Waldorf Quantum - 8 Voice Hybrid Poly Synth

Waldorf Quantum - 8 Voice Hybrid Poly Synth

 

Attachments

  • Quantum_straight.jpg
    Quantum_straight.jpg
    109,6 KB · Bekeken: 780
Last edited by a moderator:
Zeker the wavetables van de wave en PPG Waldorf kenende en wat ik vorige week gezien heb is de Quantum
nog lang niet af IMO en was dit een prototype ik hoop in Frankfurt meer te zien
 
Heeft Mr Synthmania (van Synthmania.de) iets met Synthmania (de Amerikaan/Italiaan van Synthmania.com) te maken? Verwarrend...
 


Beetje gepiel maar ik ben hier wel van onder de indruk.
 
Last edited by a moderator:
smaken verschillen.

:P

Ik weet niet of het wat met smaak te maken heeft want muzikaal vind ik het ook niks. Maar ik hoor hier wel geluiden langskomen die ik graag als bouwsteen zou gebruiken in mijn muziek. En aangezien dit een demo is van alleen de wavetable mogelijkheden van een van de drie oscillatoren beginnen mijn handen hier een beetje te jeuken om ook eens aan de knoppen van een Quantum te draaien.
 
Van wat ik zo even hoor klinkt ie wel mooi en clean. Als dat is wat je zoekt zal het een prima synth zijn. Past ook wel in de huidige tijd denk ik. Maar tegelijkertijd zal vergelijken met een microwave of een pulse 1 in mijn ogen zinloos zijn. Een golf 2 en 7 gti kun je ook niet vergelijken. Ze rijden allebei mooi op hun eigen manier. De ene is spartaanser met een rauwere motor en vergt meer van de bestuurder, de andere is uitgebalanceerd en flink doorontwikkeld met alle luxe waar iedereen zo mee uit de voeten kan.
 
Ik las over deze synth in de laatste FM , ja ik ben gek op magazines. Zal wel iets met de leeftijd te maken hebben. Met name het particals deel lijkt mij heel tof. En ik vindt de layout mooi.

Het is weer een mooie synth van Waldorf op papier, ik heb altijd wel het idee dat als ze een tijdje lekker bezig zijn met kleinere synths. Er dan ineens de jeuk ontstaat om iets groots en duurs te maken. En dat dat dan vervolgens het bedrijf weer om zeep helpt. Dat zou zonde zijn. Hopelijk gebeurd het deze keer niet. Ik heb helaas geen 4000 euro liggen. Maar wellicht als ie er eenmaal is en mensen hebben een keer snel geld nodig doen ze er wellicht wel een voor een leuke prijs weg.

Nu maar even afwachten tot deze Quantum in het wild verschijnt.
 
Zal wel een hel of een synth zijn die iedereen wil hebben ,ik ook,maar zoals altijd als het financieel plaatje bij komt kijken,zoek je naar alternatieven die een :10 prijs kost.
Ik denk voor mij een softsynth Spitfire phobos en de edna earth reeks veel kunnen oplossen als je in de ambient-cinematic contreien gaat zoeken.Dan begin je toch te denken voor wat nog 4000 euro uitgeven als je die mogelijkheden gemakkelijk kunt vinden een een soft(kwaliteits).
Maar als je het geld hebt of het perse wilt hebben,...Waarom dan ook niet!
 
Hij wordt nu ook uitgebreid besproken in Synthesizer Magazine #70. De recensent concludeert ook dat hij te duur is. De prijs had volgens hem 1000 euro lager gekund zonder de analoge filters omdat de ingebouwde digitale filters goed genoeg zouden klinken. Ik ken wel meer synths die te duur waren toen ze uitkwamen en nu een veelvoud opbrengen. Of de Quantum daar een van is, vind ik moeilijk te voorspellen. Als ik dat kon, was ik nu al met pensioen.
 
Iemand al een Quantum in bezit ? Zo ja hoe bevalt het ?

Ik zag in de thread over de nieuwe Peak firmware versie dat temiste een forum-lid hem al heeft en die leek tevreden. Ik wil hem zelf eerst een keer ergens uitproberen voor ik er 4k voor neertel. Heeft iemand hem al in een winkel zien staan ergens?

Ik snap de berichten over dat deze machine 1000 euro te veel kost niet helemaal. Volgens mij vergelijkt men deze synth dan met de Prophet 12. Maar zowel qua bediening als qua synthese mogelijkheden heeft de Quantum wel wat meer te bieden.
 
Iemand al een Quantum in bezit ? Zo ja hoe bevalt het ?

Jawel, ik heb er heel toevallig een weten te bemachtigen via een redelijk onbekende webshop in Duitsland.

Ik zal hieronder even wat ervaringen delen. Niet een uitgebreide review maar gewoon wat er zo het eerste in mij opkomt:
Hij is groot en zwaar. Niet zomaar iets wat je even meeneemt onder je arm.
Bouw is super, Zeer degelijk en mooi design.

