Zelfbouw rack

BlackRain

Stamgast
Lid sinds
29 april 2017
Berichten
223
Locatie
Zuid-Holland
Goed, wat doe je als je vindt dat de in de handel verkrijgbare racks te weinig U leveren voor hun prijs?

Wel, je meet een en ander op, stapt naar je technisch tekenprogramma op de PC (in dit geval een 20 jaar oud CAD pakket :beard: ), tekent wat, gaat naar de bouwmarkt voor wat aankopen, gaat naar Thomann voor wat rackrails, en spendeert de daaropvolgende twee weken elke dag een paar uurtjes aan het in elkaar flansen van iets wat op een rack moet lijken.

Dingen die ik nog beter moet leren:
- Recht zagen.
- Er voor zorgen dat als ik drie planken van 72 cm lang nodig heb, ik er voor zorg dat de plank die tussen de andere twee in moet komen even lang is als de andere twee, en niet 3 mm langer. Het afschuren van die plank was ietwat rotwerk.
- De rackrails tijdig bestellen, zodat ik er niet net voor het in elkaar zetten achter kom dat de rackrails wat breder zijn dan verwacht. Gelukkig kwam ik daar achter voordat ik de gaten had geboord.
- Als ik een priem gebruik om de plek van gaten aan te geven, de priem op de goede plek zetten. :stupid

Dingen die ik heb geleerd:
- De Karwei verkoopt goede kwaliteit timmerpanelen, maar ze moeten wel recht zijn.
- Als ze recht zijn, moeten ze natuurlijk ook even breed zijn, en niet zoals de Karwei doet de ene 28 cm breed en de andere 30 cm breed, terwijl op beide "30 cm breed" staat. Toevallig heb ik de smallere planken voor de zijkanten van het rack gebruikt, en die met de correcte breedte voor de boven- en onderzijde, maar net zo goed had het anders kunnen aflopen.
- De Gamma (zelfde eigenaar als de Karwei) verkoopt schroeven van dezelfde merken als de Karwei in de dubbele hoeveelheid van de Karwei voor de helft van de prijs van de Karwei.

Gebruikte materialen:
- Grenen timmerpanelen (18 mm dik) van de Karwei in de breedtes 30 cm (waarvan eentje 28 cm breed was) en 20 cm.
- Diep mahonie-kleurige binnenbeits van Rambo voor de "vintage studiomeubel"-kleur, na de eerste laag hout geschuurd met grof schuurpapier, daarna een tweede laag aangebracht en zo gelaten.
- Afwerking door middel van 2 lagen zijdeglans blanke lak, ook van Rambo.
- Alle beits en lak met een roller van de Gamma.
- Schroeven van de Gamma, 4x40 mm met verzonken vlakke kop, en 3,5x16 mm bolkop voor de wielen.
- Wielen van de Karwei (50 mm doorsnede, 66 mm hoog), geschikt voor zowel harde als zachte vloeren, draagvermogen 35 kg per wiel, achterste twee wielen met rem.
- 18U rackrail set van Thomann, op maat gezaagd met een verstekbak en metaalzaag.

Gereedschap dat nog niet is genoemd:
- liniaal, meetlint, potlood voor het aftekenen, handzaag, set boortjes inclusief verzinkboor.

Bereikte objectieven:
- 17 U rack voor minder dan 100 Euro.
- Past tegen mijn bureau aan en kan worden gebruikt als verlenging van het werkblad.
- Kan bijna alle hardware bevatten (afgezien van keyboards natuurlijk) die ik op mijn onmiddelijke verlanglijstje heb staan. Kabels kunnen netjes worden weggewerkt aan achterzijde.
- Ziet er goed uit.
 

Attachments

  • IMG_7216.jpg
    IMG_7216.jpg
    25,5 KB · Bekeken: 143
  • IMG_7217.jpg
    IMG_7217.jpg
    25,3 KB · Bekeken: 117
Superstrak toch! En leuk buiten de prijs is het gewoon leuk om "custom made" racks te maken voor jezelf to h? Voor de volgende kan je jezelf nog 1 stap meer uitdagen door een deuvelboorsetje aan te schaffen en houtlijm. Even markeren, boren, deuveltje erin en je ziet geen schroeven meer in het gelakte hout.
 
+1 voor deuvels en een deuvelmal (zelf heb ik zo'n lineaal, werkt super).
Een cirkelzaag is ook aan te raden, aftekenen en geleiding erop klemmen duurt altijd even (10min dimdammen met latje en lijmklemmen, 5 seconden zagen :D )
 
Back
Top