Waldorf Quantum - 8 Voice Hybrid Poly Synth

Waldorf Quantum - 8 Voice Hybrid Poly Synth

 

Attachments

  • Quantum_straight.jpg
    Quantum_straight.jpg
    109,6 KB · Bekeken: 780
Last edited by a moderator:
Mooie bak hoor, inderdaad gedurfd dat Waldorf weer eens zijn nek uitsteekt met zo'n project. Goede korte review ook Roonan! :okdan:
 
Werkelijk een prachtsynth, ik begin nu te twijfelen tussen de Prophet X...
 
Dan de hamvraag. Is hij 4K waard???
Voor mij wel. Ik wilde iets bijzonders en dat krijg je zeker. Of 3K ook voldoende is zonder analoge filters? Ik zou ze niet willen missen.
Dan zou het toch meer als een mooie buitenkant met een software engine voelen, als is het nu niet heel veel anders in werkelijkheid.
Kan hij dingen die je anders niet zou kunnen? Denk het niet. Er is zoveel goede dat je hem in principe kan nabouwen in je DAW door een en ander te combineren.
Ik betwijfel echter dat het dan net zo fijn werkt, maar die discussies ben ik al lang voorbij. Op de quantum gaat het gewoon fijn en makkelijk. Als je iets bedenkt kan je het ook direct uitvoeren zonder ingewikkelde fratsen. De keuze van welke functies met knop en welke functies met touchscreen zijn ook perfect gekozen.

Als iemand nog specifieke vragen heeft, dan hoor ik het wel.

Dan is de Q alleen het geld waard als je zelf zeer veel met sounds bezig bent,anders ben je beter af met een paar goede softsynths
 
Wellicht zou je iets in Max MSP kunnen bouwenen dan met wat eurorack analoge filters als aanvulling ? Gek idee mijnerzijds misschien. Iemand vergevorderd in MAX die daar iets zinnigs over kan zeggen ? Je blijft natuurlijk zitten met het feit dat het niet 1 instrument is waar alles geïntegreerd is en over nagedacht is. Als ik 4k had liggen zou ik deze in ieder geval proberen.
 
Dan is de Q alleen het geld waard als je zelf zeer veel met sounds bezig bent,anders ben je beter af met een paar goede softsynths

Ik denk dat dat wel een goede samenvatting is ja. Maar dat geldt natuurlijk voor een hele hoop synths. De Quantum is wel een beetje de vetste sound-design bak die er momenteel is, maar dan moet je wel op zoek zijn naar een machine om sound-design te doen. Het is geen machine zoals bijvoorbeeld een OB-6 waar onafhankelijk van de stand van de knoppen alles dik zal klinken. Daar heeft hij te veel opties en mogelijkheden voor.

Wellicht zou je iets in Max MSP kunnen bouwenen dan met wat eurorack analoge filters als aanvulling ? Gek idee mijnerzijds misschien. Iemand vergevorderd in MAX die daar iets zinnigs over kan zeggen ? Je blijft natuurlijk zitten met het feit dat het niet 1 instrument is waar alles geïntegreerd is en over nagedacht is. Als ik 4k had liggen zou ik deze in ieder geval proberen.

Daar kan je een heel eind mee komen ja. Maar ik denk dat je dan voor niet eens zo heel veel minder geld een veel omslachtigere synth hebt gebouwd. 16 analoge filters zijn niet goedkoop en voordat je genoeg cv signalen uit je computer hebt om die stuk voor stuk aan te sturen ben je ook wel een duizendje of anderhalf verder. En dan kun je niet eens presets opslaan.
Ik denk dat je het dan beter puur digitaal kan proberen. De filters in Nave zijn ook al heel goed. Dan mis je alleen nog de granulaire synthese en de resonators. Granulaire plugins zijn er geloof ik ook wel volop. Ik weet niet of je tegenwoordig nog goede Physical Modelling synthesizers in VST hebt om met resonators en dergelijke te klooien. Vroeger had je Tassman, maar die lijkt niet meer verkocht te worden. Misschien AAS Chromaphone?

