Even voorstelen: MeneerJansen

MeneerJansen

Ouwe rot
Lid sinds
6 januari 2017
Berichten
1.448
Locatie
Lokatie
Hallo allemaal,

Mooi en actief forum dit! Vraag en aanbod gedeelte is ook een goede zet. Op Marktpaats weet je nooit waar je aan toe bent. Op een forum weet je beter met wie je van doen hebt.

Ik ben geen muzikant (helaas...) maar gewoon geïnteresseerd in synthesizers. Fascinerend. Het geluid van die dingen vind ik gewoon heel mooi. Ik ben een groot muziekliefhebber, voornamelijk Pink Floyd. Maar ik hou ook hard rock a la Led Zeppelin, Deep Purple en zelfs Iron Maiden. De laatste tijd kan ik de aloude funk uit begin jaren '70 steeds beter waarderen. Je weet wel: de funk die gesampled werd in de jaren '80 en '90 voor rap. Ik zoek vaak op www.whosampled.com op waar de samples vandaan komen en dan luister ik de originelen.

In 70's funk komt vaak een synth voor. De Minimoog natuurlijk het vaakst (tja, wat had je in die tijd eigenlijk anders). Veel mensen denken dat Pink Floyd bekend staat om synthesizer gebruik. Deels klopt dat wel maar Richard Wright (de toetsenist) is meer een orgel speler dan een synth freak. Hij bezat bijvoorbeeld geen VCS3 (aka Putney, aka Sinthi A). David Gilmour en Roger Waters bezitter er nog wel een. De VCS3 effecten van 'Dark Side of the Moon' komen dan ook van hun hand.

Als eerste post wilde ik niet in het topic Welke synth(s) heb jij helemaal niks mee.. posten alhoewel dat zeer verleidelijk is. Het lijkt wel alsof je voorkeur duidelijker wordt als je zegt met welke synth je niets hebt in plaats van andersom. Ik heb het gevoel dat dat bij andere instrumenten niet geldt: bij gitaren zegt je voorkeur meer dan je afkeur. Maar da's mijn mening. Waar heb ik dan niets mee? Met FM synths. Sorry, maar de grootste lol als "niet speler" dan wel "niet musicus" heb je aan het instellen en experimenteren en een sound creëren. En zelf een sound maken op een FM synth? Ik prik me nog liever met naalden in mijn oog. En als ik toch verval in negativiteit (sorry) dan vrees ik dat ik op wel meer tenen moet staan. Ik heb ook niets met jaren '80 synths. Dat heeft niet te maken met het feit dat die vaak FM zijn, maar met het goedkope Atari 2600 geluid dat er uit komt (uitzonderingen daar gelaten uiteraard). Een synth uit de jaren '80 klinkt goedkoop en "cheesy" al issie nog zo duur geweest. En soft synths? Niet te doen. Als je er iets aan wilt instellen dan moet je dat doen met de muis of de spaarzame (draai)knoppen van je midi-keyboard en dan kom je er iedere keer weer een tekort.

Maar welke synth gebruik ik dan en waarvoor? Ik hou van puzzelen en experimenteren. Ik ben begonnen met het downloaden van gratis VST plugins van Minimooogs en een paar andere synths waarvan ik vind dat ze mooi klinken. Nou, dan leer je de Minimoog wel waarderen als je bijvoorbeeld een VCS3 of een FM synth uit de jaren '80 ermee vergelijkt. Niet qua geluid, maar qua tips en tutorials op internet. Een willekeurige synth is niet te begrijpen voor een beginner. Een Minimoog nog (net) wel. De VCS3 laat ik maar varen. Werkelijk geen snars van te begrijpen en dat ding heeft zoveel elementen (patch board, etc.) dat het niet op het beeldscherm van mijn PC past.

Dus ik kocht op een gegeven moment een 2e hands Midi keyboard om te gebruiken met mijn favoriete VST syths. En het een leidt tot het ander. Nog een midi keyboard er bij met meer draaiknoppen. En om te experimenteren in de bus/trein met een synth (yep, op een gegeven moment was ik verslaafd) zo'n klein batterij synthje gekocht: Korg Monotron Delay. Koptelefoon op, knoppen draaien en spacen! Mijn beurs is zeer, zeer smal dus een echte synth zit er niet in. Maar toen ik de Korg Volca Keys voor 100 Euro in de aanbieding zag kocht ik 'm. Dat kleine krengetje kan echt meer dan je zou denken. En als je er een midi keyboard op aansluit kun je er nog op spelen ook. De sequencer op dat ding is echt geweldig en daar is het ribbon keyboard voor bedoeld: niet om een melodie op te spelen. Ik heb een "poor man's" van Pink Floyd en een poor man's drone van Moroder op Youtube gezet (zie ook Korg forum). Ik kocht er zelfs een aparte draadloze speaker voor die lekker laag kan: Blackstar Fly 3 Bass.

