Workflow opnemen meerdere sporen tegelijkertijd

E.S.P.

Stamgast
Lid sinds
20 juni 2006
Berichten
156
Goedemiddag :)

Vraagje met betrekking tot het opnemen van meerdere kanalen tegelijkertijd.

Ik heb verschillende hardware units (Analog Four, Analog Rytm, Arturia Beatstep Pro verschillende synths)

Nu vind ik het erg leuk om te jammen en zo kan ik me dagen vermaken, maar blijft het vaak bij jammen en komen er weinig tracks uit.

Wat ik zou willen is dat ik meerdere sporen tegelijkertijd kan opnemen en zo deze jams uit kan werken tot een echt nummer... Ik werk momenteel met een Motu 828 MK3 en heb mijn Hardware in Cubase ingesteld als External Instruments, zo had ik de minste latency en kan ik nog effecten toevoegen.

Iemand misschien tips? :eureka:

Ik weet dat er verschillende Hardware mixer zijn die ook gelijk als Soundcard fungeren (de Midas mixers bijv), hoe zijn de ervaringen hiermee?

Ik hoor het graag.. :biertje:
 
Precies, gewoon 8 tracks je DAW in en opnemen. Daar heb je geen externe mixer voor nodig eigenlijk.
De meeste mixers zijn zelfs erg beperekt als digitale interface. Bij de goedkope mixers is dit meestal 2 of 4 kanalen wat maximaal wordt doorgegeven.
 
Ja, gewoon alle sporen selecteren die je wil opnemen en record drukken. Die soundkaart heeft toch genoeg ingangen?
Moet je mss. wel even configureren in Cubase. Maar doe je die jams ook met de Motu en Cubase?
 
Thanks voor de snelle antwoorden!

Nu werk ik via External Instruments zodat ik per kanaal ook nog effecten erop kan zetten en ook op mijn masterbus zitten wat standaard effecten.

Wanneer ik meerdere tracks via Motu in Cubase wil opnemen kan dit alleen via 'Direct Monitoring' en omzeilt dit het masterkanaal en zijn er geen effecten op te zetten... Correct me if I'm wrong?

Maar misschien is dat toch wel gewoon de beste oplossing ;)
 
Dit kom ik tegen:

"direct monitoring or mixing on card . some audio interfaces support direct monitoring a feature of asio which bypasses the DAW and monitors straight to outputs . others like motu , rme and maudio have their own mixing software in dsp which is realtime . both will bypass the DAW and eq/effects will not be monitored , just a direct dry signal"
 
Hey ik heb een oplossing gevonden (misschien nog met een omweg maar het werkt wel) :)

- Mijn External Instrument stuur ik Pre-Fader naar een aparte Groupbus
- Volume Fader op External Instrument zet ik op 0
- Dan Audio kanaal aanmaken waar ik als Input de Groupbus selecteer
- Dit per External Instrument doen en recorden maar!

Als iemand andere manieren heeft hoor ik het nog graag :biertje:
 
Thanks voor de snelle antwoorden!

Nu werk ik via External Instruments zodat ik per kanaal ook nog effecten erop kan zetten en ook op mijn masterbus zitten wat standaard effecten.

Wanneer ik meerdere tracks via Motu in Cubase wil opnemen kan dit alleen via 'Direct Monitoring' en omzeilt dit het masterkanaal en zijn er geen effecten op te zetten... Correct me if I'm wrong?

Maar misschien is dat toch wel gewoon de beste oplossing ;)

nee, inderdaad wrong,

wat je moet doen is in cubase in het connection window even de audio inputs aanmaken en die koppelen aan je motu kanalen (dat zijn er 8 bij de standaard 828 en maximaal 24 inputs als je er ook nog 2 ADATS opgekopeld hebt) . Als je dat gedaan hebt save je dat als preset zodat je dat nooit weer hoeft te doen (in het connection window. (je kunt nu alle sporen in je cuefx software op bypass zetten want je monitort nu via Cubase.

