Deckard's Dream - CS-80 kloon (diy)

Ik denk dat sommige luitjes hier op het forum deze wel leuk gaan vinden:
1348_16996208_10210521397605076_7786566187024578342_n_1.jpg

Meer foto's op romanF's instagram:
https://www.instagram.com/sputnikmodular/

"No rare parts, 25cm deep 4u rack, midi, presets, autotune."
 
ja daar gaat t toch om, om het eigen geluid? dat autistische gelul over welke vco chips er in zitten man, who cares... inspireert t ding je om er vette dingen mee te maken of niet? of slaan je nerdsigns op tilt omdat je checklist niet volledig is

Ja idd daar ben ik helemaal achter met de Prologue.
toen die uitwam werd die vaak af gebrand als te simpel.
1 lfo, geen mod matrix, geen aftertouch.
Maar je kunt er de modernste sounds mee maken.
Nou ja wel maar een expressie pedaal aan gehangen.

Er zijn zoveel synths in het lijstje met een fijne sound die super simpel zijn.
 
Ik maak nu sinds anderhalf jaar gebruik van een DDRM met expander. Er staat in de studio een Yamaha CS-60 naast die ik wekelijks gebruik. Beide zijn het instrumenten met een prachtige klankkleur die zich vergelijkbaar laat moduleren in door mij gewenste richtingen. Verschillen zijn er zeker, maar de verwantschap is sterk. Toch wel heel anders dan de Yamaha CS-10, 30 en 40 die ik er ook regelmatig mee combineer. Ik vind het lastig om het in woorden te vatten en ook filmpjes laten maar een beperkte vergelijking toe. Gordon Reid heeft er eerder dit jaar een analytisch stuk over geschreven dat de moeite waard is.

https://www.soundonsound.com/reviews/black-corporation-deckards-dream

Op de vraag van Ray Castile een jaar geleden over mijn voorkeur voor DDRM of CS-60 schreef ik: "Played them both extensively, also together, left/right panned etc.. soundwise, when using only one OSC per voice, the CS60 definitely has the more organic, lively timbre.. when both at full capability... probably also the CS60, not sure.. when I had to choose only one of them, definitely the CS60.. in the end for me it mostly depends on what I want to do.. straightforward sound design & playing together with some euro-modular: DD. Dreaming away: CS60.. What's very appealing about the DD is playing it over MPE with Roli Seaboard / Linnstrument.. that gives some real unique possibilities and can compete with the "dreaming mode" of the CS60."

Die opmerkingen over gebruik gelden eigenlijk nog steeds. Als ik serieus met sound-design bezig ben, in een multi-instrumentale setting, gebruik ik meestal de DDRM. Als ik wil wegdromen in klanken of de melodieën in mijn hoofd wil uitwerken, kies ik de CS-60; vergelijkbaar met wat ik ook doe met acoustische instrumenten als mijn viola da gamba.
 
Die steeds volledig gedempte reverb truuk op bijna alle demo's is met de bedoeling om de release en overlapping van de synth voices zachter te laten vertonen dan ze werkelijk zijn
omdat het ding niet zo smooth als een CS-80 klinkt.

Het is zodanig ingestelt dat je heel goed moet focussen om het te horen soms.


Nou idd zeg egres, stel je eens voor dat ik dit niet had geweten en dan toch deze synth had gekocht.. dan had er over een tijdje dit interview op het synthforum gestaan:

synthforum interviews schreef:
Hallo trigg, sinds een tijdje ben jij eigenaar van de Deckard's Dream. Ben je gelukkig met je aankoop?
Nou, in eerste instantie dacht ik heel blij te zijn; de synth zag er goed uit, er kwam geluid uit enzo. Maar toen begon ik iets raars te horen.

Iets raars?
Ja nouja, het is meer dat ik iets miste in de sound (denk aan wat Mario omschrijft in de trackpolitie-classic 'een boodschap'); een soort droogheid, gortdroog eigenlijk.

Gortdroog? Maar je had toch demo's geluisterd van te voren?
Jazeker, maar wat bleek nu... in de demo's maken ze stiekem gebruik van reverb, een zogenaamde verscholen reverb. Daardoor lijkt het veel beter dan het daadwerkelijk is. Sneaky bastards zijn het die verscholen reverbs, je ziet ze niet maar je hoort ze wel.

