging op de bussen. Bij jams niet.

Moet alleen nog osx software vinden die met de minste vertraging alleen 8 kanalen uad/fx kan doen.

Dan heb ik best of both worlds.

En goede vraag die warm of dbx. Ik zie die warm's toch net te vaak te koop staan. Maar zelf proberen is de enige optie vrees ik. Althans ik heb ze niet vergeleken. Maar wel benieuwd.

Laatste 160a heb ik, dacht ik voor 150/200 euro 2de hands gescoord. Was amper gebruikt.
 
Best een klus, maar logisch... laatste stap volg ik alleen niet; terug om te summen? Zit daar nog echt verschil in, aangezien eea al start otb, dan itb + uad en dan weer terug... waar sum je mee?

Zeker interessant, morgen komt de 1978... ook leuke start! Nu even het verschil tussen DBX 160a en 1176... beide fet-compressie? Dat artikel van eerder is echt prettige stof... wordt vervolgd����
 
DBX is sinds jààààren de godfather van de compressors alhoewel sommige van hun modellen maar flauwe afgietsels waren van wat ze eerder waren.
Met compressors, net zoals met andere hardware, wordt om de 10 jaar het warm water opnieuw uitgevonden voor de nieuwe (jonge) gebruikers die opnieuw kennis maken met hun produkt.
Drawmer heeft me nooit echt kunnen bekoren, vond ik zowat vallen tussen studio en P.A.
Specifiek voor drums kunnen ze dus gerust mee.

Ben aardig verrast van de Square One van Klark Technik.
8 Com. - gates met freq. gestuurde side-chain tss. 40 Hz en 16 kHz, vintage of hard comp....
Je vindt ze tweedehands voor een nog schappelijke prijs ;).

Cheers,
Exo. :mega:
 
Duidelijke mening! Ik zal eens die Square gaan checken.. morgen die Drawmer een slinger geven, hopelijk ook snel een DBX en 1176 erbij.. ff knallen en allen wat testen ondergaan!
Aardige lijstje zo��������
 
Best een klus, maar logisch... laatste stap volg ik alleen niet; terug om te summen? Zit daar nog echt verschil in, aangezien eea al start otb, dan itb + uad en dan weer terug... waar sum je mee?

Zeker interessant, morgen komt de 1978... ook leuke start! Nu even het verschil tussen DBX 160a en 1176... beide fet-compressie? Dat artikel van eerder is echt prettige stof... wordt vervolgd����

Ik heb een tascam m3500 met niet echte lage noisefloor. Met meerdere keren compressie komt die noisefloor verder omhoog. Is niet ideaal. Maar ik compres nooit echt hard. Maar kan beter.

En drums en bas zijn nog losse kanalen. Laag sum ik liever analoog.

En 160a is geen wonderbak. Mijn 909 kick wordt er niet volle door. Ik gebruik ze vooral om de boel te temmen en net iets strakker te krijgen. Gaan soms ook pas aan in mix fase. Als ik drums en bas voor in de mix wil in een drukke mix. Bij drum samples uit loops/platen gaan 160a wel meteen aan. Mastering heeft dan vaak laag en mix dikker gemaakt en dat is in een hergebruik mix te veel van het goede.

Verder vind ik een 1176 voor wat ik heb gehoord erg ok op vocals met een groot membraan. Drumsquashen met alle ratio knoppen ingedrukt vind ik uit voorbeelden altijd te. Maar zelf nooit mee gespeeld. Video's die ik zag was het op kicks net als bij 160a. Minder laag, meer click bij meer dan 2 db compressie. Volgens mij moet je een 1176 rustig 2/3 db reductie op je drumbus laten doen voor wat te glue-en.
 
Alright, thanks voor dit inzicht. Erg interessant te lezen hoe je dit aanpakt.

Als het gaat om de techniek zal ik eea weer moeten leren en ontdekken. Ik heb een beetje kennis wel als het om afmixen gaat, maar meeste ITB. Dat blijft ook wel itb, nu de focus om mijn beats gewoon strakker, punchy en dynamischer te maken.
Ik zal eerst die drawmer morgen gaan testen, voor een leuk prijsje over kunnen nemen.
Die 160A staat nu ook op marktplaats. Wat zou een beetje schappelijke prijs zijn 2e hands?

Die 1176 zie ik maar barweinig 2e hands!
 
@Traumar: dynamischer wordt het niet met deze aanpak - feitelijk verklein je het dynamisch bereik met een compressor.
 
Ik gebruik de term dynamisch niet goed in deze context... sterke mix met diepgang, volheid, maar ook clean, helder en punch.. terugkerende aandachtspunten voor mij. Hoop wel eea met externe kwaleits units dit te kunnen bereiken.
@nonklist; check pm, die 1176 vergeet ik niet, haha����
 
Alright, thanks voor dit inzicht. Erg interessant te lezen hoe je dit aanpakt.

Als het gaat om de techniek zal ik eea weer moeten leren en ontdekken. Ik heb een beetje kennis wel als het om afmixen gaat, maar meeste ITB. Dat blijft ook wel itb, nu de focus om mijn beats gewoon strakker, punchy en dynamischer te maken.
Ik zal eerst die drawmer morgen gaan testen, voor een leuk prijsje over kunnen nemen.
Die 160A staat nu ook op marktplaats. Wat zou een beetje schappelijke prijs zijn 2e hands?

Die 1176 zie ik maar barweinig 2e hands!

Volgens mij heb ik 200 betaald 2de hands. Misschien zelfs iets minder. Maar was in de tijd dat iedereen van hardware afstapte.

Heb wel een goedkopere tip. Pb maar.
 
Ik gebruik de term dynamisch niet goed in deze context... sterke mix met diepgang, volheid, maar ook clean, helder en punch.. terugkerende aandachtspunten voor mij. Hoop wel eea met externe kwaleits units dit te kunnen bereiken.
@nonklist; check pm, die 1176 vergeet ik niet, haha����

Let wel dat deze legandarische compressors niet kunnen toveren. Als de mix niet goed is, gaat hij niet ineens beter klinken, dan blijft hij slecht klinken. Alleen bij een goede mix kan het een verschil maken, indien ze goed ingezet worden...

Zeker dat je alle lage tonen afgerold hebt op de kanalen waar je geen lage tonen nodig hebt en dat je geen kanalen hebt die met elkaar vechten op een bepaald frequentie gebied?
 
Yes, thx! Ik heb mijn mixen steeds beter onder controle. Echter net verhuist, nieuwe ruimte / studio. Ben ook nog bezig de akoestiek te verfijnen uiteraard;; Het compressor / hardware verhaal voeg ik daar gelijk bij in.
Heb ook niet de illusie dat mn mixes dr uit knallen, maar hoop wel wat verbetering te vinden. Iig dat is het doel! Het plaatje moet wel kloppen, zo sterk als je zwakste schakel... en nu ff eea gaan aansluiten��
 
Bestaan er eigenlijk compresse plug-ins die kunnen wedijveren met goede high-end compressors?
Of is het net als met vintage synth simulatie altijd een slap aftreksel?

Moet haast wel want ik weet dat veel professioele studio's tegenwoordig met softwarematige compressie werken.
(Waves, iZotope Ozone ed). Maar dan met name voor mastering.

Je kan een compressor op verschillende manieren gebruiken. Als muzikale tool om je beats/bas te shapen of voor mastering om je hele track radio vriendelijk te maken bijvoorbeeld. Altijd een lastig in discussies over compressie want het zijn twee totaal verschillende toepassingen.
 
Back
Top