Compressor Bij elk geluid ?

:D

Als jij een cd vol wil gooien met snares met een dynamisch bereik van 110 DB moet je dat lekker zelf weten hoor.

Heb een neefje van 3 die overal op slaan fantastisch vindt. Als je die wil lenen moet je het maar zeggen. Of ie alleen dat dynamisch bereik heeft kwa slaan betwijfel ik.

:D

Maar ook dat maakt niet uit.

Een zachte snare die 40 db lager ligt dan dan zijn max hoor je in een beetje pop/rock nummer toch niet. Tenzij je met compressie alles naar boven trekt.

:engel:

:D
Hoogdringend eens wat compressie op jezelf toepassen lijkt me beter.
 
Waar gaat het eigenlijk om in deze draad?
Het lijkt meer dat iedereen over elkaar heen buitelt
om aan te geven dat zij alles van compressie weten.
...en eigenlijk lult iedereen maar wat, das het leuke. :)
 
Waar gaat het eigenlijk om in deze draad?

ik vond de startersvraag niet zo gek om eerlijk te zijn, ik snap ook wel waar die vraag weg komt, als je een gemiddelde ableton tutorial kijkt op youtube dan krijg je inderdaad vaak dit soort adviezen, dat is ook niet zo raar omdat het een hele simpele manier is om alle sounds op max level in je track te krijgen, waar we toch wel min of meer aan gewend zijn geraakt door de huidige muziek en het sowieso nogmaals compressen naar een lagere audio bitrate van het signaal als je bijvoorbeeld luistert naar spofity free of facebook videos. Als je het maar vaak genoeg hoort dan wordt dat audio signaal als normaal ervaren, en dat is het natuurlijk ook in 2017.

Ik hoor wel dat mensen hier zeggen van artiest X en die plaat uit 1995 klinkt zo geweldig dynamisch, maar serieus, luister die plaat maar eens op spotify free, dat hoor je echt niet meer. (op spotify premium wel uiteraard).

Ik denk dat het ook meer een smaak kwestie is geworden, compressie is meer en meer een effect apparaat geworden in de afgelopen jaren. Het is niet per definitie fout om alles plat te compressen, dat betekent alleen maar dat je de huidige sound waardeert.

Ik heb het zelf ook wel een beetje, als ik jaren 80 cds opzet vind ik ze ook maar vlak en matig klinken, nauwelijks bas en vreemde mix verhoudingen als je dat vergelijkt met de huidige tijd. Sound perceptie veranderd nou eenmaal in de loop der jaren.
 
ik vond de startersvraag niet zo gek om eerlijk te zijn, ik snap ook wel waar die vraag weg komt, als je een gemiddelde ableton tutorial kijkt op youtube dan krijg je inderdaad vaak dit soort adviezen, dat is ook niet zo raar omdat het een hele simpele manier is om alle sounds op max level in je track te krijgen, waar we toch wel min of meer aan gewend zijn geraakt door de huidige muziek en het sowieso nogmaals compressen naar een lagere audio bitrate van het signaal als je bijvoorbeeld luistert naar spofity free of facebook videos. Als je het maar vaak genoeg hoort dan wordt dat audio signaal als normaal ervaren, en dat is het natuurlijk ook in 2017.

Ik hoor wel dat mensen hier zeggen van artiest X en die plaat uit 1995 klinkt zo geweldig dynamisch, maar serieus, luister die plaat maar eens op spotify free, dat hoor je echt niet meer. (op spotify premium wel uiteraard).

Ik denk dat het ook meer een smaak kwestie is geworden, compressie is meer en meer een effect apparaat geworden in de afgelopen jaren. Het is niet per definitie fout om alles plat te compressen, dat betekent alleen maar dat je de huidige sound waardeert.

Ik heb het zelf ook wel een beetje, als ik jaren 80 cds opzet vind ik ze ook maar vlak en matig klinken, nauwelijks bas en vreemde mix verhoudingen als je dat vergelijkt met de huidige tijd. Sound perceptie veranderd nou eenmaal in de loop der jaren.


