Elektron Digitakt: Eight voice digital drum computer & sampler

Beat making powerhouse

attachment.php


Compact, rugged and to the point. Digitakt is a formidable drum machine. With an astounding feature set and an exquisite digital sound engine, the stage is set for a striking encounter.
Rhythm is a fundamental part of music. Off-kilter beats, four on the floor workouts, polyrhythmic excursions all serve the same purpose. They provide musical structure and sometimes they even make us dance.
Digitakt is a new compact drum machine from Elektron. It contains all the necessary tools to make people move to the beat. A digital and highly flexible sound engine, sampling capability, a live-friendly sequencer, the means to control external MIDI gear. Round it off with a super crisp OLED screen and wonderfully tactile back-lit buttons. Done deal.
Drum machines are something of an Elektron speciality. With the Digitakt we show why.


Digitakt highlights


  • 8 internal audio tracks
  • 8 dedicated MIDI tracks
  • 1 × Multi-mode filter per audio track
  • 1 × Assignable LFO per track
  • Delay and Reverb send FX
  • Sampling capability

  • 64 MB sample memory
  • 1 GB +Drive storage
  • 2 × ¼” input & 2 × ¼” balanced output
  • 1 × High Speed USB 2.0 port
  • MIDI IN, OUT and THRU ports
  • Overbridge support
 

Attachments

  • DigitaktWeb.jpg
    DigitaktWeb.jpg
    40,4 KB · Bekeken: 242
Last edited by a moderator:
Wat een combo, de Digitakt + Digitone :luv: !

Als ik gear koop, knuffel ik er eerst mee in de zetel aka: Programmeer ik patches + bijhorende sequence + FX, en dat buiten de studio.
1 synth is meestal beperkt, en ga dan al vlug in de studio om die patches/sequences om te vormen naar (hopelijk) complete tracks/songs.
Maar dan zit ik terug achter m'n computer.
En dat voelt dan al vlug terug aan als werk.

Met de Digitakt + Digitone combo blijf ik maar knuffelen.
Het is als een mini-studio waar ik in kan blijven schetsen.
En naast het plezier van schetsen, voelt het compleet en blijft het productief (hoop ik).

Bon, morgen ga ik ze aansluiten in de studio en dan zien hoe bruikbaar mijn schetsen zijn.
Ook eens zien hoe vlot Overbridge & Ableton Live werkt. (Alles is geupdate, dus dat zou OK moeten zijn)

Ik ben benieuwd naar de conversie, naar de workflow, en naar het uiteindelijke resultaat.
Maar tot hiertoe ben ik een Elektron fanboy aan 't worden :W

Bedenking: Song Mode:
Ik begrijp het gemis in theorie, maar in de praktijk mis ik Song Mode helemaal niet.
Nochtans, ik maak liedjes, dus ik heb nood aan verschillende delen.
Maar met meerdere Patterns maken en ze dan in Chain zetten is dat ook opgelost.

En een fotootje daarbij:
 

Attachments

  • IMG_3298.jpg
    IMG_3298.jpg
    91,5 KB · Bekeken: 108
Hey sjeff

Ik heb die stand gekocht via 'elektrostand.com/web/index.php/elektron-stands'
€50 (+ €15 verzending)

Eerlijk gezegd vond ik dat er een beetje over, neigend naar snobisme, zo'n stand aanschaffen
Maar ik ben er erg tevreden van.

Het voelt nu aan als 1 synth & handig om te verplaatsen.
De keystep past er ook gemakkelijk voor + kabeltje loopt mooi onder het frame.

Maar toch wat snob hoor :mega:
 
Eindelijk weer eens tijd gehad om wat te maken met de digitakt! In combo met de yamaha tx16w en wat vinylplaten.

Je ziet niet veel hiphop gasten die de digitakt gebruiken, dus wellicht is het nteressant voor je om te zien

Video is opgenomen met de telefoon dus het is niet inde beste kwaliteit. Maar goed, past ook wel bij het sfeertje ghehe. :okdan:

 
Ik vond het een leuk filmpje Sjeff. Voor mij was het een verademing om mentaal weer even terug te gaan naar m’n basics van beats op 94bpm gemaakt van platen uit de 1 euro bak. De Digitakt leent zich er perfect voor, al is het jammer dat je geen chops kunt inspelen van dezelfde sample op 1 spoor. De percussie valt overigens lekker in de beat.
 
