Baloran "The River"

Prototype van een Franse analoge polyfone synth. Zie/hoor bijgevoegde pics en sound demo's.

IMG_114243.jpg


Link naar de fabrikant:
http://www.baloran.com/store/index.php?route=journal2/blog/post&journal_blog_post_id=19

https://soundcloud.com/baloran-1/theriver51?in=baloran-1/sets/the-river-suite
 

Attachments

  • river.jpg
    river.jpg
    32,3 KB · Bekeken: 81
ik had al eens gepost over een poly clone van de Moog The Source ;)

Zou verkrijgbaar worden ook in kit als die zen idee niet wijzigt..

Een goede vriend van me heeft hem in persoon gehoord en zegt dat hij geweldig klinkt.
 
waarom zo duur? Model D is nog geen 4 toch?

Dat is een mono synth hè :P

Maar jammer dat er geen specs zijn. Zit iig een digitale lfo in dus ik verwacht meer digitale aansturing zoals envelopes. Maar wie weet.
 
Hey geinig. Hoe weet je dat dit een Moog Source clone is? Het ziet er zo anders uit. Ook kwa mono vs poly design. Afgaande op de soundcloud links vind ik de sound heel overtuigend.

Omdat de man het zegt

heb je ook de link niet nog niet door? Source -> River
 
De Source is -ondanks Blue Monday- voor veel meer dan basjes geschikt. Voor zover de parameters het toelaten bereikt hij het hele pallet, hij was ook bedoeld als opvolger voor de Minimoog. Ik heb er zelf altijd meer leads dan basslines mee gemaakt.

In dat kader is het circuit van de Source ook een logisch uitgangspunt als je iets ala Memorymoog wil maken maar wat bereikbaarder. De Source is lekker VCO en toch een enorm strakke maar toch lekker analoog klinkende, degeliljke oldskool monosynth. Doe die maal vier (of zes, of acht...) en je hebt een heel goede poly. Als we emoties even achter ons laten is de Source waarschijnlijk de betere basis voor een VCO polysynth dan de Mini. En dat zeg ik als ex-source, huidig Mini bezitter. Je gaat er misschien niet 100% de ruige grasvlakten van overtones mee krijgen die de Memorymoog ten berde kan brengen, maar je zal een heel eind komen en dan met name het bruikbare gedeelte van die klank. Een Memorymoog durft een beetje "te" te worden. Leuk als solo instrument, maar een andere synth geraakt er soms gewoon niet meer bij in de mix.

Persoonlijk spreekt het idee van een poly Source me erg aan. Hoe die bak van lief naar dik kan gaan en de enorme controle die hij geeft als je bv filter sweeps instelt, daar wil ik wel eens een akkoordje mee aanslaan.
 
sequencer.de gaf wel al een aantal (indrukwekkende) specs:

Specs:

• 8 voice polyphony,
• 2 VCOs/voice, based on the Moog Source, but more advanced
• Ladder VCF
• VCO mod via ENV, PWM, FM
• Discrete LFOs & ENVs (2x) + global digital LFO
• 8 x multi-timbral
• Arpeggiator & Sequencer/Voic
• 5 Oct Fatar TP/8S Keyboard
• Analog TriChorus
• Modulation matrix
 
Hij klinkt super! Vangelis-on-steroids bak.

Splits, arpeggio met handige transpose maken het ook een goede performance bak.
 
De River klinkt heel goed idd en is erg ontzagwekkend met alle zijn functies, ik heb de vorig proto gezien, gehoord en gespeeld (maar ik kan geen keyboard spelen :D)
Prijs zou in de 4k zijn.

Zijn output stage is bechikbaar als een rack, de Triko, triple analoge chorus met 8 inputs (werkt goed als summer ook). Ik ben zeer tevreden met de mijne hoewel ik had liever een meer gebruiksvriendelijke interface voor gigs.
http://www.baloran.com/store/
 
4k ,dat zou een teleurstelling zijn voor enkel een Low pass filter synth.

Eerst ging hij ze ook aanbieden als diy..
 
Als ik het goed begrijp wordt momenteel de eerste batch uitgeleverd. Prijs rond de 5k (incl btw). Ben benieuwd of iemand hier'm heeft aangeschaft.

Persoonlijk vind ik de prijs redelijk voor wat het is maar voor een amateur/geen keyboard spelende enthousiasteling als ik toch net een tikkie teveel. Hij klinkt echter wel precies zoals ik een vette poly vind horen te klinken. Wie weet komt het er toch ooit een keertje van...
 
5k is goedkoper dan acht The Sources kopen. :) Voor dat geld moet je hem natuurlijk wel al ongeveer zo goed als een JP8 vinden. Vanavond nog eens wat demo's beluisteren, ik herinner het mij als een goed klinkende bak.
 
5k is goedkoper dan acht The Sources kopen. :) Voor dat geld moet je hem natuurlijk wel al ongeveer zo goed als een JP8 vinden.

Als je niet tevreden bent van een nieuwe 5k synth en die te koop zet krijg je hem niet meer weg voor 5k,beter dan 8 sources kopen hoor ;)
 
Back
Top