Dat geldt zeker niet voor alles uit die tijd hoor. Neem bv eens reggae en dub uit de periode 70's 80's.. Dat
was godvergeme dikke sound hoor.
Ik denk dat de "war on volume" al bestaat sinds de muziek werd opgenomen, alleen nu zijn de tools voor
"producers" zo veel meer toegankelijk.
 
Het gaat om veel meer dan alleen de "war on volume" ;)

De track "Contact" is het laatste nummer op kant D en is een van de meest gecomprimeerde nummers van "Random Access Memories". In een YouTube video wordt met WaveLab een analyse en vergelijking gemaakt van de cd en vinyl versies wat betreft de dynamiek. "Level match" en "kritisch luisteren" zijn daarbij erg belangrijk. Soms denken we dynamics te horen, en is het EQ. En soms denken we EQ te horen, en is het dynamics. Wat het beste klinkt - vinyl óf cd - mag iedereen zelf bepalen ;) :D

"Contact" (in WaveLab) - vinyl vs cd


Hoe het album - volgens mix engineer Mick Guzauski - gemixt is:
https://theproaudiofiles.com/daft-punk-mixing

@ sidamosae.be: David Guetta zal het misschien niet willen toegeven dat hij met FruityLoops gewerkt heeft, maar het is bekend dat hij (tegenwoordig o.a.) met FL Studio werkt.

@ MadR:
Ik heb de lp én de cd, alleen is de cd al 3 jaar in bruikleen bij een vriend (en heb ik daardoor nog nooit zelf afgespeeld)
Het album "Random Access Memories" heeft 2 LP's, het lange nummer dat jij bedoelt is waarschijnlijk "Giorgio By Moroder"; het laatste nummer op kant A.

"Giorgio By Moroder"
 
Arv (quote):
"Ik denk dat het ook meer een smaak kwestie is geworden, compressie is meer en meer een effect apparaat geworden in de afgelopen jaren. Het is niet per definitie fout om alles plat te compressen, dat betekent alleen maar dat je de huidige sound waardeert."

Daar ben ik het helemaal mee eens! Maar ik waardeer ook albums - met meer dynamiek - zoals die van Daft Punk. Ik heb wel een vrij brede smaak moet ik erbij zeggen.
 
@katie,

Die quote was van quifster! :)


Wat trouwens altijd wordt vergeten is dat tot zeg de mid 80's - begin 90's, er geen ander master medium was dan tape.
In mijn ogen (oren?) klinken opnames die van tape komen altijd gecompressed. Dit, omdat de tape een 'natuurlijke'
compressie introduceert in de opname PLUS een kleinere freq bandbreedte.
Die combinatie klinkt voor (de meeste) mensen lekkerder en warmer.
Nu, zonder die tape, hebben producers enkel nog de andere tools (comp/eq/etc) ter beschikking om tot een eind
resultaat te komen..
 
Ja, en dat is precies de reden waarom producers toch soms naar die vintage tape recorders terug grijpen. Ik maak voor mijn tracks gebruik van de Studer A800 UAD-2 plug-in, ik denk niet dat er een beter alternatief voor de 'real thing' is. De Ampex ATR-102 UAD-2 plug-in (voor mastering) heb ik niet, maar die mis ik tot nu toe ook niet.

Die quote was idd van quifster! Thx Arv, voor de correctie! :)
 
Ja, en dat is precies de reden waarom producers toch soms naar die vintage tape recorders terug grijpen. Ik maak voor mijn tracks gebruik van de Studer A800 UAD-2 plug-in, ik denk niet dat er een beter alternatief voor de 'real thing' is. De Ampex ATR-102 UAD-2 plug-in (voor mastering) heb ik niet, maar die mis ik tot nu toe ook niet.

Goed alternatief denk ik.
Er zijn nog maar weinig producers met een reel2reel denk ik, maar je ziet ze bij master engineers
nog wel is staan. Maar of het daar vaak wordt gebruikt.. ik vraag het me af.

