Meerdere sporen tegelijk opnemen

MeneerJansen

Ouwe rot
Lid sinds
6 januari 2017
Berichten
1.448
Locatie
Lokatie
Niet dat ik echt muziek produceer, maar ik wil nog wel eens wat opnemen. Da's tegenwoordig makkelijk en goedkoop met een laptopje en een (eenvoudige) DAW. Nu ik wat meer hardware krijg en overweeg om nog meer te kopen zie ik een mogelijk probleem aankomen.

Neem bijv. drums. Iedereen weet dat je in principe een ander effect (bijv. distortion) toe moet passen op de bass drum dan op de snare (galm). Dat gaat heel gemakkelijk met de effecten die in je DAW zitten als je de bass en de snare op aparte sporen hebt opgenomen. Als je een VST gebruikt voor de drums is dat geen probleem. Een hardware drumcomputer heeft vaak aparte uitgangen voor bass, snare etc. Maar hoe krijg je die in een keer op aparte sporen in je DAW? Om nog maar te zwijgen over de sequence van synth nr. 1 en de solo van synth nr. 2?

Een voor een opnemen op aparte sporen in je DAW lijkt mij ridicuul. Dus zou het in principe moeten worden: op elke uitgang van je drumcompu een effect pedaal aansluiten. Vervolgens alle snoeren in een hardware mixer en dan in de DAW. Je begrijpt: da's ook niet leuk. Je blijft effectpedalen kopen. Dus kun je misschien beter een VST drummachine gebruiken. Ik snap nu waarom zoveel mensen na jaren hardware verzamelen overgaan op (bijna) alles software.

Er bestaan volgens mij echter "audio interfaces" (ik zou dat geluidskaarten noemen) waarop je meerdere muziek instrumenten aansluit en vervolgens met een daarvoor geschikte DAW elk op zijn eigen track kunt zetten. Daarna kun je naar hartelust mixen en effecten toepassen. Of een wat mindere solo wissen.

Mijn vragen:
  1. Welke audio interface zou je kunnen gebruiken?
  2. Welke DAW?
  3. Wat kosten die twee?

De Jamhub Tracker MT16 lijkt mij wel wat voor die 150 Euro. Maar de fabrikant is failliet en dat ding heeft de juiste firmware nodig. Mixers met een USB uitgang (bijv. Behringer XENYX Q802USB) hebben volgens de gebruiksaanwijzing alleen stereo out via die USB uitgang. Dit soort apparaten gedragen zich dus als een geluidskaart met meerdere ingangen en 1 (stereo) uitgang.

Verder begrijp ik nu ook waarom de Roland TR8 zich "gedraagt" als meerdere geluidskaarten (= audio interfaces) tegelijk. Voor elk instrument (bass, snare, etc.) een aparte geluidskaart. Niet alle DAW's kunnen in 1 keer van meer dan 1 geluidskaart muziek opnemen maar Ableton (geloof ik) wel. Op die manier heb je multitrack zonder een extra apparaat op je computer.

Hoe doen jullie dit?
 
Laatst gewijzigd:
geluidskaart met adat in en uitgang. (bv. focusrite scarlett 18i20)
behringer ada8200

in daw meerdere sporen aanmaken en deze per kanaal toewijzen aan een input van de geluidskaart/ada8200. En opnemen maar.
 
als je met apple werkt van je de interfaces doen samensmelten tot één (softwarematig)
een behringer ada 8200 (8000) is adat dus die krijg je niet naar je pc volgens mij zonder bijvoorbeeld die focusrite als tussenstap.
Een alternatief is een mixer met usb of firewire VB de mackie onyx 1220i (maar de mijne heeft firewire)
Je kan natuurlijk ook met een gewone mixer werken en dan de output naar een audio interface om op te nemen. Of naar die safire interface: dan kan je de mixer naar een kanaal sturen en de andere inputs ook.
met een oude motu 828 mkII krijg je ook al wel wat inputs naar usb... er zijn wel wat oplossingen.

ik gebruik al deze dingen hierboven door elkaar. I like complicated.

edit:

wat cool is aan hardware mixers is dat (in geval van de 1220i) je je daw kan terugsturen naar je mixer (in dit geval via firewire) en dan weer kan opnemen. Dus makkelijk resamplen, youtube opnemen enz. - let wel - hij kan dit maar met één stereo kanaal. Zijn grote broer kan dat met élk kanaal...
 
