Orchestra Hit Vloeiend maken

MrBoembas

Stamgast
Lid sinds
16 juni 2016
Berichten
357
Locatie
Tuindorp Oostzaan, Amsterdam Noord
Beste Synth Vrienden,

Ik was bezig met de "Veronica Tune" de Orchestra Hit na te maken, ik heb de sample gekregen van een forumlid.

Nu is mijn probleem als ik hem plak dan wordt die niet naar mijn zin.

Luister maar : http://vocaroo.com/i/s15ILmWZslfZ (mijn probeer versie)

De originele versie : http://vocaroo.com/i/s0r0pFdjrfVe

Hoe krijg ik hem zo na het origineel ? Wat doe ik fout ?

Hopelijk kan iemand mij helpen ?
 
Het origineel gebruikt maar 5 tonen en in jouw voorbeeld hoor ik 7 tonen.

De eerste drie hits zijn dezelfde toon. De sample is anders en lijkt langzamer waardoor ze meer legato (aan elkaar) klinken dan in jouw voorbeeld. Je zou een hele korte loop kunnen creeeren in je sample waardoor je meer sustain krijgt en waardoor je de noten beter aan elkaar kan laten klinken.

Robin.
 
Ik kan het mis hebben..
maar volgends mij zijn die hits gesampled uit het volgende liedje:


als ik het goed heb gedaan begint ie net voor de sample... de Hits tussen de drums knippen en dan achter elkaar plakken en iets omhoog pitchen..
 
Thanks Dreammer, Het is nu al aardig gelukt, ik heb het even met "Cool Edit Pro" gedaan en nu begint die er goed op te lijken. De vorige sample die ik van iemand van het forum had gekregen was niet de juiste :-) Nu klopt die wel.

Groetjes !!! :D (Ben heel blij :P)
 
Mooi.. weer een blij iemand..

t was die opmerking van roshi.. geen idee waarom.. maar las het zo en hoorde opeens dat yes liedje in me hoofd..
vond het wel het delen waard..
 
Als je de file die ik je stuurde bedoelt, dat waren toch echt dezelfde 'orch hits' uit Owner of a lonely heart hoor, rechtstreeks van de multitrack (ik heb t hele nummer in multitrack/stems gevonden online ooit).
Het komt wel van een mp3 file dus mischien was de kwaliteit daarom niet goed genoeg? Hoedanook, k ben blij dat het je inmiddels gelukt is. :)
 
Klinkt wel alsof ze een 12-bit sampler gebruikt hebben (bij die Veronicatune), ik vermoed een Roland W-30.
Die heb ik niet, maar wel verschillende 12-bit samplers, wellicht kan ik je assisteren.
 
De U-20 is gewoon een rompler, de U-220 is de rackversie ervan, die moet toch vrij eenvoudig voor weinig te vinden zijn.

Zo herken je in de soundtrack van Flodder in Amerika! bijvoorbeeld dat 95% van de geluiden uit de Emu Proteus 1 en 2 komen, zo zul je als je een U-220 gaat beluisteren ook een hoop herkennen.
 
Ik kan het mis hebben..
maar volgends mij zijn die hits gesampled uit het volgende liedje:
https://youtu.be/9O6e7cgkeqw?t=143

als ik het goed heb gedaan begint ie net voor de sample... de Hits tussen de drums knippen en dan achter elkaar plakken en iets omhoog pitchen..
Een zeer befaamd voorbeeld. Trevor Horn (producer, voormalig van The Buggles bekend van "Video killed the radio star") produceerde deze wereldhit voor Yes. Yes is uiteraard zeer bekend van hun symfonische jaren '70 werk. In de jaren '80 echter wilde niemand (behalve ik) daar meer naar luisteren en moest er iets gebeuren. David Bowie verkocht zijn ziel aan Nile Rogers van Chic voor zijn hit "Let's dance", Yes verkocht haar ziel aan Horn.