Mn oom had een mooie Tandberg TD20A die ik heb overgenomen na overlijden.
Zeer leuk om mee te werken en op te nemen van tracks, maar om te zeggen dat
een snel proces is, nee. En het is ook verre van flexibel..
 
ik vond de startersvraag niet zo gek om eerlijk te zijn, ik snap ook wel waar die vraag weg komt, als je een gemiddelde ableton tutorial kijkt op youtube dan krijg je inderdaad vaak dit soort adviezen, dat is ook niet zo raar omdat het een hele simpele manier is om alle sounds op max level in je track te krijgen, waar we toch wel min of meer aan gewend zijn geraakt door de huidige muziek en het sowieso nogmaals compressen naar een lagere audio bitrate van het signaal als je bijvoorbeeld luistert naar spofity free of facebook videos. Als je het maar vaak genoeg hoort dan wordt dat audio signaal als normaal ervaren, en dat is het natuurlijk ook in 2017.
Ok. Snap ik indien het de terminologie betreft (normalizing of compressie) maar...
Ik krijg hier toch eerder de indruk dat er geen onderscheid gemaakt wordt tussen normalizen en compressie. Of is de gekte echt zo ver gevorderd dat men compressie toepast om audio genormalized te krijgen ... ?
 
Ik heb verschillende bekende producers gehoord die alles compressen en anderen doen het weer niet.

Experimenteer ermee zodat je er zelf achter komt is naar mijn idee de beste optie.
 
Mijn beeld is toch echt dat je vooral je oren moet gebruiken.
Als je een echt goede mix wilt maken moet je mijns inziens sowieso elk spoor solo beoordelen om eerst maar eens te zien of je met de klank van iedere track tevreden bent.

En de mixwereld bestaat uit meer dan alleen maar Dance/Electro. Bijvoorbeeld het compressen van distortion gitaren is volledige onzin omdat je met distortion zelf al compressed als een gek. Eigenlijk geldt dat denk ik wel voor alles met distortion. Compressie op bijvoorbeeld bekkens kan ik me ook echt niets bij voorstellen.....
En veel sporen haal je toch ook wel het leven eruit. Verder moet je goed naar je opnameproces kijken, vooral bij akoestische en niet-synth bronnen.
Heb je altijd en veel compressie nodig in je producties om het goed te krijgen (dus niet bij gewenst, maar bij benodigd effect van compressie), is er misschien ook nog het één en ander te verbeteren aan je recording skills.

Dus: gebruik vooral je oren goed en compress daar waar nodig of daar waar je het echt wenselijk vind om een bepaald effect op een spoor/instrument te bereiken. Maar gooi nooit zomaar overal een compressor overeen, want dat slaat gewoon nergens op.
 
Laatst gewijzigd:
Ok. Snap ik indien het de terminologie betreft (normalizing of compressie) maar...
Ik krijg hier toch eerder de indruk dat er geen onderscheid gemaakt wordt tussen normalizen en compressie. Of is de gekte echt zo ver gevorderd dat men compressie toepast om audio genormalized te krijgen ... ?

normalizen en compressie zijn 2 verschillende dingen. Bij normalizen pak je de hoogste peak in een signaal en verhoog je alles evenredig.
Bij compressie druk je die hoogste peaken juist naar beneden zodat deze dichter bij de zachte gedeeltes komt en het dynamiek bereik tussen zacht en hard dus kleiner wordt, als je dat signaal dan via gain weer luider maakt zal alles van die sound harder klinken (gangbaar in EDM muziek)

enorm verschil dus, om te onthouden:
- normalizen: dan versterk je de peak naar 0 db en de rest evenredig (dus alleen gain van het complete signaal)
- compressie: dan reduceer je de peaken in het dynamiek bereik (je drukt het signaal wat meer in elkaar) , in EDM muziek gain je dat resultaat dan weer om alles luider te maken
 
Als je een akoestisch bandje mixed, kan ik me voorstellen dat een compressor over ieder instrument/vocal wel handig is, om te grote volume verschillen te reduceren. Maar bij elektronische muziek is dat minder nodig dacht ik. Een drumcomputer kan alle kanten op qua sound, maar als jij wilt dat hij op volume x uitstuurt, dan zal hij dat ook consequent doen.

