Pakketverzend bedrijven en hun diensten

MeneerJansen

Ouwe rot
Lid sinds
6 januari 2017
Berichten
1.448
Locatie
Lokatie
[Naar aanleiding v/e off topic gedeelte in een ander topic]
Ik begrijp dat Bax over is gegaan van PostNl naar UPS. Thomann gebruikt reeds UPS. Die geven, net als PostNL, mijn duurbetaalde spullen gewoon cadeau aan de buren. Ik snap niet dat ze daar juridisch mee weg komen.

PostNL is de enige met echt heel veel afhaalpunten (supermarkten enzo).

Wat zijn jullie ervaringen?

  • Coolblue: je mag direct ophalen bij PostNL punt, € 0,0 verzendkosten.
  • Thomann, UPS, buren!, €2,50, gratis vanaf 50 Euro
  • Conrad, PostNL, €4,95
  • Bax-Shop, UPS, €3,95, gratis boven de 50 Euro, mogelijkheid tot direct afhalen op afhaalpunt (= GEEN buren!)

Val al deze shops zou ik bestellen bij Coolblue als 't daar 't goedkoopst is.
 
Ik ben juist blij als ze het bij de buren bezorgen, want dan kan ik het als ik thuis kom van mijn werk meteen ophalen. Bestellingen via PostNL laat ik nog weleens bij de AH in de buurt bezorgen, ook handig want die zijn tot 21:00 open. Ik kan me voorstellen dat het problematischer wordt als je geen fijne buren hebt.
 
Met UPS nimmer vervelende ervaringen en ook nog nooit bij de buren bezorgd. Vanaf de namiddag op de dag van bezorging kan ik terecht bij een afhaalpunt als ik de bezorger onverhoopt gemist heb.

Met PostNL heb ik weinig ervaring als het op muziekzaken aankomt. Ik bestel echter wel veel boeken en afhankelijk van de zending kies ik daarbij regelmatig voor bezorging bij het Albert Heyn filiaal bij mij in de buurt. Dit na een aantal ervaringen met dure boeken die met enig duw- en trekwerk best in de brievenbus gepropt konden worden. Niet fijn als je een boek uitpakt met een opgekruld en gescheurd stofomslag.

Bij Coolblue alleen ervaring met hun eigen bezorgdienst en ook daar louter goede ervaringen.
De koelkast die ik er enige tijd geleden bestelde raakte wel zoek, maar dat werd uiteindelijk allemaal keurig opgelost. Vooral de communicatie vond ik erg goed.


Wel een hele slechte ervaring met Selektvracht toen dat nog bestond.
Thomann bestelling die niet kwam, waarschijnlijk achterover gedrukt door een bezorger.
Prima opgelost door Thomann trouwens, maar had mijn bekomst van Selekt.

Weinig pakjes worden bij buren bezorgd. Aangezien ik meestal thuis ben worden er wel regelmatig pakjes bij mij afgegeven voor de buren, voornamelijk door PostNL.
 
[Thomann gebruikt reeds UPS. Die geven, net als PostNL, mijn duurbetaalde spullen gewoon cadeau aan de buren. Ik snap niet dat ze daar juridisch mee weg komen.

Wij komen daar juridisch mee weg omdat dat zo in het contract met de verzender is overeengekomen. Er is ook een service DDO (Direct delivery only) die de verzender kan kiezen. Is iets duurder natuurlijk :)
Of je kan je registreren op "www.ups.com" voor "My choice". Dan krijg je een mail wanneer er een pak onderweg is naar jou en kan je op voorhand nog kiezen om het naar een afhaalpunt in de buurt te laten brengen.
 
Met UPS nimmer vervelende ervaringen en ook nog nooit bij de buren bezorgd....

Wel een hele slechte ervaring met Selektvracht toen dat nog bestond.


.

Met UPS heb ik ook nog nooit een slechte ervaring gehad. En met Selekt Vracht veel slechte ervaringen gehad.

Maar Bax-shop is helemaal niet overgestapt naar UPS, al bezorgen die soms wel wat grote pakketten. Bax is overgestapt naar het gehate DHL. Die dumpen alles wat ze niet bij de geadresseerde kwijt kunnen in het eerste openstaande portiek dat ze zien. En laten meestal niet eens een bericht bij de geadresseerde achter. Een verbijsterend slecht bedrijf, met een verbijsterend onbeschofte klantenservice, en vooral tuig op de auto's.

