Elektron Digitakt: Eight voice digital drum computer & sampler

Beat making powerhouse

attachment.php


Compact, rugged and to the point. Digitakt is a formidable drum machine. With an astounding feature set and an exquisite digital sound engine, the stage is set for a striking encounter.
Rhythm is a fundamental part of music. Off-kilter beats, four on the floor workouts, polyrhythmic excursions all serve the same purpose. They provide musical structure and sometimes they even make us dance.
Digitakt is a new compact drum machine from Elektron. It contains all the necessary tools to make people move to the beat. A digital and highly flexible sound engine, sampling capability, a live-friendly sequencer, the means to control external MIDI gear. Round it off with a super crisp OLED screen and wonderfully tactile back-lit buttons. Done deal.
Drum machines are something of an Elektron speciality. With the Digitakt we show why.


Digitakt highlights


  • 8 internal audio tracks
  • 8 dedicated MIDI tracks
  • 1 × Multi-mode filter per audio track
  • 1 × Assignable LFO per track
  • Delay and Reverb send FX
  • Sampling capability

  • 64 MB sample memory
  • 1 GB +Drive storage
  • 2 × ¼” input & 2 × ¼” balanced output
  • 1 × High Speed USB 2.0 port
  • MIDI IN, OUT and THRU ports
  • Overbridge support
 

Attachments

  • DigitaktWeb.jpg
    DigitaktWeb.jpg
    40,4 KB · Bekeken: 248
Last edited by a moderator:
Ik gebruik 'm ook heul erg live ;) , maar gebruik erg veel overdrive op samples. Sound moet namelijk live gewoon als een huis staan bij techno en qua leveling enzo ga ik daarom erg in detail. Dus als er iets flink veranderd is, dan kan ik al m'n grooves opnieuw gaan levelen bijv. Daar ben ik een beetje bang voor.

Heb net 1.05 geïnstalleerd, en wat mij aan de overdrive opvalt is er dat er een heel groot verschil is tussen 0.00 en 0.01. Alsof je een stompbox inschakelt. Als ik het me goed herinner, was dat voorheen niet zo.
 
SNAP aan inderdaad.
 
volgens mij was 0 niet uit en nu dus wel, dus 0.01 is overdrive aan, 0 uit. probleem is vooral dat mensen het verschil tussen 0 en 0.1(uit en aan) te groot vinden.
 
volgens mij was 0 niet uit en nu dus wel, dus 0.01 is overdrive aan, 0 uit. probleem is vooral dat mensen het verschil tussen 0 en 0.1(uit en aan) te groot vinden.

Dat is wat mensen er van maken ;) maar het is dus een fout in de update. Ze gaan het zsm fixen. Dat volume verschil hoort niet. Er schijnt ook een klikje te zijn als je van 0 naar een value gaat.
 
Zo te zien was het wel zoals ik schreef, en was het dry signaal gewoon te zacht. De overdrive stond voorheen altijd aan en daar zal het volume op zijn ingesteld.

"Signal level with no overdrive was 6dB too low."
 
Wel benieuwd nu, de mening over de Digitakt is dus gebaseerd op een klank met de overdrive altijd aan. Zal wel even wennen zijn dan voor de early adapters, zo de balletjes eraf geknipt bij een droog geluid :D
 
Gaat echt geen verschil maken hoor :) je moest de overdrive namelijk best wel hoog zetten voordat het echt hoorbaar werd op de meeste geluiden. I ln de release notes van 1.05 staat ook niets over aanpassen van de overdrive dus volgens mij is het gewoon een onvoorziene bug veroorzaakt door andere wijzigingen.
 
Gaat echt geen verschil maken hoor :) je moest de overdrive namelijk best wel hoog zetten voordat het echt hoorbaar werd op de meeste geluiden.

Nee, de overdrive kleurde het geluid van je samples juist altijd. De overdrive was altijd hoorbaar, in ieder geval op langere geluiden.

Ben benieuwd hoe een sample met overdrive nu met update 1.06 zal klinken op een standje van 0,00. Net zo hard als tot en met versie 1.04, maar dan zonder kleuring? Dat vergt dan nog meer handelingen om de mix van een pattern te herstellen: niet alleen moet je samples met overdrive-waarde van 0,00 dan op 0,01 zetten, je moet onder 1.06 dan ook allerlei track-volumes naar beneden bijstellen.
 
Hoe houden jullie eigenlijk je sounds/levels gelijk tussen verschillende patterns? Ik gebruikt nu eigenlijk per project maar 1 pattern voor het schetsen en ga op een gegeven moment verder met recordings in Logic. Dit vooral omdat de workflow van het continue copy pasten tussen patterns niet echt bevoordelijk is voor mijn creativiteit.
 
Nee, de overdrive kleurde het geluid van je samples juist altijd. De overdrive was altijd hoorbaar, in ieder geval op langere geluiden.

Ben benieuwd hoe een sample met overdrive nu met update 1.06 zal klinken op een standje van 0,00. Net zo hard als tot en met versie 1.04, maar dan zonder kleuring? Dat vergt dan nog meer handelingen om de mix van een pattern te herstellen: niet alleen moet je samples met overdrive-waarde van 0,00 dan op 0,01 zetten, je moet onder 1.06 dan ook allerlei track-volumes naar beneden bijstellen.

Tja, je hoeft het niet van me aan te nemen :), maar wat ik zeg klopt toch gewoon hoor. Als je kleuring hoorde op stand 0, dan was je de boel aan het clippen. OD op 0 gaf en geeft nu géén kleuring want 0 = uit. Er is letterlijk nu geen verschil met 1.04, anders stond dit ook wel in de release notes me dunkt. Het was een bug in 1.05. Maar goed, lekker belangrijk. Het is gefixt :)

Ter verduidelijking, ik kreeg dit van elektron support te horen over de OD bug in 1.05:

In regards to the overdrive, there is a volume difference that is wrong in this update and there will be a quick fix out for this very soon.
En dat is dus gebeurd in 1.06.

In ander nieuws: Overbridge is weer uitgesteld :(

https://www.elektronauts.com/news/405
 
We know a lot of you are eagerly and patiently waiting for the next version of Overbridge. In December we told you that we were aiming for a February release, but as we approach the middle of the month, we realize that we will not be able to keep that deadline.

As with all software development, it is sometimes tough to accurately estimate the time required to finalize an application. We can only humbly ask you to bear with us a little longer while we get everything up and running to the high standards both you and we expect from an Elektron product.

Niet onverwacht, wel irritant. Zit er voor de Digitakt wel echt op te wachten maar ja ... geduld is een schone zaak etc.
 
Overbridge in Logic is sowieso helemaal ruk. Bij mij gaat alles analoog de Motu in. En omdat alles daar in gaat en er niks softwarematig gebeurt of via usb, heb ik ook geen gekloot met latency van het een of het ander.
 
Vraagje voor de mensen met een digitakt en eurorack, ik wil eigenlijk de sequencer van de digitakt gaan benutten als sequencer voor mijn bescheiden rack. In eerste instantie basic zaken gaan toepassen en dan wat later de Plocks op een creatieve manier gaan inzetten.

Welke Midi to Cv module past het beste bij de digitakt , ik lees het een en ander over de expert sleepers FH-1 die je dan direct via usb aan de digitakt kan knopen en dan allerlei mooie zaken kan inrichten. Voordat ik mij in het diepe gooi en alles bestel.

Wie heeft er ervaring met de digitakt als eurosequencer en hoe ziet je set up er uit ? Merci !
 
Back
Top