Main out CR1604 op speakers + opnemen

gewoon niet muten dan... :D



welke 828 heb je? volgens mij heeft de 828 meer outputs toch? en ook een headphone out.


Hoe ik het uit de manual opvatte kan je een kanaal niet naar alt 3-4 sturen zonder het geluid weg te nemen uit de main output! 8~


@MadR: Ja maar die ben ik pas kwijt op het moment dat ik het nummer ga recorden. Op dat moment heb ik de patterns / akkoordenprogressies / etc. uit de hardware al opgenomen en gebruik ik de inputs al niet meer. Maar op het begin van het maken van een nummer is dat wel problematisch. Input 1 - 8 zijn al vergeven aan een synth en drumcomputer. Dan zou ik dus steeds verplicht zijn om dingen (geluiden die op dat moment nog live uit de gear komen) alvast in een vroeger stadium op te nemen voordat ik geluiden bijvoorbeeld VST's, maar ook de gear zelf) door de mixer kan halen om op te nemen (of gewoon af te laten spelen door te tafel heen). Ik moet dan dus 2 inputs vrijmaken voor de main output, dat lijkt mij vervelend :(
Hoop dat het zo duidelijk is!
 
Ik ga ervan uit dat je 828 gebruikt om te recorden. Dus dan ben je die 2 inputs ook kwijt.


Zou ik ook denken, ja.
Zo legde hij het in zijn eerste post zelf ook uit.
........ En als ik het dan wil opnemen, kan ik zo het signaal van de main output op de patchbay patchen naar twee inputs van de motu om zo het op te gaan nemen.


EDIT: TS heeft net voor mijn reactie al uitleg gegeven.
.
 
Laatst gewijzigd:
@MadR: Ja maar die ben ik pas kwijt op het moment dat ik het nummer ga recorden. Op dat moment heb ik de patterns / akkoordenprogressies / etc. uit de hardware al opgenomen en gebruik ik de inputs al niet meer. Maar op het begin van het maken van een nummer is dat wel problematisch. Input 1 - 8 zijn al vergeven aan een synth en drumcomputer. Dan zou ik dus steeds verplicht zijn om dingen (geluiden die op dat moment nog live uit de gear komen) alvast in een vroeger stadium op te nemen voordat ik geluiden bijvoorbeeld VST's, maar ook de gear zelf) door de mixer kan halen om op te nemen (of gewoon af te laten spelen door te tafel heen). Ik moet dan dus 2 inputs vrijmaken voor de main output, dat lijkt mij vervelend :(
Hoop dat het zo duidelijk is!


Dus je gebruikt de inputs van de MOTU om de synths en drumcomp direct op aan te sluiten?
Waarom sluit je die instrumenten niet aan op de mengtafel; die heeft toch 16 inputs.
Je kunt dan zelfs de MOTU, gear en mengtafel zodanig op jouw patchbay aansluiten dat je alle mogelijke flexibiliteit hebt.

Maar zonder precies te weten wat jouw setup is, is het moeilijk concrete suggesties te doen.

Als je nu eens jouw gear/setup/wensen kenbaar maakt, ben ik ervan overtuigd dat menigeen hier op het forum jou een heel bruikbare èn flexibele bekabeling schema kan adviseren.

:)
 
Hoe ik het uit de manual opvatte kan je een kanaal niet naar alt 3-4 sturen zonder het geluid weg te nemen uit de main output! 8~


@MadR: Ja maar die ben ik pas kwijt op het moment dat ik het nummer ga recorden. Op dat moment heb ik de patterns / akkoordenprogressies / etc. uit de hardware al opgenomen en gebruik ik de inputs al niet meer. Maar op het begin van het maken van een nummer is dat wel problematisch. Input 1 - 8 zijn al vergeven aan een synth en drumcomputer. Dan zou ik dus steeds verplicht zijn om dingen (geluiden die op dat moment nog live uit de gear komen) alvast in een vroeger stadium op te nemen voordat ik geluiden bijvoorbeeld VST's, maar ook de gear zelf) door de mixer kan halen om op te nemen (of gewoon af te laten spelen door te tafel heen). Ik moet dan dus 2 inputs vrijmaken voor de main output, dat lijkt mij vervelend :(
Hoop dat het zo duidelijk is!

Ja. Ik vrees dat zelf een split kabel solderen het makkelijkst en goedkoopst is. Evt door een kennis laten doen. Passieve of 9 volt batterij actieve di's kan misschien ook maar zelf zou ik dan toch echt goede willen hebben.

Weet niet of je balanced kabels kan splitten. Maar unbalanced moet gewoon kunnen.

Is wel een beetje een noodoplossing maar moet maar dan for the time being.
 