Wow! Nieuwe wereld hier voor mij. Ik vind het moeilijk om het allemaal voor me te zien. Laat ik me beperken tot USB. Er zijn dus apparaten die meerdere ingangen hebben en dan een USB interface hebben? En als je een dergelijk apparaat aansluit op je laptop (USB), wat "ziet" je computer dan? Meerdere geluidskaarten? Of 1 geluidskaart met meerdere uitgangen? En heb je daar een speciale driver voor nodig?

Wordt een beetje dure hobby als je 2 ADAT apparaten nodig hebt (voor zover ik het begrijp: een met alle analoge ingangen en een die zich "gedraagt" als externe USB geluidskaart voor je laptop).
 
Ik heb pas de Behringer (en Midas) UMC 1820 gekocht. Aardig cheap en klinkt goed. 8 inputs, 8 outputs. Nu geen mixer meer nodig. Tof ook om externe fx te geruiken en om een sync signaal te sturen naar bijvoorbeeld Pocket Operators.

Reaper is een goedkope daw. Kan je zelfs oneindig blijven gebruiken als demo.
 
Hoeveel kanalen wil jij tegelijk kunnen opnem in je DAW? 4, 8, 16 of meer?
Laten we zeggen minstens 4 mono kanalen om het leuk te houden (8 is beter natuurlijk).

Probleem is dat ik heen idee heb hoe dit in de praktijk werkt. Een boel mensen snappen het meteen (door praktische ervaring) maar ik ben een techneut, geen muzikant (oeps, had ik misschien beter niet kunnen zeggen). Dat wil zeggen: ik moet het vóór me zien. Als een foto. Snoeren erin , USB er uit. En dan hoe die USB zich gedraagt in je computer (screenshots bijv.). Als meerdere geluidskaarten? Als 1 geluidskaart met meerdere uitgangen die je kunt selecteren in je DAW? Ik denk dat ik een noob tutorial nodig heb voor beginnende wereldvreemde amateurs die nog nooit dergelijke apparaten van dichtbij hebben gezien. Valt vrees ik buiten het bestek van dit forum.

In mijn naïviteit dacht ik dat bijvoorbeeld fabrikant Creative (van de welbekende Soundblaster en Audigy geluidskaarten) wel een insteekkaartje of USB geluidskaart zou hebben met multiple in en multiple out. Maar dan wel multiple out in je compu. Sommige geluidskaarten hebben wel multiple in, maar je kunt alleen gebruik maken van een (1) stereo kanaal voor je DAW.

Wat ik nu hoor is dat je eigenlijk twee producten nodig hebt. Een die meerdere ingangen heeft en die stuk voor stuk omzet naar (ik denk) 24 bit 96 kHz PCM: van analoog naar digitaal dus. Vervolgens heb je een 2e product nodig dat die PCM kanalen omzet naar iets dat je computer "in één keer" in kan lezen en aan kan bieden aan je computer via USB. Wat er dan uit die USB poort komt is multi kanaal audio. Ik dacht dat een geluidskaart dat al doet via de microfoon ingang of de Line ingang: omzetten van analoog naar digitaal en dan aanbieden aan je computer als stereo "geluidsstroom". Zoals de nieuwe Roland TR8 dat doet. Al die product pagina's van Behringer enzo daar snap ik helaas geen snars van. Allerlei terminologie waarvan ik echt niet weet waar ze het over hebben.

Sorry voor alle verwarrede vragen, maar ik zie het gewoon nog niet voor me. Misschien eens zoeken naar een tutorial of Wiki pagina op internet.
 
Hopelijk ter verduidelijking:

Je probeert 1 of meer analoge signalen tegelijkertijd en onafhankelijk van elkaar je computer/DAW in te krijgen?
Je computer/DAW snapt helaas alleen digi-taal (pun intended).

Er moet dus een Analoog naar Digitaal Converter (ADC) aan te pas komen. Een 1-richting tolk van anloog naar digitaal.
Wil je ook terug naar de analoge wereld dan heb je minimaal 1 DAC nodig.

Wat je nodig hebt om elk kanaal onafhankelijk te kunnen gebruiken dus minimaal evenveel ADC's als je audio kanalen hebt. Voor stereo in dus al 2 ingangen. En als je ook stereo terug wilt naar analoog: 2 uitgangen.

Er passen gelukkig meerdere ADC's (en DAC's) in 1 kastje.

Zelf heb ik bijvoorbeeld nog een M-Audio Profire 2626 (26 in, 26 out) tussen mijn hardware synths en computer staan.

Het apparaat en zijn (individuele) I/O kanalen worden (als alles goed gaat) als evenzovele in- of uitgangen herkend door je computer/DAW.

