Compressor Bij elk geluid ?

Stuur als test eens een pure sinus door een compressor naar een spectrum analyzer. Als je nu de threshold omlaag draait tot de compressor het volume begint te reduceren zal je ineens wat piekjes op de spectrum analyzer erbij zien komen. Compressors zorgen namelijk door hun werking altijd voor een klein beetje distortion.

Dit hoor je op enkele tracks haast niet maar zomaar op al je tracks compressors zetten zal de transparantie van je mix ook negatief beinvloeden. Zeker als je met synthesizers bezig bent is dat zonde want hier heb je in de bron al zoveel controle over de dynamiek van je geluid dat je de compressor daar niet echt voor nodig hebt.

Voor creatief gebruik van compressie vind ik het meestal ook interessanter om juist meerdere tracks tegelijk te compressen. Pieken in de ene track gaan dan de andere tracks beinvloeden. Dit kan je beats veel dynamischer maken als je het goed gebruikt. Als je alle tracks eerst al afzonderlijk hebt platgeslagen is het een stuk lastigere om dit soort effecten te gebruiken.
 
Met zo min mogelijk compressie een track zo geweldig als mogelijk laten klinken, dat moet denk ik het doel zijn.
Maar luister altijd eerst kritisch naar een track! Zet er niet zonder na te denken compressie op. :stupidVraag je af of het überhaupt wel nodig is! Maar zo ja, weet dan ook waarom je het wilt en wat je er mee wilt bereiken. Als je het dan zeker weet, "go for it". Het ergste wat je kan overkomen is dat je jaren later de mix opnieuw hoort en zegt: wtf, wat hoorde/dacht ik toen? :D

Maar over-compressie, een onnodige c.q. onjuiste compressie van een track kan later voor een heel lijstje problemen zorgen in je mix. En dan heb je het jezelf onnodig moeilijk gemaakt. :(

Bass drum, snare drum, bass en lead vocals krijgen normaal wat compressie, maar bijv. percussie, akoestische instrumenten en piano niet. Waarmee ik niet wil zeggen dat ze geen compressie krijgen als het tóch nodig blijkt te zijn.

En er zijn vele muziekgenres die ieder hun eigen mix techniek hebben.

Bij het mixen goed je oren gebruiken, weten hoe je het wil laten klinken en hard werken om dit voor elkaar te krijgen.

Normaal hou je mixing en mastering gescheiden. Maar met een klein beetje compressie op de mix/master bus, niet meer dan 2-3 dB gain reductie, lijkt het meer als een mix te klinken i.p.v. een aantal individuele instrumenten. Dit dien je dan wel gelijk te doen vanaf het begin dat je gaat mixen. Veel mastering engineers vinden het prima als je een mix aanlevert die (al) iets compressie heeft. Voor de zekerheid wel even van tevoren vragen natuurlijk. Ben je niet van plan je mix te laten masteren, ga los, en doe wat je wil met de master bus. :mega:

En FET, VCA, Opto en Vari-Mu, m.a.w. gebruik svp de juiste compressor. :)

Vooral veel experimenteren, en (vrijwel) ALLES uitproberen...


MadR (quote van post #59)
"Verder arv: tuurlijk is dit een ver pis wedstrijd. Maar is juist leuk. Hoe meer meningen, hoe beter beeld je krijgt."
Ja, idd (maar dat ver pis wedstrijd laat ik graag aan de mannen over ;))
 
Stuur als test eens een pure sinus door een compressor naar een spectrum analyzer. Als je nu de threshold omlaag draait tot de compressor het volume begint te reduceren zal je ineens wat piekjes op de spectrum analyzer erbij zien komen. Compressors zorgen namelijk door hun werking altijd voor een klein beetje distortion.

Dit hoor je op enkele tracks haast niet maar zomaar op al je tracks compressors zetten zal de transparantie van je mix ook negatief beinvloeden. Zeker als je met synthesizers bezig bent is dat zonde want hier heb je in de bron al zoveel controle over de dynamiek van je geluid dat je de compressor daar niet echt voor nodig hebt.