Maar dan is het ineens een heel andere discussie geworden. Hardware vs software, en daar gaan we ook in deze thread niet uitkomen :-)
 
Ik denk dat dat wel een goede samenvatting is ja. Maar dat geldt natuurlijk voor een hele hoop synths. De Quantum is wel een beetje de vetste sound-design bak die er momenteel is, maar dan moet je wel op zoek zijn naar een machine om sound-design te doen. Het is geen machine zoals bijvoorbeeld een OB-6 waar onafhankelijk van de stand van de knoppen alles dik zal klinken. Daar heeft hij te veel opties en mogelijkheden voor.



Daar kan je een heel eind mee komen ja. Maar ik denk dat je dan voor niet eens zo heel veel minder geld een veel omslachtigere synth hebt gebouwd. 16 analoge filters zijn niet goedkoop en voordat je genoeg cv signalen uit je computer hebt om die stuk voor stuk aan te sturen ben je ook wel een duizendje of anderhalf verder. En dan kun je niet eens presets opslaan.
Ik denk dat je het dan beter puur digitaal kan proberen. De filters in Nave zijn ook al heel goed. Dan mis je alleen nog de granulaire synthese en de resonators. Granulaire plugins zijn er geloof ik ook wel volop. Ik weet niet of je tegenwoordig nog goede Physical Modelling synthesizers in VST hebt om met resonators en dergelijke te klooien. Vroeger had je Tassman, maar die lijkt niet meer verkocht te worden. Misschien AAS Chromaphone?

Maar dan is het ineens een heel andere discussie geworden. Hardware vs software, en daar gaan we ook in deze thread niet uitkomen :-)

Klopt je hebt dan niet de integratie die de quantum wel heeft, wellicht is het wel tof om het geheel in MAX te proberen, dan heb je gelijk een enorme bak kennis opgebouwd over MAX. Ik denk dat het wel een leuk idee is om een poging te wagen. Eens kijken hoe ver ik kom vanaf 0. Maar dat is meer onderwerp voor een ander topic. Mocht ik de staatsloterij winnen dan koop gewoon een quantum.
 
De Waldorf Quantum Betatesters kregen vanmiddag het volgende bericht van Rolf Wöhrmann:

Dear All,

as with with art, music productions and many other things in live, nothing is ever complete and you can work for ever on it. Almost a year ago we released the first beta on April 10th. And about a year later we decided it is time to release 2.0 to all Quantum users. This is happening today.

So, I like to thank you all for your support, patience, ideas, criticism and kind words!

Without you 2.0 wouldn’t have been possible.

What happens next? - - - Well, just continue to make some great sounds and music!

And in the meantime I've already started to work on the next 2.x release and continue to improve and fixing bugs.
 
Waldorf Quantum 2.0 complete feature list:

- New Kernel Osc Type
- 6 Kernel Operators for each of the 3 Oscillators
- Two edit modes
- Innovative template mode for intuitive sound design without need of diving into FM-internals
- Full scale editing of kernels with all their parameters including internal modualtion matrix
- Template Mode
- 14 factory templates for design from classic FM sounds to forward looking inharmonic textures and abstract sound
- Each template has 5 individual meaningful sound parameters
- 5 macro parameters available in main modulation matrix
- Creation and exchange of user templates possible
- Full Edit Mode
- Each kernel could be an individual wavetable, classic waveform or noise
- Individual audio rate modulations between kernels
- Classic Phase FM
- True FM
- Wavetable Position (in audio rate which allows for novel structures)
- Amplitude Modulation
- Ring Modulation
- Kernel self-feedback
- Free patching of kernels into algorithms with up to three modulation inputs for each kernel
- Classic FM algorithm presets
- Each kernel with individual dual decay stage envelope
- Three segment individual level scaling over keyrange for each kernel
- Five macro parameters for each kernel osc
- Each macro parameters controlled by 6 slot modulation matrix inside each kernel osc
- Modulation destinations for each kernel:
- Level
- Pan
- Pitch
- Freq Offset
- Feedback
- Wavetable Position
- Wavetable (this allows for cross-wavetable modulations)
- Attack
- Decay
- Six pitch modes for each kernel:
- Ratio
- Sub-ratio
- Ratio + offset
- Semitones
- Fixed
- LFO
- Individual phase control for each kernel including free running
- Import of legacy FM format