Er zijn best goeie betaalbare audio interfaces te koop (nieuw en 2e hands).

Focusrite heeft bijvoorbeeld prima oplossingen (beginnend met de 1 in / 1 uit Solo).
Ook keuze USB of Firewire.

Denk ook aan eventueel benodigde pre-amps. Je hebt audio interfaces ze met en zonder. En ook met en zonder kwaliteit ;-)

Helpt dit je verder?
 
Ik ben al wat wijzer geworden. Quick start guide van de Behringer 1820 gelezen. Wordt je computertechnisch geen steek wijzer van. Ding heeft voor Windows een driver nodig, voor MacOS niet. Ge-googled op "Linux umc1820". Deze post in het Ardour forum gelezen. Iemand die er ook geen reet van snapte nam de gok en kocht dat ding. Wat blijkt? Dat ding is zg. class compliant. Geen aparte driver v/d fabrikant nodig. Hij meldt zich dus aan als één (1) geluidskaart met meerdere uitgangen die je compu m.b.v. de juste software (lees: DAW) kan gebruiken. In Linux gebruiken we daar geen core-audio (= Apple) of ASIO driver (= Microsoft) voor voor maar iets waar voor een beginner ook geen snars van te begrijpoen is (voor mij als Linuxer sedert 2005 wel) dat heet: Jack. Als Linuxer moet je je helaas in Jack verdiepen anders geen audio-opnamen waar je wat mee kunt. Dat verdiepen in Jack heb ik een tijd geleden dan ook al gedaan (= bijna een studie op HBO niveau, aaaarrghhhhh).

Nu ik nog geen multi-out audio device heb zien de uitgangen van mijn audiokaart en de ingangen van Ardour (= DAW, gratis in Linux, schijnt best goede DAW te zijn... VST support enzo) er zo uit in Jack:
Jack_connections.png

Wat je ziet is dat mijn "systeem" (lees: audiokaart) twee uitgangen heeft (L & R stereo). in Ardour heb ik meerdere sporen aangemaakt (een paar mono en een stereo) dus aan de rechterkant kun je met enige fantasie zien dat ik nu meerdere ingangen heb: 3 mono en 1 stereo. Die kan ik doorverbinden met mijn geluidskaart (net als met een snoertje: van uit naar in).

Mocht je zo gelukkig zijn dat je de Behringer U-Phoria UMC1820 hebt dan kun je in Jack zien dat je niet 1 stereo kanaal hebt maar juist meerdere! Dan ziet het er volgens het genoemde forum zo uit:
Jack_with_Behringer_1820.png

Als je goed kijkt dan zie je dat je systeem nu 18 (!) uitgangen heeft die met 18 aparte ingangen (lees: 18 discrete sporen) in Ardour verbinden kunt (*)!

Voor de amateurs zoals ik hier: iets anders dan de 1820 (zoals een "Midas") heb je dus niet nodig. En in principe ook geen exotische Windows drivers. Kopen dat ding voor (oei!) € 315 en gaan met die banaan. De 1820 heeft een goedkoper broertje die er als 2 druppels water op lijkt (de 404HD van ong € 100, 4 ingangen). Digitale levenservaring leert dat dit nog niet hoeft te betekenen dat ze computertechnisch hetzelfde werken maar aangezien je voor de 404HD ook geen drivers nodig hebt onder MacOS zou het zomaar kunnen dat dit apparaat ook class compliant is (lees: werkt onder Linux).

Bedankt allemaal voor de reacties tips en de hulp. :)

(*) Voetnoot: de persoon in het topic sloot een Ultragain ADA8200 aan op de 1820 waardoor zijn poorten omhoog gingen van 10 naar de getoonde 18.
 
Puur en alleen een geluidskaart doet al wat jij wil, die ADAT is een ander verhaal en voor jou nu (nog) niet heel relevant. Dat wordt pas interessant als je je geluidskaart wil uitbreiden wanneer je te weinig ingangen op je geluidskaart hebt.

Focusrite maakt nette geluidskaarten voor een nette prijs. De 6i6 heeft bijvoorbeeld 4 analoge in- en uitgangen. Aan de duurdere 18i8 en 18i20 (allebei 8 analoge inputs) kun je ook nog een adat hangen dmv de optical out.

Je hebt trouwens ook analoge mixers die je als multitrack usb interface kunt gebruiken, zoals o.a. de Soundcraft Signature MTK 12 of 22 en de Behringer Xenyx UFX1604. Kost iets meer dan een geluidskaart maar kan ook interessant zijn om eens uit te zoeken of dat wat is.
 
