Samples van softsynths naar externe sampler

Artificial Soul

Stamgast
Lid sinds
19 Maart 2005
Berichten
225
Locatie
Gouda
In mijn vorige topic heb ik aangegeven een sampler op de kop getikt te hebben via Marktplaats. Erg vintage zoals het in de jaren 90 eraan toeging, maar dat is ook de sound die ik zoek.

Ik kan bijvoorbeeld samples gebruiken die ik kan maken met deze software.



Dit is software die de soundchip van de Sega Genesis spelcomputer genereert. Er werd destijds best goede soundtracks mee gemaakt. Bijvoorbeeld deze van Castlevania Bloodlines:



Ik vind het interessant dat componisten met zulke gelimiteerde middelen heel goede muziek konden creëren en daarom spreekt software zoals dit mij aan.

Maar ik wil geen 8bit muziek maken. En ik hoop dat de sampler er een organische touch aan kan geven: dat het klinkt alsof het uit een keyboard komt ipv uit een spelcomputer.

Echter bedenk ik mij al één obstakel. In keyboards en wavetable-synths zijn de samples in stereo. Hoe kan je dit soort geluiden in stereo krijgen? Moet je dat in de sampler zelf doen, bijvoorbeeld door de lage tonen wat meer naar links te pannen en hoe hoger de toonhoogte hoe meer de panning naar rechts gaat? Moet ik iets doen met een delay: dat het rechter kanaal een fractie later klinkt als het linker? Moet ik gaan werken met de EQ?

Hebben jullie nog andere tips? Of blijven dit soort geluiden cheasy no matter wat je eraan sleutelt?
 
Ik vind het interessant dat componisten met zulke gelimiteerde middelen heel goede muziek konden creëren en daarom spreekt software zoals dit mij aan.
Koop dan maar ook nog een TX81z in dat geval :)

Maar ik wil geen 8bit muziek maken. En ik hoop dat de sampler er een organische touch aan kan geven: dat het klinkt alsof het uit een keyboard komt ipv uit een spelcomputer.

Dat is een beetje vreemd. De muziek van die spellen klinkt zo omdat je geen superrealistische samples hebt en geen oneindige polyfonie. Er zijn legio technieken om een soortgelijk resultaat te bereiken maar het is meer techniek en compositie dan apparatuur.

Echter bedenk ik mij al één obstakel. In keyboards en wavetable-synths zijn de samples in stereo. Hoe kan je dit soort geluiden in stereo krijgen? Moet je dat in de sampler zelf doen, bijvoorbeeld door de lage tonen wat meer naar links te pannen en hoe hoger de toonhoogte hoe meer de panning naar rechts gaat? Moet ik iets doen met een delay: dat het rechter kanaal een fractie later klinkt als het linker? Moet ik gaan werken met de EQ?

Hebben jullie nog andere tips? Of blijven dit soort geluiden cheasy no matter wat je eraan sleutelt?
Stereo op de SNES, Megadrive en Amiga was een kwestie van hard links of rechts pannen. De prominente positie van een leadgeluid werd met geluidskeuze en volume bereikt; in het meest extreme geval door het geluid te dupliceren en iets te onstemmen. Vaak was die kopie dan ook het geluid wat het eerst verdween als de soundeffects afgespeeld moesten worden en de polyfonie op was.

Een SNES of Amiga heeft er ook een sampler inzitten. Wat het typisch laat klinken is het miniscule geheugen, gebrek aan filters en lo-fi kwaliteit - 8-bit, 22khz. Cheesyness komt door het hergebruiken van hetzelfde geluid voor meerdere thema's in verschillende genres, imitatie van bepaalde genres (een 1991 dance track imitatie blijft steken in dat tijdsdeel), of het net niet-effect omdat de geluiden niet overeenkomen met wat je verwacht.

Maar - wat wil je nu precies? Een MIDI-file van de muziek afspelen en dan laten invullen door de instrumenten in je sampler?
 
