Mijn modulaire kick-off! (Zit ik in de goede hoek..?)

Ga ik ff checken!

Die Rings voegt idd wel even wat andere geluiden toe dan m'n standaard 303 bas geluidjes :). Ook leuk om te combineren, eerste vette patch iig al.gemaakt. ga nu eens de gebruiksaanwijzing maar eens lezen :).

Mijn huidige eurorack setup is nu dit :engel:

IMG_20170429_200940.jpg
 
Nice, aardige verzameling modules al weer. Vergeet rings niet door iets van een distortion module te halen. Zelf goeie ervaringen gehad met de Elements + Analog heat patch combo. Kan me voorstellen dat met rings een zelfde soort resultaat behaald kan worden. Metaal achtige klanken en distortion gaan in mijn wereld hand in hand :p
 
Die rings 2x door een vca halen met 1x een adsr erachter en 1x een pulse van 1/4 v/h ritme ofzo levert ook vette geluiden op, soort van echo. heerlijk speelgoed. op naar meer dan dit soort modules:)!
 
Toch maar weer eens een update in m'n originele thread 8~

Inmiddels is m'n rack gegroeid naar dit en is 'je hebt snel een groter rack nodig' nogal een understatement...

2017_06_14_15_51_55.jpg


De Befaco EvenVCO ligt nog ter tuning uit het rack en ik moet 2 4MS modules nog in elkaar knutselen, maar dan is het wel even klaar voorlopig (lees de komende weken).

Eerst ook maar eens kijken naar een goed rack op de groei. Merk nu ook dat ik rechtop niet de meest handige manier van werken vindt. Schuin is al veel beter, zou een combi van liggen en schuin moeten zijn, maar eens even verder kijken bij die customized racks ofzo.

Daarna tijd voor nieuwe klanken. Ik heb veel triggers (gewoon omdat het heerlijk pielen met die sequencers/shuffle/clock generators is. Icm mutiples kan je helemaal los op een systeem dat zichzelf bespeelt. Maar goed de Rings was een top advies, daar wil ik meer van (Elements? Clouds? anders...), ik weet niet of ik van gewone VCO's nog blij wordt. MAar ik denk dat ik daar even een stapje verder moet gaan dan een basis-pad qua geluid, anders blijft het een 303 klankje, moet gewoon eens ff goed ervoor zitten om ook uit de VCO's lekker geluid te krijgen, al is dat eigenlijk af en toe wel gelukt.

Anyhow, thanks voor de verslaving :bekdicht:, leuk om te zien op GinkoModularFest trouwens wat iedereen allemaal aan het pielen is en dat er zoveel verschillende soorten mensen met modulaire synths bezig zijn, en vooral de passie die eraf straalt. Nice :)
 
Met "gewone" vco's kan je heel wat meer dan 303 geluidjes. Je hoeft het ook niet door een filter te halen. Denk bijvoorbeeld aan fm (andere osc in de fm input van de osc) of AM (osc in de vca, andere osc in de cv van de vca). Daarnaast kan je oscs gebruiken als input voor rings, wavefolders, als fm op een filter, audio rate modulatie van sequencers, envelopes, lfo's etc etc. Beetje out of de box denken :)

En clouds is geniaal. Ook hier beetje out of the box naar kijken. Het is geen vst die je op je kanaal zet en klaar (ook dat doetie goed maar dan mis je 80% van de fun). In de basis is het een granular delay met reverb maar er kan nog veel meer, waaronder samplen en scrollen door de buffer, Resonator, spectral fx etc.
 
Met "gewone" vco's kan je heel wat meer dan 303 geluidjes. Je hoeft het ook niet door een filter te halen. Denk bijvoorbeeld aan fm (andere osc in de fm input van de osc) of AM (osc in de vca, andere osc in de cv van de vca). Daarnaast kan je oscs gebruiken als input voor rings, wavefolders, als fm op een filter, audio rate modulatie van sequencers, envelopes, lfo's etc etc. Beetje out of de box denken :)

En clouds is geniaal. Ook hier beetje out of the box naar kijken. Het is geen vst die je op je kanaal zet en klaar (ook dat doetie goed maar dan mis je 80% van de fun). In de basis is het een granular delay met reverb maar er kan nog veel meer, waaronder samplen en scrollen door de buffer, Resonator, spectral fx etc.

