Ik sta voor een raadsel

Je hebt twee versies 1 op je computer en 1 bij je bangenolufsen.

Je hebt ooit eens je versie geüpgrade maar niet allebij ... maar hij heeft wel de zelfde naam.

Ik zou je computer versie nog eens branden en die in de bangenolufsen weg gooien.
 
Aan de B&O ligt het zeker niet want via de koptelefoon heb ik hetzelfde effect. Het moet dan aan de Technics liggen maar zoals al eerder gezegd, alles andere klinkt gewoon goed over de Technics dus ja..
 
Ik had het over je file .. niet over je gear.
 
Ik post dit weekend een stukje van een nummer en vertel daarbij op welke punten het geluid begint te moven bij de Technics amp. Ik post de raw mix als ook een master. Misschien dat een van jullie mij dan kan vertellen hoe het bij jullie klinkt?
 
Ik heb twee files geupload. Een gemasterde versie en een raw file van ongeveer 6 minuten. Het originele nummer duurt namelijk een flink stuk langer maar ik ben gebonden aan het max aan mb's dat ik mag versturen via het Synthforum, maar ik denk dat het voldoende is om een behoorlijk idee te krijgen. Ik ben dan ook zeer benieuwd hoe deze nu bij jullie klinken?

Eigenlijk klinkt het hele nummer slecht via de Technics amp. Het lijkt alsof er continue verschuivingen in het geluid van het nummer zitten en dat hoor je hier vooral erg goed wanneer het spacey bamgeluidje op 0:23 sec binnenkomt. Dan hoor je deze echt helemaal verdrinken..

Alvast heel erg bedankt voor jullie tijd en hulp ! :okdan:
 

Attachments

  • Gongs Raw file.mp3
    14,1 MB · Bekeken: 85
  • Gongs Mastering.mp3
    14,1 MB · Bekeken: 77
k weet niet hoe je het bedoelt hebt. wat ik hoor en verschil is tussen deze twee files dat er een automatische pan zit op de bass sounds maar door de mastering (mastering file) waarbij het mid is "gehyped" hoor je minder deze bass sounds (raw file) van links naar rechts daardoor klinkt het meer links heb ik het idee omdat daar meer ringeltjes (meer mid sounds dus harder voor je oren) te horen zijn die nu meer aanwezig zijn.
 
Bedankt! Fijn om te lezen dat het bij jullie zover eigenlijk op een paar puntjes na goed klinkt. Daarmee is hier in de studio verder alles okay, zeker als het gaat om het uitsturen naar de monitoren en word ik dus niet voor de gek gehouden door het geluid.

Wat ik niet helemaal begrijp is wat ik precies verkeerd doe met de panning?

Het Mid verhaal klopt. Ik gebruik doorgaans weinig mid en laat dit meer afhangen van het originele geluid. Daar ga ik wat meer op focussen. Het zou goed kunnen dat hier ook het Technics amp probleem mee naar voren komt?

Hier kan ik even wat mee!
:okdan:
 
Het klinkt hier technisch gezien heel normaal maar het is natuurlijk wel nogal dynamische muziek met die phaser achtige dingen. Ik ben juist benieuwd hoe het op die verkeerde versterker klinkt dat kan je kopieren door de hoofdtelefoon uit te rusten met een stereo naar 2x mono splitterkabel en dan opnemen. Is het soms een oudere klasse D versterker, ikzelf vind klasse D maar een rare techniek alhoewel ik eigenlijk niet begrijp wat het allemaal is, erg onnavolgbaar.
 
Het klinkt hier technisch gezien heel normaal maar het is natuurlijk wel nogal dynamische muziek met die phaser achtige dingen. Ik ben juist benieuwd hoe het op die verkeerde versterker klinkt dat kan je kopieren door de hoofdtelefoon uit te rusten met een stereo naar 2x mono splitterkabel en dan opnemen. Is het soms een oudere klasse D versterker, ikzelf vind klasse D maar een rare techniek alhoewel ik eigenlijk niet begrijp wat het allemaal is, erg onnavolgbaar.

Ja het is wel een oudje jaren 80 :D

Ik zal eens kijken of ik een opname kan maken zoals het uit de versterker klinkt, maar bind me er even niet op vast.
 
Nog even over het Mid verhaal.

Ik heb even zitten zoeken naar wat meer info en kwam uit op een Youtube tutorial.

