Geluid samples bespeelbaar maken

MrBoembas

Stamgast
Lid sinds
16 juni 2016
Berichten
357
Locatie
Tuindorp Oostzaan, Amsterdam Noord
Beste Synthesizer vrienden,

Met welke programma's kun je het beste sampelen ?

Ik zelf deed het altijd met "Cool Edit Pro" als enkele geluiden getransposed moesten worden tot ongeveer plus 3 en min 3.

Nu wilde ik bijvoorbeeld ook de Fairlight ARR 1 gaan samplen maar daarvan bestaan alleen de C2 en de C5 en als ik die allemaal hoger en lager moet zetten dan wordt het geluid alsmaar lelijker dat zelfde gelde ook voor "Veronica" de "Orch Hit".

Ik wil net zoals Oxy-Yan de Crockett's theme gaan spelen met de Fairlight Arr 1 geluiden.

Met welk Computer programma kun je dit het beste maken ? FL Studio of een andere ? Zodat de Melodie tonen mooi blijven.

Ik heb ook in het verleden enkele geluiden onder mijn Tyros toetsen gesampled van andere keyboards en mijn Synthesizers en dat ging goed, maar aangezien van Fairlight er maar 2 tonen ter beschikking zijn zit ik met dit probleem.

Wie heeft er een oplossing ? Of heeft toevallig de Fairlight Arr 1 over 2 octaven heen ? (Dan ben ik ook geholpen)

Alvast bedankt !!!!
 
Je kan samplen met elk audio edit programma, Cool Edit, Audacity etc. Het enige wat je doet is een sample recorden..(plus wat eq'en, normalizen, knippen).

Transposen doe je met een (VST) sampler waar je je sample inlaadt.. Daar ga je instellen over welke keyrange je gesampelde note gespeeld moet kunnen worden.. Bijvoorbeeld kan je voor een gesampelde c3 note de range instellen van C2 - B3. Dan gebruik je die sample om 1 octaaf naar beneden en omhoog te pitchen..
 
Beste Furious,

Dat eerste is nu juist het probleem omdat er maar alleen een C2 en C5 zijn en je alle noten wilt spelen. Met Cool edit sampelen "Effects -> Time Pitch -> Stretch -> Helium -> Transpose" noot +1 of -1. Na 3x de C2 of C5 te hebben getransposed wordt de kwaliteit dermate steeds slechter en slechter. Het voorbeeld is bijv de Orch Hit voor "Veronica"

Wat zijn nu de meest gebruikte VST sampler ?
 
Heb je werkelijk alle noten nodig van een klavier? Dan is 2 samples niet veel om mee te werken.. Maar ik denk dat je met 3 octaven al veel kan doen… Met die 2 samples kan je best wat lekkers inspelen..

Maar ik zou zeggen probeer het gewoon eens hoe het klinkt in een sampler, dat zal zeker beter klinken als in Cooledit de wave file bewerken.. ook kan je er dan ietwat delay over gooien om de toon wat te smoothen…
In de sampler moet je ook een loop punt instellen zodat de sample mooi doorklinkt.. dan kun je de toon ‘rekken’ als het ware (hoe hoger je de sample pitched, des te sneller speelt hij, des te korter hoor je wat). In sommige samplers kan je pitchen zonder dat de toon ‘korter’ speelt… In Ableton Live kan dat bijvoorbeeld…

Als VST sampler kan je eens kijken naar:
http://blog.wavosaur.com/6-free-sampler-vst-plugins/

Post die 2 samples eens hier zou ik zeggen... dan kunnen mensen even testen of je er wat mee kan...
 
Beste Furious,

Nee, ik heb niet alle noten van het klavier nodig met 2 / 3 octaven ben ik te vrede, maar door dat er een C2 (heel laag) in zit en een C5 (normaal) daardoor komt het om terug te gaan naar C3 enz... Voor de Crockett's theme heb je maar 2 octaven nodig. Die begint op D. dus dat zal dan de D5 moeten beginnen ?


http://vocaroo.com/i/s1DFpHjmqYGf
http://vocaroo.com/i/s1AoPKVDqhCA

Hierbij de Twee samples C2 en C5...
 
Als ik echt chromatisch sample dan gebruik ik meestal native instrument's konakt, maar da's wel een serieuze klus.