Horn was een v/d eersten die de sample gekte oppikte. Het begin van "Owner of a lonely heart" (de zg. "hook") is gecompliceerd. Het is een sample die na "Owner" veel te vaak is gebruikt en hij is van (info afkomstig van whosampled.com) de groep Funk Inc die een cover maakte van "Cool is back" (wat weer een nummer is van Cool And The Gang uit de tijd dat ze nog goede muziek maakten: funk!; de eerste Cool atG LP's werden nauwelijks her-perst en waren een zeeeeeeer gewilde bron van samples voor de rap muziek uit de jaren '80, doch dit ter zijde). Het fragment bevindt zich op 1:45 min in "Cool is back", luister hier:


Jon Anderson van Yes heeft een hele hoge stem en doet er een hoge kreun overheen. Verder is de sample wellicht een beetje processed (speed up? EQ? lage sample rate?). Dit stukje wordt naar mijn idee door sommigen hier en zelfs op whosampled vergist met een ander veel te veel gebruikt geluidje uit de jaren '80: het ORCH5 geluid uit de Fairlight:


De sample waar @Dreammer het over heeft komt voor in "Owner" op 2:23 min. Naar mijn idee (en dat van whosampled) komt ook die sample oorspronkelijk uit "Cool is back" van Funk Inc. Het is volgens mij een stukje uit de drum break die vlak na de eerstgenoemde sample komt:

En ook die sample lijkt mij zwaar geprocessed (sampler met lage bitrate?; zou kunnen anno 1983).

My 2 cents. :)
 
Volgens mij heb je gelijk Meneer Jansen, en komt de drum van Veronica uit "Cool is Back" wat mij ook opviel is dat de "Hey" van James Brown is gepitcht Lower en ook de "Wow" dus het zal mij niet verbazen als ze dat met de drum ook hebben gedaan.

Dus de conclusie is dat alles van "Veronica" is gesampeld" ??? Behalve de Melodielijn : "Dit is Veronica" en het gezongen koor... Mogen we dat concluderen ?

En de Fill in van Veronica uit welke sample komt die ? :D :P
 
Volgens mij heb je gelijk Meneer Jansen, en komt de drum van Veronica uit "Cool is Back" wat mij ook opviel is dat de "Hey" van James Brown is gepitcht Lower en ook de "Wow" dus het zal mij niet verbazen als ze dat met de drum ook hebben gedaan.

Dus de conclusie is dat alles van "Veronica" is gesampeld" ??? Behalve de Melodielijn : "Dit is Veronica" en het gezongen koor... Mogen we dat concluderen ?
Ik heb het "making of" filmpje even bekeken in het Veronica Tune topic van je. Ik heb het idee dat 99% zelf gemaakt is. Er zit inderdaad een zwaar aangepaste en verstopte Wow van James Brown in (uit "I feel good").

En de Fill in van Veronica uit welke sample komt die ? :D :P
Die fill zit zo "verdronken" in de rest dat het nauwelijks terug te brengen is. Verder is ook deze zwaar "vervormd" (jaren '80 sampler?). Zou kunnen dat 'ie ook uit "Cool is back" is.

[off topic] Er zijn een aantal favoriete drum breaks die men vaak samplede (de Apache break voor Rap; de Amen break (link Wikipedia) waar het gehele jungle/drum 'n bass genre op is gebaseerd; de break uit "Funky drummer" waar Public Enemy dankbaar gebruikt van maakte, link tablature). Kan een apart topic waard zijn, maar dat heeft weinig met synths te maken. De meest populaire zijn gebruikt in de moeder aller sample-nummers: "Pump up the volume" (link making of, link whosampled om te bezien welke drum breaks er allemaal in zitten). Er is zelfs een heuse documentaire over de drum break uit "Apache" van Micheal Viner's Incredible Bongo Band genaamd "Sample This" (gepresenteerd door Gene Simmons van Kiss):
 
@Meneer Jansen : Nou 99 % ??? Als je alles op telt
1 : Orchestra Hit "Owner of a lonely heart"
2 : Drums uit "Cool is back"
3 : "Wow" , "Hey" van James Brown.
4 : Drum Shaker die komt standaard uit een keyboard.
5 : Sfx VFX Sounds Gesampeld.

Is de Bassline van Veronica ook niet een bekend Loopje ???




Dan blijft alleen over dat ze zelf hebben gemaakt :

1) De Melodie lijn
2) Piano Rhythm met Akkoorden
3) Die tussen belletjes Ti Ti Ti Tirititi
4) De zang
 
Back
Top