Roland Boutique SH-101?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
roland-instagram-grab.jpg


Schijnbaar kwam deze plotseling voorbij in een Instagram Story ... en zou niets minder zijn dan een Boutique versie van deze classic:

roland-sh101-blue.jpg


Hier in vogelvlucht:
roland-sh101-gif3.gif


Ben benieuwd of het waar is - en indien dit het geval is, het hier een ACB versie van de SH-101 betreft zoals deze al voor de System-1 beschikbaar is of dat het hier een SE-02 stijl analoog apparaat betreft...

Bron: https://www.gearnews.com/leak-roland-sh-101-boutique/
 
Ik vind die Boutique reeksen van Roland heel geslaagd. Iedereen die er kritiek over heeft zijn gewoon oubollig zakken en hebben meestal een charisma van een hondendrol! Get a life... Probeer NIET mee te gaan met de ouderwetse azijnpissers. Aanvaard dat analoge ouwe rommel aan het uitsterven is, maar dat de originele fabrikant toch de nieuwe generatie producers, muzikanten toch wil laten kennis maken met hun ouderwetse rommel. Trouwens, professionele artiesten en/of producers houden zich echt niet meer bezig met hardware. Hardware is enorm passé... Ik doe identiek hetzelfde en zelfs nog beter dan al die ouwe passé hardware rommel die uiteindelijk niemand meer kan schelen... En dat is de echte realiteit, indien men professioneel met muziek bezig is!


Laat de mensen hun ding doen, maar breek niks af. Boutique reeksen zijn niet bedoeld voor pro's dat is ook niet de bedoeling. En analoge puristen hebben niks meer te maken met muziek . Dat zijn gewoon antiquairs en zielige stoefers. Zo simpel is da. Nobody cares!

Let op: Wil zeker geen mensen beledigen met analoge synth's. Maar wel diegene die op alles en nog wat kritiek hebben wat niet analoog is indien er een digitale reproductie verschijnt van een ouwe analoge synth. Uiteindelijk in een productie hoort men het toch niet. Ik haat die zielige puristen. Bende kakkers!


Zo hey, kon je niet slapen of zo? Wat een ongelofelijke onzin post je.

A. Zij die kritiek hebben zijn van alle leeftijden.
B. Zij die minder gevoelig voor marketing hypes zijn een hondendrol noemen?
C. Kritiek is geen azijn pissen. Te kleine knoppen te dicht op elkaar = te kleine knoppen te dicht op elkaar. Digitaal is geen analoog en als iets anders klinkt dan klinkt het anders.
D. "Professionals houden zich niet bezig met hardware" Kom jij serieus ooit wel eens in een studio?
E. "Hardware is pase" Wat een kul jongen, verkoop van hardware snyths is nog nooit zo huge geweest!
F. "Laat mensen hun ding doen" Laat ons lekker kritisch zijn dan want we do care en jij misschien niet. ;)
 
Bericht door een moderator:
Zullen we het weer over synths hebben in plaats van over elkaar?
 
Voor mij zit het verschil meer in de mix. Als je aan een mix werkt met sommige (analoge) bakken komt er een totaal ander resultaat uit, dat niemand daar wat van hoort achteraf is dan niet relevant.
 
Waar de SH101 wmb echt shined tov de Atlantis en de Brutes is (1) de geweldige envelope en (2) de filter cutoff + envelope + lfo + keyboard slider value verhoudingen. Bij zowel de brutes als de atlantis zit je al heel gauw in de 1e mm te pielen om een mooie contour aan je ffreq verloop te krijgen die niet meteen het supersonische inschiet.
 
Ik weet niet waarom, maar ik blijf terugkomen naar dit soort topics. Heerlijk.

Om mijn dank te betuigen zal ik nu mijn ongevraagde mening verkondigen:

Alle boutique's die ik in mijn handen heb gehad zijn of weer verkocht voor een weggeefprijs of raak ik nooit meer aan. De TR09 kocht ik direct, maar was na enkele weken alweer pleite. Waarom? Zoals zo vaak gezegd: te klein en te simpel. Het zou Roland sieren als ze naast een digitale replica ook wat extra's zouden toevoegen. Ook voor een SH-101 kloon. Dat ligt in de mogelijkheden, zeker omdat het digitaal is. Daarin stellen de boutique's het meest teleur vind ik. Gelukkig heeft een van mijn muziekvriendjes hier een echte 101 staan dus ik maak me niet al te druk.


Er is overigens een pluspunt aan de heruitgave van de oude Rolands en dat is het idee dat je niet een originele hoeft mee te nemen naar een live-optreden. Met alle risico's die daarbij horen. Het is daarnaast ook minder sjouwen vanwege het formaat.
 