Kan je eveneens doen met live's sampler, en je kan dezelfde sample gebruiken met timestretch en pitch algo's voor elke toon.

Izotope Iris gebruik ik ook graag omdat die een paar interessante algoritmes heeft voor de re-pitching (radius RT) waardoor je soms verbazend goeie resultaten kunt hebben met slechts een paar samples/tonen
http://www.izotope.com/en/products/create-and-design/iris.html

ook als je eens wilt experimenteren met en andere methode dan de klassieke additieve/subtractieve synthese zeer interessant: spectral synthesis

met dit en granular synthesis zoals in de M4L granulator van Robert Henke is er echt een wereld van bizarre texturen en organische klanken te verkennen.

kleine tip, met de NI kontakt sampler under the hood features kun je ook granulair werken, als je hierin een kickdrum sample super omlaag pitched, stretched en superkorter stukjes uithaalt en loopt kan je de meest weirde geluiden bekomen, die altijd een soort organische real-world timbre hebben door hun oorsprong. Als je die dan als een soort osc gebruikt en door een hardware filter haalt krijg je echt heel originele basklanken.
 
Thanks W07,

Ik heb even geluisterd en de samples klinken verbluffend goed daarin, Zelf heb ik nooit met VST gewerkt alleen gesampeld met "Cool Edit Pro" en over het algemeen ging dat best wel.

Maar juist met de Fairlight Arr1 is dat een groot probleem omdat er alleen maar 2 tonen bestaan en als je bijvoorbeeld "The Crockett's theme" wilt spelen moet je toch 2 octaven noten hebben.

Aangezien ik nog nooit hiermee heb gewerkt en ik de klanken eigenlijk onder mijn Synthesizer en Tyros wil hebben. Ben ik echt opzoek naar de losse noten liefst 3 octaven maar 2 octaven mag ook.

Zelf sampelen op vst denk ik dat dat op korte termijn niet 1,2,3 lukt om het ook zo goed te krijgen aangezien ik er nog nooit mee heb gewerkt.

Hopelijk kan / wil iemand dit voor mij doen en ik denk dat die gene ook een hele hoop andere forum leden blij maakt. Dus hierbij doe ik een oproep aan de gene die dit wil proberen ???
 
Hoihoi..

ik heb m even vlugvlug in de renoise sampler gegooid voor je..
https://clyp.it/tqoqvrcu?token=f62c3969bf96f42c1a3607a7277dd508

alsjeblieft.. mooier kan ik m niet krijgen in een kwartiertje pielen.. er zit een kleine pop in in een tikje ergens in de bassfrequencies.. alleen hoorde ik m niet meer terug als ik er zelf mee ging spelen..
als je langere noten wil hebben roept u maar..

als iemand een leuke chromatische freeware vst sampler weet.. ben ik best bereid om daar kwartiertje in te steken of ik sampeltje en settings kan overzetten..
 
mr boembass.. als je hier blij mee bent.. dan piel ik zo nog wel even verder.. krijg je iets schonere versie.. volgends mij krijg ik de plopjes weg..

oh.. ik kon het niet laten.. dames en heren, pas op natte onderbroeken van het lachen.. de ome dromer versie...
https://clyp.it/yujya3f3
 
Goed nieuws..
ik heb het clickje eruit gekregen zonder teveel in te boeten aan geluid..

dit zijn een hele rits octaven zonder processing:
https://www.dropbox.com/s/chivd1goadhnyoh/Fairlight AAR1 32 C2 to C6.wav?dl=0

En dit zijn een hele rits octaven met processing, kan je thuis ome dromer spelen..
https://www.dropbox.com/s/svn6cgghw8m6yna/Fairlight AAR1 32 C2 to C6 processed.wav?dl=0

mag je zelf kiezen welke van de 2 je wil gebruiken.. en hoeveel van de samples.. ik zag dat de opnames 32mb ofzo per stuk zijn. hehehe dat is 16 als je ze terugzet naar mono.. (ik heb en zo stereo zijn ze niet de samples)
 
Hieronder een link naar de Fairlight sound library database

http://www.nattvard.com/iix/database.php

De samples komen van Fairlight II(x) floppies.

