Compressor Bij elk geluid ?

Havelock

I Love Synthesizer Sound!
Lid sinds
2 april 2004
Berichten
1.403
Locatie
Obdam (NL)
Ik heb een discussie met een vriend van mij hij beweerd dat bij elke geluidje een compressor over heen moet, is nodig dat het bij elk geluidje beter is en dat het dan beter gaat klinken ?
Wij werken met Ableton Live.

Ik ben namelijk erg benieuwd hoe jullie hier over denken ?
 
Doe voor de gein maar eens een compressor over een losse saw of square wave. Er gebeurd dan (nagenoeg) helemaal niets.
Een compressor is in eerste instantie bedoeld om volumeverschillen te verminderen. bijvoorbeeld bij een zangeres die op verschillende stukken harder of zachter zingt. Maar ook bij een groep met geluiden kan je de zachtere geluiden meer op de voorgrond krijgen bijvoorbeeld (weer omdat het volume gelijk getrokken wordt)
Daarnaast wordt het ook vaak gebruikt met een sidechain. Je laat dan bijvoorbeeld het volume van je kick een ander spoor beinvloeden.
Nog een andere manier is om percussie geluide scherper te maken. Dit doe je door de attack iets open te zetten. Daardoor wordt het begin van een geluid iets harder en de staart zachter. Bij bijv. een snare geeft dit meer punch.
 
Inderdaad slecht advies.

Natuurlijk hangt het af van de mate van compressie die toegepast wordt, alsook het doel van de compressie.
Compressie wordt, behalve voor dynamiek beheersing, namelijk ook gebruikt om een geluid meer "sustain" te geven of om de "ambience" in de opname meer naar voren te halen of juist om een ruimtelijke sound strakker te maken.

Het gebeurt vaak genoeg dat ik de compressor achteraf er toch van een track af haal, omdat de mix er slechter door wordt, terwijl de compressie de track zèlf wel steviger of duidelijker maakt.
Net zoals EQ; een setting die goed klinkt voor een individuele track, werkt niet per definitie in de mix als geheel.

Maar het vergt meer inzicht, ervaring en discipline om te weten wanneer een processor niet te gebruiken, dan klakkeloos allerlei processing er tegenaan te gooien (en achteraf afvragen waarom het geheel toch poep klinkt :().
 
Op microfoon opnames wel (drums, vocals, etc.) wel, op de rest niet perse. Liever niet zelfs.
Platpersen doen we in de mastering wel. Meestal klinkt het beter om niet alles te compressen en dat pas aan het einde over het geheel te doen, dan hou je naar onderlinge verhouding meer dynamiek over.

Ik heb in het verleden vaak mixes van andere producers moeten fiksen die slecht klonken doordat er teveel compressie op ieder kanaal zat.
Alles eraf was direct een hele verbetering over het geheel.

Ik denk dat die vriend een andere smaak heeft wat betreft wanneer iets wel of niet "beter" klinkt. Is ook afhankelijk van het genre waarschijnlijk.
 
Het klinkt misschien van mijn kant net zo lomp en ongenuanceerd maar als iemand zegt dat standaard over ieder geluidje compressie moet durf ik te beweren dat hij geen idee heeft waarover hij praat.

Je zult toch echt eerst moeten luisteren en beoordelen of en waarom compressie op dat spoor/geluidje nodig is.
"Omdat het moet" is namelijk geen reden.
 
Het gaat er vooral om hoeveel db je compressed.

Een paar db compressen is echt iets van vroeger, je moet minimaal 25 dB compressen om iets te bereiken.. Dit kan je ook voor elkaar krijgen door meerdere compressors in een chain te gooien, allemaal met een ander ratio (mag je zelf kiezen, bijvoorbeeld je lievelingsgetal). Ik had laatst een keer een reversed cymbal door 38 compressors gehaald, dat was me toch een partij vet zeg; klonk alsof de oceaan implodeerde.
 
Trigg, op die manier gebruik je de compressors als overdreven effect, dat zorgt voor een heel typerend element in je mix en dat is iets anders dan op elk spoor een compressor zetten 'omdat het moet'.

Mensen die over elk geluid een compressor gebruiken, hebben geen idee van dynamiek. Gebruik het alleen wanneer nodig, bijvoorbeeld omdat je dat ene geluid of groep meer punch wilt geven, de pieken wilt beheersen, sustain wil geven en dat soort dingen.
 
Volgens mij is de kunst wat compressie betreft juist zo min mogelijk te gebruiken.
In de traditionele zin dan.
Je kunt het idd ook als effect gebruiken maar dat werd niet bedoeld geloof ik.
 
Trigg, op die manier gebruik je de compressors als overdreven effect, dat zorgt voor een heel typerend element in je mix en dat is iets anders dan op elk spoor een compressor zetten 'omdat het moet'.