Ik hou mijn lippen stijf op elkaar wat betreft het op de persoon spelen...

nick1000 had misschien wat specifieker mogen zijn met wat hij bedoelt met hardware? Misschien heeft hij een studio / performance setting - dat voor hem heel goed werkt - en wij misschien niet (goed) kennen. Dus ik ben eigenlijk wel benieuwd. Uit een opmerking hiervoor begrijp ik dat hij Acid maakt. Gebruikt hij daarvoor dan bijv. de Phoscyon bass line of misschien toch een TB-303 classic, TT-303 BB v1/v2 of een Avalon? En wat gebruikt hij nog meer?

Een beetje professionele studio heeft denk ik alleen al aan compressors/limiters, eq's, reverbs, delays, fx's, (pre)amps en overig 100 apparaten staan. En naast een aantal synth's misschien ook een Hammond, een Solina, een Wurlitzer, een Steinway...

Een forumlid biedt overigens een Toft ATB-24 te koop aan, een analoge mengtafel met meterbrug. Ik zou graag mijn zithoek eruit willen gooien om plaats te maken, maar dat zal 'm waarschijnlijk toch niet gaan worden. :)
 
De SH-101 was mijn allereerste synth. Een Boutique versie lijkt me best leuk speelgoed om te hebben uit sentimentele overwegingen.

Ik heb in deze thread de TAL-101-BassLine nog niet voorbij zien komen. Ik heb op internet reviews voorbij zien komen van iemand die deze VST emulatie van TAL overtuigender vond dan de ACB versie van Roland zelf. Ik heb de demo geprobeerd en vond 'm wel lekker. Maar het is al zó lang geleden dat ik een echte SH-101 in mijn bezit had dat ik niet meer goed een vergelijking kan maken. Maar misschien is iemand hier in de luxe positie dat hij een heuse A-B-C-D vergelijking kan maken. Wordt vooral interessant als de geruchten waar zijn en we een Boutique versie in de vergelijking kunnen betrekken. Ik heb een hekel aan reviews van synths die nog niemand nog echt heeft kunnen zien en horen. Dit is reactie #88 in deze thread, en de Boutique-101? in kwestie is er nog niet eens ...
 
Het is vrij zeker dat Roland dit gaat releasen met zijn ACB technologie, net als de rest van de Boutique-series. Ik ben eigenlijk meer geïnteresseerd in wat hun officiele partner gaat uitbrengen, namelijk de Malekko Manther die geheel analoog is en wel erg op een 101 desktop lijkt.

Edit: Even opgezocht, geheel toevallig een mono synth met de CEM3340 VCO, die de SH-101 en andere synths uit die tijd ook hebben.

malekkomanthernamm2017-1024x500.jpg
 
Interessant. Wel jammer dat de puls als suboscillator er niet meer bij zit.
 
Ik vind die Boutique reeksen van Roland heel geslaagd. Iedereen die er kritiek over heeft zijn gewoon oubollig zakken en hebben meestal een charisma van een hondendrol! Get a life... Probeer NIET mee te gaan met de ouderwetse azijnpissers. Aanvaard dat analoge ouwe rommel aan het uitsterven is, maar dat de originele fabrikant toch de nieuwe generatie producers, muzikanten toch wil laten kennis maken met hun ouderwetse rommel. Trouwens, professionele artiesten en/of producers houden zich echt niet meer bezig met hardware. Hardware is enorm passé... Ik doe identiek hetzelfde en zelfs nog beter dan al die ouwe passé hardware rommel die uiteindelijk niemand meer kan schelen... En dat is de echte realiteit, indien men professioneel met muziek bezig is!


Roland is al heel wat jaartjes bezig, maar het lukt ze nog steeds niet om hun originele producten (met de boutique range) echt beter te maken. Ze hadden bv met de tr-09 niet de 909 proberen een beetje beter te maken, maar meer moeten kijken hoe ze het bij jomox doen met de XBase en DIE beter maken. Hetzelfde geldt ook voor de tb-03. Hier hadden ze niet de 303 een klein beetje beter moeten maken, maar de Devilfish een heel stuk beter. Kijk dan onderscheid je je als fabrikant.
 
Interessant. Wel jammer dat de puls als suboscillator er niet meer bij zit.

Zeker. Ze gebruiken ook een CEM 3320 VCF (Pro-One, OB-Xa en Synthex), inplaats van de Roland IR3109. Maar de eerste SC demo klinkt mij prima genoeg:

https://soundcloud.com/malekkoheavyindustry/malekko-manther-audio-1
 
m.tarenskeen (quote):
"Ik heb in deze thread de TAL-101-BassLine nog niet voorbij zien komen. Ik heb op internet reviews voorbij zien komen van iemand die deze VST emulatie van TAL overtuigender vond dan de ACB versie van Roland zelf."

De TAL-101-BassLine is op SF wel een aantal keren in topics voorbij gekomen, maar ik kan dit nu niet zo gauw vinden. Er is overigens ook een FREE editie waar echter geen ondersteuning meer voor is.