Instructions
Format

At the moment AKAI S900 and SFZ+Wav are supported target formats.

SFZ is a readable text-format that can be converted to other formats using Awave or other tools.
Plouge offers the SFZ player sforzando (AU, VST, RTAS, standalone) for free!
Choose from 8-bit or 16-bit. Fairlight samples are 8-bit, optional 16-bit conversion is linear and has no effect on the sound. Loop points are sample accurate.
Akai S900 is a proprietary 12-bit format suitable for AKAI S900/S950 samplers and the Oberheim DPX-1. The samplerate will be Fairlight's 14080 Hz, conversion to 12-bit from 8-bit is linear and doesn't effect the sound. Loop points are sample accurate.
Sample rate
When using a software sampler, sample rate doesn't matter.
If you are going to convert to a hardware sampler, choose an appropiate sample rate that is native to the target machine.
Note that no resampling is ever done - this only sets the playback sampling rate in the file header.
Contact me if you want more sample rates added.

Conversion details
Looping is based on the looping information in the VC file
Attack and release are from the CO file that's referenced in the VC (if any)
If no CO is found, a preset will be created anyway with attack 0 s, release 0.3 s
Extra SFZs are always generated, one with short attack and release, and one with slow attack and long release.
Since an Akai S900 disk can contain a maximum of 64 files, fewer extra presets will be created based on the original attack and release values from the CO files.

Meer info in de FAQ
http://www.nattvard.com/iix/info.php

O.a. over de Fairlight File formats


Descriptions of file formats used on the Fairlight.

VC (voice) files
http://www.nattvard.com/iix/docs/file-format-vc.html

CO (control) files
http://www.nattvard.com/iix/docs/file-format-co.html


Stukje over de historie en "the making of..." elders of dit forum gezet.
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?p=1967124#post1967124
 
Laatst gewijzigd:
Nu wilde ik bijvoorbeeld ook de Fairlight ARR 1 gaan samplen maar daarvan bestaan alleen de C2 en de C5 en als ik die allemaal hoger en lager moet zetten dan wordt het geluid alsmaar lelijker dat zelfde gelde ook voor "Veronica" de "Orch Hit".

Zo werkte de originele Fairlight (en een hele ris andere oudere samplers) ook! Die haddn geen multisamples. Je speelt dan in een beperkt bereik en goed loopen zorgt er dan voor dat het geluid niet binnen een paar milliseconden is afgelopen.

Het verschil is wel dat een Fairlight de sample langzamer/sneller afspeelt door de klokfrequentie te vertragen/versnellen. Moderne samplers gebruiken sinc interpolatie.

Gewoon in Kontakt gooien op high quality en hop.
 
mr boembass..

Dat is zo ongeveer hoe ik die octaven heb gemaakt... Sampletje gepakt. (de c2) .. tegen renoise gezegt dat sample C2 was.
en heb zelf looppoints gemaakt (en dat ging niet vlekkeloos, vandaar klikje)..
Welke ik in versie 2 wat heb aangepast, en met beetje trukerij uit de sampler 2 sampletjes te pakken (wel die C2)
maar elk van de 2 andere loop-points en op 1 highpass filter en de andere lowpass filter te zetten..

Ik zal zo even kijken naar die sfz file en die 2 sampletjes op die site.. als die 2 the originele loop-points bevatten.. en de goede keymapping in die sfz file.. heb je inderdaad iets wat wel heeeeeel erg op het origineel lijkt..

om dan weer zo'n rijtje noten te genereren voor je tyros was het niet.. is dan niet zo heel moeilijk..
 
Thanks Dreammer,

Onder de Tyros toetsen plaatsen heb ik al heel vaak gedaan, dus is zeker niet zo moeilijk nootje voor nootje knippen apart als Wav opslaan en onder elke toets de juiste noot liggen.

En daarna als Custom wa opslaan (zoals de Pemo en Key Wave klanken) En in de mixing Console van de Tyros kan ik de klanken nog aanpassen zoals (Hall, Delay, Echo enz enz) en dan spelen maar :D

De Fairlight Arr op Right 3 zetten en de Tyros Harp op Right 1 zetten en je hebt de prefecten Starink Sound. (Ondanks dat de Harp officieel een DX7 is maar Yamaha is Yamaha :D )
 
Back
Top