:halleluja

Thanks voor de inspiratie weer!!
 
2,5 mnd geleden gepost als kickoff en de vraag of je in de goede hoek zit. Als ik zo s ff snel kijk: ja! De modularvirusscanner slaat alarm. Veel plezier!
 
2,5 mnd geleden gepost als kickoff en de vraag of je in de goede hoek zit. Als ik zo s ff snel kijk: ja! De modularvirusscanner slaat alarm. Veel plezier!

haha, ja ik schaam me stiekem wel een beetje... Nu ook het DIY ontdekt en dankzij minieme ervaring ermee begonnen en gaat best goed.

Wel erg vet! Eens kijken hoe het er over opnieuw 2,5 maand uitziet :duivels:
 
Aangezien je al Rings hebt gaat Elements niet heel veel aan je klankenpallet toevoegen. Zie mijn bevindingen hieronder. Tevens hierbij een handje vol ervaringen omtrent modules die ik heb.

Rings + Elements:
Hele vette modules. Vind Rings net wat fijner klinken dan Elements. Daar waar deze wat hoger lijkt te gaan in het frequentie spectrum. Past hierdoor vaak beter in de mix t.o.v. Elements. Beschouw ze als twee percussieve elementen welke elkaar goed aanvullen. Niet zozeer omdat ze qua klank zo veel verschillen. Meer omdat bongo's ook uit twee handtrommels bestaan. Stepped random op de damping/position/brightness/structure geeft al snel het effect alsof je met de hand aan het trommelen bent. Vind de chord mode van Rings persoonlijk beter klinken dan die van Elements.

Ultrafold:
In combinatie met een Dixie kan ik er qua klank alles mee maken dat m'n 0-coast ook kan. Gaat alleen verder i.v.m. overstuur mogelijkheden. Nog weinig geëxperimenteerd met de feedback input. Mix vaak twee outputs van de Dixie in Veils en stuur dat naar de Ultrafold. Volumes hebben grote invloed op de totale klank van het geluid. Merk überhaupt dat simpele waveforms het beste combineren met een wavefolder.

FM Aid:
Sinus en triangle uitputs zijn voor mij de enige bruikbare. Andere outputs zijn te noisy voor mijn doeleinden. Type waveform dat ik ernaar toe stuur heeft een kleiner effect op de totale klank dan ik van tevoren had ingeschat. Typische FM klanken. Lijkt af en toe ook op wavefolding. Genereert veel harmonics in de bovenste frequenties waardoor ie vaak scherp in het gehoor klinkt. Is daarom fijn om vervolgens naar een filter of lowpass gate te sturen.

Strakal Brulu:
Fuzz distortion. Beetje 1 trick pony, maar dan wel een goed klinkende. Werkt lekker op drumloops en wavefolded geluiden.

Clouds:
Vrijwel elke patch die ik maak eindigt met Clouds op het einde van de chain. Erg veelzijdig voor wat betreft de resultaten die je eruit haalt. Is overigens wel gebaat bij wat stepped random modulatie. Bijna alle modulatie inputs zijn tevens gebaat bij attenuaters en -verters.

Nanorand:
Uitstekende random bron. Is wel enigszins overbodig geworden i.v.m. Pamela's new workout.

Pamela's new workout:
M'n huidige favo module. Heeft heel m'n systeem nieuw leven ingeblazen. Stepped random, probability per trigger(clock?), clocked lfo's, clock dividers en multipliers etc. En al deze instellingen zijn aan te sturen via CV. Tevens heeft elke output ingebouwde attueters en attenuverters wat super handig is. Is niet heel hands on, maar programmeren gaat vrij vlot. Gebruik em momenteel veel als totaal sequencer voor Rings en Elements. Cv controle over de probability per trigger geeft me wat directe invloed over hoe druk de drum patronen zijn.

