Wat kan ik nog meer met Roland TB-03?

Artificial Soul

Stamgast
Lid sinds
19 Maart 2005
Berichten
225
Locatie
Gouda
Met deze synth, een vernieuwde uitgave van dé acid synth - Roland TB 303 - kan je dit soort sounds krijgen:



De variatie krijg je door aan de draaiknopjes te tweaken. Maar mijn vraag is: kan je dat tweaken ook registreren met MIDI of ook programmeren met een externe sequencer?

Dat vergroot namelijk de creatieve mogelijkheden.

Je zou dan bijvoorbeeld in de step sequencer van de synth een pattern neerzetten, maar in plaats van dat je een constante variatie aanbrengt in de toonhoogte, kan je de variatie ook maken met bepaalde waarden van bijv de envelope mod of de resonance.

Bij het tweaken laat je die knoppen met rust. De variaties die daarin mee worden, gaan dan volgens een vast patroon. Met de overige knoppen kan je nog steeds tweaken.

Ik hoop dat je mij een beetje snapt
 
Ik heb hem nog maar pas. Er zit een korte manual bij, maar je leert de mogelijkheden pas begrijpen als je ermee experimenteert.

Die MIDI-in en out zitten er niet voor niks op uiteraard maar volgens mij hoofdzakelijk om deze te synchroniseren met je andere MIDI-instrumenten of DAW.

De knoppen die je kan tweaken zijn: tuning (octaaf hoger of lager en ertussenin), cut-off freq, resonance, env mod, decay, accent, overdrive. (Ik reken tweaks voor delay niet mee)

Cut-off, resonance en decay zijn waarden die sowieso ook voorkomen in de standaard MIDI controllers. Als dat dezelfde parameters zijn, hoop ik dat ze met een externe sequencer aanstuurbaar zijn
 
Het met de hand tweaken van een 303 maakt juist de sound imho, als je dat gaat automaten met midiCC dan word het toch veelste statisch om echt interessant te kunnen klinken.
 
Als je googled op 'tb-3 editor' vind je zelfs een editor waarmee je de sounds + effecten helemaal naar wens kunt tweaken.
 
Het met de hand tweaken van een 303 maakt juist de sound imho, als je dat gaat automaten met midiCC dan word het toch veelste statisch om echt interessant te kunnen klinken.

Je kan dat hand tweaken toch gewoon opnemen als midicc en dan foutjes eruithalen of editen van verschillende parts. Moet precies hetzelfde klinken volgens mij.
 
de tb03 stuurt inderdaad stuurt inderdaad MidiCC uit en herkent ze..
wat ik wel weer fuck vind aan de midi-implementatie is het volgende:
Voor de slides gebruikt ie geen overlappende midinootjes, maar ook iets van een CC.. wat het 1 en ander in de soep laat lopen.
als ik bijvoorbeeld het patroontje naar mijn octatrack stuur om die als sequencer te gebruiken..
Wat wel weer mogelijk is: De knopjes (CC's ) aansturen met een LFO vanuit je sequencer. de lfo laat dan filter bewegen.
en jij speelt met de lfo (of een andere lfo) om die beweging te veranderen.. Als je dat goed doet..
speelt jouw tb03 acidlijntjes die continu veranderen. zonder dat JIJ m aanraakt..
heel erg valsspelen.. maar wel handen vrij voor andere dingen.. en toch zelf aan te passen.. aangezien je nogsteeds "de lfo die alle andere lfo's aanstuurt" kan aanpassen. dit geintje werkt bijzonder goed in bitwig in combi met je tb03
in renoise vond ik het minder goed werken..
 
Tijdloos nummer, setup 707 van Dylan Hermelijn (Edge of Motion) heeft ook een lekkere 303 zo worden ze niet meer gemaakt!
 
Je kan dat hand tweaken toch gewoon opnemen als midicc en dan foutjes eruithalen of editen van verschillende parts. Moet precies hetzelfde klinken volgens mij.
Dit.

Het met de hand tweaken is absoluut het intuitiefs en maakt het ook leuk om met dit instrument te blijven spelen.

Echter kan het soms handig zijn dat veranderen van cut-off, resonance, decay etc te registreren. Ook kan je met je externe DAW experimenteren en iets neerzetten wat je onmogelijk handmatig met tweaken kan doen.

--------

Offtopic. Heb m nog maar pas. In principe is het alleen maar dit geluid, dus ik vroeg mij af of het dan niet gaat vervelen. Nou, nee hoor!

Ook dankzij step-sequencer kan je melodieën programmeren die je niet zo gauw op een keyboard zou improviseren (bijvoorbeeld heel dissonante intervallen). Daar kunnen heel interessante dingen uitkomen
 
Als je de 303 127 stappen MIDI geeft, dan gooi ik hem direct weg.
Laat ze tenminste 8 bit gebruiken door 2 controllers bijelkaar op te tellen, maar ze gebruiken meestal liever sysex die oplichters zodat je een edirol controller kan kopen erbij.


Als je een opbouwend acid nummer maakt valt het erg op die 7 bit MIDI range met langzaam sweepen, dan hoor je hem af en toe een stapje omhoog gaan.
 
Voor de slides gebruikt ie geen overlappende midinootjes, maar ook iets van een CC.. wat het 1 en ander in de soep laat lopen.
als ik bijvoorbeeld het patroontje naar mijn octatrack stuur om die als sequencer te gebruiken..
.

Octatrack kan toch geen overlappende noten sequencen?
Ik gebruik deze cheat daarvoor:
 
Nu jullie over zo 303's praten wil ik even zeggen dat ik dit wel erg tof vind.. Langere melodieeen ipv 1 a 2 bar loopjes... is vrij baanbrekend toch?

Of het een echte 303 is weet ik niet.. maar het klinkt acid genoeg voor mijn oren :D



Oude track alweer... maar z'n nieuwe CD is ook erg tof. Hij maakt altijd erg catchy melodietjes in een mooi sfeertje..
 
Ik heb het wel vaker gehoord, het kan gewoon prima. Je kunt hele songs bouwen net zoals bij de meeste Roland gear maar dat hoor je de meeste mensen niet doen, alleen live patterns switchen.
 
Half on topic maar deze https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=86604 oude draad staan goede patterns om eens in te kloppen.

Heb het public energy nummer uit dezelfde draad voor de gein eens in een beatstep gedaan om te luisteren hoe acid een Minibrute kon klinken. Haalt het natuurlijk niet bij een 303 maar wel leuk om te doen .
 
Back
Top