Nu is het simpel, maak 8 audio tracks (of 4 bij stereo) in je inspector window
kies bij de audio input nu de juiste input die je gemaakt hebt in je connection window.
Druk vervolgens bij alle 8 audio tracks de record monitor button in of bij alle 24 als je adats gekoppeld hebt)
en druk nu op record

Alles wat je nu speelt komt op aparte audio sporen binnen. uiteraard kun je al direct overal effecten op zetten of deze sporen weer naar audio groups routen met hun specifieke effecten.

Per input in het connection window kun je eventueel al de latency van je hardware automatisch compenseren (mocht je hele oude hardware erop hebben zitten).

Het is doodsimpel dus, mits je eenmalig die connections maar goed hebt gezet.

Wat eventueel ook kan is dat je al je hardware als external instrument gaat configureren, dat heeft als voordeel dat alles al latency compensated is en je 8 quick controls default naar je external instrument kan sturen. Zorg er in dat geval voor dat je external instrument aan het juiste input spoor is gekoppeld die je in je connection windows hebt gezet. Maar dit is wel wat meer voor gevorderden kwa setup, de eerste uitleg is het meest eenvoudig.
 
Het 'probleem' is dat ik een input maar 1 keer kan gebruiken.

Wanneer een input dus in gebruik is bij een External Instrument kan ik deze niet meer gebruiken als Audio Input.

klopt, maar dat is toch ook goed en logisch?

Je kunt op die manier zelfs in realtime je hardware integreren in je eind mix, zo deed ik het al die tijd voordat ik overstapte naar ableton.

Dan hoef je je hardware niet eens meer op te nemen, dat gaat volledig automatisch inclusief automation en je effecten.

Dus stel je neemt je VST sporen en audio loops op in je project en je stuurt midi naar je hardware, dan druk je op File - audio export, vink het realtime export vlaggetje aan en vervolgens speel je de track af, je eind mix wav (of mp3) file bevat dan alles, zonder dat je ooit iets opgenomen hebt. Super handig.

Als je liever audio sporen hebt van je external instruments hebt dan kan dat ook. Dan route je de external isntrument output naar een audio input, of tijdens audio export vink je het vlaggetje aan dat de audiofiles afzonderlijk in je audio pool moeten komen, dan krijg je die automatisch in je project.

Er zijn heel veel mogelijkheden hiervoor in cubase, het is een kwestie van voorkeur hoe je wil werken.
Belangrijkste is wel dat je het connection window goed ingericht heb, hier geef je als het ware aan hoe je studio aangesloten is kwa inputs en outputs.
 
Je werkt inderdaad nogal omslachtig mijns inziens.
Als je meer dan 8 inputs op moet nemen, koop er een ADAT module of 2 bij.
External instruments gooi je in VST connections gewoon weg.
Maak in VST connections alle inputs aan die je denkt te gaan gebruiken.
In Cubase maak je een template met het aantal sporen dat je nodig hebt in stereo. Zorg dat je routing per spoor juist is, dus de verschillende inputs selecteren. En dan alle sporen op record ready en direct monitoring ('speaker' symbooltje). En klaar ben je.
En dan kun je op elk spoor alle VST''s zetten op de insert en send/return die je wilt. En die hoor/gebruik je daarmee ook realtime tijdens het 'jammen'. De max is die van je computer.
 
Thanks ik ga ermee aan de slag! :)

Overbridge ook maar geinstalleerd:okdan:

Werk je ook met Cubase SB-SIX? Zo ja, hoe heb jij die kanalen ingesteld zodat je ze allemaal tegelijk op kan nemen?

Heb nu wel meerdere kanalen, maar die kan ik nog niet opnemen...

Ik werk met ableton / bitwig, maar misschien is het daar hetzelfde. Je maakt dan extra lege audiotracks aan, welke als bron van opnemen de outputs van de overbridge vst kanalen neemt.
 
Back
Top