Hardware compressor voor kicks/bass/snare

1176, Distressors, API 2500... Allemaal goede opties maar helaas niet binnen je budget... Misschien toch eens naar VSTs kijken? Heb zelf wel redelijke emulaties van NI & Waves...

Ofwel een kloon van Warm Audio of Golden Age Project... Overweeg zelf momenteel de GAP Comp-3A... Een beetje tussen de snellere 1176 en de tragere LA2A in met zijn optische compressie zonder de buizen...
 
Niet alle compressors zijn dezelfde.
Afhangend van wat er gecompresseerd moet worden en welke sound je wil bereiken heb je de passende compressor nodig.

Volgend artikel geeft hierin een zeer goed inzicht.

http://quantum-music.ca/wordpress/index.php/2015/07/29/

Enjoy!

Cheers,
Exo. :mega:

The advantages of using a FET: They rock… The punch is really hardcore. They have a very warm, rich sound. It has a sound that simply cannot be achieved using plugins.

Is het waar dat een plugin deze niet kan benaderen? Heb zelf nog geen 1 op 1 gedaan maar lijkt me een zeer twijfelachtige uitspraak.
 
@exo als je op gearslutz zoekt naar deze compressor vind je veel info en reviews. Komt vrij consistent betere beoordelingen dan de (duurdere) Manley Vari Mu. Alles wordt op request gebouwd, als je een PM met je mail adres stuurt forward ik je de mail die ik vanmorgen heb ontvangen met alle prijzen en info. Uit mijn hoofd is de m/s versie rond de 2650 euro inc opsturen. Ik kan wel wat bevindingen posten als ie binnen is. Zag trouwens dat Robert Babicz hem als master compressor gebruikt (waar 'ie ook voor bedoeld is).
 
The advantages of using a FET: They rock… The punch is really hardcore. They have a very warm, rich sound. It has a sound that simply cannot be achieved using plugins.

Is het waar dat een plugin deze niet kan benaderen? Heb zelf nog geen 1 op 1 gedaan maar lijkt me een zeer twijfelachtige uitspraak.

Haal die 1978 ;) Test 'em iig ergens uit als je de mogelijkheid krijgt. Voor dat geld man, zalige bak!

Er zijn best veel goeie 1 op 1's online waarbij je met knappe geluidskwaliteit kunt vergelijken, stereo beeld en artifacts etc. Ik vind de verschillende lastig te omschrijven, je moet het echt even horen. Voor sommige doeleinden kan je prima weg komen met software, er zijn zeer goede plugins op de markt. Maar ik vind voor bass, drums en de 2-bus eindmix echt een hardware bak nodig. Het is misschien ook net hoe je werkt en wat je eisen zijn.

Luister en beoordeel zelf.
 
Deze draad gaat nog wel even door.
Zal binnenkort een 1176 gaan aanschaffen, nog niet helemaal duidelijk welke revisie of clone...
@nonklist heb je nog PM gelezen>?
@ksus: ik zal die drawmer ook op de lijst zetten..
 
Vorig jaar heb ik een dagje compressor les gehad en een boel hardware gehoord van een man met voldoende kennis.
Mijn besluit was, dat de API plugin volstaat voor mij. Ik hoorde de hardware vs de plugin. Goed genoeg in wat ik hoorde.
En wat ik ook leerde: je hebt beter de hardware van de legendarische bakken , want price only goes UP
- heb ook beseft dat ik zelf beter eerst met wat ik heb aan de slag ga voordat ik ga kleuren enz. Soort van 'voetjes op de grond' les was het...
Anti GAS les. Net zoals toen sb six de octa toonde :D
 
Ik ben zelf nu zo 8 jaar bezig. Rond 20 EP's uitgebracht, veelal hardtechno. Sommige in top 10 gestaan, niet heel schokkend, echt "serieuze" hobby;) Ook aantal vinyl platen laatste jaar, daar ligt mijn passie. Alles zelf afgemixed, gaat uiteraard steeds meer professioneler nog en dus ook kritischer. Ik heb altijd wat beperking gevoelt met plug-ins (de waves api e) ...ook omdat ik echt van hands-on houd; daar zit natuurlijk ook wel een motivatie voor hardware. Misschien is starten met hardware comp next level voor mij.
Ik was 5 jaar eerder gestart met OTB: goedkope compressie ed, daar merkte ik inderdaad geen verschil met vst plugins... vandaar nu het hoger segment;)
 
Misschien ook eens kijken naar een multiband compressor?
Zoals de Drawmer 1973: https://www.thomann.de/nl/drawmer_1973.htm?ref=search_rslt_drawmer_341820_1
Daarmee kun je dus 3 frequentiebanden los van elkaar compressen en heb je dus meer controle.
Hier zit ik zelf ook naar te kijken als upgrade in mijn mastering chain. Maar je zult hem ook prima op individuele tracks in kunnen zetten.
 
Ik zou die dure zooi lekker laten voor wat het is. Het gaat in 98% om de bron. Zeker bij drums.

Een dikke snare uit mijn sp1200 met een dbx 160a heeft meer punch in de mix dan wat dan ook. Sterker nog ik moet flink EQ-en want anders is geen ruimte voor andere sounds.
 
Bron is zeker belangrijk. Ik ga nu echt zelf voor de vergelijking tav verbetering produkties met daarbij een prettig workflow. Die goedkope zooi werkt voor iig niet tegenover vst's, daar zat geen verschil, sterker nog met vst kwam ik verder in mn premasters. Het is ook waar je je op richt en waar je kwalitatief tevreden over bent. Duurdere segment is nieuw terrein, maar zoals ik lees en ook al heb gehoord de moeite waard om verder in te gaan...
Vrijdag komt er een DRAWMER 1978 bij.. erg benieuwd!
 
De duurdere zijn op je master/drumbus best ok.

Maar je vroeg specifiek op kick/bass/snare. Per kanaal kan dat dan een duur grapje worden als je analoog mixt. Maar vermoed nav je aanschaf dat het in de computer is. Dan heb je een goede keuze gemaakt.

Anyway een 160a is echt een goede compressor. Wat mij betreft de sm58 onder de compressors. In een analoge mix geeft dat echt punch en definitie in het laag bij een goed bron. Op een goede analoge tafel blaas je dan met gemak een computer mix met een 3k compressor/limiter op de eindtrap uit het water.

Computer mixen is super voor veel detail en gelaagdheid. Leuk voor luisterpostie thuis maar in een club hoor ik liever analoog geweld.
 
Die 160A ga ik dus ook even nakijken.. final eindmix gaat inderdaad itb. Ik heb nog wel een analoge tafel staat, waar mn synths en AR op staan, ik wil de comp daarheen bv via aux of inserts, maar zal ook een extern instrument in cubase aanmaken.. dan zet ik de comps op hetgeen wat ik dan gebruik, itb of Otb.
Analoog geweld is altijd goed;)
 
Back
Top