Mac Upgrade (Hackintosh?)

Morpher

XAKALELE
Lid sinds
29 mei 2011
Berichten
552
Locatie
Rotterdam
Hallo lieve mensen!

Ik heb een Macbook Pro (Early 2011) met 4GB ram, SSD en een i5 processor. Dit is het systeem waar ik opnames mee maak.
Nu merk ik de laatste tijd wel echt dat hij aan vervanging toe is. Ik gebruik amper plugins, maar Ableton begint al over de rooie te gaan als ik een plate reverb van Waves op een kanaal gooi. Niet echt handig dus.

Ik wil graag upgraden naar een betere Mac, alleen die dingen zijn verschrikkelijk duur.
Ik ben terecht gekomen bij een website die de onderdelen voor een "Hackintosh" in een mooi lijstje heeft gezet.
Als ik even snel reken heb ik dan een 5000,- Mac Pro voor 1900,-. Dat scheelt nogal!!! Kan ik mooi weer meer synths kopen 8o).
Zijn er mensen hier op het forum die een Hackintosh zelf gebruiken en aanbevelen? Wat is jullie ervaring met dit systeem?

In de zijkamer heb ik trouwens ook een oude Mac Pro uit 2009 (kaasschaaf) waar geen RAM kaarten en harde schrijf meer in zitten. Moet ik die maar helemaal opgeven? Of zou ik die nog kunnen updaten zodat ik er lang mee vooruit kan?
 
Ik heb een jaartje terug voor ongeveer 2k een Mac Pro 5,1 (kaasschaaf) op Marktplaats gekocht (6 core 3,33 GHz). Zelfs het laatste OS High Sierra is nog ondersteund. Dat is wel het overwegen waard en veel beter dan een Hackintosh lijkt mij. Met een PCI M2 SSD en USB 3.0 kaart er in kan hij helemaal wedijveren met de huidige Macs.

Die 2009 Mac Pro zou ik dan verkopen want die is inmiddels wel outdated.
 
En Hackintosch is goed te doen, maar wees bereid om af en toe wat extra tijd te moeten steken in het onderhouden van je systeem. Als je handig bent met computers hoeft dat niet veel voor te stellen, maar ben je dat niet zul je of hulp in moeten schakelen of verdiepen in de materie. Een en ander is afhankelijk van je wensen. Volg je de standaard configuraties zoals je die kunt vinden op tonymacx bijvoorbeeld moet het allemaal wel lukken.
Ik heb uiteindelijk voor het systeem waar ik mijn geld mee verdien niet gekozen voor een Hackintosh om de simpele reden dat ik downtime niet kan permitteren. Dat risico wou ik niet lopen.
 
Zowel de mac pro en de mac mini gaan grondig vernieuwd worden in de nabije toekomst, het huidige aanbod is verouderd
Apple zou met een meer modulair systeem komen

Hackintosh is leuk maar zou ik niet gebruiken voor zoiets kritisch
 
Wat zijn de specs van die 2009 kaasschaaf?

En hackintosh kan heel dik werken. Ja ook met audio. Alleen je moet wel alles van te voren uitzoeken qua audiointerface en drivers.

Clonen werkt het beste als vervanging voor timemachine begreep ik. Zodra je systeem loopt zou ik een test ssd/hd er naast draaien waar je een clone na een nep crash terug zet. Als je dat goed documenteert dan ben je net zo ver als timemachine doet bij crash. Tenzij je altijd wil updaten maar dat raad ik altijd af op een productie machine.

En er zijn NL bedrijven die gewoon hackintosh leveren. Hoef je zelf weinig meer te doen behalve je extra dingen van te voren goed te checken zoals audiointerface etc.
 
Hier een groot hackintosh fan! Wij hebben 2 systemen met Pro Tools hd native draaien. Zonder problemen zware projecten, 5.1 met beeld en heel veel sporen en fx.
wij hebben ze laten installeren door
https://www.applesupported.nl/
Top service en stukken goedkoper dan een macpro
 
En wat madr zegt, als je systeem werkt, pas updaten als het echt moet van je software.
 
Het mooie van hackintosh is nu net dat je er met de clover bootloader zoveel MacOS (of welke ander OS dan ooK) installaties naast elkaar kunt draaien als je dat wilt.

Dat betekent dus dat je gewoon met 1 boot kunt testen (welke je eventueel kunt klonen van je productie boot) en de andere als productie boot kunt houden. :)
 
Het mooie van hackintosh is nu net dat je er met de clover bootloader zoveel MacOS (of welke ander OS dan ooK) installaties naast elkaar kunt draaien als je dat wilt.

Dat betekent dus dat je gewoon met 1 boot kunt testen (welke je eventueel kunt klonen van je productie boot) en de andere als productie boot kunt houden. :)

Dat is idd waar, maar als je er zelf niet aan gaat knutselen en je hebt een stabiel werkend systeem, dan zou ik er verder niet te veel aan veranderen. Maar goed, ik ben dan ook redelijk hackintosh leek, gebruik het alleen maar :-)
 
Dat is idd waar, maar als je er zelf niet aan gaat knutselen en je hebt een stabiel werkend systeem, dan zou ik er verder niet te veel aan veranderen. Maar goed, ik ben dan ook redelijk hackintosh leek, gebruik het alleen maar :-)

Ik zou zeker die clone setup testen. Heb het zelf ook niet gedaan maar bij de volgende ga ik het zeker doen.

Dualboot heb ik nu dus ook niet maar je wil wel evt nieuwe drivers kunnen proberen. Evt zelfs met 3 boot partities zodat je 1 productie setup hebt die werkt. 1 test omgeving. En 1 beta productie omgeving.

Als je je moet aanpassen met een mix uit een ander systeem is dat wel een beetje noodzaak. Tenzij je alleen eigen producties doet natuurlijk.
 
Back
Top