Behringer Model D clone

Behringer is bezig aan een Model D clone, zelfs voor €500-1000...
Ben wel eens benieuwd, ze zouden ook deze ook eurorack willen maken.

642350d1489063458-behringer-mini-model-d-good-idea-d_p0cqj_fisheye.jpg


Nieuws:

http://www.synthtopia.com/content/2017/03/04/behringer-building-a-budget-minimoog-clone/

http://www.factmag.com/2017/03/06/behringer-budget-minimoog-clone-planned/

:okdan:
 
Last edited by a moderator:
Denk wel dat moog last heeft van de boog.
wellicht dat sommige mensen na een boog ook een moog aanschaffen. Maar Moog past zich natuurlijk gewoon aan en maakt nu andere exclusiefe producten. Je kan je dan af vragen of dat geforceerd is. Je ziet wel dat rond de release van de boog moog meer goedkopere synths heeft uitgebracht. Ze hebben altijd geprobeerd om exclusief te blijven. Nou ja dat lukt nog steeds bv met de One. Jeetje thanks Uli voor de Boog!

Het valt op zich wel mee, de goedkope Minitaur is er al jaren, de Mother32/DFAM waren er voor de Boogs al en zitten duidelijk in het 'eurorack enthousiasten' segment, de Grand Mother en Matriarch zie ik vooral als upgrade van die lijn in een beetje hetzelfde segment als de hele Phatty/SubPhatty/Sub37 reeks waar Moog ook al vele jaren actief is. Op zich dus een logische segmentatie: Sirin/Minitaur acthige dingen gecombineerd met instapbaar patchspul <1000eu, dan diverse uitgebreidere en robuustere (al dan niet patchbare) mono's in het segment 1000-2000 en tot slot daarboven het dure exclusieve spul als de Mini/One. Ik denk dat dat er zonder Uli's activiteiten niet heel anders uitgezien zou hebben.
 
heb de minitaur altijd als een doel bewust gehandicapte synth gezien(ivm range). De mother heeft maar 1 osc en nog een stukje duurder. Ook de sub(phatty's) zijn een stukje duurder. Met de grandmother en de matriarch zie je meer het exclusiefe kleinschalige van Moog. Maar das natuurlijk ook een kwestie van capaciteit. Anders hadden ze toch allang een eurorack osc op de markt. En als ze dat in de toekomst doen dan kost een dual osc meer dan de boog.
 


Ze gaan nu in overdrive modus.
Ik denk dat als je de warp mode gebruikt dat je automatisch als hologram geteleporteerd wordt naar China, een gratis rondleiding krijgt en 3 gratis synths mag uitzoeken. :D
Maarre... ik heb nog geen idee wat het is, een nieuwe polyfone model D misschien?
Iedere keer weten ze weer teasers te brengen wat een hoop buzz geeft, dat doen ze goed in elk geval.
 
Hopelijk een naar t formaat van de andere bakkies, de boog is wat aan de kleine kant.
 
Rode TD-3
 
Dat wordt inderdaad een vierstemmige poly D. En als we die al hoorden in de teaser, klinkt hij enorm NIET als een Memorymoog. Ik heb de indruk dat het klankverschil "oud analoog" versus "modern analoog" bij polysynths nog veel duidelijker is dan bij monosynths. Hoeft ook niet te verbazen, want waar bv The Source nog redelijk als een Mini klonk, was het verschil tussen een Juno 6 en een JX-3P toch alweer veel groter.
 
Een 4 stemmige minimoog kloon dat is een serieus vette bak.
​​​​​benieuwd hoe ze dit aan gaan pakken, knoppen zullen voor 4 stemmen de instellingen moeten aansturen, gaan ze dat analoog doen? Kan me haast niet voorstellen.. digitaal dan? Dan is het geen clone meer, maar dat is t toch al niet meer door zijn 4 stemmen.

​​​
 
Met 1 set knoppen 4 stemmen aansturen kan je digitaal doen, maar ook analoog. De knop genereert een control voltage dat naar het juiste deel van het betreffende circuit gestuurd wordt. En aangezien de hoofdfuncties van een Minimoog al voltage controlled zijn, zit je al halverwege.
 
Met 1 set knoppen 4 stemmen aansturen kan je digitaal doen, maar ook analoog. De knop genereert een control voltage dat naar het juiste deel van het betreffende circuit gestuurd wordt. En aangezien de hoofdfuncties van een Minimoog al voltage controlled zijn, zit je al halverwege.