Bax leest hier blijkbaar mee:) Waar heel kort geleden nog duidelijk op de site vermeld stond dat DHL de nieuwe 'vaste' bezorger is geworden, is die info nu grotendeels van de site gehaald. Er staat nu helemaal geen 'vaste' vervoerder meer aangegeven. Ik ben een paar weken geleden gebeld door Bax, dat ze geswitched waren naar DHL. Bestelling meteen geannuleerd.
 
Wanneer is die overstap dan gemaakt? Ik heb in de laatste week van 2016 nog iets besteld bij Bax en dat werd door PostNL bezorgd.

Ik heb overigens geen slechte ervaringen met DHL. De enige keer dat er bij echt iets in het verkeerde keelgat schoot was toen DPD een pakketje van Thomann of Musicstore (weet niet meer zeker welke, maar het was een Duitse shop) bij mij voor de deur neer heeft gezet. Dit is overigens alweer jaaaaren geleden. Daar heb ik toen ook een klacht over ingediend.
 
Dat is dan nog best knap van ze...

Dat vond ik ook, :D maar na het zien van een foto van hun magazijn leek het al minder onwaarschijnlijk.
 
Wanneer is die overstap dan gemaakt? Ik heb in de laatste week van 2016 nog iets besteld bij Bax en dat werd door PostNL bezorgd.

Ik heb overigens geen slechte ervaringen met DHL. De enige keer dat er bij echt iets in het verkeerde keelgat schoot was toen DPD een pakketje van Thomann of Musicstore (weet niet meer zeker welke, maar het was een Duitse shop) bij mij voor de deur neer heeft gezet. Dit is overigens alweer jaaaaren geleden. Daar heb ik toen ook een klacht over ingediend.


.


Ik ben in de tweede helft van december door iemand van Bax gebeld. Omdat het om een back-order onder rembours ging (vanwege die ook al geweldige 'levertijd indicaties' van Bax wil ik geen grote bedragen een jaar bij hen stallen). Rembours zendingen boven € 500 zijn door de switch naar DHL nu helemaal niet meer mogelijk bij Bax. Ik denk dat ze per 01-01-2017 overgestapt zijn. Om nog betere service aan de klant te kunnen verlenen vanzelfsprekend ;) Of zou DHL het gewoon voor € 0.03 per pakket minder doen?

Bij mij zijn er in december alleen al drie pakketten, van drie verschillende bedrijven, die door DHL zouden worden bezorgd, verdwenen, of in DHL woorden 'afgeleverd bij de klant'. Voor alle drie een trackingcode gehad, en ze zijn zgn. bij mij 'bezorgd' toen er niemand thuis was. En niet één keer een bericht door de brievenbus gehad. Bij navraag wordt er, gewoonlijk op een ongehoord onbeschofte manier, aangegeven dat ze hun bezorgers geloven wanneer die aangeven dat ze het op het bezorgadres afgeleverd hebben. Eenmaal was er zgn. door mij zelfs voor ontvangst getekend! Toen zat ik aantoonbaar in het buitenland. De leveranciers worden trouwens bij navraag ook vaak op zo'n onbeschofte manier te woord gestaan. Ik heb bij drie bedrijven die me materialen voor mijn werk leveren en ook naar DHL overgestapt zijn meteen mijn account opgezegd.

En misschien is dit ook een indicatie https://nl.trustpilot.com/review/www.dhl.nl : met 340 beoordelingen een 0.5 op een schaal van 10 scoren.
 
Laatst gewijzigd:
Met Selektvracht (nu: DHL) / DHL heb ik bijna alleen maar slechte ervaringen gehad. Die dumpen idd alles wat ze op dat moment niet kunt afleveren 'gewoon' buiten bij je voordeur. Ook in de stromende regen! En klachten die je hebt over hun bezorging kunnen alleen ingediend worden via/door de afzender!