Heb je toen zelf ook een verscholen reverbs geprobeerd?
Tsja, als ik ze had kunnen vinden had ik er zeker eentje gebruikt, maar mijn reverbs waren allemaal nogal zichtbaar zeg maar. Dat lag er veels te dik bovenop, werkte niet.

Dus je hebt je Deckard's Dream toen maar teruggestuurd?
Nou, dat wilde ik idd, maar het bleek dat ik ook een verscholen aankoopbon had.. en die kon ik natuurlijk ook niet meer vinden. Dikke pech voor mij

En nu?
Tsja, ik probeer nu een rechtszaak aan te spannen tegen al die youtubers die stiekem gebruik maken van verscholen reverb zonder daar duidelijk over te zijn in de beschrijving.. en dan krijg ik hopelijk nog wat knaken terug! Ondertussen is het vooral veel janken hier.

Dat snap ik, nou veel sterkte trigg.
 
Haha, geen idee waar het over gaat maar leuk stukje, en geniale track.
Ben benieuwd naar de volgende post van synthforum interviews! :P
 
Laatst gewijzigd:
Hmmm , ik zie hier weer mogelijkheden in.
Als met zo'n verscholen reverb iets wat tam en levenloos geluid heeft , weer een mooi sprankelend geluid te krijgen .
Is mijn idee dat dit eigenlijk overal toepasbaar kan wezen.
Dus als optie in elke synth , of als pedaal of vst.
Ik zie hier toch een win - win situatie in.
Met elke cheape levenloze bak , een wereldgeluid ... wie wil dit nu niet ?

Of kan dit nu al met een willekeurig goedkoop reverb pedaaltje gemaakt worden ?
en zo ja... hoe stel ik dit in ? [ alles op nul , maar wel de on /off switch aan ? ]
 
Ik ken het truukje wel uit het verleden met mijn oude studio werk met een delay .
Heel iets delay dat het geluid net merkbaar dikker wordt , maar dat je het delay niet hoort.
Dus net geen doubling.
Volgens mij is dit ooit ook gemaakt door electro harmonix met hun analogizer pedaal [ of ik moet dit mis hebben]

0f4df0fa3fb5adcb54796ade96131e04-480-80.jpg
 
ja daar gaat t toch om, om het eigen geluid? dat autistische gelul over welke vco chips er in zitten man, who cares... inspireert t ding je om er vette dingen mee te maken of niet? of slaan je nerdsigns op tilt omdat je checklist niet volledig is

Jij weet het verschil niet eens tussen de chips...,je betaalt gewoon de max prijs terwijl ze het goedkoopste erin stoppen,als je technish niet op de hoogte bent van iets specifiek dan zwijg je best als je je niet belachelijk wil maken ;)

nerdsigns checklist tilts,wat is dat nu weer voor prietpraat.
 
ik ben niet op de hoogte van de chips nee, ik denk dat ik in mijn leven waarschijnlijk al 38 miljard keer teveel heb betaald voor iets, maar heb daar geen moment spijt van. ik beoordeel zo'n ding met mn oren, niet met mn nerd checklist. overigens is t prima als je wel van de chips weet natuurlijk, das hartstikke mooi.
 
Jij weet het verschil niet eens tussen de chips..

wat ook is. Als het goed klinkt dan is het goed.
is wel waar met bv een bigsky kun je de meest wacke kinderkeyboard dik mee laten klinken.
Hilltree is een hele korte delay niet een reverb?

trigg vet je inteview wat een pijnlijk verhaal.
vette track ook.
 
To each his own natuurlijk maar 3500euro is toch wel een fors bedrag ,goed weten wat je er eigenlijk voor krijgt is toch wel belangrijk dacht ik tenzij de meeste met geld kunnen gooien hier..
en dat beprekt zich niet enkel tot de hardware maar ook de service als er iets mis is met je toestel.
 
To each his own natuurlijk maar 3500euro is toch wel een fors bedrag ,goed weten wat je er eigenlijk voor krijgt is toch wel belangrijk dacht ik tenzij de meeste met geld kunnen gooien hier..
en dat beprekt zich niet enkel tot de hardware maar ook de service als er iets mis is met je toestel.

Eens!

Het is een enorm fors bedrag... en het blijft jammer dat hij 'maar' een mono output heeft (al is er een DYI mod om de 2 synths te kunnen splitsen). Ik had liever voice-spreiding gehad zoals de panspread-functie op de P6/OB6.