Poly’s worden pas echt interessant als ze patch memory hebben. En ik ken er geen 1 die dat zonder ic’s doet. Wat dus een verandering aan het minimoog design zou inhouden. Tenzij ze een soort van monopoly achtige minimoog gaan maken.

Maar ik denk ook niet dat het 4 filters en 8 envelopes worden. Of te wel 4 keer een complete minimoog. Maar gewoon een mini met 4 voices. En elke voice bestaat dan uit 3 vco’s zoals een echte mini.

Trouwens ik moet de hele tijd aan het geluid van een warpdrive denken. Volgens mij met cross modulatie op o.a. de pitch en filters. Ik ga eens opzoek naar dat geluid. Want iets zegt mij dat ze drm spreken over een warpdrive. Maar dat is een gok.
 
Poly’s worden pas echt interessant als ze patch memory hebben. En ik ken er geen 1 die dat zonder ic’s doet.

Bediening en geheugens zijn twee verschillende dingen, IC's en digitaal ook. Voor bediening hoef je dus niet per se digitaal te gaan. Geheugens daarentegen zijn meestal digitaal, maar het kan ook anders. BV de CS80 had een mini panel per geheugen, en bij een Music Easle moest je weerstanden in een kaartje steken. Niet dat je dat echt wil. :) Zonder geheugen kan natuurlijk ook, bv de Juno 6.

Maar goed, ondertussen weten we dat het een Model D is met een vierde oscillator en parafoon bespeelbare oscillatoren. Geen echte polysynth dus.
 
Bediening en geheugens zijn twee verschillende dingen, IC's en digitaal ook. Voor bediening hoef je dus niet per se digitaal te gaan. Geheugens daarentegen zijn meestal digitaal, maar het kan ook anders. BV de CS80 had een mini panel per geheugen, en bij een Music Easle moest je weerstanden in een kaartje steken. Niet dat je dat echt wil. :) Zonder geheugen kan natuurlijk ook, bv de Juno 6.

Maar goed, ondertussen weten we dat het een Model D is met een vierde oscillator en parafoon bespeelbare oscillatoren. Geen echte polysynth dus.

Volgens mij werkt de cs80 met mini pot meters per memory. Zelfde als een sds5. Maar dat noem
ik geen echte patch memory. Patch memory is een sound maken en dan precies zo opslaan en weer recallen.

En bij een poly synth met echte patch memory zijn de bediening en geheugens niet los staand.

Maar ook dat boeit verder niet.
 
En bij een poly synth met echte patch memory zijn de bediening en geheugens niet los staand

Die kan je volledig onafhankelijk van elkaar maken als je wil, bv een synth met digitale geheugens die ook een volledig directe analoge route via zijn frontpanel heeft. Dan heb je stepped stuurspanningen vanuit de geheugens en continue vanuit het panel. Afhankelijk van de digitale resolutie zal de patch die je opslaat dan dus altijd een heel klein beetje anders klinken dan degene die je via het panel had ingesteld. Je kan panel en geheugens ook door dezelfde digitale bus laten gaan en enkel met digitaal gegenereerde stuurspanningen werken. Dat heb je bij veel synths omdat je dan geen switches nodig hebt die meerdere bronnen van stuurspanning mogelijk moeten maken. Bij lage digitale resolutie krijg je dan wel last van "stepping" als je aan de paneelknoppen draait. Keuzes genoeg in layout, de ene optie al wat bewerkelijker dan de andere.
 
Die kan je volledig onafhankelijk van elkaar maken als je wil, bv een synth met digitale geheugens die ook een volledig directe analoge route via zijn frontpanel heeft. Dan heb je stepped stuurspanningen vanuit de geheugens en continue vanuit het panel. Afhankelijk van de digitale resolutie zal de patch die je opslaat dan dus altijd een heel klein beetje anders klinken dan degene die je via het panel had ingesteld. Je kan panel en geheugens ook door dezelfde digitale bus laten gaan en enkel met digitaal gegenereerde stuurspanningen werken. Dat heb je bij veel synths omdat je dan geen switches nodig hebt die meerdere bronnen van stuurspanning mogelijk moeten maken. Bij lage digitale resolutie krijg je dan wel last van "stepping" als je aan de paneelknoppen draait. Keuzes genoeg in layout, de ene optie al wat bewerkelijker dan de andere.

Je bewijst juist mijn stelling. :D
 
Back
Top