Ook met PostNL heb ik té veel negatieve ervaringen. Bezorgers die AANGETEKENDE zendingen bij je in brievenbus gooien met een krabbel die ze er zelf opgezet hebben. Track & Trace zendingen die noteerden dat een zending was afgeleverd, terwijl er niets ontvangen was. Pakketten die netjes afgeleverd waren, maar waar de (kostbare) inhoud uitgehaald was. Daar zijn een aantal medewerkers van PostNL voor opgepakt, nadat camera beelden dit hadden vastgelegd. Dozen/verpakkingen die half open gescheurd zijn. Aflevertijden (Track & Trace) die niet kloppen (uren later óf zelfs de volgende dag). Overigens, dat moet ik ook zeggen, heb ik de afgelopen 6-9 maanden vrijwel alleen positieve ervaringen met PostNL gehad. Zouden ze het misschien beter zijn gaan doen?

Al mijn bestelde Coolblue artikelen zijn bezorgd door PostNL. Daar kan ik alleen maar positief over zijn!

Mijn ervaringen met UPS zijn tot nu toe altijd positief geweest!

Het is vrij gewoon geworden dat pakketten bij buren afgeleverd worden, maar juridisch is dit denk ik niet verdedigbaar (tenzij je er nadrukkelijk toestemming voor gegeven hebt). Maar ik ben er tot nu toe wel blij mee. Ik neem ook regelmatig pakjes die bestemd zijn voor buren in ontvangst.

Tot nu toe heb ik ALTIJD voor beschadigde of vermiste artikelen mijn geld terug gehad óf zijn deze opnieuw door de afzender toegestuurd. Het irritante is alleen dat dit soms wel 2 maanden kan duren en het je vaak veel tijd kost om dit voor elkaar te krijgen.

Bax-shop - Ronald - Administrator - 01-02-17 - citaat:
"Het klopt inderdaad dat wij de samenwerking met PostNL beëindigd hebben en gekozen hebben voor DHL als standaardvervoerder. DHL kan ons meer flexibiliteit bieden waardoor wij onze klanten beter van dienst kunnen zijn door bijvoorbeeld tijdvaklevering aan te gaan bieden. We willen ook graag de drempel voor gratis verzending zo laag mogelijk houden en met de almaar stijgende prijzen wordt dit steeds lastiger. Met DHL kunnen we de verzendkosten in ieder geval op het oude niveau laten.

Natuurlijk staat service bij ons op nummer 1 en daarom houden we de prestaties van DHL nauwlettend in de gaten. Ikzelf ben hier erg bij betrokken en alle gevallen (zoals dat van DJKiwi) zullen we intern onderzoeken zodat dit in de toekomst voorkomen kan worden. Het is natuurlijk erg vervelend dat dit gebeurt, maar je mag van me aannemen dat dit niet exemplarisch is voor een specifiek bedrijf. Alle vervoerders doen hun best om alle pakketten zo zorgvuldig mogelijk te behandelen en af te leveren, maar helaas gaat er wel eens wat fout. Pak de recensies op internet er maar eens bij van PostNL DHL, of welke grote aanbieder in Nederland dan ook; ze ontlopen elkaar niets .

Op papier scoort DHL qua uitleveringsgraad iets hoger dan PostNL en dit is ook een reden geweest voor onze keuze. Mocht er in de praktijk een ander resultaat naar voren komen, dan zullen we uiteraard ingrijpen."
 
Met UPS nimmer vervelende ervaringen en ook nog nooit bij de buren bezorgd.
Waarschijnlijk doet UPS hetzelfde als PostNL: jij als ontvanger en betalende hebt niets te vertellen. Alleen als de verzender een "speciaal" en übergeheimzinnig contract met de verzender heeft dan kun je op de website v/d verzender kiezen voor ontvangst op een afhaallocatie.

Als ik bestel bij Thomann - en dus bij UPS - krijg ik het niet voor elkaar om op de website van UPS mijn pakket aan te merken als "niet bij de buren". Waarom niet? Ik belde met een zeer vriendelijke medewerker van UPS. Die legde mij uit dat als een pakket nog in Duitsland is (Thomann is Duits) dat het dan nog in het Duitse systeem van UPS zit. Er is geen internationaal computersysteem van UPS. Tegen de tijd dat op de site van UPS de boel gekenmerkt staat als "in Nederland" ligt het pakket al in de wagen v/d bezorger en liggen mijn dure spullen al bij mijn alcoholverslaafde buurman (de enige die 24 uur per dag thuis is). Ik heb nu eindelijk een "UPS my choice" account, maar ik betwijfel of dat het probleem v/d burenbezorging oplost.

