Circuit bending topic

Bathmutz

Ouwe rot
Lid sinds
20 april 2005
Berichten
772
Locatie
Middelburg
Zijn er hier mensen die circuit bending doen? Dacht dat het wel leuk zou zijn om hier een topic over te maken. Kunnen we elkaar projecten laten zien. Ideeën uitwisselen etc.

Er is natuurlijk een ik heb dit jaar afgebouwd thread maar dat wil ik maar niet vervuilen met gekraakte toys enzo. :)

Net mijn eerste projectje afgemaakt. Een toy telefoon in een houten kastje. Hier een videotje:

Verder nog genoeg liggen om te benden, keyboardjes, Monotrons, leren lezen computers en meer.

Wat benden jullie?
 
Altijd cool :)

Maar ik denk er door de jaren al erg veel staat in dit "zelfbouw en reparatie" subforum als je een beetje zoekt over diy en circuit bending
Er is ook al aardig wat geplaatst ooit door mij.

Persoonlijk heb ik gemerkt, dat er uit de iets duurdere gebende synthmodules, dat deze ook de meer interessante en volwassene geluiden voorbrengen.
Denk in aan de 50 euro 19 inch modules.
Zo heb ik onder andere de kawai k1r en de k1m ,en verschillende yamaha fm modules gebend.
 
Dat is ook zeker leuk. Wil ik ook wel gaan doen. Kost wel wat meer natuurlijk. Nu koop ik voor 50 cent een speelgoed ding en daar kan je ook toffe geluiden uit halen. Ben nu bezig met een speelgoed ding waar ik een square wave (en pitch) uit krijg. Best gaaf.

Welke zelfbouw met onderdelen vind je tof?
 
Ik ben zelf begonnen met een ruis generator,
dat is 1 transistor, 1 dual opamp, wat weerstandjes en elko`s.

Je pakt een 9volt stroom of ietsjes hoger niet lager, die gaat met een 100K naar de transistor emitter, de transistor base is aan de 0volt, zoek wel even een ruizige transistor uit.
Dit gaat met een heel laag weerstand of zonder weerstand naar een elko-, de elko+ aan je opamp versterker.
De opamp heeft een 470K versterkings weerstand, heel veel, dus zorg dat alles heel dicht bij zit, anders ontvang je veel storing of ongewenste ruis.
Daarna versterk je nog een keer met volume regeling en beetje filter.
Niet vergeten een elko aan het eind van de schakeling zodat er geen gelijkspanning op de uitgang staat.

Dit alles is single supply, is half volt op de + ingang van de opamp.
2 weerstandjes van gelijke waarde : 100K vanaf de + verbonden met 100K naar de min, elko erover.
Je kan ook het half voltage bufferen in een opamp spanningsvolger, dan hoef je dit niet 2 keer te maken.

Voor de rest werkt alles hetzelfde, als je dit kan kun je heel veel al.
 
Tof, dat is tof om te doen als beginner inderdaad. Lijkt me ook tof om filterste maken. Zag pas dat een passieve RC filter erg makkelijk is om te maken.

Ik gebruik nu trouwens een draagbaar radiootje als noise generator werkt opzich ook goed. Maar wel leuk projectje om eeenkkleine noise box te maken ja.
 
@ PWM ja, die heb ik gezien. Gaaf ding hoor. Alleen 505s gedaan dan?

Ik heb wat nieuwe dingen gemaakt. Een white noise boxje, gemaakt van een klein draagbaar radiotje. En de Monotron Delay met modificaties. (sync out, lfo out, filter cv in, osc out, input switch toggle/momentary, trigger voor vcos, feedback mute knop en lfo mute knob. Het geeft wel meer het gevoel dat je een apparaat bedient tov het originele plastic vind ik.

Gisteren aan het experimenteren geweest met printen op hout. Op zich best gaaf. Wel lastig om het echt clean te krijgen. Die telefoon is van het vorige filmpje, wat een toy telefoon is geweest.

Op Youtube staan videos van Simon the Magpie, die veel fx pedals bend. Ook een aanrader om eens te checken.
 

Attachments

  • cb phone.jpg
    cb phone.jpg
    40,6 KB · Bekeken: 118
  • delay monotron.jpg
    delay monotron.jpg
    45,7 KB · Bekeken: 113
  • noise box.jpg
    noise box.jpg
    36,9 KB · Bekeken: 116
Van circuit benden alleen 505s gedaan. Modificeren doe ik aan de lopende band.. :) Ik vind trouwens wat je met de MonoTron delay hebt gedaan ook meer modificeren dan circuit benden. (What's in the name..)

Ziet er trouwens goed uit die MT delay! Alleen de knoppen misschien wat dicht op elkaar? (En je hebt nog zo veel ruimte over!)
 
Ja, ik heb de knoppen van de Monotron zelf gebruikt. Dus die hebben die afstand. Maar is prima te doen zo hoor. Lijkt krapper dan het is denk ik.

Haha, wat de grens tussen benden en modificeren dan? Modificeren is onderdelen vervangen/toevoegen ofzo?
 
Wat de grens is tussen benden en modificeren bepaal je zelf. Gevoelskwestie..! :)

Met benden bedoel ik; zonder te weten wat er gaat gebeuren lukraak punten verbinden. Modificeren is met verbedagte rade en vanuit een bepaalde voorkennis punten met elkaar verbinden. Maar zoals gezegd, het is maar net hoe je het beestje noemt.
 
Circuit bending.
Het was VEEL werk om het filmpje gesynchroniseerd te krijgen.
De opname mislukte twee keer omdat ik te vlug wilde spelen.
Het beeld ging niet gelijk op met het geluid.
Vandaar dat ik hier zo traag demonstreer.
(En toen verdwenen omdat het verkeerd was ingedeeld bij een forum onderwerp)
En toch al vele keren bekeken door wie?

De klok van de begin oscillator signaal twee maal gedeeld.
Met schakelaar en ic uit de TTL serie 7474.
Om steeds nog een octaaf lager te komen op een eenvoudig toetsenbord.

Piepklein.
yamahaatje.jpg Oude liefde terug gevonden.
Zelf `ge-circuits-bent` in de jaren tachtig zodat hij nog, schakelbaar een en twee octaven lagen kon.
Met dat eenvoudige perfecte simpele geluid.
Weggegeven omdat er geen midi op zat.
De Yamaha portasound ps1 1980
Het zelfde ding weer teruggekregen.
Op de rommelmarkt voor een habbekrats hier en daar nog te koop niet zeldzaam.
Nu kan ik ùm `ver-midi-een` via zijn audio als basis bron.
 

Attachments

  • yamahaatje.jpg
    yamahaatje.jpg
    24,7 KB · Bekeken: 82
Back
Top