- Wavetable
- New UI Display modes: 3D, Wave, Spectrum
- Wave & Spectrum will reflect phase, position, stepped, limit, spectrum and brilliance params

- Particle
- Maximum grain length increased to 1 sec

- Sampling (Particle non-granular mode & Resonator)
- New "Direction" parameter
- "Forward" and "Backward"
- Respects Loop Modes
- Loops
- New loop mode "PingPong"
- Cross-fade for loops
- Sample start position as modulation destination in mod matrix
- New "Edit" screen in Particle & Resonator
- All settings individual for each sample entry in sample map (Tap on "Edit")
- Various zooming options
- Various selection options
- Fine-grained control for sample start & end as well as loop start & end

- Analog Filter & Digital Former
- Default Filter Stereo Mode changed to "neutral"
- New output level and pan parameters for analog filter and digital former

- Routing Display
- Shows now FX type names & state

- Envelope
- Auto-scaling envelope curve in display

- Modulation Matrix
- Push Destination encoder for flip through groups of destinations

- Sequencer
- New Parameter-only Sequencer mode
- With up to 8 param tracks
- Arp & Seq screens are now merged into a common screen

- Sync
- Now showing musical values for sync ratios

- Editing
- Pushing display encoder will toggle between normal, fine and super modes
- If a parameter from the bottom row is edited and in focus (with popup control and marked with colored frame),
this parameter can be then also changed with main encoder while in focus.

- Filebrowser
- Reacts on main encoder for scrolling and when pressing performing open/save
- Better adaption of column widths

- Menues
- MainEncoder scroll through menues, push will select

- Support of USB Storage Devices
- FAT or exFAT formatted.

- Settings
- Default Screen for Perf Button in Global->Settings->Edit

- AudioFile Editor Extended in Global->Audio
- Zooming
- Scrolling
- Selection
- Edits
- Various Normalize
- Trim
- Cut
- Fade In/Out
- Reverse
- Silence
- Undo/Redo (1 level)
- Recording
- Record Trigger
- Manual
- Note
- Signal Threshold
- Input VU
- Input Monitor Level
- Physical Recording Level

- Patch Management
- New feature filter for Arp, Seq, Mono, Layered sounds etc.
- New bulk delete action in Load screen action menu
- Export
- You can now select to export patches also with samples
- All related samples will be put into a subdir 'samples' within the export directory
- Import
- If in the import directory there's a samples subdir with the samples matching the patches, they will be imported too.
- If a sample is already existing in internal flash, it won't be copied.

- Screen Saver
- Will run after mintues set in Global->Settings->General
- Will disappear when playing note, turning pot, encoder or pressing button
- Quantum is always ready to play even when in screen saver.
- It is NOT a sleep mode. Just to protect the screen from burn-in if left running for hours.
 
Is het waar dat je de updates enkel via SD kan uitvoeren?(waar is m'n adapter gebleven:-)).
 
mmmm ik dacht toch dat ik via een USB stick naar de laatste versie ben gegaan...Zal straks eens proberen om naar v2 te gaan, dan kan ik dat bevestigen.
 
Sjonge, dit is nog eens een update. Wat een lijst nieuwe features!

Ik zit al ontzettend lang te eyeballen op een quantum. Zou er een aantal synths voor moeten wegdoen, op zijn minst 3 dikke jongens (rev2, xt, perfourmer, bijvoorbeeld). Maar de vraag is dan of dat het waard is. Ik heb ook nog wel andere poly's en er is zeker ook overlap met bijvoorbeeld de xt, maar het zou natuurlijk nog altijd een aardige aderlating zijn.

Wat vinden de gebruikers hier van de quantum als workhorse poly? Kom je nog wel aan muziek maken toe met zo'n enorme snoepwinkel aan opties?
 
Wat vinden de gebruikers hier van de quantum als workhorse poly? Kom je nog wel aan muziek maken toe met zo'n enorme snoepwinkel aan opties?