Ik ben wel geinteresseerd in de klanken, maar de klanken moeten ook kunnen matchen met andere instrumenten. Als ik met dat programma VGM-music maker een melodie van een bepaalde synthklank genereer en ik mix dat met een opname van een Roland synth en een elektrische gitaar, dan matcht het niet. En dat is niet omdat de klankkleur zoals die is opgebouwd niet matcht, maar omdat het te dun klinkt.

Die synthsounds in die soundtrack van Castlevania klinken wel erg cool. Maar ik wil dan 'dunne' en 'steriele' eraf hebben. Het moet klinken alsof het uit een keyboard komt en niet uit een computer.
 
Ik weet niet helemaal precies wat je bedoelt, maar dat is denk ik meer iets voor in de mixfase van je tracks. Dan kun je er bv chorussen of stereo delays/reverbs of pan automation overgooien.

Wel kun je met een sampler ook toffe dingen met zo'n klank doen door met de attack, LFO's en filters te spelen of mss zelfs met portamento. Weet niet hoe dat met de poly/monofonie zit bij die 8 bit dingen, maar als dat alleen mono is zou je dit nu ook akkoorden in kunnen spelen en opnieuw opnemen.

Kwam toevallig deze net tegen. Erg gekke compositie!
 
Wat ik wil is experimenteren met synthesizen. Klanken maken door basisgeluiden (sine, square, saw en noise) te moduleren. En dat is ook precies wat er gebeurt bij die voorbeelden die ik postte.

Echter ik wil niet dat het hipstermuziek gaat worden zoals dit:



Dit klinkt best cool hoor, maar het is een genre op zich.

Er wordt bij zoveel genres muziek inclusief moderne klassiek of metal gebruik gemaakt van synthmodulation en dat is hetzelfde principe, want ook dan worden basiswaves gemoduleerd. Zelfs de bassdrum van de TR808 of de TR909 is niks anders dan een gemoduleerde sine-wave. Ik kwam daar zelf achter door te experimenteren met PXtone Noise.

De vraag is. Als ik dit soort software gebruik om samples re maken. Klinkt het dan nog steeds als een spelcomputer wanneer ik de samples laadt in een externe oldskool sampler of gaat het dan meer klinken als de geluiden van een synthesizer?
 
Dat ligt er nogal aan welke oldskool sampler je hiervoor gaat gebruiken. Vooral als ze analoge filters hebben komt het wat meer tot leven.

Maar ik kan me ook nog niet precies voorstellen wat je nu precies wilt. Minder dun geluid en meer karakter krijg je wel zeker met bijv. een Emulator 2, maar ik kan niet zeggen of dit dan ook precies het effect is waar jij naar op zoek bent.
 
Als je een sampler hebt met filters en liefst analoge, dan moet het wel gaan lukken het naar keyboard achtig op te krikken. Beetje filter sweep er over maar niet dat je de 8 bit grit verliest.

Vooral bij akkoorden is dat best vet.

En wat al werd gezegd: de mix gaat een hoop bepalen. Zelfs zonder filters op je sampler. Fx en geluiden goed plaatsten maar ook lucht geven door te eq-en moet lukken.

En dik/dun klinken is een relatief begrip. Echte dikke bakken moet je ook temmen. Anders zit je geluidsspectrum zo vol.

En compositie/groove is alles bepalend. Laat mij uit de EMU sp1200 losjes quoten: een drummer heeft 2 handen en 2 voeten. En dan nog kunnen die niet allemaal tegelijk op elke milliseconden wat doen. Dus hou het rustig. Dan komt het natuurlijker over.
 
De vraag is. Als ik dit soort software gebruik om samples re maken. Klinkt het dan nog steeds als een spelcomputer wanneer ik de samples laadt in een externe oldskool sampler of gaat het dan meer klinken als de geluiden van een synthesizer?


Ik denk dat je wat teveel verwacht van een sampler.. Het is gewoon een digitale taperecorder. De sample klinkt vaak exact zoals je originele bron bij veel 16 bit samplers, niks speciaals aan.

Sommige klinken wat helderder, andere merken klinken iets voller qua laag dat ze toevoegen. Maar het is echt geen totaal ander geluid.

Sommige doen wat extremere toevoegingen aan het geluid bij pitchen en dat zijn de oudere modellen uit de jaren 80. Maar onderhand weet elke sampler freak welke dat zijn dus die zijn duur, en schaars.

echt geluid vernaggelen doe je met effecten en resamplen..

