MXR Pitch Transposer alternatieven

cult45

011110111000
Lid sinds
13 juli 2004
Berichten
2.007
Locatie
amsterdam
Zijn er nog andere effecten die dit kunnen? Ik heb toevallig in een studio met een MXR gespeeld vorig jaar en zou heel graag eentje willen.

 
Deze doet hele rare dingen als je hem misbruikt en dat zoek ik eigenlijk. Mad Professor gebruikt hem in z'n dubs en ik herken de sound van andere platen; Roots Manuva ook o.a.
Ik heb een tijdje een H3000 gehad maar die bleek uit een uitgebrande studio te zijn gekomen en had een dikke (corrosieve) roet laag op de PCB's. Baal ik nogsteeds ontzettend van.
 
dit effect kan je maken met een detuner/pitch transposer
in een feedback/delayloop en dan via een EQ/volume unit (mixer bijvoorbeeld)

als je losse componenten gebruikt heb je de meeste mogelijkheden en controle
dus: detuner/pitcher, delay (one shot), mixer/volume/EQ
 
het leuke aan de mxr is dat je met de aanraakknoppen (tijd ver vooruit) snel tussen verschillende instellingen kunt switchen als je dat rhytmisch doet krijg je de vette dub effecten ...displayunit is handig maar niet echt noodzakelijk.
Ze zijn ook onder de naam ART uitgebracht.Staan nog wel eens op ebay voor rond de 300 euro dacht ik..
 
Een Zoom 1201 kost niks en is een zeer mooie lofi SFX bak!

inclusief bovenstaand effect in gebakken (pitch met feedback delay)

de Zoom 1204 1202 voldoen ook misschien
 
ik heb geprobeerd het concept te tekenen van een opstelling
voor ptch /delay effect

is wel geweldig want je kan er echt veel meer kanten mee op dan met die MXR!!
ik hoop dat het duidelijk is (en klopt, is oude tekening die ik wat heb aangepast)
 

Attachments

  • delay FX 2.jpg
    delay FX 2.jpg
    33,8 KB · Bekeken: 118
Heb net met mn DP2 een redelijke opzetje gemaakt met Pitchshift 2 stemmen in een delay. DP2 heeft onboard feedback maar via mn analoge mixer is ook interessant. Dank voor de input.

en een 1201 gekocht via marktplaats :P

Moet wel zeggen dat de MXR in mn heriinering wel nog ff wat bruter was dan de DP2 nu.
 
Heb net met mn DP2 een redelijke opzetje gemaakt met Pitchshift 2 stemmen in een delay. DP2 heeft onboard feedback maar via mn analoge mixer is ook interessant. Dank voor de input.

en een 1201 gekocht via marktplaats :P

Moet wel zeggen dat de MXR in mn heriinering wel nog ff wat bruter was dan de DP2 nu.

je bedoeld de ensoniq dp/2 ? die ken ik niet

de hele truuuk is dat in de feedback van output delay
(one shot, dwz: geen herhaling van het geluid, dus alleen vertraging, maar kan ook meer herhalingen voor andere effecten)
naar input delay zowel een gain-reducer (kan mengtafel zijn en/of eq, en nog viezer is juist gain boost)
de pitchshifter staat, waardoor het geluid elke keer dat het weer herhaald wordt zachter wordt door de gain reducer maar ook een stap (de pitchshifter) hoger of lager in toonhoogte

met een shifter op een normale delay krijg je dat effect niet

als de klank niet bruut genoeg is dan kan je in de feedback-lus een lofi-pitchshifter zetten, maar ook een distiorion of ander appraat wat het geluid vervormd,,chorus,, compressor, enz,, daarmee kan je het misschien wat bruter maken,,,maar dan moet je dus wel de feedback-lus zelf maken via een mengtafel bijvoorbeeld, maar dan heb je ook wel een monster van een effect-machine gebouwd, kan je oneindig veel kanten mee op!

ps: je kan ook een multi-effect appraat gebruiken als het twee onafhankelijke effecten kan 'hendelen' ,dus links sound in delay, links out (delay) in R pitchshifter, R out (pitch) naar input L Delay,, total output is dan L Delay,,,wel mono,,,of je moet een luxe multi-fx hebben met twee onafhankelijke stereo effecten met stereo in en outputs (dus totaal 8 jacks)

dat was het dan wel (zomer) weer! :mexico:
 
Laatst gewijzigd:
Pitchshifter moet inderdaad in de feedbacklus van de delay en de delay moet op single repeat staan en 100% wet (geen droog signaal dus).

Alternatieven voor de MXR zouden kunnen zijn de Eventie H910 en H949.
Die zijn ongeveer uitgezegdle tijd en hebben ook dat rauwe pitchshift geluid vol met artefacten.
Heel toffe modules zijn dat!

Nadeel van deze twee Eventide's: ze gaan vaak kapot en zijn moeilijk te repareren.

Ik vind de Yamaha REV5 en REV7 ook leuk voor dit effect.
Deze zijn een stuk goedkoper in aanschaf, maar klinken wel ook meteen een stuk strakker / minder spannend dan een H949.

Hier een voorbeeldje met de REV5 in de feedbackloop van een delay:
 

Attachments

  • REV5pitch.mp3
    2,7 MB · Bekeken: 119
Volgens mij zit de truuk ook in het gebruik van een analoge delay. En volgens mij kunnen sommige tape delays dit ook door snelheid van de band te veranderen. Althans dat dacht ik.

Maar misschien lul ik onzin.

Vind het wel fantastisch effect!

Die jahtari gast deed ook zoiets met zijn gemodden korg mono nog wat delay in een c64 behuizing.
 
Volgens mij zit de truuk ook in het gebruik van een analoge delay. En volgens mij kunnen sommige tape delays dit ook door snelheid van de band te veranderen. Althans dat dacht ik.

Maar misschien lul ik onzin.

Vind het wel fantastisch effect!

Die jahtari gast deed ook zoiets met zijn gemodden korg mono nog wat delay in een c64 behuizing.

het lijkt erop maar is het niet

maakt ook niet uit,,gaat om het klank-effect!
 
De Boss ps 2 kan ook zulke geluiden maken. De pitch is traploos -+ 1 octaaf af te stellen en met de feedback op 100%. Krijg je dit effect.
 
Roland COSM™ effect Warp doet ook hetzelfde. Een soort shimmer met delay ipv reverb
 
Back
Top