Voor creatief gebruik van compressie vind ik het meestal ook interessanter om juist meerdere tracks tegelijk te compressen. Pieken in de ene track gaan dan de andere tracks beinvloeden. Dit kan je beats veel dynamischer maken als je het goed gebruikt. Als je alle tracks eerst al afzonderlijk hebt platgeslagen is het een stuk lastigere om dit soort effecten te gebruiken.

Controle met synths? Nou niet altijd hoor. Accent op een 303 is daar het beste voorbeeld van.

Verder ligt het aan welke compressor je gebruikt of je overstuurt. Verder als je alleen platwalst snap je mijn inziens compressie ook niet.
 
Controle met synths? Nou niet altijd hoor. Accent op een 303 is daar het beste voorbeeld van.

Verder ligt het aan welke compressor je gebruikt of je overstuurt. Verder als je alleen platwalst snap je mijn inziens compressie ook niet.

Als je een sine wave op een Tb-303 hebt heb je wel een erg slechte cloon.

KateM . Als je "dat" geluid nou wil. Wat is daar mis mee. Een gitarist heeft toch ook een crunch pendaal.
 
Laatst gewijzigd:
Als je een sine wave op een Tb-303 hebt heb je wel een erg slechte cloon.

KateM . Als je nou "dat" geluid nou wil. Wat is daar mis mee. Een gitarist heeft toch ook een crunch pendaal.

Je haalt 2 dingen door elkaar. Hij en ik hadden het over controle.

En vooral met bassnoten kan je op een synth niet de boel in bedwang houden door met volume per noot te spelen. Er kan tussen 2 noten naast elkaar een heel groot energie verschil zitten op zelfde volume. Ga je dat compenseren door volume 1 noot zachter te zetten dan kost je dat onevenredig volume in het mid van die sound. Dus moet je wel compressen wil je dat gelijk houden.

Zelfde met 303 en accent. Accent geeft los van volume ook geluid verschil.
 
Stuur als test eens een pure sinus door een compressor naar een spectrum analyzer. Als je nu de threshold omlaag draait tot de compressor het volume begint te reduceren zal je ineens wat piekjes op de spectrum analyzer erbij zien komen. Compressors zorgen namelijk door hun werking altijd voor een klein beetje distortion.
Dat kun je denk ik ook laten zien met Christortion, een wat oudere plug-in (die nog steeds gratis is)
https://www.kvraudio.com/product/christortion_by_christian_budde

DRe (quote post #64):
"KateM . Als je "dat" geluid nou wil. Wat is daar mis mee. Een gitarist heeft toch ook een crunch pendaal."

Ik lees niet direct een vraag, maar met een distortion/overdrive effect voor electrisch gitaar is natuurlijk niets mis me.
 
Controle met synths? Nou niet altijd hoor. Accent op een 303 is daar het beste voorbeeld van.

Verder ligt het aan welke compressor je gebruikt of je overstuurt. Verder als je alleen platwalst snap je mijn inziens compressie ook niet.

Er is overal wel een uitzondering op te bedenken inderdaad :-) Ook als je live aan knoppen van synths gaat draaien krijg je snel problemen met dynamiek. En dan is een compressor best handig.

Het is wel zo dat alle compressors vervorming in je geluid veroorzaken. Sommige hoorbaarder dan andere, en bij veel compressors is dat weer onderdeel van hun 'sound' maar de werking zorgt altijd voor een klein beetje vervorming. Als je het niet gelooft moet je maar eens het testje uit mijn vorige post uitproberen met de aller-cleanste compressor of compressie plugin die je hebt.

Heel simpel gezegd krijg je nooit al je hoorbare geluid uit je envelope follower weggefilterd. Als je dat signaal gebruikt om met een VCA of een opto elementje het volume van je geluid te beinvloeden krijg iets vervorming. NIet heel erg maar wat mij betreft een goede reden alleen een compressor te gebruiken als je daar een reden voor hebt.
 
Waar gaat het eigenlijk om in deze draad?
Het lijkt meer dat iedereen over elkaar heen buitelt
om aan te geven dat zij alles van compressie weten.
...en eigenlijk lult iedereen maar wat, das het leuke. :)

Alleen deze draad? Ik vind dit wel een mooie samenvatting voor dit hele forum.
 
KateM. Ik had het over dit stukje..