De nieuwe sampler van Elektron belooft veel goeds op dit punt.. Erg cool ding..


 
Laatst gewijzigd:
Maar wat is nu de reden dat je daar een sampler voor wilt gebruiken, ipv gewoon een (software) synthesizer waarmee je het geluid zo levendig kan maken als je wilt...?
 
Ik begrijp dat je dus een soort 8-bit muziek wil maken die minder 8-bit klinkt, maar heb je misschien ook een voorbeeld van een track waarin we kunnen horen hoe dit dan zou moeten klinken?
 
Ik realiseer mij opeens iets. Het gaat er in dit geval niet om hoe de golfvorm in elkaar zit, maar door welke bron het wordt gemaakt. De naam zegt het al: de golfvorm wordt aangestuurd door een 8 bit digitaal signaal.

Wat ik dus wil is diezelfde golfvorm laten produceren door een analoge modulaire synth of iets anders wat niet dat cheesy Nintendo-geluid geeft.

De geluiden van de Sega Genesis zijn al een stuk geavanceerder en daardoor ook veelzijdiger als het gaat om muziekproductie.
 
Emulator:
https://shop.propellerheads.se/product/rym2612-iconic-fm-synthesizer/

Als ik het goed begrijp hou je van de vroegere chipsounds, Die klinken net als hun leeftijd gewoon "cheesy". De Sega waar jij het over hebt had al gewoon een iets meer geavanceerde chip en klonk al wat minder grunchy dan bv de commodore 64. Wil je dit dus mengen met meer hifi sounds (16/24bit 44+ khz) dan zul je idd merken dat dit een uitdaging is en de lo fi nooit hifi gaat klinken (en dan bedoel ik sprankelend zoals een cymbal kan klinken bvb) Er zijn zat emulators van apparaten die vroegere chips emuleren. Andersom niet, dit zegt voldoende denk ik. Ook al zou je met een modulair deze sound willen benaderen eindig je weer in een cheesy sound want anders benader je deze sound niet?! Vat je m nog?


Hier zijn ook modules voor in modulair land:
 
Ik druk mij waarschijnlijk niet goed uit.

Ik heb niet de kennis die de meeste van jullie waarschijnlijk wel hebben. Ik weet wel wat, maar dat heb ik mij op mijn eigen manier geleerd.

Wat betreft die soundtrack van Castlevania. Ik vind die compositie erg goed. Er zijn meerdere uitvoeringen van t/m één die door een orkest is geperformed. Maar de originele is het sterkst. Juist die synthklanken benadrukken de sfeer. (Dus weer een ding die ontkracht dat elektronische muziek geen ziel en emotie kan weergeven.)



Deze soundtrack kan ook alleen met synths worden geperformed. Misschien dat akoestische instrumenten bijvoorbeeld koperblazers iets kunnen toevoegen, maar zou je alles zonder synth doen, gaat de hele sfeer weg.

Ik ben geintrigeerd door hoe de componisten van computergames met beperkte middelen toch iets moois kunnen neerzetten. Dat was destijds de uitdaging.

Maar dat betekent niet dat ik expliciet die cheesy sound wil krijgen. Juist niet. Als ik een analoge synth zou hebben die dezelfde golfvorm kan produceren, zou ik het daarmee doen. Hoewel de klanken hetzelfde zouden moeten zijn, klinkt het dan toch veel voller en warmer.

Dus de vraag in dit topic was eigenlijk in eerste instantie: kan ik met mijn sampler het cheesy sound eruit krijgen en warmte juist ervoor in de plaats krijgen?

Ik heb Logic Pro X als DAW en ook Ableton Live Lite en Cakewalk Sonar X1 LE.

Het is een kwestie van proberen natuurlijk. Maar wellicht hebben jullie nog tips. Bijvoorbeeld een free VST-plugin die iets 'analoogs' kunnen toevoegen.
 


Luister eens naar deze track en stel je je die tijd voor, dat je met je gameboy dit spel speelt en je valt je die track op. Ik zou dan iets hebben van: "dit klinkt erg gaaf". Het is toch wat anders dan de gebruikelijke gameboy-soundtracks.

