Yamaha A4000 + IDE to CF

MatthewLeBlom

Moderator
Staff member
Lid sinds
31 augustus 2003
Berichten
8.514
Locatie
De Efteling
Hallo allemaal,



Kort geleden heb ik een Yamaha A4000 sampler gekocht.
Dit komt doordat Junky XL het nodig vond een filmpje te maken over zijn hardware samplers met daarin een passage waarin de A4000 voorbij kwam.
Heel vervelend van die man, want ik was helemaal niet voornemens een A-serie Yamaha te kopen.
Mgoed, met een paar mooie geluidjes ben ik vrij snel van mening te veranderen en dat is precies wat ons Tom Holkenborg in de youtube pleurde.

Dus: A4000 gekocht.

Geen spijt van:D
Mooie klank, veel mogelijkheden en een mooie klank (of had ik dat al gezegd?).

Uiteraard moest ook bij deze sampler een elegante opslag-oplossing bedacht worden.
Floppy emulator is niet handig met zo'n groot sample-geheugen.
SCSI HD die erin zit maakt veel lawaai en is niet uit te lezen met de PC voor backups.
SD of CF cards zouden fijner zijn.
Nu is het zo dat de A4000 naast SCSI beschikt over IDE.
Volgens mij zou er dan dus een IDE - SD/CF card converter in moeten kunnen.
IDE is veel goedkoper (30,- ofzo) dan een SCSI2SD (70,-) converter.
Ik heb er een besteld en ga het uitproberen.

Zijn er misschien mensen die dit al gedaan hebben?
En zo ja: was het een succes?
 
Mooi zeg, ik had hetzelfde na dat filmpje van Junky XL :)
Ben benieuwd naar je bevindingen!
 
ik heb net mijn A5000 geëquipeerd met een IDE ZIP drive

2dehands gevonden, zo aangesloten - ik moet er wel bijvertellen dat ik (vooraf) een kit IDE kabels op ebay gekocht had van een A3000
deze kit is ook nog nieuw bij YAMAHA te bestellen
-standaard zat deze kit bij elke nieuwe A4/5000 en dus ook A3000)

ik heb wel gezocht tot ik een ZIP 200 vond, kwestie van het ganse SAMPLE RAM geheugen in een ruk op een diskette te krijgen

ik had ook nog een USB ZIP lezer, zodat de uitwisseling met mijn computer eigenlijk heel vlot gaat

ik denk dat ik 10€ voor die interne ZIP betaald heb, was zelfs nog 1 ZIP200 bij
 
Laatst gewijzigd:
ik heb net mijn A5000 geëquipeerd met een IDE ZIP drive

2dehands gevonden, zo aangesloten - ik moet er wel bijvertellen dat ik (vooraf) een kit IDE kabels op ebay gekocht had van een A3000
deze kit is ook nog nieuw bij YAMAHA te bestellen

ik heb wel gezocht tot ik een ZIP 200 vond, kwestie van het ganse SAMPLE RAM geheugen in een ruk op een diskette te krijgen

ik had ook nog een USB ZIP lezer, zodat de uitwisseling met mijn computer eigenlijk heel vlot gaat

Kijk, dat is dus een kei handige oplossing.
Als het CF verhaal niet gaat werken ga ik dit doen.
 
Ik heb hier een a4000+5000 en gebruik MO-disks (128-640mb) (alle samplers hier :) )
Veel betrouwbaarder en sneller dan Zip en werkt als een trein.
Een externe scsi zip100 en losse usb zip voor samples overzetten naar pc.

ide naar CF kreeg ik niet voor elkaar. de meeste CF zag ie niet op 1 na, maar daar kon ie niets mee.
Het moet wel mogelijk met de juiste ide<>CF chipset en de juiste CF, De Ax000 is namelijk erg kritisch.
Uiteindelijk heeft dit experiment me een A4000 gekost, dmv sluiting. :(
 
Uiteindelijk heeft dit experiment me een A4000 gekost, dmv sluiting.

dat heb ik ook een keer voorgehad ; met het aansluiten van voeding van een IDE HD
(ook nog zo'n speciale aansluiting van yamaha)
-en mijn amateuristisch solderbout geknoei-

toch het ding terug aan de praat gekregen dmv het BIOS te flashen (via MIDI), maar dat is een beetje OT
 
De A3000 heeft naar mijn weten alleen scsi...
En wat gebruik je aan de pc kant om de proprietary formattering te lezen? A3kDisky?
 
Hmm,,, dit zijn best dramatische verhalen.
Ik hoop dat ik mijn A4000 niet naar de gallemiezen help.
Mgoed...wegaan het zien.



Bovenstaand bericht @tiger001 (weet nog steeds niet hoe je met quotes werkt)

Rechtsonder in elke post staan een aantal knoppen.
Eén daarvan heet: "quote".
Daar moet je op drukken.
 