Met zo min mogelijk compressie een track zo geweldig als mogelijk laten klinken, dat moet denk ik het doel zijn.
Maar luister altijd eerst kritisch naar een track! Zet er niet zonder na te denken compressie op. :stupidVraag je af of het überhaupt wel nodig is! Maar zo ja, weet dan ook waarom je het wilt en wat je er mee wilt bereiken.
Als je het dan zeker weet, "go for it". Het ergste wat je kan overkomen is dat je jaren later de mix opnieuw hoort en zegt: wtf, wat hoorde/dacht ik toen? :D

))
 
@ DRe:
Over smaak valt natuurlijk niet te twisten. En dan is iets ook niet fout of goed. Maar een beetje zelf kritiek lijkt me ook geen kwaad kunnen. Als ik bijv. kandidaten in een tv programma als Idols "pre-auditie" zie doen en er dan door de jury grappen over gemaakt worden omdat ze absoluut niet kunnen zingen (terwijl ze dat zelf wel vinden). Tja, dan heb ik moeite om geen medelijden te krijgen met die persoon. Best wel triest als je dan zo graag wil zingen...maar niemand het van je wil horen. Maar ik ken ook mensen die er gewoon maling aan hebben en juist dan nog wat luider gaan zingen.

Eén van mijn inspirerende uitspraken:
--- "Sing, as though no one can hear you" ---
 
Lijkt me juist naar mijn idee (en wellicht smaak) beter om het op zo min mogelijk sporen te gebruiken. Tenzij je bijvoorbeeld vocals hebt die qua volume erg schommelen.
 
Als ik geen 909 clap wil maar een 909-ish clap dan compress ik uiteindelijk de verschillende lagen tot 1 clap. glue-en van de layers heet dat. Ook wel peaks temmen genoemd.
Kun je ook doen met tape saturatie, distortion, of een transient designer.
 
Laatst gewijzigd:
Er is overal wel een uitzondering op te bedenken inderdaad :-) Ook als je live aan knoppen van synths gaat draaien krijg je snel problemen met dynamiek. En dan is een compressor best handig.

Het is wel zo dat alle compressors vervorming in je geluid veroorzaken. Sommige hoorbaarder dan andere, en bij veel compressors is dat weer onderdeel van hun 'sound' maar de werking zorgt altijd voor een klein beetje vervorming. Als je het niet gelooft moet je maar eens het testje uit mijn vorige post uitproberen met de aller-cleanste compressor of compressie plugin die je hebt.

Heel simpel gezegd krijg je nooit al je hoorbare geluid uit je envelope follower weggefilterd. Als je dat signaal gebruikt om met een VCA of een opto elementje het volume van je geluid te beinvloeden krijg iets vervorming. NIet heel erg maar wat mij betreft een goede reden alleen een compressor te gebruiken als je daar een reden voor hebt.

Dat hoor ik zeker. Ben drm ook dbx fan. 163x, 160a. Echte heel transparant zijn die niet. Maar het heeft alles te maken met hoe hard je compressed. Soms compres je alleen sommige peaken. Staat de compressor 95% van de tijd niets te doen. Dat verschil hoor je amper als ie 2 db soms wegtrekt. Maar het maakt het net iets compacter waardoor je 1 a 2 db harder kan op master. Althans als je dat op alle kanalen met peaks doet.

En nog wat volume correctie met midi betreft. Soms haal ja daar het leven ook mee uit een part/sound. Juist bij nieuwere workstations en layer synths. Velocity is vaak gekoppeld aan tembre omdat die in het echte leven hand in hand gaan. En een compressor is dan handig om dat levendig te houden.

Dus nee compressie op elk kanaal hoeft niet. Maar je kan netzo goed een ableton template maken waar alles compressie heeft echter pas bij serieuze peaks wat gaan doen.

Het is ook echt niet voor niks dat behoorlijk wat serieuze analoge super studio tafels standaard op elk kanaal een gate/compressor hebben.
 
Laatst gewijzigd:
Als ik geen 909 clap wil maar een 909-ish clap dan compress ik uiteindelijk de verschillende lagen tot 1 clap. glue-en van de layers heet dat. Ook wel peaks temmen genoemd.
Kun je ook doen met tape saturatie, distortion, of een transient designer.

