Artificial Soul
Stamgast
In mijn vorige topic heb ik aangegeven een sampler op de kop getikt te hebben via Marktplaats. Erg vintage zoals het in de jaren 90 eraan toeging, maar dat is ook de sound die ik zoek.
Ik kan bijvoorbeeld samples gebruiken die ik kan maken met deze software.
Dit is software die de soundchip van de Sega Genesis spelcomputer genereert. Er werd destijds best goede soundtracks mee gemaakt. Bijvoorbeeld deze van Castlevania Bloodlines:
Ik vind het interessant dat componisten met zulke gelimiteerde middelen heel goede muziek konden creëren en daarom spreekt software zoals dit mij aan.
Maar ik wil geen 8bit muziek maken. En ik hoop dat de sampler er een organische touch aan kan geven: dat het klinkt alsof het uit een keyboard komt ipv uit een spelcomputer.
Echter bedenk ik mij al één obstakel. In keyboards en wavetable-synths zijn de samples in stereo. Hoe kan je dit soort geluiden in stereo krijgen? Moet je dat in de sampler zelf doen, bijvoorbeeld door de lage tonen wat meer naar links te pannen en hoe hoger de toonhoogte hoe meer de panning naar rechts gaat? Moet ik iets doen met een delay: dat het rechter kanaal een fractie later klinkt als het linker? Moet ik gaan werken met de EQ?
Hebben jullie nog andere tips? Of blijven dit soort geluiden cheasy no matter wat je eraan sleutelt?
Ik kan bijvoorbeeld samples gebruiken die ik kan maken met deze software.
Dit is software die de soundchip van de Sega Genesis spelcomputer genereert. Er werd destijds best goede soundtracks mee gemaakt. Bijvoorbeeld deze van Castlevania Bloodlines:
Ik vind het interessant dat componisten met zulke gelimiteerde middelen heel goede muziek konden creëren en daarom spreekt software zoals dit mij aan.
Maar ik wil geen 8bit muziek maken. En ik hoop dat de sampler er een organische touch aan kan geven: dat het klinkt alsof het uit een keyboard komt ipv uit een spelcomputer.
Echter bedenk ik mij al één obstakel. In keyboards en wavetable-synths zijn de samples in stereo. Hoe kan je dit soort geluiden in stereo krijgen? Moet je dat in de sampler zelf doen, bijvoorbeeld door de lage tonen wat meer naar links te pannen en hoe hoger de toonhoogte hoe meer de panning naar rechts gaat? Moet ik iets doen met een delay: dat het rechter kanaal een fractie later klinkt als het linker? Moet ik gaan werken met de EQ?
Hebben jullie nog andere tips? Of blijven dit soort geluiden cheasy no matter wat je eraan sleutelt?