Compressor Bij elk geluid ?

"De Loudness War": Hypercompressie...omdat het harder op de radio afgespeeld wordt en idd omdat het - vanaf vinyl in de 80's - technisch mogelijk is geworden. :stupid

Weer meer dynamiek svp, bijv. zoals:
 
Het lijkt me in dit geval meer een kwestie van:"ik heb weleens gehoord dat je op elk spoor compressie moet gebruiken wat dat klinkt beter" zonder daadwerkelijk t te weten wat je nu precies aan het doen ben. En dat in combinatie met software, waarbij het ook gewoon mogelijk is om 50 compressors te gebruiken.
 
Volgens mij maakt het geen fluit uit ... "wij " roepen maar wat. Het enige wat telt is wat je hoort en of dat "jij " het er mee eens bent hoe het klinkt en wat je hoort. Goeie monitors dus. Ik kan mij zo voorstellen dat hoe meer compressie hoe minder aliassen in mp3 formaat. (Bijvoorbeeld op de hihats) . Ik zelf zou het niet doen dat daargelaten ;)
 
Ik hoorde recent van iemand die professioneel masterd dat het de laatste jaren echt erg geworden is wat hij binnenkrijgt qua mixen.
Mensen denken blijkbaar echt dat je van een slechte mix een goede mix kan maken via mastering.
Het is natuurlijk de bedoeling dat de aangeleverde mixen goed zijn maar daar wringt het hem dikwijls.
Met name de electronische scene is blijkbaar erg amateuristisch geworden op het gebied van mixen.
Ik zelve ben ook aan het leren hoe ik mijn mixen kan verbeteren en vond dit zeker een interessante opmerking.
Dit komt omdat vele mensen er zo maar op los experimenteren (wat natuurlijk ook een belangrijks aspect is) en vaak eigenlijk niet weten wat ze doen; beweringen zoals het onderwerp van dit topic zijn hier wel het bewijs van.
 
In denk dat het mixen opzich erg wordt onderschat, en het masteren overschat/verkeerd begrepen.
 
Mixing = mastering wordt weleens gedacht....:stupid

De master engineer wil graag alle (opgenomen) tracks zonder effecten van je hebben. Je kunt eventueel wel - als toelichting - een stereo-track (met alle processing er op) meesturen als je specifieke effecten in de mix/master wilt hebben. En als je een bepaalde kant op wilt met je sound een goed voorbeeld van een nummer dat je kent.
 
Mixing = mastering wordt weleens gedacht....:stupid

De master engineer wil graag alle (opgenomen) tracks zonder effecten van je hebben. Je kunt eventueel wel - als toelichting - een stereo-track (met alle processing er op) meesturen als je specifieke effecten in de mix/master wilt hebben. En als je een bepaalde kant op wilt met je sound een goed voorbeeld van een nummer dat je kent.

Apart dat jouw master engineer alle opgenomen tracks zonder effecten wil. Ik dacht dat een mastering engineer de kant en klare afgewerkte stereo mix aangereikt krijgt en hij/zij er dan nog z'n kunstje mee mag doen. Als een mastering engineer alle sporen wil hebben gaat hij toch ook weer mixen? Dan is hij geen mastering engineer maar leg je het mixen en masteren in één hand.
 
Ik ben deze klok en klepel ook vaak tegen gekomen. Al die 'adviezen' online, en tipjes van de sluier in interviews met onze helden, maar ik heb gaandeweg geleerd dat je alles toch een stuk beter op waarde kunt schatten met de meest minieme kennis van een paar basis themas;

- Bijvoorbeeld een blik op het 'traditionele' opname proces met zanger, microfoon, instrumenten etc. Geeft oa inzicht in het nut en gebruik van compressie in opname en mix, en ook de toepassing (of gebrek daaraan) in electronische muziek.

- Hoe geluid werkt; drukgolf, golflengte, weerkaatsing, interactie met materiaal. Dit helpt met het begrip van Akoestiek, studioontwerp, isolatie, Monitoring, microfoon opnames.

- Deel B: Timbre, overtones etc; Helpt met het analyseren of juist maken van het gewenste geluid.

- Digitale audio; samplerate, bitdepth, nyquist etc. Komt regelmatig terug in je DAW, samplers, synths. etc.

Zo zijn er nog velen, ook op meer muzikaal gebied. Het zijn allemaal themas die nu in 5-min youtube kunnen worden bestudeerd, en in het vervolg ben je neo in de matrix.
 
Apart dat jouw master engineer alle opgenomen tracks zonder effecten wil. Ik dacht dat een mastering engineer de kant en klare afgewerkte stereo mix aangereikt krijgt en hij/zij er dan nog z'n kunstje mee mag doen. Als een mastering engineer alle sporen wil hebben gaat hij toch ook weer mixen? Dan is hij geen mastering engineer maar leg je het mixen en masteren in één hand.

Dat noemen ze "stem mastering". Dan heb je net iets meer vrijheid in het aanpassen van de individuele sporen wat je direct door laat werken naar de mastering. Beetje een grijs gebied wat dan mixing en mastering is, maar ga er maar vanuit dat, als het goed gedaan is, er niet compleet opniuew gemixt hoeft te worden maar dat die mogelijkheid er dan wel is voor de mastering engineer. Ik heb zo eens 2 versies van hetzelfde nummer gedaan, de stereo mastered klonk duidelijk minder gedetaileerd omdat ik bij de stem mastered versie individuele sporen nog kon aanpakken van tevoren. Het spectrum zag er aan het einde ongeveer hetzelfde uit, maar de details kon ik er veel beter mee uit laten komen.
 