Die lage square-wave die gepanned worden klinkt ook wel inspirerend.

Maar dat betekent niet dat ik expliciet die gameboy-sfeer zo mooi vindt. Hell no!!! Ik ben een paar keer naar zo'n 8bit feestje gegaan en als ik daar langer dan een uur was gebleven, hadden ze mij wel in een dwangbuis kunnen stoppen. Het waren allemaal hipsters die erop los gingen en het helemaal geweldig vonden, maar ik werd er alleen maar nerveus van.
 
Ik ben geintrigeerd door hoe de componisten van computergames met beperkte middelen toch iets moois kunnen neerzetten. Dat was destijds de uitdaging.

Maar dat betekent niet dat ik expliciet die cheesy sound wil krijgen. Juist niet. Als ik een analoge synth zou hebben die dezelfde golfvorm kan produceren, zou ik het daarmee doen. Hoewel de klanken hetzelfde zouden moeten zijn, klinkt het dan toch veel voller en warmer.

Dus de vraag in dit topic was eigenlijk in eerste instantie: kan ik met mijn sampler het cheesy sound eruit krijgen en warmte juist ervoor in de plaats krijgen?
Wat ik uit jou tekst opmaak ben je dus gewoon op zoek naar een toffe synth waarmee je soortgelijke composities mee kan maken en eenzelfde sfeer kan bereiken alleen dan met vollere sounds ipv dat 8bit. Dan heb je echt niks aan een sampler... Als er een dun 8 bit geluid in gaat, zal het er niet ineens als een warm 6 dubbel gelayered synth geluid uitkomen..

Je vind de composities erg tof en sfeerbepalend maar niet zozeer het 8 bit geluid. Waarom gebruik je dan niet gewoon VSTi synths of een hardware synth ipv dat 8bit programma wat je gebruikt? En ga je jezelf verdiepen in zulke composities, wat maakt het zo goed, sfeer etc. Leg jezelf dezelfde soort limitaties op als die ze toendertijd hadden bijv. max 6 geluiden of spelen met polyfonie/monofonie.
 
Het zou nog steeds helpen als je eens een stuk muziek post dat in de buurt komt van wat je wil maken.

Je zoekt gewoon typisch synthesizer-achtige electronische geluiden? Als het dansbaar moet zijn dan kan je denken aan vroege Detroit techno, of Belgische en Duitse new beat en EBM. Wil je inderdaad dat soort geluiden maken?
 
Dus de vraag in dit topic was eigenlijk in eerste instantie: kan ik met mijn sampler het cheesy sound eruit krijgen en warmte juist ervoor in de plaats krijgen?
.

Je wil van een bepaalde sound het kenmerkende eraf halen en er warmte instoppen?

giphy.gif


Je krijgt de cheesyness nooit uit de sound. Je wilt een analoge synth waarmee je zelf je geluiden kunt maken.
 
Ik zou echt geen voorbeelden weten, dus ik kan geen muziek posten. Ik weet alleen dat ik dit níet wil:



Desondanks biedt 8bit muziek wel inspiratie. Lage square-waves bijvoorbeeld zijn soms wel bruikbaar. Of noise-geluiden.

Sowieso zal ik de genoemde software zoals vgm-music maker alleen gebruiken ter inspiratie. Als ik er een geschikte golfvorm mee krijg, kan ik die ook produceren met bijv Logic Pro X.

Mijn gear is trouwens momenteel als volgt:
Roland RD700sx stagepiano
Roland TB-03 (acid synth)
EM-U ESI 2000 sampler 128 MB RAM

Verder heb ik nog wat microfoons en uiteraard een audio-interface.

Ik zit krap bij kas, maar ik overweeg om deze ook aam te schaffen:



Ziet er fragiel uit, maar met resthout in mijn schuur maak ik er een houten ombouw voor. Hij klinkt absoluut niet slecht. Hij kan aangestuurd worden via MIDI en behalve standalone is hij ook te bedienen met een app die op iOS, MacOS, Android en Windows draait.
 
Back
Top