Mensen die over elk geluid een compressor gebruiken, hebben geen idee van dynamiek. Gebruik het alleen wanneer nodig, bijvoorbeeld omdat je dat ene geluid of groep meer punch wilt geven, de pieken wilt beheersen, sustain wil geven en dat soort dingen.

Dit is natuurlijk helemaal waar.

Ik was simpelweg vergeten deze: :D toe te voegen aan mijn eerdere comment; een reversed cymbal 38x compressen is natuurlijk van de zotte. Grok.
 
Als het om cymbalcompressie gaat is 37 echt wel de max hoor.. :D

Hier gaat de drumbus door een FET compressor/limiter en de complete eindmix door een masterbuscompressor. Maar op elk geluid een compressor? Nee.....
 
Het is wel iets van de laatste tijd dat de compressor meer als effect envelope gebruikt wordt om de sound te maken, je ziet het op dit moment heel veel via sidechain techniek bij ableton producers. Wat ze dan doen is het volgende:

- zet een compressor op je sound
- zet de ratio op een hoge compressor waarde en attack en release op de gewenste waarde
- zet side chain aan
- zet het view ventster in de ableton compressor op de weergave van de wav vorm plus het sidechain signaal wat die toepast
- zet nu een muted kick als source signal als sidechain input
- afhankelijk van de kick zie je dan het compressed signaal nu in je venster hoe de envelope op je sound is, kicks met een lange decay geven standaard uiteraard een veel luiere envelope dan korte staccato kicks.
- nu sculpt je de sound via de attack en release tot je uiteindelijke sound

en dit doe je dan voor praktisch al je sounds. Het resultaat dat je er mee krijgt is dat de sounds nog veel meer expressie krijgen dan normaal, het standaard doel van ruimte maken in je mix is hier wel mee om zeep, maar je ziet het echt veel mensen doen op dit moment. Ik vind het zelf niet om aan te horen, maar goed, als het de trend is, van mij mogen ze :D

uiteraard zetten ze ook allemaal nog een glue compressor op de masterbus die het totaal resultaat flink oppompt en hoppa, 1 grote lijn in je spectrum analyser. Loudness op en top :D

er staan wel guides op youtube waarin dit hele proces hierboven in ableton uitgelegd wordt met wat de voordelen en nadelen zijn.
 
Dit is natuurlijk helemaal waar.

Ik was simpelweg vergeten deze: :D toe te voegen aan mijn eerdere comment; een reversed cymbal 38x compressen is natuurlijk van de zotte. Grok.

:D
en bij 34-35 compressors krijg ik al zoiets van: 'nou nou, het wordt me nu wel erg grok allemaal".
 
Het compressen of gaten van individuele sounds heeft alleen zin als je de "envelope" wil wijzigen achteraf, dus bij een geluid waar je dat zelf niet meer kunt doen. Pak een TR-909 kick en bedenk dat je iets meer sustain wil maar dan wel op het einde eerder redelijk resoluut afkappen. Dan draai je de release open, gooi je er een compressor over heen en daarna een gate. Maar alleen omdat je een 909 kick niet echt kunt bespelen en je dus andere manieren moet zoeken om de envelope te wijzigen.

Bij zang kan iemand onevenwichtig klinken of wil je misschien die zachte stukken omhoog halen of de harde S-en er uit halen. Dat doe je met een compressor of gate. Of een los ingespeelde breakbeat. Of handmatig ingespeelde drumtracks met soms te zachte of te harde noten.

Bij normale synth lijnen speel je gewoon met je amp envelope, velocity en dat soort dingen om het goed te krijgen.

Maar eigenlijk kan ik me niks voorstellen bij losse synthlijnen individueel compressen. Je kunt tenslotte alles al aanpassen voordat je het opneemt.
 
Als de sounds die je gebruikt het nodig hebben, moet je het zeker doen!

De dynamiek van een mix is net zoveel afhankelijk van het arrangement (aan- en afwezigheid van bepaalde geluiden) als van het dynamisch bereik van elk van de gebruikte geluiden.

Maar als je standaard compressie nodig hebt op alles, kan je misschien ook je sounddesign eens onder de loep nemen.
Een gewone synthesizer heeft meestal alles aan boord om het volumeverloop van een sound te optimaliseren.
 
Ik heb een discussie met een vriend van mij hij beweerd dat bij elke geluidje een compressor over heen moet, is nodig dat het bij elk geluidje beter is en dat het dan beter gaat klinken ?
Wij werken met Ableton Live.

Ik ben namelijk erg benieuwd hoe jullie hier over denken ?

Dat is idd een van de grote gevaren met ITB werken. Totale overkill, gewoon omdat het technisch kan. Als het niet nodig is, moet je het niet doen. Als het wel nodig is, zou ik eerst eens naar het bronmateriaal of sounddesign kijken...
 
Back
Top