Touchscreen werkt bijzonder goed. Had minder verwacht. Werkt bijv. met twee vingers ook op golfvormen van bijvoorbeeld LFO's.
Ook erg handig voor het benamen van patches.
Het maken van sounds gaat echt heel fijn. Nog nooit zo snel resultaten behaald. Layout en indeling zijn erg logisch en intuitief.
Het feit dat elk onderdeel (OSC, FILTER, ETX , etc..) presets kan hebben is echt geniaal. Zo kom je veel sneller richting een bepaalde sound als je dat wilt.
Moduleren kan eindeloos. Zoals meerdere ENV, meerdere LFO, loopfunctie op ENV en een complex ENV. Arp, Sequencer. Erg krachtig allemaal.

Heb nog wel wat bugs via midi over USB. Dan blijft hij af en toe hangen met een hard gepiep. Zeer irritant.
Doe nu midi over DIN. Dat werkt verder prima.

Hij klinkt erg goed. Mogelijkheden te over. Effecten klinken ook goed, maar redelijk standaard.
Ik had daar wel iets meer verwacht, maar heel eerlijk gezegd vind ik bijv. de Deepmind FX heel uitgebreid, maar daardoor ook weer minder toegankelijk.

Over het algemeen heel tevreden op een paar kleine puntjes na.
Ik zou wel meer routering mogelijkheden willen hebben. Zo is de EFX een bus van 5 slots. Het is daar dus alles of niets voor alle audio.
Ook jammer dat de analoge filters niet stereo gerouteerd kan worden. Wel parallel, maar dan is het gewoon dubbel mono. Vreemd/jammer.

Dan de hamvraag. Is hij 4K waard???
Voor mij wel. Ik wilde iets bijzonders en dat krijg je zeker. Of 3K ook voldoende is zonder analoge filters? Ik zou ze niet willen missen.
Dan zou het toch meer als een mooie buitenkant met een software engine voelen, als is het nu niet heel veel anders in werkelijkheid.
Kan hij dingen die je anders niet zou kunnen? Denk het niet. Er is zoveel goede dat je hem in principe kan nabouwen in je DAW door een en ander te combineren.
Ik betwijfel echter dat het dan net zo fijn werkt, maar die discussies ben ik al lang voorbij. Op de quantum gaat het gewoon fijn en makkelijk. Als je iets bedenkt kan je het ook direct uitvoeren zonder ingewikkelde fratsen. De keuze van welke functies met knop en welke functies met touchscreen zijn ook perfect gekozen.

Als iemand nog specifieke vragen heeft, dan hoor ik het wel.
 
Ronaan , thanks voor je review. Je krijgt dus heel snel en intuïtief resultaten. Dat is mooi, en ook wel wat ik zoek , het is wellicht iets dat je kan namaken met een VST maar dan ben je denk ik altijd bezig met het verbeteren van de workflow. Nu is er in een keer over nagedacht. Hoe werkt het sampling gedeelte ? Is dat ook zo intuïtief ?
 
Ronaan , thanks voor je review. Je krijgt dus heel snel en intuïtief resultaten. Dat is mooi, en ook wel wat ik zoek , het is wellicht iets dat je kan namaken met een VST maar dan ben je denk ik altijd bezig met het verbeteren van de workflow. Nu is er in een keer over nagedacht. Hoe werkt het sampling gedeelte ? Is dat ook zo intuïtief ?

Ik sample met Maschine, dus dat heb ik niet geprobeerd. Dan zou ik dat een keer moeten uittesten, maar mijn voorgevoel zegt me dat ik dat waarschijnlijk te veel gepiel ga vinden. Ben sowieso niet zo van de samples.
Samples gebruiken als soundsource werkt overigens gemakkelijk, er is een behoorlijke library standaard meegeleverd. Ik denk alleen dat als je zelf multi mapped samples wilt maken (bijvoorbeeld meerdere keyspans en velocity mappings) dat je wel even zoet bent. Dat gaat op een computer toch een stuk makkelijker denk ik.
 
Ik sample met Maschine, dus dat heb ik niet geprobeerd. Dan zou ik dat een keer moeten uittesten, maar mijn voorgevoel zegt me dat ik dat waarschijnlijk te veel gepiel ga vinden. Ben sowieso niet zo van de samples.
Samples gebruiken als soundsource werkt overigens gemakkelijk, er is een behoorlijke library standaard meegeleverd. Ik denk alleen dat als je zelf multi mapped samples wilt maken (bijvoorbeeld meerdere keyspans en velocity mappings) dat je wel even zoet bent. Dat gaat op een computer toch een stuk makkelijker denk ik.

Thanks, ik ben juist weer erg geïntrigeerd door het sampler gedeelte, heb altijd al iets gehad met samplers in synths, alleen nooit echt een gehad. Juist die combinatie lijkt mij boeiend als het goed is doordacht en uitgewerkt.
 
Back
Top