Vraag over Roland W30

Ik spring ff in hier:

Als een Zip drive een SCSI drive is dan zit er op de achterkant een schuifje voor de termination en een schuifje om de SCSI ID in te stellen op 5 of 6.

Robin.
 

Attachments

  • 20170830_160207.jpg
    20170830_160207.jpg
    55,9 KB · Bekeken: 109
Kijk :-)
 
De achterkant van mijn Iomega ZIP drive ziet er exact hetzelfde uit.. Alleen heb ik die 2 schuifjes helaas NIET.
De aansluitingen ZIP en PRINTER staan er wel op.
Ik ga eerst maar eens op zoek naarn een SCSI terminator die ik dan op de PRINTER aansluiting plaats.

Weet iemand overigens hoe ik 86 floppy;s met W30 samples op een mem stick, ZIP drive disk of CD kan krijgen ??
Is hier een mooi tooltje voor ??
 
De zip drive die jij hebt is geen scsi zip drive, maar eentje die je moet aansluiten op de paralelle poort van een pc.

Een scsi zip drive heeft een scsi id nr switch en een termination switch.

Aan die paralle poort zip drive heb je niks...






De achterkant van mijn Iomega ZIP drive ziet er exact hetzelfde uit.. Alleen heb ik die 2 schuifjes helaas NIET.
De aansluitingen ZIP en PRINTER staan er wel op.
Ik ga eerst maar eens op zoek naarn een SCSI terminator die ik dan op de PRINTER aansluiting plaats.

Weet iemand overigens hoe ik 86 floppy;s met W30 samples op een mem stick, ZIP drive disk of CD kan krijgen ??
Is hier een mooi tooltje voor ??
 
shit dan houdt het denk ik op.
Weet iemand nog een mogelijkheid of alternatief
 
Een andere zipdrive aanschaffen of hd ?
Overzetten moet gewoon via inladen w30 en save naar zip of hd
Kost tijd , maar gaat meestal zonder problemen
 
ik ga op zoek naar een ECHTE SCSI zipdrive.
Mogen er maxmaal 80 MB zipdisken in of kan 100 MB ook ??
 
Volgens mij kan 100 ook
50 pins scsi
 
Ik denk dat een W30 ook goed voorzien kan worden van een diskdrive emulator zoals de Lotharek of de Gotek met HXC firmware.
Het total geheugen van een W30 is 700kb ongeveer dus dat past op een diskette.
Scrollen tussen de verschillende sample images moet je dan doen op de emulator en niet op de W30 zelf.
(ik ga er vanuit dat je met de W30 kan browsen over je ZIP station).

Kosten:
Lotharek: 100,- ongeveer
Gotek+HXC 30,- ongeveer (maar dan moet je wel zelf knutselen met de soldeerbout en je moet de Gotek zelf flashen etc). dit is dus veel gedoe.
Kant en klare Gotek + HXC: eurootje of 50 a 60?? (weet ik niet precies).

Wat misschien ook nog kan is een SCSI2SD in de W30 bouwen.
Deze kosten ongeveer 70 ex SD kaartje.

Voordeel van deze oplossingen is dat je geen ZIP hoeft te gebruiken.
Want ZIP kan sneller kapot dan bovenstaande oplossingen.
En je zit niet meer met losse kastjes wat het makkelijker maakt de W30 te versjouwen/mee te nemen.
 
interessant. Een SCSI zip is in ieder geval niet makkelijk op MP te vinden.
dat van die HxC had ik al wel bekeken maar met een soldeerbout rommelen trekt mij niet echt.

Kun je iets meer vertellen over " Kant en klare Gotek + HXC: eurootje of 50 a 60?? (weet ik niet precies)." ??
Eventueel een HD lijkt mij ook een goede optie maar is dat dan een SCSI HD ? en dient deze nog allerlei speciale specs te hebben ??
Het enige dat ik wil is die 86 floppies overzetten op een medium dat direct toegankelijk is voor de W30
 
Ik weet het niet precies omdat ik zelf nog nooit een kant en klare Gotek met HXC firmware heb gekocht.
Maar ik zie ze zo nu en dan voorbij komen op Ebay.
Dan worden ze meestal kant wn klaar geleverd met usb stick waar dus ook de noodzakelijke bestanden op staan voor de betreffende sampler.
Ik zou zoeken op Gotek + HXC + W30 en kijken wat eruit rolt.
Wie weet is er iemand die ze op dit moment aanbiedt.
 
http://amigastore.eu/en/403-usb-floppy-emulator-gotek-black-version.html
Wel ff de HxC versie kiezen. Je hebt dan nog wel de laadtijden van een floppydrive trouwens. Nog wel ff puzzelen hoe en wat mbt configuratie voor de W30 maar dat is wel te vinden waarschijnlijk op het HxC forum.
Als je ook nog die 86 floppen wil overzetten heb je nog een computer met floppydrive nodig, USB floppydrive oplossingen werken niet. Misschien is dan een SCSI unit handiger.
 
Op die handige link ga ik even studeren.

@deBob: je geeft aan dat ik een pc nodig heb met een floppy om die 86 diskettes over te zetten.
Die heb ik nog . Maar welke tool heb ik dan nodig ?? het W30 formaat is anders dan windows. Windows XP "ziet" de inhoud van de W30 diskette niet. Met welke tool kan ik dat overzetten ??
 
Dat kan met de HxC floppyemulator software. Hier te vinden: http://hxc2001.com/download/floppy_drive_emulator/HxCFloppyEmulator_soft.zip
Je kunt het al proberen om een diskette over te zetten, alleen het testen kan natuurlijk nog niet. Het vergt even tijd om het een en ander in de vingers te krijgen en om het werkend te krijgen. Maar er is genoeg hulp op het HxC forum en hier zijn ook ervaringsdeskundigen te vinden zoals MLB en ondergetekende.
 
@debob,

Ik kom er nog niet echt helemaal uit.
Er staan nogal wat opties bij als ik zo;n Gotek+HXC wil bestellen.
Zoals bijv de kabels. Een gewone IDE kabel voor een floppydrive heb ik nog wel en ook een een power kabel.
Die zal ik dan wel niet nodig hebben maar een extra floppy drive ? Die zit uiteraard al in de W30.
en anders heb ik die nog wel in een oude PC zitten.
De usb met software lijkt mij dan wel weer handig.

Afgaande op wat hier beschreven staat , zou je mij een beetje advies geven op dit vlak ??
Alvast bedankt
 
Wat Hatsum zegt.
De Gotek komt op de plaats van de oude floppydrive, als je gaat bestellen heb je eigenlijk alleen Gotek + HxC software nodig. Ik neem aan dat je wel ergens een USB stick hebt liggen om te gebruiken. Software die je nodig hebt is allemaal te vinden op de HxC site.
http://hxc2001.free.fr/floppy_drive_emulator/
en speciaal voor de gotek
http://torlus.com/floppy/forum/viewforum.php?f=33

Ik heb het vermoeden dat de configuratie voor de S330 ook zal werken voor de W30, deze zet je op je USB stick.
 
Ik heb een SCSI ZIP disk (de juiste) op de kop kunnen tikken.
Dit ga ik eerst proberen. Mocht dit niet gaan werken dan stap ik over op de Gotek. Mocht dit wel gaan werken dan laat ik het hier nog even weten.
Dank voor alle input en het meedenken
 
Back
Top