Ik heb met PostNL al jaren (!) een zeer nare brief en mailwisseling hierover. Op hun website staat al jaren het volgende (link):

"
Pakket afleveren bij de buren
Is de ontvanger niet thuis wanneer uw pakket wordt bezorgd? Dan bieden we standaard het pakket bij de buren aan. Wilt u niet dat de postbode het pakket bij de buren aflevert? Vermeld dan ‘alléén huisadres’ op het pakket. Uw zending wordt dan niet afgeleverd bij de buren. In dat geval probeert de pakketbezorger het later nog een tweede keer
"


Na vele klachen, waarvan alleen de klacht via de private mail van Facebok serieus genomen werd (ze raakten zelfs 2 brieven kwijt die ik via de postbus van PostNL zelf stuurde en men klaagde dan vervolgens weer bij mij dat ik ze aangetekend had moeten versturen!) zegt men mij het volgende:

"
[16-11-2016]
Bij deze een update over de kwestie "alleen huisadres". Alleen wanneer dit in de terminal staat en dit dus expliciet door de verzender zo is verzonden, mag de bezorger het niet bij buren afgeven. In het geval van een standaard zending waar alleen op het pakket staat geschreven "alleen huisadres" hoeft de bezorger zich hier niet aan te houden. De webredactie is op de hoogte gesteld en zal dit artikel op de site zsm aanpassen.

Met vriendelijke groet, Jos.
"


Hun website is nog steeds niet aangepast. Even ter info: mijn vorige buurman was alcoholverslaafd en een vorige buuv van mij is dement. Jullie zullen begrijpen dat ik regelmatig samen met deze aardige mensen door hun (vieze) huis heb moeten kruipen om mijn dure spullen te vinden. Dat kan niet.

Maar Bax-shop is helemaal niet overgestapt naar UPS, al bezorgen die soms wel wat grote pakketten. Bax is overgestapt naar het gehate DHL.

My bad! Ik kan al die pakketbezorgbedrijven uit het buitenland niet uit elkaar houden. Ondanks dat er natuurlijk grote verschillen zijn! Het is erg vervelend dat ik mijn top post niet aan mag passen: technisch onmogelijk gemaakt door de beheerders van dit forum. Dus voor de duidelijkheid:

  • Ik vergiste mij. Bax verstuurt tegenwoordig via DHL, niet via UPS!

Om een lang verhaal kort te maken: mensen die bezorging tot aan de voordeur wensen mogen wat mij betreft wel wat extra betalen, bezorging op een afhaalpunt zou standaard en goedkoop moeten zijn.
 
Echt, gebruikt Bax nu DHL?
Ik plaats geen enkele bestelling bij DHL. De plaatselijke DHL-bezorger heeft me eens opzettelijk bijna overreden en ook eens ruzie gemaakt met mijn vriendin. Daarbij heb ik wel een PostNL-punt in de buurt, maar geen DHL. Jammer de bammer, geen Bax meer dan.
 
DHL..."Tuig van de richel is het" zou onze premier zeggen...

Maar met een onbemande pakketautomaat (PostNL) hoef je nooit meer thuis te zijn :okdan:


of ëen idee - ook PostNL - van twee jaar geleden :halleluja


Veel goedkoper dan met een bestelbusje aan de deur bezorgen (denk ik), ik vrees alleen dat ze allemaal opengebroken en opgeblazen worden :D
 
Het is vrij gewoon geworden dat pakketten bij buren afgeleverd worden, maar juridisch is dit denk ik niet verdedigbaar (tenzij je er nadrukkelijk toestemming voor gegeven hebt).