Dus je gebruikt de inputs van de MOTU om de synths en drumcomp direct op aan te sluiten?
Waarom sluit je die instrumenten niet aan op de mengtafel; die heeft toch 16 inputs.
Je kunt dan zelfs de MOTU, gear en mengtafel zodanig op jouw patchbay aansluiten dat je alle mogelijke flexibiliteit hebt.

Maar zonder precies te weten wat jouw setup is, is het moeilijk concrete suggesties te doen.

Als je nu eens jouw gear/setup/wensen kenbaar maakt, ben ik ervan overtuigd dat menigeen hier op het forum jou een heel bruikbare èn flexibele bekabeling schema kan adviseren.

:)

- Poly 800 (L/R output)
- Novation Drumstation (6 outputs)
- Ensoniq DP4 is ondwerweg (dus niet erg relevant nu :P )
- Neutrik Patchbay
- Motu 828 mk3
- 2x Yamaha HS8
- Mackie CR1604 (waarvan kanaal 1 kapot is, overige 15 doen het)
- Tascsam Portastudio 424 MKii (plug ik soms rechtstreeks in de patchbay om bijvoorbeeld het geluid van de poly of drumsounds uit ableton naar tape over te zetten en langzamer af te spelen etc.) Hoeft niet standaard aangesloten te staan.

Wat wil ik?
Ik wil als ik een nummer maak er naar toe werken dat alle stems door de tafel heen lopen, want uiteindelijk wil ik het nummer zoals het uit de mackie komt opnemen. Ik wil het liefst, dat zal per instrument verschillen, ook in staat zijn het signaal te bewerken voordat het naar de mixer gaat. Ook wil ik de mogelijkheid hebben om makkelijk uit te breiden in de zeer nabije toekomst.

Wat is de setup op dit moment?
Drumstation output 1 tm 6 >VIA PATCHBAY> Motu input 1 t/m 6
Poly 800 output 1 & 2 >VIA PATCHBAY> Motu input 7 & 8
Motu main output >> Mackie kanaal 2 & 3 (input 1 is kapot)
Motu output 1 t/m 8 >VIA PATCHBAY> Mackie kanaal 4 t/m 11
Mackie kanaal 12 t/m 16 in patchbay zonder default connectie.

Ik dacht dat dit wel een prima setup was omdat ik dan het signaal van de poly, maar belangrijker; die van de drumstation dan nog kan bewerken, en dat er dan bijvoorbeeld niet constant 6 kanalen van de mixer in gebruik zijn door de drumstation! En mocht ik in de knel komen met outputs van mn motu naar de mixer, dan kan ik op de patchbay bijvoorbeeld de poly 800 even ompatchen zodat ie rechtstreeks in (bijv) kanaal 12 en 13 gaat.

Als ik de instrumenten die ik nu heb direct in de mixer zou stoppen heb ik meteen kanaal 4 t/m 11 bezet. (want ds + poly = 8 outputs) Dan heb ik alleen nog 5 kanalen over (12 - 16) om de motu outputs (of toekomstige instrumenten) op aan te sluiten en die passen dan dus niet eens allemaal! Ook zonder de main output van de motu op kanaal 2 en 3 van de mixer heb ik te weinig kanalen om m'n motu outputs in te doen. En die gebruik ik juist veel, omdat ik ook veel nog in the box doe (vst / samples etc.)!

Maarja dus dat was eigenlijk ook niet de vraag nu uiteindelijk. Ik wilde gewoon het main output signaal, bij gebreke van een monitor output, graag splitten zodat ik tegelijk kan opnemen en playback heb op de speakers :)! Ik denk dat ik voor zo'n 1/4" mono jack (male) > 2x 1/4" mono jack (female) ga!

Die manual heeft het (zie eerdere post), in antwoord op de vraag "Can I split the signal at the main Outputs with Y-cords?" letterlijk over "two Y-cords could be used to send an identical signal to both devices. This type of configuration could be very useful for many applications" dus ik neem aan dat het geen probleem gaat zijn :D.

Maar advies of bijvoorbeeld valkuilen van deze setup die jullie wel zien en ik niet hoor ik graag! :geslaagd:
 
Gezien je toch al aangeeft tevreden te zijn met jouw setup en jouw vraag daar inderdaad uiteindelijk niet over ging, zal ik jou niet vermoeien met een bekabeling strategie, waar je waarschijnlijk toch niets mee zal gaan doen. ;)

Maar, wat je wilt doen met zo'n Y-kabel, kun je eleganter doen door de main outs van de mixer "half normalled" via de patchbay door te verbinden naar de monitors.
Dus van main outs naar patchbay achterkant en terug naar jouw monitors.
Nu kun je, zonder het signaal naar de monitors te onderbreken, aan de voorkant van de patchbay het signaal aftappen naar eender welk MOTU input, zolang deze ook op de patchbay aangesloten is (wel oppassen met feedback loops, aangezien de MOTU main outs ook op de mengtafel aangesloten zijn).