Daarnaast kun je een compressor gebruiken om bijvoorbeeld de attack van een snare wat harder te maken, maar goed, dat is inderdaad meer sounddesign en kan ook op andere, makkelijker, manieren gefixt worden. En is niet iets dat je dus standaard op iedere instrument track toepast.

Verder zijn er compressors die je geluid kleuren, dat heeft m.i.i. niet direct iets met het compressen te maken, maar meer met de hardware/signaalpad waar je je geluid door heen stuurt. Dat kleuren doet ie misschien dus ook als je de compressor zo instelt, dat hij helemaal niet compressed.

Als ik me vergis dan hoort ik het graag.
 
Laatst gewijzigd:
normalizen en compressie zijn 2 verschillende dingen. Bij normalizen pak je de hoogste peak in een signaal en verhoog je alles evenredig.
Bij compressie druk je die hoogste peaken juist naar beneden zodat deze dichter bij de zachte gedeeltes komt en het dynamiek bereik tussen zacht en hard dus kleiner wordt, als je dat signaal dan via gain weer luider maakt zal alles van die sound harder klinken (gangbaar in EDM muziek)

enorm verschil dus, om te onthouden:
- normalizen: dan versterk je de peak naar 0 db en de rest evenredig (dus alleen gain van het complete signaal)
- compressie: dan reduceer je de peaken in het dynamiek bereik (je drukt het signaal wat meer in elkaar) , in EDM muziek gain je dat resultaat dan weer om alles luider te maken

Niet alleen bij EDM muziek hoor. Gebeurt overal. Vaak wel minder extreem dan EDM. Drumbus compressie is heel gangbaar. Sterker nog: in de jaren 60 bouwde ze (zelfs in NL) eigen limiters om dat compacte geluid te krijgen. Drm klinken sommige jaren 60 platen met veel krasjes nog steeds heel goed! Komt door die compacte peak limiter sound.

Verder arv: tuurlijk is dit een ver pis wedstrijd. Maar is juist leuk. Hoe meer meningen, hoe beter beeld je krijgt.
 
Het gaat om veel meer dan alleen de "war on volume" ;)

De track "Contact" is het laatste nummer op kant D en is een van de meest gecomprimeerde nummers van "Random Access Memories". In een YouTube video wordt met WaveLab een analyse en vergelijking gemaakt van de cd en vinyl versies wat betreft de dynamiek. "Level match" en "kritisch luisteren" zijn daarbij erg belangrijk. Soms denken we dynamics te horen, en is het EQ. En soms denken we EQ te horen, en is het dynamics. Wat het beste klinkt - vinyl óf cd - mag iedereen zelf bepalen ;) :D

"Contact" (in WaveLab) - vinyl vs cd
Daft Punk Vinyl versus CD comparison video - YouTube

Hoe het album - volgens mix engineer Mick Guzauski - gemixt is:
https://theproaudiofiles.com/daft-punk-mixing

@ sidamosae.be: David Guetta zal het misschien niet willen toegeven dat hij met FruityLoops gewerkt heeft, maar het is bekend dat hij (tegenwoordig o.a.) met FL Studio werkt.

@ MadR:
Ik heb de lp én de cd, alleen is de cd al 3 jaar in bruikleen bij een vriend (en heb ik daardoor nog nooit zelf afgespeeld)
Het album "Random Access Memories" heeft 2 LP's, het lange nummer dat jij bedoelt is waarschijnlijk "Giorgio By Moroder"; het laatste nummer op kant A.

"Giorgio By Moroder"
Daft Punk - Giorgio by Moroder (Official Audio) - YouTube

Ja die zal het zijn. Legde een jaren 70 plaat op erna en dat was veel opener. Nou kan dat ook de mix zijn natuurlijk.
 
Back
Top