Nogmaals (had ik al aangegeven eerder), dit is juridisch volledig in orde. UPS, maar ook DHL, PostNL en de anderen hebben namelijk een contract met de verzender, niet met de bestemmeling! In dat contract staat dan of aflevering bij de buren mag of niet. Indien die verzender de optie "enkel afleveren op bestemmelingsadres" niet wenst te gebruiken (is dus goedkoper voor hem) dan kan je als klant die optie natuurlijk ook niet aanvinken op hun site waar je de bestelling doet.
 
Nogmaals (had ik al aangegeven eerder), dit is juridisch volledig in orde. UPS, maar ook DHL, PostNL en de anderen hebben namelijk een contract met de verzender, niet met de bestemmeling! In dat contract staat dan of aflevering bij de buren mag of niet. Indien die verzender de optie "enkel afleveren op bestemmelingsadres" niet wenst te gebruiken (is dus goedkoper voor hem) dan kan je als klant die optie natuurlijk ook niet aanvinken op hun site waar je de bestelling doet.
Ja, maar we moeten hier niet twee zaken door elkaar halen. Wat jij noemt is het contract tussen ondernemer/afzender en de post- en pakketdiensten. Daar heb je als consument/koper niets mee te maken, tenzij je daar op enigerlei wijze akkoord mee bent gegaan. Maar normaal is de afzender verantwoordelijk voor de bestelde producten tot het moment dat het - op een door de koper vooraf opgegeven adres - afgeleverd is. En dat is dus (bijv.) niet bij buren.

Ik koop bijna nooit iets bij Bax shop, maar ik heb even naar hun (algemene) voorwaarden gekeken...
Citaat:
"Artikel 13 - Levering en uitvoering
2. Als plaats van levering geldt het adres dat de consument aan de ondernemer kenbaar heeft gemaakt.
5. Het risico van beschadiging en/of vermissing van producten berust bij de ondernemer tot het moment van bezorging aan de consument of een vooraf aangewezen en aan de ondernemer bekend gemaakte vertegenwoordiger, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen."
 
Is toch heel gemakkelijk op te lossen door een briefje op de deur te plakken dat je niet wilt dat het pakket bij de buren wordt afgeleverd?

Zo heb ik ook al een aantal pakketten geweigerd en terug laten sturen naar de afzender, Ondanks dat ik zelf niet thuis was.
 
Is toch heel gemakkelijk op te lossen door een briefje op de deur te plakken dat je niet wilt dat het pakket bij de buren wordt afgeleverd?

Zo heb ik ook al een aantal pakketten geweigerd en terug laten sturen naar de afzender, Ondanks dat ik zelf niet thuis was.

.

Daar trekken bezorgers zich helemaal niets van aan.

DHL (:r) helemaal niet. Dat tuig tekent vaak zelf voor ontvangst met de naam van de geadresseerde.

PostNL vaak ook niet... Ik heb al jaren zo'n 'in geen geval elders afleveren' brief op de deur zitten. Al verschillende keren een afleverbericht gevonden waarop zo'n boer 'heb het toch maar .... afgeleverd' had geschreven. Die krijgen hun vet wel terug. Ze staan regelmatig voor m'n deur met pakketten voor een halve straat verderop. Dan vertel ik ze met plezier dat ik geen 'PostNL afhaalpunt' ben.

Reden voor dat dumpgedrag is dat veel bedrijven de bezorgers niet, of aanzienlijk minder, betalen wanneer ze een pakket niet weten af te leveren.

Mijn ervaring met UPS is vooralsnog altijd geweest dat ik moet tekenen voor ontvangst. En dat bevalt me prima. Maar misschien is het ook bij UPS mogelijk om pakketten te laten bezorgen zonder dat de ontvanger ervoor hoeft te tekenen.
 
Laatst gewijzigd:
Een 2e (of zelfs 3e) keer terug moeten komen betekent (veel) tijdverlies en daardoor minder pakketten kunnen bezorgen en voor bezorgers dus minder inkomsten. 'Dus' dumpen ze (lees: DHL) het liever (waar dan ook :halleluja).

Over dumpen gesproken...
Een bezorger van PostNL (toen nog TNT) had er 'tig jaren geleden even - na een uurtje bezorgen - geen trek meer in en kieperde toen alle post de sloot in. Lekker vroeg thuis, maar hij hoefde de volgende dag niet meer terug te komen: "Op staande voet ontslagen".
 
Back
Top