Een wellicht nòg elegantere oplossing is; de mixer main INSERTS "normalled" aan te sluiten op de patchbay, alsook de MOTU main outs.
De monitors zijn hierbij gewoon aangesloten op de mixer main outputs.
Nu kun je, wanneer je een stereo mix wilt maken, via de patchbay de main insert sends patchen naar de gewenste MOTU inputs en de MOTU main outs terug patchen naar de main insert returns (de MOTU main outs moeten in dit geval natuurlijk wel op de patchbay aangesloten zijn).

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

Succes. :)
 
Maar advies of bijvoorbeeld valkuilen van deze setup die jullie wel zien en ik niet hoor ik graag! :geslaagd:

Persoonlijk denk ik dat je de Mackie er beter tussenuit kunt halen, wat is daar de toegevoegde waarde van? Met de native EQ plugins in Ableton kun je al veel betere mixen maken dan met de zeer beperkte EQ van jouw Mackie.

Ook die Drumstation is een achterhaald apparaat die je onnodig inputs kost, 16's Drumazon klinkt al beter, laat staan Wave Alchemy's Revolution.
 
Persoonlijk denk ik dat je de Mackie er beter tussenuit kunt halen, wat is daar de toegevoegde waarde van? Met de native EQ plugins in Ableton kun je al veel betere mixen maken dan met de zeer beperkte EQ van jouw Mackie.

Ook die Drumstation is een achterhaald apparaat die je onnodig inputs kost, 16's Drumazon klinkt al beter, laat staan Wave Alchemy's Revolution.

Tja dat is een kwestie van smaak. ;)

(...)
Maar, wat je wilt doen met zo'n Y-kabel, kun je eleganter doen door de main outs van de mixer "half normalled" via de patchbay door te verbinden naar de monitors.
Dus van main outs naar patchbay achterkant en terug naar jouw monitors.
Nu kun je, zonder het signaal naar de monitors te onderbreken, aan de voorkant van de patchbay het signaal aftappen naar eender welk MOTU input, zolang deze ook op de patchbay aangesloten is (wel oppassen met feedback loops, aangezien de MOTU main outs ook op de mengtafel aangesloten zijn).
(...)

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

Succes. :)

Jaaa Thaaanks!! :) Dit is iets wat ik dus graag ook wil doen. Volgens mij is de standaardinstelling van de patchbay van neutrik dat ie al half-normalled is. Maar wat ik dacht te merken, bijvoorbeeld als ik het geluid van de poly 800 (die eigenlijk default naar input 7 - 8 van de motu gaat) ompatchte naar twee kanalen van de mixer, is dat het signaal van de poly naar de motu dan juist wél onderbroken wordt..

Zie ook mijn originele post :

Vooralsnog heb ik mijn main output -van de mixer- gewoon aangesloten rechtstreeks op mijn actieve speakers, omdat ik alvast even wilde horen hoe het klonk. Ik zat er aan te denken om de main output op mijn patchbay aan te sluiten (daar is nog plaats op) en die dan default te verbinden met de speakers. En als ik het dan wil opnemen, kan ik zo het signaal van de main output op de patchbay patchen naar twee inputs van de motu om zo het op te gaan nemen. Maar volgens mij verbreekt ie dan het signaal dat naar de boxen gaat..

Maar wellicht bedoel jij iets anders dan half-normalled? Of hoort die connectie echt niet te onderbreken en heb ik het fout?


Nog even over jouw andere optie. Volgens mij begrijp ik die niet helemaal, maar ik heb de manual er even bij gepakt. Je hebt het waarschijnlijk over de L / R BUSS inserts die op de mackie zitten, die normaal eigenlijk gebruikt worden voor "inserting an effect such as final compression, limiting or EQ into the Main Left/Right Buses.". Ik weet niet of je hierop doelt maar ik zie nu dat er ook staat "The BUS INSERTS can also be used as an output with no interuption to signal" en "The BUS INSERT can also be used as a tape out if plugged in the first "click". Master adjustments will not affect level."
Dus als ik het goed begrijp, en waarschijnlijk bedoel jij dat ook?, kan ik gewoon op de BUSS INSERT links en rechts een mono kabel aansluiten, die ik alleen de eerste click erin doe. Dan gaat er door die kabels het signaal van de Main left/right van de mixer, alleen is het signaal pre-mainoutput fader. Die kan ik dus aansluiten op de patchbay, zonder een default connectie te maken naar iets. Op het moment dat ik een opname wil maken, doe ik de faders van kanaal 2 - 3 op de mixer (waar de motu main outputs op zitten) naar beneden om een feedback loop te voorkomen, en vervolgens patch ik het BUSS INSERT signaal naar 2 motu inputs die ik op dat moment niet gebruik.