Hoe je mix wijder te maken met Mid/Side in Logic.

Nu schijnt dat dus te kunnen in Logic 10 met de Channel EQ maar ik werk met Logic 9 en de ChEQ in Logic 9 heeft deze functie niet, maar de meneer in het filmpje laat zien dat Brainworx ook een plugin heeft de Modular EQ BX1 die dat ook kan en laat ik die nou jaren geleden een keer aangeschaft te hebben en eigenlijk verder nooit echt wat mee gedaan heb.

Nu vroeg ik me af op welke manieren kun je dit inzetten? Per geluid is duidelijk maar welke geluiden bijvoorbeeld beter niet en kun je dit ook inzetten in je eindtrap over je gehele mix?

Ik heb dit effect even op een nummer uitgeprobeerd met sommige geluiden die ook niet echt lekker klonken over de Technics amp maar het lijkt alsof het met dit effect wel wat beter begint te klinken.

Verder kreeg ik ook de tip mee om op elk nummer een low cut te zetten van 30Hz hebben jullie daar positieve ervaring mee?
 
die mid side is volgens mij precies wat je mix zo raar doet klinken op de hifi.
Oude en goedkope stereo's en amps hebben vaak zeer veel stereo overspill (kan ff niet op de correcte term komen) basically als er een geluid links te horen is komt het toch nog uit het rechterkanaal. In het extreme geval is de klank bijna mono.

In dit geval krijg je daardoor het effect waarbij het side-signaal weggefilterd word of het mid-signaal geboost. De dingen die je zegt luider te worden, stem en bas zitten juist ook meestal in het midden gepand.

hetzelfde effect kan ook veroorzaakt worden door een defecte audiokabel. (van hetafspeelmedium naar je versterker) probeer ook eens een andere kabel, zeker als het een stereo minijack is

Ik zou er niet teveel mee inzitten, waarschijnlijk is dit effect nogal extreem op jouw stereo, maar niet op de meeste ander opstellingen.
Check toch je mix in mono of er bepaalde dingen dan wegvallen of onaanvaardbaar zijn.

Bij mastering zorg ik meestal dat alles onder de 75 hertz mono is (low cut die enkel het side signaal beinvloed) , dat verhelpt al veel problemen in verschillende luister-situaties. Veel eq plugins en mastering suite plugins kunnen dit tegenwoordig. (bvb fabfilter pro of die ozone shizzle)

een gewone lowcut op de hele mix zou ik eerder tussen de 20 en 26 Hz doen, pas op je signaal kan beduiden luider worden en te hard in de erop volgende limiter duwen. Net zoals de limiter zal een speaker die geen 20 hz KAN weergven er ook geen moeite voor doen en dus diezelfde energie in de bas kunnen steken die hij wel weergeeft.
 
Geweldig het klopt wat jullie zeggen!

Ik heb het nummer even mono opgenomen en vervolgens afgespeeld op de Technics en indeeeed! Nu klopt alles en klinkt alles zoals het zijn moet :okdan:

Met dank aan jullie tips! Vooral de jouwe W07. Hier ga ik zeker mee aan de slag en vooral ook dat mono verhaal door je mix ook in mono te beluisteren waar ik eigenlijk nooit bij stil gestaan heb :okdan:

Het ziet er dan wel naar uit dat de Technics vervangen gaat worden omdat ik de nummers ook gewoon via de huiskamer wil beluisteren.
 
Geweldig het klopt wat jullie zeggen!

Ik heb het nummer even mono opgenomen en vervolgens afgespeeld op de Technics en indeeeed! Nu klopt alles en klinkt alles zoals het zijn moet :okdan:

Met dank aan jullie tips! Vooral de jouwe W07. Hier ga ik zeker mee aan de slag en vooral ook dat mono verhaal door je mix ook in mono te beluisteren waar ik eigenlijk nooit bij stil gestaan heb :okdan:

Het ziet er dan wel naar uit dat de Technics vervangen gaat worden omdat ik de nummers ook gewoon via de huiskamer wil beluisteren.

best raar dat je hem dan gaat vervangen. nu weet je wat andere horen. je moet zorgen dat je het juist niet hoort op die versterker. iik heb mss een ander idee hier over.
 
En dat ook als uitgangspunt gebruiken? Ja dat is helemaal geen slecht idee inderdaad.
 
Back
Top