Thanks voor het checken 8)

Ja het blijft toch een bakkie met limitaties helaas, maar goed. Voor mij toch het meest perfect qua workflow. En in combi met de TX16W heb ik ook niks te klagen eigenlijk. Heb meerdere MPCs gehad maar dat werkt echt te langzaam/lomp voor me. Met de digitakt is het lekker knallen en heb er stiekem ook altijd happy accidents mee die leuk uitpakken.
 
Thanks voor het checken 8)

Ja het blijft toch een bakkie met limitaties helaas, maar goed. Voor mij toch het meest perfect qua workflow. En in combi met de TX16W heb ik ook niks te klagen eigenlijk. Heb meerdere MPCs gehad maar dat werkt echt te langzaam/lomp voor me. Met de digitakt is het lekker knallen en heb er stiekem ook altijd happy accidents mee die leuk uitpakken.

Dat vind ik ook... De workflow is erg prettig en limitaties kunnen juist goed zijn voor de creativiteit!
 
Digitakt heeft gisteren machines gekregen. Je kunt nu uit totaal 4 machines kiezen: one shot, werp (soort ruwe warp), repitch, en slice (fixed grid). Ook is er een Sample rate reduction toegevoegd en kun je nu samplen met een specifieke opname lengte. Hier een overzicht van de nieuwe functionaliteit:



Het is echt een mega update :)
 
Ben vooral hyped om de samplerate reduction!

Is het ook mogelijk om samples die niet perfect op grid zitten, de chops te p-locken op grid in een laag tempo (zodat ie alles pakt) deze te resamplen en dan in een project met hoger tempo de slice te gebruiken?

Als het ware een samplechain op laag tempo die ook werkt op hoog tempo? Zou wel tof zijn om chops uit het grid live in te kunnen spelen!
 
Je beschrijft hiermee eigenlijk precies de workaround om de basis sample voor een slice machine te maken als de sample zelf niet lekker op grid zit. Dus idd als je een willekeurige sample eerst zelf perfect opdeelt in stukjes door start punten de locken met trigs in bv 8/16/32/64 en dan de resample lengte ook op deze pattern lengte dan heb je een goede basis.
 
Gisteren de update al uitgevoerd maar ik moet nog testen. Gaat allemaal lekker vlotjes en is ook de enige keer (buiten een sporadische sample upload) dat er een USB kabel in mijn Digitakt komt.
Ik ben blij dat hij eindelijk kan timestretchen, dat was wel een zeer welgekomen upgrade waar veel vraag naar was.
Het is zeer knap van onze Zweedse vrienden dat ze dit doen; voor mij was de update totaal onverwachts (ik heb er op voorhand geen fuzz over gezien op het interweb).

Er zijn redelijk wat mensen die hun digitakt destijds verkocht hebben en er nu ééntje terug willen kopen omwille van deze update.
Qua video's die ik al zag lijkt de Werp Machine me iets te glitchy en de samplerate reduction iets te schel klinkend maar daarover later meer.
 
Gisteren de update al uitgevoerd maar ik moet nog testen. Gaat allemaal lekker vlotjes en is ook de enige keer (buiten een sporadische sample upload) dat er een USB kabel in mijn Digitakt komt.
Ik ben blij dat hij eindelijk kan timestretchen, dat was wel een zeer welgekomen upgrade waar veel vraag naar was.
Het is zeer knap van onze Zweedse vrienden dat ze dit doen; voor mij was de update totaal onverwachts (ik heb er op voorhand geen fuzz over gezien op het interweb).

Er zijn redelijk wat mensen die hun digitakt destijds verkocht hebben en er nu ééntje terug willen kopen omwille van deze update.
Qua video's die ik al zag lijkt de Werp Machine me iets te glitchy en de samplerate reduction iets te schel klinkend maar daarover later meer.
Kunt m pre en post filter routen :)
 
Ja kei hard! Op kicks of bass vind ik dit altijd tof, filter en dan post nog die SRR die in het hoog wat zingt. Doet me denken aan de SP1200 :)
 
Back
Top