Ik hoop dat dit klopt, dan is dat misschien de beste optie?
 
Jaaa Thaaanks!! :) Dit is iets wat ik dus graag ook wil doen. Volgens mij is de standaardinstelling van de patchbay van neutrik dat ie al half-normalled is. Maar wat ik dacht te merken, bijvoorbeeld als ik het geluid van de poly 800 (die eigenlijk default naar input 7 - 8 van de motu gaat) ompatchte naar twee kanalen van de mixer, is dat het signaal van de poly naar de motu dan juist wél onderbroken wordt..

Zie ook mijn originele post :



Maar wellicht bedoel jij iets anders dan half-normalled? Of hoort die connectie echt niet te onderbreken en heb ik het fout?


Waarschijnlijk heb je de output van de poly 800 en de connectie naar de input 7-8 van de MOTU, zeg maar, "verkeerd om" aangesloten op de patchbay.
De poly 800 outputs moeten dus zitten waar de input 7-8 van de MOTU nu zitten en vice versa.
Namelijk, bij één van beide connectors per paar zal het signaal ononderbroken afgetapt kunnen worden, dus je moet wel uitzoeken welk van de twee.
Nog even over jouw andere optie. Volgens mij begrijp ik die niet helemaal, maar ik heb de manual er even bij gepakt. Je hebt het waarschijnlijk over de L / R BUSS inserts die op de mackie zitten, die normaal eigenlijk gebruikt worden voor "inserting an effect such as final compression, limiting or EQ into the Main Left/Right Buses.". Ik weet niet of je hierop doelt maar ik zie nu dat er ook staat "The BUS INSERTS can also be used as an output with no interuption to signal" en "The BUS INSERT can also be used as a tape out if plugged in the first "click". Master adjustments will not affect level."
Dus als ik het goed begrijp, en waarschijnlijk bedoel jij dat ook?, kan ik gewoon op de BUSS INSERT links en rechts een mono kabel aansluiten, die ik alleen de eerste click erin doe. Dan gaat er door die kabels het signaal van de Main left/right van de mixer, alleen is het signaal pre-mainoutput fader. Die kan ik dus aansluiten op de patchbay, zonder een default connectie te maken naar iets. Op het moment dat ik een opname wil maken, doe ik de faders van kanaal 2 - 3 op de mixer (waar de motu main outputs op zitten) naar beneden om een feedback loop te voorkomen, en vervolgens patch ik het BUSS INSERT signaal naar 2 motu inputs die ik op dat moment niet gebruik.

Ik hoop dat dit klopt, dan is dat misschien de beste optie?


Ik bedoelde inderdaad de BUSS INSERTS.
Maar de manier die je nu hebt gevonden ('in the first click, etc..') is zelfs nog beter dan de methode die ik bedoelde. :okdan:
Als je een monitor controller had, kon je op die BUSS INSERTS met 'half inserted' mono kabels jouw monitors, via voornoemd monitor controller, aansluiten.
Dan kon je jouw main outs, met volledige fader control, gebruiken voor jouw stereo mixdown, zoals je voor ogen had (al zou je de master fader moves toch niet kunnen horen op de monitors).

Zonder monitor controller, moet je juist andersom de monitors aansluiten op de main outs (de master faders dienen dan als monitor controller) en de BUSS INSERTS gebruik je voor jouw stereo mixdown.
Alleen kun je (wegens pre-fader) bij deze optie geen fade-outs/ins doen.

De oplossing is binnen handbereik; het is nu slechts een kwestie van kiezen welke werkwijze je liever hebt. :)
 
Bus inserts dmv half erin aftappen klinkt mij het beste in de oren.

Pas wel echt op voor feedback loops dmv. 1 keer 'live' verkeerd omprikken met je patchbay en je kan dingen opblazen.

Zelf zou ik monitors en record in's direct aansluiten en gewoon genoegen nemen met 2 minder inputs op je 828. Dan maar de volgende keer je werk wijze wat aanpassen.

Tuurlijk een beetje overdreven. Maar voorkomen is soms beter dan genezen. En hoe meer opties je openhoudt hoe meer er fout kan gaan.

Succes!
 
Heb beide opties uiteindelijk geprobeerd en gekozen voor de main output mixer -> patchbay half normalled manier. Fader control bleek namelijk wel heel noodzakelijk omdat de Buss Insert (net als de main output overigens) een héél sterk signaal uitstuurt.
 
Back
Top