Acid house is gewoon ouderwetse bompa muziek

nick1000

Ouwe rot
Dismembered
Lid sinds
27 oktober 2009
Berichten
755
Locatie
Gent(BE)
Niet dat ik daarmee volledig mee akkoord ben of zo. Maar ergens heeft mijn vriendin wel gelijk. Ooit was dat wel leuk(25 jaar geleden) of zo. Maar het is het wel duidelijk, mensen die de echte acid periode hebben meegemaakt vinden acid heel ouderwets. Wat er na volgt is gewoon heel vervelende afgezaagde muziek die niemand interesseert buiten een kleine groep. Ik vind sommige van de nieuwe generatie acid producties super. Maar blijkbaar vinden de mensen die het wel kennen destijds, heel ouderwets en saai klinken. Logisch ergens wel. Kan er niet aan doen, maar hier in Belgie is acid blijkbaar een muzieksoort voor mensen die aan de bejaarde kant zijn. En uiteindelijk klopt dit wel. Enorm weinig succes bij het jonge publiek.
 
Bwa ik ken toch wel enkele hipsters van rond de 25-27 jaar die acid feestjes organiseren, maarja ik zit dan ook in Antwerpen. Misschien loopt Gent achter? :D
 
Ik heb mijzelf voorgenomen om na het drinken s'nachts niet meer te posten. Misschien heb je er iets aan...
 
Dat Gent achter loopt betwijfel ik ten zeerste. Gent is één van de eerste plaatsen geweest (86-88) waar de eerste acid feestjes plaatsvonden in Belgie (55 kuiperskaai, Boccaccio Destelbergen,....) Gent is altijd een heel vernieuwende muzikale stad geweest en nog steeds.

@dod563: Je hebt ergens wel een punt.
 
Last edited by a moderator:
Ik ben 43 en luister naar spotify playlists vol acid en chicago, al maanden. Ben ik dan een bompa? Ja? Super.
Eat sleap rave repeat was pertang een serieuze banger, niet?
Toen ik snotneus was, luisterden vrienden naar de doors en beatles. Wie weet luisteren er nu tieners newbeat.
 
Heb geen klagen van Gent; toffe stad -> Kozzmozz, Kompass Klub en als je Acid wil kan je een Retro Acid'je meepikken... .
Tja Acid is natuurlijk wel zeer typerend met de 303 klank. Ik merk wel vaak dat mensen (buitenstaanders) nu net dat timbre als irritant omschrijven.
Al vaak teruggedacht aan de Music Man op't steendam maar das voor een ander topic.
 
Echt goede muziek is tijdloos, ongeacht genre. Al zijn er wel veel stromingen (niet alleen in de electronische muziek) die erg stil zijn blijven staan waardoor het 'allemaal hetzelfde klinkt'. Acid heeft hier in mijn optiek ook wel wat last van, al zullen hier ongetwijfeld ook nog steeds frisse platen opduiken.

Enfin, ik vind het niet zo belangrijk of muziek vernieuwend is of wat er in of uit is op een bepaald moment. Als je naar iets luistert en dat voelt goed dan is het wat mij betreft al snel geslaagd. Ik ben ook al lang geleden gestopt mijn smaak aan te passen aan de waan van de dag, de smaak van 'de groep' of te verdedigen waarom ik sommige dingen wel leuk vind en andere niet. Tot groot verdriet van sommige Facebook vrindjes.
 
Paar baar geleden loop ik over de wei van pukkelpop. Plots wordt ik gepakt door een vleug muziek die uit een tent blaast. Ik zie een kerel in witte broek muziek live brengen die doet denken aan Roy Orbison. Ik werd er door weggeblazen.
Die sound was zo herkenbaar, oud, meesterlijk, anders en fris.
Waar ik heen wil? Of t nu een gitaar is, 303 of dwarsfluit: de artiest maakt t verschil.
Ik vergeet die pukkelpop ervaring nooit meer!
 
Denk dat je in meerdere steden al van het begin de scene kon proeven op vershillende plaatsen, bovendien de meeste legendary clubs waar jan en alleman vertoefde eens de trein vertrokken was lagen eerder langs banen van de meest onverwachte gehuchten ipv de centrumsteden.
 
Wat je wel vaak ziet is dat er acid achtige techno wordt gedraaid doorheen een gewone techno set.
Kijk bv sets van Nicole Moudaber fzo.. Maar ook len faki en alle grote namen draaien
wel eens techno platen met acid deuntjes door...

Ik vind acid best fijn eerlijk gezegd, maar zo'n techno plaat met acid-deuntje zal ik maar
zeggen zegt me dan vaak niet zo veel in zo'n set...

Maar idd, iedereen zijn smaken denk ik dan ;)
 
Ooit in het groot Kluwer-Wolter NL woordenboek de definitie van Acid House gelezen?
Het is monotome herhalende muziek (of in die strekking).

Voor de "non-believers" kan het saai overkomen maar de kracht van Acid House ligt in het meeslepende en in opgaan ervan.

Acid Trax is misschien nog steeds de allerbeste acid track die er ooit is gemaakt. Het duurt misschien even voordat je de track begrijpt maar luister m dan een aantal keer achter elkaar af. You like it or you will hate it!

Voor mij is het puur nostalgie en eigenlijk de 1e en één van de weinige muzieksoorten die me in beweging krijgt.
 
Laatst gewijzigd:
Ik zou zweren dat ik een tr-505 hoor en een Korg polysix. Ben nu ook benieuwd.
 
Ik zou willen dat het mijn track was, maar dat is dus niet zo. Geen idee dus hoe het exact in elkaar zit.

Het klinkt alsof het wel zou kunnen. De semi-random patterns van korte nootjes afgewisseld met lange, wel of geen slides. Ik hoor volgens mij ook accenten. En het geluid kan zeker wel uit een Atlantis komen, waar het panel links ook een beetje op lijkt.
 
Back
Top