Klopt.
Ik las even snel door
dit stukje net.. manman..
Nie echt een pretje als je daar arbeid moet verrichten.. vriendelijk moet blijven, je inzetten voor niks.. en dan ook nogeens al die klanten die je afzeiken..
Verbaast me niets. Dit is een probleem bij vrijwel alle grote bedrijven die geen eigen producten maken, maar slechts "producten doorschuiven".
De Aldi was met exact hetzelfde probleem in het nieuws laatst (voor de zoveelste keer), de helpdesk van Ziggo is al sinds jaar en dag overwerkt. Het lijken de jaren 20 v/d 20e eeuw wel waarin de noodzaak van vakbonden ontstond. Voor jou 10 anderen. Als je het kunt schudden dat je ergens een vaste baan krijgt dan zegt dat veel, heel veel over het bedrijf. Dan doen ze iets waar geen ervaring voor nodig is. Ver uit de buurt van dat soort bedrijven blijven.
Ik denk dat het heel anders is bij een bedrijf als Van Bommel of Van Lier. Ouderwetse schoenenmakers. Echt vakwerk. Als die medewerkers de laan uit sturen na 2 jaar hebben ze bedrijfstechnisch een groot probleem. Dan neemt de kwaliteit v/d product namelijk af.
Maar retail (lees: detailhandel)? Da's dood. Iedereen kan een doos met schoenen van Van Bommel over de toonbank schuiven (is meestal een bijbaantje v/e scholier). Da's de domste bedrijfstak ter wereld: een product v/e ander verkopen. Wie heeft er nu zo weinig ondernemerszin en zo weinig ambitie dat 'ie niets ontwikkelt louter andermans zaken verkoopt? Service? Dat is iets uit de vorige eeuw. Is ook niets meer waard: als het product niet goed is dan komt de echte fabrikant om de hoek kijken (word je ook naar doorverwezen) en heb je werkelijk niets meer aan het bedrijf waar je het product kocht. Tenzij ze zonder zeuren onmiddellijk een ander gloednieuw exemplaar sturen. Repareren kunnen ze niet want als je verstand hebt v/e product dan verkoop je niet andermans spullen, maar maak je het zelf.
Zelfs "energiebedrijven" (de Eneco's vna deze wereld) doen niets meer met energie: ze wekken het niet op (dat zijn overheidsbedrijven) en ze transporteren het niet (dat doen Liander en Stedin). De Eneco's, Ziggo's, Aldi's, AH's, V&D's en Bax-en van deze wereld zijn bedrijven die als laatste schakel in een keten keten niets, maar dan ook helemaal niets van het product weten. Wie gaat er tegenwoordig nog in en winkel door een verkoper zich laten vertellen wat een product doet? Ik sta daar wel eens naast als een aalgladde student de grootst mogelijke leugens verkoopt aan een hoogbejaard stel dat nog "service" gewend is uit de jaren '60. Plaatsvervangende schaamte voor bejaarde en student heb ik dan. Surreëel schouwspel die "service" in de winekl. Tegenwoordig zoek je een review op internet en vraag je in een forum wat goed is voor je en wat niet. En de laatste schakel in de keten is de geplaagde detailhandelaar die geen meerwaarde heeft en eigenlijk alleen maar dingen fout kan doen: te laat leveren, verpakking kapot, product werkt niet goed, etc., etc. Alleen op prijs kunnen ze concurreren. Tja, wat kun je dan nog verwachten van zo'n bedrijf? Niets.
Kortom: ik zat er na voornoemde Omroep Zeeland artikelen (die er niet om liegen!) over te denken nooit meer wat bij Bax te bestellen, maar bij Thomann. Maar het bestaat niet dat die voor dezelfde prijzen als Bax hun personeel beter behandelen.
Ik vind dat de desperaathied in vooral de muziekinstrumenten branche pijnlijk open en bloot ligt. Ik heb er al vaker over ge-rant hier: dat idiote geklier met prijzen. De ene dat 400 Euro voor een product, een dag later 300. Geen hond die nog dat product koot voor 400 dus is er in de praktijk geen rooie cent te verdienen is deze branche. De klant blijft op zijn gat zitten tot de prijs is gedaald tot de absolute boden want ze weten
dat het kan. Eigen schuld dikke bult Bax, Key en Thomann. Maar waarom legt dat de Supermarkten geen windeieren: dat stunten met de prijs (lees: bijna voor inkoop verkopen)? Omdat die stunten met prijzen die misschien 50% schelen, maar het blijft per product één of twee Ero, niet honderd, stommelingen. En een Supermarkt verkoopt brood en melk. Ik kan als consument moeilijk 3 maanden gaan wachten met het kopen van brood tot de volgende Supermarkt oorlog begint. Dan heb ik niet te eten. En groot inkopen ten tijde v/e oorlog? Kan maar alleen met langhoudbare producten waar vervolgens mijn hele huis een kwartaal mee vol ligt (grrrrrrr.).
De Bax-en van deze wereld zien niet in dat ze, hoe verleidelijk dat ook is, geen Supermarkt of Media Markt kunnen zijn. Hun geklier in de marge is hun eigen ondergang. Thomann, Bax en Key: leer ondernemen! Wel eens gehoord van concurrentievervalsing? Ja? Doe daar dan eens wat mee. Als je als Bax zijnde denkt dat je concurrent de boel besodemietert met z'n prijs, dan ga je daar niet onder zitten maar klaag je 'm aan.