Ooh, als workhorse poly.. hmmm. Ik weet niet precies wat je daar mee bedoeld. Zo gebruik ik hem niet echt, denk ik, maar dat heeft alles met mijn werkstijl te maken. Ik plaats hem regelmatig op de werkbank, altijd in isolatie van de rest van de studio en met volle aandacht voor het ene instrument. Het geeft mij telkens weer genoeg werk in handen en mogelijkheden om te exploreren. Je kunt je er een hele sessie of weekend volledig in verliezen. Wat betreft je tweede vraag: ik werk over het algemeen erg "associatief" en dat vond ik bij deze synth in eerste instantie minder handig. Dan werd het te vaak een eindeloos en oeverloos gepingel. Door het beta-programma ben ik het instrument meer gestructureerd gaan gebruiken en dat vraagt en verdiend deze synth ook wel. Oorspronkelijk heb ik getwijfeld tussen de Moog One en de Quantum. Bij beide twijfelde ik vooral of de sound me zou aanspreken. Door gesprekken met Waldorf leek het me een leuk project om bij aan te haken. Ik ben blij dat ik zo deze synth in ben gerold. De Quantum heeft qua sound mijn hart wel gestolen, ondanks mijn grote zwak voor (vintage) analogue.
 
Oorspronkelijk heb ik getwijfeld tussen de Moog One en de Quantum. Bij beide twijfelde ik vooral of de sound me zou aanspreken. Door gesprekken met Waldorf leek het me een leuk project om bij aan te haken. Ik ben blij dat ik zo deze synth in ben gerold. De Quantum heeft qua sound mijn hart wel gestolen, ondanks mijn grote zwak voor (vintage) analogue.

Ja,zwakte zeg je en dat hoeft totaal niet duur te zijn.Omnisphere is mijn synth nog altijd today.Na de PC4,m'n duurste zwakheid.Wat telt is,als het maar motiverend werkt!
 
Nu voor EUR 3.353,- bij BAX zie ik....dat is heel scherp toch? Is wel een monster van een synth :W
 
Nu voor EUR 3.353,- bij BAX zie ik....dat is heel scherp toch? Is wel een monster van een synth :W
Oeh, nu moet ik even heel hard nadenken. Ik heb me tot nu toe ingehouden maar misschien wordt dit een duur weekje....

Wel weer heel Bax dat ze zelfs met zo'n mooie korting er toch weer een vies smaakje aan moeten maken door te liegen bij de vanaf prijs; 4370e kost hij echt nergens!
 
Nu voor EUR 3.353,- bij BAX zie ik....dat is heel scherp toch? Is wel een monster van een synth :W

Die E 3314 die is van de b-stock. Zeker veel mensen die hem snel weer wegdeden.
Bij de niet b-stock staat 'Uit assortiment, dit product is niet meer te bestellen.'
 
Die E 3314 die is van de b-stock. Zeker veel mensen die hem snel weer wegdeden.
Bij de niet b-stock staat 'Uit assortiment, dit product is niet meer te bestellen.'
Dat is net gebeurd. Twee uurtjes geleden stond hij er nog voor 3353 en toen waren de twee b-stocks (aan de fotos te zien 1 en dezelfde synth bij Bax in Antwerpen) nog 100 euro goedkoper.
Ik denk dat ze met de korting vrij snel door de voorraad heen waren. Of ze hebben hem even van de site gehaald om eerst de b-stock te verkopen.
 
Altijd leuk voor bezitters die de volle pot betaald hebben. Een Quantum 2dehands straks nog 2500. Reken uit je verlies. OMG
Je weet dat je dat risico loopt als je een synth vroeg koopt. Vaak gaan prijzen later omlaag. Als je een synth als investering ziet kan je meestal beter wachten met kopen tot hij een paar jaar op te markt is. Ik koop synths meer op te gebruiken en dan is de prijs nadat ik hem heb aangeschaft niet zo relevant meer, behalve als ik een tweede zou willen kopen.
Maar zo te zien was dit gewoon een Bax actie (Baxie?) en is er helaas geen structurele prijsverlaging.
 
Back
Top