advies uitbreiding studio

soyzone

Stamgast
Lid sinds
9 augustus 2012
Berichten
158
Locatie
gent / roeselare
Dag allen!
Ik wil graag mijn kleurenpalet uitbreiden dus ben op zoek naar wat nieuw materiaal.
Tot nu toe heb ik ims20 op de laptop, een moog subphatty en dsi mopho keys.

Ik heb een budget van 800 euro en blijkbaar brengt me dat in het bereik van

- of een vintage ms20
- of een arp avatar (cv geen midi)
- of 2x (ha!) een minibrute (steiner parker leuk?)
- of een xaoc synth met wat befaco modules
- of een bijna halve numa orgel

Full disclosure: ik ben dus op zoek naar leuk speelgoed waar ik blij van wordt,
maar met die bedenking dat het ook nuttig moet zijn - ik ben geen rijke verzamelaar dus liefst geen overlapping in de geluiden.
Ik wil graag weten als je een ms20 op de laptop hebt, of experts het dan nutteloos vinden om een 'echte' ms20 te hebben,
als je een mini ms20 hebt, is de grotere ms20 dan handiger, als je een moog (met overdrive) hebt, kan je dan zoveel meer met een arp (qua klankkleur)...
Hebben mensen met al even een minibrute daar nog steeds plezier van...

Ik weet dat synths kopen ook een hobby is, de knoppen, de kleuren, de charme van het hebbeding,
maar net daarom wil ik het graag weten, ik ben sentimenteel. Ik wil niet iets kopen wat ik onmogelijk kan wegdoen...

Ik hoor dus graag ervaringen van de kenners. Dank!
 
Volgens mij is het belangrijker om na te denken wat je mist als je muziek maakt. Er zijn zoveel kanten die je op kan.

Ik vraag me af of je heel blij gaat worden van de volgende monosynth. Als je zaagtandjes of blokjes door een filter haalt klinkt dat best hetzelfde ook al zijn de filters subtiel anders. Misschien is het leuker om naar andere synthesemethoden te kijken. Ik zou dan denken aan een mooie FM-bak of iets wat wavetables gebruikt (DSI Evolver?) Of kijk eens naar de mooie analoge drumbakken die weer gemaakt worden zoals de Drumbrute of de Tanzbaer.
Als je nog exotischer wil kan je naar aditieve synthese kijken, De Kawai K5 komt vaak erg goedkoop langs.
Of je kan juist eens kijken naar een rompler voor al je huis, tuin en keuken geluiden. Ik heb recent een emu proteus 2000 gekocht waar ik erg blij van wordt.
 
Ik heb het nooit gemerkt tot ik een drumsynth had, dat ik
dit echt miste. Geluiden kun je vaak met vst's maken,
en als je je vst goed kent kun je er heel wat mee.

Je kunt ook met drum & perc samples werken,
maar toen ik bv een tr8 of analog rytm kreeg,
gingen mijn producties er enorm op vooruit ;)
 
Misschien iets met polyfonie? Minilogue, of een 2de hands analog four? Maar inderdaad, wat is het dat je mist... het verschil met hardware en software is vrij subtiel. Voor mij gaat het meer om wat het apparaat in je los maakt. De layout van de knoppen / werkwijze sturen je soms in een bepaalde kant waar je anders niet opgekomen was, dat vind ik het leuke aan hardware.
 
zou ook , als ik het niet weet , nog even wachten tot ik het wel weet.
en dan ?
bv
betere speakers met een amp
goede koptelefoon
microfoon
kleine korgvolca's ( beat of sampler bv)
behringer deep mind
midi cv converter
ipad
kabels
rme geluidskaart
tweede hands arp ( de nieuwe met midi)
een kleine doepferset
etc etc

en als ik gewoon iets leuks wil om te spelen, kijk dan eens naar een schnappchen op marktplaats , bv in de orgel of keyboard of synthesizer afdeling.
een w30, een leuke module, etc
och zoveel wegen om je geld kwijt te raken
 
Back
Top