Puur en alleen een geluidskaart doet al wat jij wil, die ADAT is een ander verhaal en voor jou nu (nog) niet heel relevant. Dat wordt pas interessant als je je geluidskaart wil uitbreiden wanneer je te weinig ingangen op je geluidskaart hebt.

Focusrite maakt nette geluidskaarten voor een nette prijs. De 6i6 heeft bijvoorbeeld 4 analoge in- en uitgangen. Aan de duurdere 18i8 en 18i20 (allebei 8 analoge inputs) kun je ook nog een adat hangen dmv de optical out.

Je hebt trouwens ook analoge mixers die je als multitrack usb interface kunt gebruiken, zoals o.a. de Soundcraft Signature MTK 12 of 22 en de Behringer Xenyx UFX1604. Kost iets meer dan een geluidskaart maar kan ook interessant zijn om eens uit te zoeken of dat wat is.
Ik zie dat die Behringer UFX serie ook direct 16 mono wavs op een externe harde schijf op kan nemen. Handig voor muzikanten in de oefenruimte! Kun je nadien aan de slag in je DAW en die ene verkeerde haal v/d slaggitarist wegpoetsen. :)

P.S. Als ik zeker weet dat die Behringer 404HD meerkanaals USB class compliant out is voor die € 100 dan zou dat echt iets voor mij zijn.
 
Laatst gewijzigd:
Je hebt ook mixerpanelen met volledige separate audio-sporen de computer in.
Bijvoorbeeld Phonic Helixboard. De Universal kan zowel via USB als FW gebruikt worden.
Ik heb nou zelf de Firefly 808 rack versie via een forumlid overgenomen. Kun je qua mixen enkel volume mee doen, maar je hebt wel weer Midi en ADAT.
Ik kan daarmee dus 12 sporen opnemen én de sporen mixen naar stereo out voor de speakers.
 
ik heb tweedehands een echo audiofire 8 gekocht voor nog geen 200 euro inclusief kabels. Kan via firewire of thunderbolt aan mijn MbPro gehangen worden. Dat zijn dus 8 mono (analoge) inputs op een DAW. Dan heb ik een oudere mixer met 8 subgroups. Deze subs-out gaan naar de 8 inputs op de Audiofire. Ik heb gebruikgemaakt van Adobe Audition en van Ableton. In mijn geval was Ableton dan de midi- master. (Ableton kan dat niet goed). In de software ga ik verder met het monteren van de 8 tracks. Als ik er meer wil dan doe ik een re-run van het muziekstuk met andere kanalen op de subgroups van m'n mixer naar de Audiofire. In die situatie kan je dus meer dan 8 tracks simultaan, in dubbele run, opnemen.
De acht outputs van de DAW gaan via de Audiofire utgangen weer de mixer in. Als ik de compositie naar behoren heb kan ik mijn analoge mixer weer gebruiken voor de mixdown naar een stereo spoor. Naast het opnemen van de 8 out's neem ik ook een stereospoor op tijdens de eerste run van de recording. Dan heb je een stereo reference track.
 
Kom anders een keer kijken. Zo te zien woon je op fietsafstand :-)

Ik ben zelf net de hele boel bij mij thuis weer aan het aansluiten. Ik heb twee Motu kaarten met ieder 24 ingangen en een aantal synthesizers die hier aan hangen. Ik gebruik Reaper en Cubase om met meer sporen af te mixen en op te nemen in de computer. Mijn achtergrond is ongeveer hetzelfde, meer techneut dan muzikant.
 
Een alternatief is, maar dan niet op de PC, de Zoom R16. Kan werken als geluidskaart, als control surface voor je DAW maar vooral ook als standalone opneemding. Opnemen is dan een no brainer, en je kunt de WAVs simpelweg transfererereren naar de PC.
 
Ik wou net het zelfde zegen als SRPP. Aan een Zoom R16 heb je voldoende. Volgens mij kan je zelfs met de lite versie van Cubase die gratis wordt toegevoegd bij een R16 ook meerdere kanalen opnemen.
Ben je meteen klaar.
 
Die Zoom R16 is een mooi ding.. Het is wel handig om te melden dat je dan wel 16 tracks hebt, maar dat je er maar 8 tegelijkertijd op kan nemen.... maar da's best veel al..
De Zoom R24 kan dan weer wel 16 tracks tegelijkertijd opnemen...
 
Back
Top