Moet je wel een beetje mee oppassen. Bij EDM wordt het vaak te hard gedaan vindt ik.

Bij disco deden ze het ook hoor. Claps en snares gluen maar het wordt juist mooi als er volume verschillen in zitten. Soms komt de attack van de snare door en soms weer niet. Maar dat kan alleen als je niet te hard glued.

Al die oldschool hiphop snare/clap samples zijn daar van trouwens ook een voorbeeld van. Al wordt het bij goede shizzle ook met tijd gedaan. Plaat maar eens een beetje silence voor een snare en quantize dat strak. Waar meerdere samples dan deels overlappen kan je het ook laten zuigen binnen de groove.

Drexcyia sound heeft ook alles te maken met die timing. Ken best wat producers met een 808 maar toch die sound niet krijgen. Hehehe
 
Oorspronkelijk geplaatst door Pimpampeter
Het bekendste citaat van n Amerikaanse producer: "Compression is for kids" [*Bruce Swedien in zijn boeken]

Kortom alleen compressie gebruiken waar het strikt noodzakelijk is....

Echt onzin. Compressie is ook gewoon een sound & mix tool. Een snare hoef je helemaal niet te compressen maar als je het goed doet met de juiste spullen en kunde kan die veel dikker klinken.

De tijd dat je alleen compressor gebruikte om volume te controlleren is al lang voorbij.

En dat er idioten zijn die compressie niet snappen en alles dynamics verneuken is weer een compleet ander verhaal.


Waarom zo ongenuanceerd en respectloos als in een aantal reacties? (niets persoonlijks MadR, het is slechts een voorbeeld)

Bruce Swedien is een bijvoorbeeld purist pur sang. En man met een respectabele staat van dienst. Hij is onder meer de engineer achter Michael Jackson's Thriller album. Een van de meest sucesvolle en beste producties ooit. Hij, Quincy Jones en Michael Jackson streefden naar het (toen) hoogst haalbare resultaat. En slaagden daarin.

Dat zijn wel de mensen waar ik van wel iets aanneem en leer als ze iets vertellen over hun technieken en ervaringen.
http://www.soundonsound.com/people/bruce-swedien-recording-michael-jackson

Hetzelfde geldt voor de techniek en doelstelling achter Daft Punk's Random Access Memory. Als iemand een miljoen dollar investeert om tot het best mogelijke resultaat te komen dan kijk ik goed naar welke middelen zij gebruiken en welke keuzes ze maken.
http://www.soundonsound.com/people/recording-random-access-memories-daft-punk
 
Oorspronkelijk geplaatst door Pimpampeter
Het bekendste citaat van n Amerikaanse producer: "Compression is for kids" [*Bruce Swedien in zijn boeken]

Kortom alleen compressie gebruiken waar het strikt noodzakelijk is....




Waarom zo ongenuanceerd en respectloos als in een aantal reacties? (niets persoonlijks MadR, het is slechts een voorbeeld)

Bruce Swedien is een bijvoorbeeld purist pur sang. En man met een respectabele staat van dienst. Hij is onder meer de engineer achter Michael Jackson's Thriller album. Een van de meest sucesvolle en beste producties ooit. Hij, Quincy Jones en Michael Jackson streefden naar het (toen) hoogst haalbare resultaat. En slaagden daarin.

Dat zijn wel de mensen waar ik van wel iets aanneem en leer als ze iets vertellen over hun technieken en ervaringen.
http://www.soundonsound.com/people/bruce-swedien-recording-michael-jackson

Hetzelfde geldt voor de techniek en doelstelling achter Daft Punk's Random Access Memory. Als iemand een miljoen dollar investeert om tot het best mogelijke resultaat te komen dan kijk ik goed naar welke middelen zij gebruiken en welke keuzes ze maken.
http://www.soundonsound.com/people/recording-random-access-memories-daft-punk
Ik vind bruce ook niet echt genuaceerd anders. Dat vraagt gewoon om een dergelijke repliek.

Maar ik kan het ook prima zonder compressie. Desnoods gebruik ik de pre amp van een goede analoge tafel. :D
 
Back
Top