midi plugin

Vonmir

Stamgast
Lid sinds
20 december 2006
Berichten
136
Locatie
Grunn
Hoi,
Even een vraag of een bepaald soort plugin bestaat, of dat ik t over het hoofd zie.
Ik gebruik ableton als seqeuncer om diverse apparaten aan te sturen via midi, maar als ik nu verschillende drumdozen aan wens ge sturen moet ik een kanaal extra aanmaken voor enkel de snare bijvoorbeeld.
Dat resulteert dan in een x aantal kanalen die allen 1 kunstje doen.
Dus dacht wellicht bestaat er een midi plugin die mij wat keuzes tot samenvoegen biedt?

Wellicht met een beetje een mpc stijl uiterlijk, dat je dan bijvoorbeeld op pad1 kunt zeggen "midioutA note17" en pad2 "midioutC note78",,,,, etc etc etc... Om dit dan in 1 kanaal te houden.
Een beetje wat je met de drumrack doet in ableton maar das dan voor de samples, zoek ik dit voor midi.
(als ik het vraagstuk een beetje duidelijk uitgelegd heb)

Alvast mijn dank voor het meedenken B-)
 
Hmmm vraag me af of ik je helemaal snap maar normaal zijn bij een drumcomputer de sounds gemapped onder verschillende toetsen van een MIDI dus je kunt gewoon in een piano roll sequence je drum pattern tekenen...

Samenvoegen via plugin zou ik niet weten wel heb je software zoals MAX 7 van cycling 74 waarin je compleet modulair alles kan doen met MIDI wat je maar wilt (lijkt mij alleen overkill)
 
Je kunt je gewoon een midi-part aanmaken en in de piano-roll de verschillende noten bij de verschillende toetsen inkleuren. Je drumgeluiden zitten namelijk onder verschillende toetsen.

Mocht je een drumgeluid per spoor willen aansturen, dan kun je ook meerdere sporen met een midi-part aanmaken en de noten per drumgeluid daar intekenen. Als je dan het midi-kanaal hetzelfde houdt, stuurt ie alle noot informatie van de verschillende sporen naar hetzelfde midi-kanaal.
 
Klopt eraser ... Zo werk ik reeds.. En uiteraard zitten alle drumgeluiden in de piano rol..
Zocht enkel een simpele instelbare vst plug die me makkelijk en overzichtelijk weer geeft in 1 midi kanaal dat ik de kick van de 707 gebruik en de snare van de 505 en weer de hihatjes van een korgje.. Etc etc....
Juist om een beetje te voorkomen dat je de hele tijd van midi kanaal moet wisselen en zodoende wat uit je workflow raakt, en (in mijn geval) heb ik dan alle geluiden in 1 pianorol, ofwel m'n midi keyboard.

Groet
 
ik heb het niet geprobeerd, maar dit zou gewoon moeten kunnen in ableton via instrument racks.

Optie 1:
in dat geval maak je 1 instrument rack, zet vervolgens 16 external instruments in dat rack. Zet elk external instrument naar zijn eigen midi out en limiteer elk external instrument naar de keyzone die je wilt gebruiken.

Dan kun je je parts inspelen op 1 midi track (waar het rack op staat), en vervolgens kun je er 16 hardware apparaten aanhangen die je via die ene midi track aanstuurt.

Optie 2:
Andere optie is om een group te maken, in dat geval creeer je gewoon 16 midi tracks, zet midi track 1 op auto met midi input op All In.
Zet midi track 2 midi input op midi track 1 en zet de monitor van midi track 2 op in. Herhaal dit voor alle overige 14 midi tracks. Ook hier kun je de keyzones instellen per track.
Als je nu op midi track 1 je drumpads inspeelt zullen alle hardware synths/drumcomputers op hun eigen keyzones de juiste sounds moeten afspelen. Immers midi track 1 is nu je master kanaal en alle andere midi tracks zijn afhankelijk van de midi output van je midi track 1. Zo kun je heel gemakkelijk al je hardware opsplitsen in seperate channels.

Maar ik denk dat optie 1 het makkelijkst te realiseren is.
 
Of je zet al je midi apparaten op hetzelfde kanaal. Als je dan je dan je drum geluiden een beetje handig indeelt, kun je ze allemaal afzonderlijk triggeren, vanuit piano roll.
 
Nou... Iets simpels is er hier dus nog niet voor :-)
Ik start even met de midi polysher,,, en dan door naar de andere oplossingen.
Dank wel voor het meedenken,
 
Meine gute quifster.... Wat een gepriegel... Maar de instrument-rack doet t kunstje wel wat ik bedoelde, lekker vlotjes is wat anders maar dat zal wel meer aan mijn pc kunsten liggen, het is gelukkig wel allemaal op te slaan en terug te roepen.
De midi-polysher ook geprobeerd maar daar kwam ik niet uit.

(stiekem nog nooit met de instrumentrack gewerkt maar das best tof)

Mijn vraag is opzich opgelost, dus bedenkt heren B-)
 
Meine gute quifster.... Wat een gepriegel... Maar de instrument-rack doet t kunstje wel wat ik bedoelde, lekker vlotjes is wat anders maar dat zal wel meer aan mijn pc kunsten liggen, het is gelukkig wel allemaal op te slaan en terug te roepen.
De midi-polysher ook geprobeerd maar daar kwam ik niet uit.

(stiekem nog nooit met de instrumentrack gewerkt maar das best tof)

Mijn vraag is opzich opgelost, dus bedenkt heren B-)

top!
het is inderdaad wel even lastig als je nooit met instrument racks hebt gewerkt, maar als je dat kunstje eenmaal doorhebt zul je zien dat het allemaal vrij eenvoudig is, en je hoeft het inderdaad maar 1 keer te doen, daarna save je dat instrument rack en als je het weer nodig hebt sleep je die gewoon in je session view en klaar, dan werkt het allemaal instant, geen instellingen meer nodig op dat moment. Dus dat is die 5 minuten configuratie eenmalig van je instrument rack wel waard lijkt me :)
 
Back
Top