Normaal gesproken kan er niet veel misgaan, zolang je maar rekening blijft houden met blootliggende contacten.
" Nog even snel..... " , dan gaat het mis. Dus neem er de tijd voor. :geslaagd:
 
De A3000 heeft naar mijn weten alleen scsi...
En wat gebruik je aan de pc kant om de proprietary formattering te lezen? A3kDisky?

neen, de A3000 heeft ook MIDI natuurlijk

gebruik bv de toepassing van NORD om een .mid bestand te sturen
voor de A3000 is er maar 1 bestand, voor de A4/5000 zijn dat er 2!

of zowat elke HW sequencer natuurlijk
 
neen, de A3000 heeft ook MIDI natuurlijk

gebruik bv de toepassing van NORD om een .mid bestand te sturen
voor de A3000 is er maar 1 bestand, voor de A4/5000 zijn dat er 2!

of zowat elke HW sequencer natuurlijk

Ik volg je even niet. We hadden het toch over ide of scsi aansluitingen? Je zei dat je een ide kit bij een a3000 gekregen had. Of bedoelde je een scsi naar ide interface?

Heb ik overigens nog liggen mocht iemand interesse hebben (heb ik vervangen door scsi2sd).
 
Hier staat dat de IDE kabel niet te lang moet zijn:

https://www.gearslutz.com/board/ele...-a5000-a4000-ide-cf-without-scsi-success.html


Iemand die dit verhaal kan bevestigen?

Het is misschien een interpretatie-dingetje, maar volgens mij zeggen ze daar dat met een gewone IDE kabel, waar doorgaans 3 stekkers aan zitten, de adapter op het korte stuk moet zitten. Niet zozeer dat je een korte kabel moet gebruiken. Ik denk dat het meer te maken heeft met de bedrading van de kabel dan met de lengte.

Er staat hier een A5000 met een echte IDE drive en een officiële Yamaha kabel erin, en daar zit hij inderdaad op het korte stuk. Ik ga die zelf nog testen met een ide2sd bordje. CF vind ik zelf altijd tricky, omdat daar de CF-kaart de IDE-emulatie moet doen (die bordjes zijn altijd passief) en ik vind dat zelf niet heel trefzeker op oude hardware.
 
Aha. Dank voor de info Etaoin


Ow trouwens: als je gaat experimenteren, zie je dan kans om wat foto's te maken?
 
Werkt zo'n scsi naar ide converter goed?


Werkte prima, sterker nog, de transfer tijden van en naar het geheugen waren iets beter dan bij de scsi2sd (Dit was dus met scsi->ide ->CF). Ik heb volgens mij in een thread mijn bevindingen gepost in vergelijking met de scsi2sd.
Scheelde overigens maar weinig hoor, iets minder lang dan heeel erg lang is nog steeds heeel erg lang ;{. Helaas het grote nadeel van scsi op de AxK's.

Sd media 8gb is alleen aanzienlijk goedkoper dan 8gb CF. Vandaar de keus voor scsi2sd.

Voor de mensen die problemen hadden met het vinden van de juiste CF kaarten. Het is belangerijk dat het goed aan de ide standaard voldoet dus dan kom je uit op 133x kaarten. Die van Transcend en Kingston werken goed ( Die oranje van transcend en die met de bloemetjes van Kingston).
 
Hallo daar ben ik weer.


Het project is geslaag.
De CF reader zit in de Yamaha A4000 en werkt naar behoren.
Wat ik heb gedaan:

Stap 1: Dit gekocht: http://www.misco.nl/p/computer-onde...-adapter-card-reader-kaartlezer-ide-200119817
Stap 2: IDE kabel (gewoon standaard IDE computer kabel) verbonden.
Stap 3: Jumper op de Cardreader staat op master.
Stap 4: In het disk-menu van de A4000 heb ik de drive geactiveerd (niet vergeten anders loop je een halve avond te vloeken omdat de shit niet werkt).
Stap 5: Disk –> command –> format etc etc

Nu de volgende kanttekeningen:


Ik had een 256MB cf kaart liggen en die werkte niet.
Ik had een 1GB kaart liggen (SanDisk, zie foto) die werkte wel.
Op internet en ook in deze thread is terug te lezen dat het nogal nauw kan luisteren welke CF kaart je gebruikt. Dat heb ik dus ook ervaren.
Nu ben ik nog in euforie, maar ik na me voorstellen dat dit euvel in de toekomst vervelend gaat voelen. Maar dat zal de tijd uitwijzen.

Hieronder een paar foto's ter illustratie.
 

Attachments

  • A4000CFInsideOveviewklein.jpg
    A4000CFInsideOveviewklein.jpg
    325 KB · Bekeken: 198
  • A4000CFInsideIDEKabelklein.jpg
    A4000CFInsideIDEKabelklein.jpg
    31,1 KB · Bekeken: 170
  • A4000CFInsideReaderKaartklein.jpg
    A4000CFInsideReaderKaartklein.jpg
    38,6 KB · Bekeken: 179
Back
Top