2U over, welke sampler?

Als je het helemaal goed wilt doen, zoek dan een Emu Emax.
Super vintage, super rauwe sound en een pracht van een library waar veel vroege electronische hits mee zijn gemaakt.

attachment.php
 

Attachments

  • IMG_2275.jpg
    IMG_2275.jpg
    246 KB · Bekeken: 107
Wat voor jou geldt hoeft voor een ander nog niet te gelden natuurlijk. Misschien dat ietsjes meer open staan voor hoe andere mensen denken en werken geen kwaad kan. Jouw stelling dat hardware samplers de creativiteit doden slaat nog steeds nergens op….nou ja, dat ervaar je zelf dan zo neem ik aan.

Ik heb vele jaren hardware samplers gebruikt en daarna software, dus ik ben wel bekend met beide manieren van werken en denken. Ik wil niet betweterig of respectloos overkomen verder, excuus als dat wel zo is.

Wat ik bedoel met creativiteit dodend, is dat je voor bepaalde zaken je rechter hersenhelft gebruikt en voor andere dingen je linker. Ik wil tijdens een 'creatief proces' zo snel mogelijk wat in mijn hoofd zit, vertalen naar muziek op de computer en daarbij zo weinig mogelijk obstakels tegenkomen die mijn creatieve bui onderbreken, zoals samples uploaden naar een sampler, of in een bak met diskette's zoeken. Maar ja, dat kan ermee te maken hebben dat die buien bij mij meestal schaars en kort zijn.
 
Als je het helemaal goed wilt doen, zoek dan een Emu Emax.
Super vintage, super rauwe sound en een pracht van een library waar veel vroege electronische hits mee zijn gemaakt.
Jij hebt een goede smaak!

Retro is best gaaf, maar repareren (zover dit nog mogelijk is) is soms duurder dan wat je voor het apparaat betaald hebt.

De E-mu Emulator II is 8-bit, maar daar is helaas nooit een rack versie van verschenen. De Emax was de eerste rack sampler van E-mu. Ik weet niet zeker of die 8-bit of 12-bit was? De Emax II is 16-bit.

Er zal ongetwijfeld een verschil in sound zijn. De Emulator II zou ik kiezen (maar meer omdat ik die van naam ken). Bij mij zal het wel bij samples blijven denk ik (tenzij een idioot 'm voor een zacht prijsje op Marktplaats zet).:okdan:

Emax

1k0.jpg
 
Wat ik de laatste tijd doe is m’n laptop als hardware sampler gebruiken. En als hardware synth. Dat wil zeggen, enkel aansturen met midi vanuit een hardware sequencer.

Ableton gebruik ik als host, omdat de samplers erg goed zijn want: loops, en sample slices zijn 'tempo locked'. Super handig. Ook is samples laden, vervangen, knippen gewoon sneller als op hardware.

Doordat Ableton is gesynced via midi clock lopen de effecten, slices, loops mee met het tempo vd sequencer.

Het coole is dat je nu op hardware sequenced, zonder te muizen.. en je snel kan werken met je sequencer. En verder gebruik je je computer enkel als soundsource.. Verder kan je met usb midi controllers midi (cc's) inspelen op je hardware sequencer dus hoef je niet meer per se midi din keyboard te gebruiken..


Hier laat ik het realtime timestretchen zien.. non destructive sampleslices die het song tempo volgen.. doe dat maar eens met je hardware sampler - dat gaat niet :)

 
Nou dat is niet zo heel moeilijk hoor als je met bijv. crossfade loops werkt... Dat kan ik op mijn TX16W uit 1987 ook met een tempo change vanuit de mpc :)
 
Nou dat is niet zo heel moeilijk hoor als je met bijv. crossfade loops werkt... Dat kan ik op mijn TX16W uit 1987 ook met een tempo change vanuit de mpc :)

dus een tx16w kan 1 wave sample slicen (zonder te knippen dus - de sample als 1 geheel laten) en die verschillende slices realtime timestretchen naar gelang het song tempo?

Dit is dus wat anders als een sample in stukken knippen, en die losse parts triggeren.. dan spelen de slices hun originele tempo maar spelen korter of langer naar gelang song tempo. Als je tempo dus omlaag gaat komen er 'gaps' tussen de slices..
 
Nou dat slicen op die manier niet, maar waarom is dit zo belangrijk voor je? Wat is het verschil met gewoon samples knippen en er evt. een stuk erachter laten zitten?

Dat realtime "timestretchen" doe ik altijd zoals in onderstaand filmpje met crossfadeloops of wat voor loops dan ook. Dus elke chop met zon loop erachter, als je elke chop dan op de goede plek programmeert met je sequencer, kun je met elke tempochange dan ook hetzelfde effect krijgen zonder echt te timestretchen.

Gaat ook bij lange na niet zo snel haha maar het kan wel! :D

In dit geval dus voor gedaan met ableton live.. maar kan met vrijwel elke sampler wel.
 
Nou dat slicen op die manier niet, maar waarom is dit zo belangrijk voor je? Wat is het verschil met gewoon samples knippen en er evt. een stuk erachter laten zitten?

nou, het handige is dat je dus geen slices hoeft te 'knippen', en ze nog kan aanpassen terwijl ze song tempo blijven volgen.. Ik vind het tamelijk uniek :)
 
Ah op die manier. Volgens mij werkt een ASR10 en EPS16 wel zo met het slicen waarbij de sample zeg maar intact blijft. Of je ze dan ook realtime kan aanpassen... dat denk ik dan weer niet ghehe
 
Jij hebt een goede smaak!