Met losse tracks heeft de master engineer de meeste controle, maar idd dan is er eigenlijk ook sprake van een soort van mix sessie (voorafgaand aan mastering). En dat noemen ze idd "stem mastering". Bedankt voor de uitleg Niel! :)

Maar als je het helemaal goed gedaan hebt hoeft er niets (of weinig) meer aan de mix veranderd te worden.
 
"De Loudness War": Hypercompressie...omdat het harder op de radio afgespeeld wordt en idd omdat het - vanaf vinyl in de 80's - technisch mogelijk is geworden. :stupid

Weer meer dynamiek svp, bijv. zoals:
Daft Punk - Get Lucky (Full Video) - YouTube

Echt alles is hier gecompressed per kanaal. Leer mij disco kennen. Als je een kick strak op een 12" wil krijgen met een echte drummer zal je moeten compressen. En vervolgens moet je wel de rest compressen om voor of achterin de mix goed te laten klinken.

Trouwens klinkt best dunning. Maarja ze wilde niet van tape mixen. Dan krijg je dat.

Maar een compressor is en blijft een mix tool. Lang voor de masteraar.
 
Best mogelijk dat elke kanaal van "Get Lucky" compressed is, maar...

Winnaar van de "Dynamic Range Day Award" in 2014: “Random Access Memories” van Daft Punk
http://dynamicrangeday.co.uk/award

De average dynamic range van de nummers op dit album zouden 8-10 dB zijn:
https://blog.twenty20k.com/2013/06/09/album-review-daft-punk-random-access-memories

En veel commercial hits zitten denk ik op een average dynamic range van 4-5 dB

David Guetta (met Little Bad Girl) zelfs op 3.5 dB
(Wel een erg gaaf nummer! :dj: )
 
Geef zo'n nummer als dat van David Guetta een dynamisch bereik zoals Daft Punk en de verkoopcijfers halveren: dan hoor je dat het een standaard Fruity kick is met een kapotte blokgolf en een platte vocal.

Het is door de hypercompressie dat zo'n nummer ontzettend 'druk' en 'vet' klinkt terwijl er amper groove inzit. En je kan het hypercompresseren net omdat er niks in zit :). Het arrangement is gewoon erg lineair. Niet qua opbouw, maar weinig elementen spelen samen.

Persoonlijk vind ik het bij platte commerciële dansmuziek horen, want het is die paradox waardoor deze muziek succesvol is en aan de lopende band wordt uitgebracht.

Jammer vind ik het dat muziek die mij wél interesseert en waar tijd in gestoken wordt moet menen / verplicht wordt het te kopiëren.
 
Het bekendste citaat van n Amerikaanse producer: "Compression is for kids" [*Bruce Swedien in zijn boeken]

Kortom alleen compressie gebruiken waar het strikt noodzakelijk is....
 
Best mogelijk dat elke kanaal van "Get Lucky" compressed is, maar...

Winnaar van de "Dynamic Range Day Award" in 2014: “Random Access Memories” van Daft Punk
http://dynamicrangeday.co.uk/award

De average dynamic range van de nummers op dit album zouden 8-10 dB zijn:
https://blog.twenty20k.com/2013/06/09/album-review-daft-punk-random-access-memories

En veel commercial hits zitten denk ik op een average dynamic range van 4-5 dB

David Guetta (met Little Bad Girl) zelfs op 3.5 dB
(Wel een erg gaaf nummer! :dj: )
David Guetta - Little Bad Girl ft. Taio Cruz, Ludacris (Official Video) - YouTube

Zet die lp van ze maar op. Er is 1 lang nummer met een echt drummer en dat klinkt heel erg plat gecompressed. Weet de titel niet meer maar zat aan het einde van de plaat. Zat echt geen leven meer in. Misschien dat het digitaal beter klinkt maar op vinyl klonk het echt slecht.
 
Laatst gewijzigd:
Het bekendste citaat van n Amerikaanse producer: "Compression is for kids" [*Bruce Swedien in zijn boeken]

Kortom alleen compressie gebruiken waar het strikt noodzakelijk is....

Echt onzin. Compressie is ook gewoon een sound & mix tool. Een snare hoef je helemaal niet te compressen maar als je het goed doet met de juiste spullen en kunde kan die veel dikker klinken.

De tijd dat je alleen compressor gebruikte om volume te controlleren is al lang voorbij.

En dat er idioten zijn die compressie niet snappen en alles dynamics verneuken is weer een compleet ander verhaal.
 
Zet die lp van ze maar op. Er is 1 lang nummer met een echt drummer en dat klinkt heel erg plat gecompressed....
Vinyl heeft (standaard) een maximum dynamisch bereik van 40 dB, zo heb ik het altijd geweten. Raar dat men nu terug wil gaan naar dat (idiote) medium.
En ... een snare kan n.m.i. wel meer dan 40 dB bereiken.
 
Vinyl heeft (standaard) een maximum dynamisch bereik van 40 dB, zo heb ik het altijd geweten. Raar dat men nu terug wil gaan naar dat (idiote) medium.
En ... een snare kan n.m.i. wel meer dan 40 dB bereiken.

Als je er niks van snapt kan je beter je mond houden. :doei:
 

:D

Als jij een cd vol wil gooien met snares met een dynamisch bereik van 110 DB moet je dat lekker zelf weten hoor.

Heb een neefje van 3 die overal op slaan fantastisch vindt. Als je die wil lenen moet je het maar zeggen. Of ie alleen dat dynamisch bereik heeft kwa slaan betwijfel ik.

:D

Maar ook dat maakt niet uit.

Een zachte snare die 40 db lager ligt dan dan zijn max hoor je in een beetje pop/rock nummer toch niet. Tenzij je met compressie alles naar boven trekt.

:engel:

:D
 
Back
Top