Zoals gezegd kan ik geen echte syth betalen, zit ik niet in een band noch heb ik die ambitie. Maar op de bank voor de TV (vooral tijdens de reclame!) zit ik vaak te "pielen" met een sytnh. Dus zit ik er over te denken om de Korg Monologue te kopen die straks (jan. '17) in de winkels ligt. Die is "draadloos" (batterijen) en klein dus dat experimenteert lekker op de bank. En ik zou 'm mee kunnen menen in een rugzakje in de bus naar vrienden als ze (eindelijk ooit eens!) gaan jammen. Als 'ie uit is en er verschijnen meer fragmenten van op Youtube of iemand hier schrijft er een (positieve) post/recensie over dan zal ik wachten tot de prijs daalt naar 300 Euro en dan ga ik centen tellen tot ik geen maand honger hoef te lijden voor dat ding, ha ha.

Tja, synths kunnen de goedkoopste hobby zijn als je ze bespeelt via VST op de compu, maar een echte mooie synth kan je een rib uit je lijf kosten. Ooit wil ik zo'n (opnieuw gemaakte) echte Minimoog model D kopen. ZONDER geheugen opties dan he: bespelen v/e Moog doe je uit je geheugen en met creativiteit m.b.v. de vele draaiknoppen! :)


[Enne, oh ja, ik gebruik eigenlijk alleen Linux. Dus sommige "mumbo jumbo" bloated software, addons, drivers, firmware updates etc. voor Win, Mac of Android daar moet ik dus niets van hebben. Tenzij het draait in Wine (een soort Windows emulator) en zo ontiegelijk compatibel is met oude en nieuwe versies van Windows dat het met Windows 95 tot en met Windows 20 werkt. Heb in het verleden te veel hardware gekocht die afhing v/e bepaalde driver of Win versie. Doch dit ter zijde.]
 
Welkom, ik hoor hier voor een deel mezelf.
Ik heb ooit in een opwelling een DX21 fm synth tweedehands gekocht en die staat op zolder.
Net als jij hou ik ook niet zo van het jaren 80 geluid, vind het in een aantal gevallen nogal plastic klinken.
Dan vind ik de seventies vaak beter klinken als het om synths gaat, heeft ook zeker met de produktie te maken.
Als je niet teveel geld hebt om uit te geven dan is je keuze beperkt natuurlijk . misschien is een tweedehands microbrute iets voor je, ben je voor 200 klaar of een basstation 2 tweedehands, Roland Boutiquereeks ook niet duur.
Of als je wat meer spacy pads wilt maken misschien een blofeld, minder knoppen maar wel een hele logische menustructuur en voor je het weet zit je uren te spacen met zo'n ding.
Wat je zegt over het kopen van forumleden is niet helemaal waar, ik heb al ben ik nog maar kort lid toch al gelezen dat een forumlid iets kocht en achteraf merkte dat er gebreken waren die niet vermeld werden dus wees niet naïef.
No ja, hoe dan ook; veel plezier met je ontdekkingsreis in synthland!
 
@Willem1958 Bedankt voor je adviezen! De Arturia Microbrute heeft inderdaad een vrij grote aantrekkingskracht op mij. Sequencer (altijd handig als je voor geen meter kunt spelen zoals ik) en een zeer heftig geluid. Subtractieve synthese en niet die onbegrijpelijke FM synthese die je on the fly nauwelijks beïnvloeden kunt... Je kunt drie golfvormen mixen maar hij heeft geen helaas white noise (leuk voor semi percussie).

Ik heb goed gekeken naar een aantal youtube video's waar de werking v/d Novation Basstation 2 wordt uitgelegd. Voordeel is dat dat ding voor die prijs belachelijk veel kan. Zijn geld vierdubbeldwars waard. Eigenlijk raar dat ze het voor die prijs kunnen doen. Maar als nadeel heeft het apparaat dat hij net even te weinig knoppen heeft voor de hoeveelheid zaken die je aanpassen kunt. Veel knoppen hebben dubbele functies. En da's voor mij zeer lastig. Je kunt niet in één keer zien wat je in hebt gesteld. Stel dat je oscillator 1 in hebt gesteld op een bepaalde waarde m.b.v. de draaiknoppen. Dan kun je niet meer zien hoe je osc 2 in hebt gesteld. De Basstation 2 is zeer een mooi instrument voor de echte spelers, maar minder voor de soundcape mensen en de freakers.

En da's wat mij trekt aan de Krorg Monologue. Hij heeft zelfs een oscilloscoop. Als wetenschapper zijnde is de visualisering van zo'n soort display erg handig. Toegegeven: als de sound heel heftig wordt (2 oscillaties door elkaar heen, filter aan, effectje er overheen) is er geen touw meer vast te knopen. Veel mensen zullen die oscilloscoop een gimmick vinden en dan hebben ze nog gelijk ook! Toch heeft het iets. Als 'ie snel in prijs daalt naar 300 Euro vrees ik dat ik geen nee kan zeggen. 330 Euro is wat te veel voor die synth.
 
Denk niet dat die Korg ooit zal zakken tot 300 euro...

Welkom op het forum MeneerJansen.
 
Back
Top