Dank :)

...
De E-mu Emulator II is 8-bit, maar daar is helaas nooit een rack versie van verschenen. De Emax was de eerste rack sampler van E-mu. Ik weet niet zeker of die 8-bit of 12-bit was? De Emax II is 16-bit.
...


Volgens Vintage Synth Explorer is de Emax 12bit en de Emax II en alles wat er na komt 16bit.

Hoe het precies zit durf ik niet te zeggen want volgens mij hebben ze het wat bitrate betreft over de key versies.
Wat ik wel weet is dat de 12bit versie het beste klinkt.
Met dezelfde chips als de SP-1200 van E-mu die in de Hip Hop wereld zo geroemd is vanwege zijn ruige sound.
 
Ik heb vele jaren hardware samplers gebruikt en daarna software, dus ik ben wel bekend met beide manieren van werken en denken. Ik wil niet betweterig of respectloos overkomen verder, excuus als dat wel zo is.

Wat ik bedoel met creativiteit dodend, is dat je voor bepaalde zaken je rechter hersenhelft gebruikt en voor andere dingen je linker. Ik wil tijdens een 'creatief proces' zo snel mogelijk wat in mijn hoofd zit, vertalen naar muziek op de computer en daarbij zo weinig mogelijk obstakels tegenkomen die mijn creatieve bui onderbreken, zoals samples uploaden naar een sampler, of in een bak met diskette's zoeken. Maar ja, dat kan ermee te maken hebben dat die buien bij mij meestal schaars en kort zijn.

Ik voelde me niet beledigd of zo hoor, maar thanx anyway :okdan:

Ik snap heel goed dat snelheid om die reden voor jou belangrijk is ja. Ik heb het niet vaak, maar ik herken het wel….heel soms heb ik ook een idee dat eigenlijk zo snel mogelijk uitgewerkt moet worden voordat het weer weg is. Meestal is het dan dus ook weg voor ik er wat mee kan.

Toch werkt het voor mij meestal andersom. Vaak begin ik redelijk blanco te klooien met wat geluidjes en daardoor krijg ik een idee dat ik langzaam maar zeker uitwerk. En eerlijk gezegd (heb je toch een beetje gelijk ;)) ben ik waarschijnlijk ook wel wat blijven hangen hoor, wat muziektechnologie betreft. Ik ben zelf ook al bezig vanaf de tijd dat samplen eigenlijk nét toegankelijk was voor normale stervelingen en ik ervaar de meest recente hardware samplers stiekem nog steeds een beetje als luxe apparaten……ik weet het, welkom in 2017 :D
 
Playback van de Emax 1 is 12-bit, maar samples worden 8-bit opgeslagen in het geheugen. Dat werd destijds (in 1986) als inferieur beschouwd t.o.v. de concurrentie, maar gebruikers van nu beschouwen dit als een belangrijk deel van de Emax sound. [Bron: Wikipedia]

Wil er iemand graag van z'n Emax 1 (SE Plus *) rack (!) af, stuur me maar een pb! :)
* Ik weet eigenlijk niet of dit ook een optie is bij de rack versie.

WOW...lekker hoor!!!
https://www.youtube.com/watch?v=842BF9F9TMw&feature=youtu.be
 
Bedankt voor alle reacties.
Ik ga inderdaad toch voor een hardware sampler, vind het toch leuker om wat met knoppen te doen dan via de muisklik alleen. Het hoeft technisch geen hoogstaand apparaat te zijn, als ik er wat van kan leren en mee kan spelen ben ik al blij. En de prijzen liggen ook niet schrikbarend hoog om eens te "proeven" hoe het met een sampler allemaal te werk gaat.
Bedankt voor de input :D
 
Bedankt voor alle reacties.
Ik ga inderdaad toch voor een hardware sampler, vind het toch leuker om wat met knoppen te doen dan via de muisklik alleen. Het hoeft technisch geen hoogstaand apparaat te zijn, als ik er wat van kan leren en mee kan spelen ben ik al blij. En de prijzen liggen ook niet schrikbarend hoog om eens te "proeven" hoe het met een sampler allemaal te werk gaat.
Bedankt voor de input :D

EMU ESI2000/4000 Goedkoop, lage leercurve, redelijk compact en goed geluid.
;)

edit;
ik zelf kan het "snelst" werken met EMU ESI (4000).. Die cijfersneltoetsen memoriseren snel en ingave van namen is zoals een berichtje typen op een nokia foon.
Akai en Yamaha heb ik of heb ik gehad, maar ik werk er een stuk trager op.. Vind ik enkel leuk voor de sound.

Ik zou ook afraden om er mee te beginnen, tenzij je ergens spotgoedkoop 1 kan op de kop tikken.
 
..als je wat meer ruimte zou hebben dan is dit ook een leuke. :)



07:40 - Lekker soundje heeftie
 
Laatst gewijzigd:
Ruimte heb ik....in de portemonnee.
Dus is een fairlight voor mij niet weggelegd...
 
Ah op die manier. Volgens mij werkt een ASR10 en EPS16 wel zo met het slicen waarbij de sample zeg maar intact blijft. Of je ze dan ook realtime kan aanpassen... dat denk ik dan weer niet ghehe

Lang geduurd voordat Ensoniq langskwam...
 
Ik sample soms mijn MKS100/EMU EMAXII/S900/Amiga en zelfs Microsampler in Simpler ;)

een mooie karaktervolle sound is natuurlijk ook een belangrijke (zoniet de enige er toedoende) factor bij het gebruik van oude samplers

Had jij niet zo'n vintage sampler VST van TAL?
 
De S2000 is idd waarschijnlijk de slechtste sampler die Akai ooit gemaakt heeft...
 
Back
Top