Daarom dus ook met een schuin oog blijven kijken naar Behringer met hun DS-80 plannen.
 
tuurlijk is t hartstkke duur
en ik zou m met de expander willen ook nog, veelsteduur. maar ik vind m wel erg mooi, bijzonder.
 
en dat beprekt zich niet enkel tot de hardware maar ook de service als er iets mis is met je toestel.

Had ze ooit een mail gestuurd en nooit antwoord gehad.
is wel al een teken hoe serieus ze hun klanten nemen
 
Wie de Deckard's Dream niet ziet zitten, kan wachten op de Behringer. Gezien de ontwikkelingen reken ik erop dat die eraan komt. Al zullen daar de verkeerde chips in zitten, als het maar goed klinkt en een beetje betaalbaar is, zal dat mij worst zijn.
 
Ik vind hem mooi klinken... Past in mijn straatje zou ik zeggen... Moet alleen dus het begin vinden. Ik heb het pakket en de case hier op SF vorig jaar voor 750 euro gekocht. Al met al met de onderdelen er bij, en als het mij lukt... Een leuke module voor onder de 2000 Euro. Heb ooit wel eens een printje gesoldeerd van de Conrad, maar moet eerst iets vinden om te oefenen weer. En ook nieuwe soldeer spullen kopen.
 
Eens!

Het is een enorm fors bedrag... en het blijft jammer dat hij 'maar' een mono output heeft (al is er een DYI mod om de 2 synths te kunnen splitsen). Ik had liever voice-spreiding gehad zoals de panspread-functie op de P6/OB6.

Daarom dus ook met een schuin oog blijven kijken naar Behringer met hun DS-80 plannen.

Mogelijk op termijn zal (ik gebruik zal ipv kan) de prijs sterk zakken omdat Roman de man die er achter zit bekend staat om sterk zijn prijzen te laten zakken,dat is ook zo gegaan bij zen Buchla
clone projecten en velen van zijn beste kopers toen waren heel erg pissig daarom. (zaken moeten blijven draaien om te kunnen aantonen bij verlenging van het visum voor werk in buitenland..)

Dat zou wel eens kunnen gebeuren zodra de Behringer DS-80 release er is bvb..

Ik zie hem ook over tijd nog overschakelen op enkel volledig gebouwde toestellen en full SMT om kosten en moeite te besparen,maar dat is louter speculatief,of net zoals zijn Buchla projecten bepaalde oudere projecten doorverkopen,
Je hebt er alle belang dan bij dat je toestellen absoluut bugvrij koopt omdat hij niets meer ondersteunt en wederom daar is hij ook bekend voor ,dat is gebeurt met enkele vrij dure Buchla module projecten,en die werken vandaag nog steeds niet goed!

Dus voor zoveel er goed te vertellen is over deze synths is er ook een pak negatieve achtergrond historie die goed is om te weten.
 
Ah ok gewoon blijven wachten en klnt mijn droom ook nog eens uit.

Blijft een mooie bak. Heb al vaak op de site boven de bestel knop lopen lurken
 
Daar heb je het al,ik zou al prettig pissed zijn als ik $500 teveel betaalt heb voor een DD: :r

DD Price.jpg
 
Daar heb je het al,ik zou al prettig pissed zijn als ik $500 teveel betaalt heb voor een DD: :r
SMS net als in Egres eeuwige zeikmodus, alleen SMS zeikt niet eeuwig:
Het is betaalD … met een D … heb betaalD is voltooid deelwoord en bij de ik vorm wordt sowieso geen T toegevoegd …. maar dat terzijde...

Ze hebben nog slechts 1 exemplaar op voorraad.... op dit exemplaar wordt een korting gegeven om 2020 met een "schone" voorraad te beginnen.....

Grote fabrikanten laten de prijs van het product vaak na verloop van tijd ook zakken, maar daar miauw je dan niet over. Jij vindt het niets en dat is na al je posts en gewauwel wel duidelijk. Anderen vinden het een meesterlijk apparaat, respecteer dat dan gewoon of weet je drang om te posten te onderdrukken. Mbt dit laatste lukt het mij niet om de drang van deze post te onderdrukken. Dit komt omdat ik me aan je elitaire puristen posts, vaak nog eens met een negatieve insteek, stoor en erger. Als mij dit overkomt dan zal het zeker voor meerdere gelden. Open desnoods een geheel dedicated topic om alles wat je niet aanstaat daarin kwijt te kunnen..... dan heb ik in ieder geval de keuze om dat topic over te slaan of niet......
 
Back
Top