Accelarator: (quote):
"Ik ben eigenlijk meer geïnteresseerd in wat hun officiele partner gaat uitbrengen, namelijk de Malekko Manther die geheel analoog is en wel erg op een 101 desktop lijkt."

Ja, in de Manther heb ik ook meer interesse dan de Boutique's van Roland. Die sliders vind ik wel erg spartaans, maar als de Manther betrouwbaar is en goed klinkt...Why not? De Manther heeft tenminste niet het kabouter formaat.

Malekko komt overigens ook met Mr. D (drum machine) en BFF (groovebox). Op de Namm stonden prototypes die het nog niet deden. Maar helaas is Malekko daarna (nog steeds) niet met meer nieuws over deze 3 coole bakkies gekomen.

En MFB komt met de Dominion Club - een compacte versie van de keyboard synth Dominion 1. Er zijn wel verschillen in spec's, maar de Club is met een prijs van ca. € 500,- voor veel meer mensen bereikbaar. Helaas (!) wel in kabouter formaat.

Roland is al heel wat jaartjes bezig, maar het lukt ze nog steeds niet om hun originele producten (met de boutique range) echt beter te maken. Ze hadden bv met de tr-09 niet de 909 proberen een beetje beter te maken, maar meer moeten kijken hoe ze het bij jomox doen met de XBase en DIE beter maken. Hetzelfde geldt ook voor de tb-03. Hier hadden ze niet de 303 een klein beetje beter moeten maken, maar de Devilfish een heel stuk beter. Kijk dan onderscheid je je als fabrikant.
Ik denk dat Roland het wel kan, maar dat ze het niet willen. Als ze met verbeteringen van hun producten komen, zoals jij Jomox en Devilfish als voorbeelden noemt, zou ik misschien mijn interesse in Roland weer terug krijgen. :)
 
Malekko komt overigens ook met Mr. D (drum machine) en BFF (groovebox). Op de Namm stonden prototypes die het nog niet deden. Maar helaas is Malekko daarna (nog steeds) niet met meer nieuws over deze 3 coole bakkies gekomen.

Ze hebben de laatste tijd op hun FB wel wat dingen gepost, maar nog geen levertijden of iets. Schijnt dat ze veel problemen met de PCB's hebben.

Ik denk dat Roland het wel kan, maar dat ze het niet willen. Als ze met verbeteringen van hun producten komen, zoals jij Jomox en Devilfish als voorbeelden noemt, zou ik misschien mijn interesse in Roland weer terug krijgen. :)

Het grootste punt bij Roland op dit gebied is, ze hebben juist jaren geleden al hun servicepunten voor analoge gear opgedoekt. De productielijnen waren natuurlijk al eerder verdwenen. En als je kijkt naar de jaarcijfers van de Roland Corporation, gaat dat prima met hun huidige digitale structuur. Het is niet voor niets dat ze de analoge samenwerking doen met Malekko en Studio Electronics, inplaats van in hun eigen fabrieken.

Daar komt dan nog eens bij dat voor die 'Roland sound', ze zelf weer hun signature IC's zouden moeten gaan bakken. Wat alleen rendabel is bij een hele grote productielijn zoals ze vroeger deden. Dus ik zie dit in z'n geheel niet snel gebeuren.
 
Alle boutique's die ik in mijn handen heb gehad zijn of weer verkocht voor een weggeefprijs of raak ik nooit meer aan. De TR09 kocht ik direct, maar was na enkele weken alweer pleite. Waarom? Zoals zo vaak gezegd: te klein en te simpel. Het zou Roland sieren als ze naast een digitale replica ook wat extra's zouden toevoegen. Ook voor een SH-101 kloon. Dat ligt in de mogelijkheden, zeker omdat het digitaal is. Daarin stellen de boutique's het meest teleur vind ik. Gelukkig heeft een van mijn muziekvriendjes hier een echte 101 staan dus ik maak me niet al te druk.
Ja, en in dat geval kun je dus een TR8 of System-1 hebben.

Er is overigens een pluspunt aan de heruitgave van de oude Rolands en dat is het idee dat je niet een originele hoeft mee te nemen naar een live-optreden. Met alle risico's die daarbij horen. Het is daarnaast ook minder sjouwen vanwege het formaat.
Voor een 101 maakt dat niet zoveel uit, een Juno-60 of JP8 daarentegen is erger ;) Maar als je van volle polyfonie wilt genieten moet je toch aan een System-8.
 
Ik denk dat Roland het wel kan, maar dat ze het niet willen. Als ze met verbeteringen van hun producten komen, zoals jij Jomox en Devilfish als voorbeelden noemt, zou ik misschien mijn interesse in Roland weer terug krijgen. :)


Het is wel duidelijk, door de samenwerking met externe firma's, dat ze een creatief persoon zoals Tatsuya Takahashi bij (ex-)Korg daar missen. Maar misschien moeten ze dit forum 's een keer lezen, kunnen ze ook wat van leren..... :D
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top