Rainmaker:
Gebruik em vaak voor relatief simpele delay doeleinden. Voelt daarom beetje fout omdat ie veel meer kan. Merk dat resultaten sterk afhankelijk zijn van wat je naar de inputs stuurt. De comb overstuurd/clipped vrij snel. Begin de complexiteit van de module met de week meer te waarderen. Alhoewel voor m'n gevoel mijn resultaten niet heel ver uit elkaar liggen. Moet eigenlijk meer met de trigger knop experimenteren (hallo Pamela!).
 
Aangezien je ...
... Pamela!).

Thanks! Tof zo'n bericht, ik ken de meeste qua naam zeker al, deels qua mogelijkheden. Ga ik eens checken.

Vwb de Pamela, die ziet er cool uit, maar ik wil ik zo min mogelijk spul dat ik moet programmeren, door menu's heen moet, of met firmware aan de slag moet. Ben bewust weggegaan van de laptop en gekloot met programmeren/menu'tjes (kilde m'n creativiteit en motivatie om er iets mee te doen). Dus probeer qua modules daar ook weg te blijven voordat ik weer door settings zit te scrollen enzo. Ben dus beetje bang voor Pamela, ondanks dat ze vroeger aan m'n muur hing..:halleluja
 
Ik zit me al een tijdje te orienteren op hoe ik wil beginnen met modular.
Wil me eerst gaan richten op drums, en met een behoorlijk bak distortion erbij. In een later stadium atmosferische dingen erbij.

Qua style wil ik richting industriele techno gaan a la British Murder Boys bijvoorbeeld.



Het volgende lijstje modules lijkt mij een goed start punt
-Pamela New Workout
-Basimilus Iteritas Alter
-Mutant Bassdrum
-Mutant Hihats
-Mutant Snare
-Plague Bearer
-Optioneel: maths
Daarnaast nog iets voor voeding en een output van sound.
 
Ik vind over het algemeen modulair minder spannend wat betreft drums, zeker als je dedicated modules gaat kopen. Maar goed, ieder zijn ding. Voor wat betreft drums vind ik logic altijd leuk om mee te spelen, met alleen een clockdivider en logic kun je al een aardige drumsequencer bouwen. De RYO logic modules zijn best goedkoop (helemaal als je ze zelf bouwt) en erg leuk. Ook MI Branches is daarin een mooie toevoeging voor de toevalsfactor.
 
ik vind de meeste modulardrum maar matig
zet er n digitakt/octatrack naast toch
 
Het volgende lijstje modules lijkt mij een goed start punt
-Pamela New Workout
-Basimilus Iteritas Alter
-Mutant Bassdrum
-Mutant Hihats
-Mutant Snare
-Plague Bearer
-Optioneel: maths
Daarnaast nog iets voor voeding en een output van sound.
Met eurorack beginnen is zeker tof! Het is een goed idee om vantevoren goed te bedenken wat je uit je modular wilt halen. Zoals hierboven al werd genoemd, zijn drum modules op zichzelf vaak toch wat 'vanilla', niet heel erg spannend. Bovendien heb je behoorlijk wat modules nodig om zelfs maar op het niveau van een simpele MFB 522 of zo te komen. Het wordt pas leuk als je er dingen bij in stopt die je NIET met een gewone drum machine kunt. Je kunt hierbij denken aan:
-Extra oscillator(s) om je drum geluiden te kunnen staplen
-Modulatiebronnen die erg snel of juist erg traag zijn (de LFO's en envelopes van Doepfer vind ik hier heel goed voor).
-een of meerdere modules om je geluiden mee te vervormen. Denk aan een distortion, ringmodulator, wavefolder, digitizer.

En bedenk ook dat je veel drum geluiden heel gemakkelijk zelf kan maken met een oscillator, envelope en eventueel wat noise.
 
sorry, fout gepost. most ander topic hebben. :-)
 
Laatst gewijzigd:
2017_08_30_10_21_01.jpg


Gaat de goede kant op, heb alleen een beetje inrichtingsproblemen met waar de modules moeten 8):P
 
daar heb je modulargrid voor. kan je eerst even een paar configuraties bekijken voordat je alles los gaat schroeven
 
Back
Top