Korg ms20

Xypes

Stamgast
Lid sinds
3 juni 2012
Berichten
479
Beste

Ik wist hier eerst niets van maar de ms20 is dus uitgekomen met 2 soorten filters,
na heel wat opzoekwerk weet ik wat welke doet etc.

Maar nu kwam ik dus ook tegen dat de ms20-kit (maar 1000 van uitgebracht)
ze beide heeft (met wel een beperking maar bon) en je ook bij sommige gevallen
kunt schakelen (intern sowieso, extern ook soms indien een schakelaar aangebracht).

Wat zouden jullie doen? Ik heb al even hiervoor gespaard en zit nu met een dilemma,
zouden jullie voor een originele gaan of toch voor de kit?

Gr & bedankt voor de hulp
Yannick
 
Die kit versie komt niet heel vaak voorbij en toevallig staat er nu een te koop hier op SF. Als je het geld hebt liggen zou ik daar voor gaan en als het niks voor je is, dan ben je hem waarschijnlijk ook wel weer zo kwijt.

Eerlijk gezegd weet ik ook niet of het verschil tussen beide filtertypen heel duidelijk is te horen...heb er geen ervaring mee. Heb zelf wel twee originele staan maar ik weet niet eens van welk filtertype :) (hoewel ik vermoed dat het om de meest voorkomende gaat).
 
Ja, was ik dus ook al aan het denken...
Waarom er niet voor gaan ;)

Ik ga eens kijken naar die kit-versie, denk dat het wel leuk is en ik dan kan vergelijken!
Nog altijd reacties nodig, waarom ik dit eventueel neit zou mogen doen?
 
De nieuwe versie heeft net iets meer wiebel in de potmeters vergeleken met de originele, maar niet meer wiebel dan de meeste apparaten van tegenwoordig. Mocht je hier gevoelig voor zijn, dan zou dit iets zijn om rekening mee te houden. Bij de ms20mini wiebelen ze pas echt alle kanten op.

Is de ms20m module niet iets voor je, of wil je graag een klavier?
Als ik zelf nu op zoek zou zijn naar een ms20 zou ik de module kiezen.
 
Hier is een bespreking van deze kit te vinden waar er redelijk diep op wordt ingegaan:



Ik heb deze kit een half jaar geleden gekocht (geloof ik de laatste) bij Midi Amsterdam. Voor zover ik kan nagaan is deze in Nederland niet meer in de winkel te krijgen. Bij Dolpin music lijken ze 'm nog wel te hebben.

Waar het 'potmeter wiebelverhaal' vandaan komt weet ik niet. Ik heb (nog) de 'vintage' MS-20 en de MS-20M en bij beide voelen de potmeters redelijk stevig.

Op de MS20-M kun je tussen beide filterversies kiezen door middel van een schakelaar (de MS-20mini en MS-20 kit hebben deze schakelaar niet. Je kunt wel de versies kiezen, maar dan door een toetsencombinatie als je 'm aanzet).

Het grote voordeel van deze MS20-M is, dat je nu deze zowel met Hz/V, V/Oct en (USB)Midi kunt aansturen (ten koste overigens van de aparte aansturing van VCO-2).

Gezien de extra's die je krijgt bij de MS20-M (naast bovenstaande ook PWM, Sync en FM) zou ik (weer) voor de module gaan...

JurgeN
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb mijn ms20m desktop vergeleken met de eerste ms 20(die herken je aan t schroefje in de front thv het symbool in t midden op de synth)
Ik wil geen ms 20m erbij maar eentje met schroefie in de front :)
Waarom? Gaat een stuk verder dan de 20m
En ik bedoel de 20M niet de mini (heb ik ook)

Ms20 kit vs ms20m is ook aanwezig. De 20m kit heeft een schakelaar zodat je beide filters kan gebruiken en een andere patchbay en nog wat verschillende extras zodat je geen ms10 meer wil :)
 
Heb recent het genoegen gehad de ms20m naast een eerste versie filter ms20 orgineel te zetten
. In de middenstanden lijken ze best op elkaar qua sound ( orgineel heeft iets meer body en is wat directer maar dat verschil is klein).
Wat vooral opvallend was is het verschil in range van de knoppen . Bv als de modulatie op de ms20m op 10 staat , dan komt dat overeen met een stand 5-7 op het orgineel ( heb je dus nog een flinke extra ruimte over om meer modulatie te geven)
Dat naast de genoemde verschillen met betrekking tot de knoppen en feel daarvan.
De ms20m heeft minder last van ruis dan de ms20mini, en er zit standaard midi op , maar voor de rest zou ik zeker voor een orginele /vintage gaan . Filter type 1 als je het rauwer en moeilijker controleerbaar wilt qua stemming, filter type twee als je een technisch prima( maar iets bravere) synth wilt hebben

Ps de eerste versie ms20 heeft geen schroefje , die met de latere filters hebben juist wel een schroefje ter hoogte van de vca op het frontpaneel ( om het extra filterbordje intern te bevestigen)
 
Oei Sunny dan heb ik niet goed opgelet, welke had jij? Ik dacht net mét schroefje, niet? En ik dacht dat 't de eerste versie was :8
 
Inderdaad die zonder schroefje, versie 1

Was trouwens gezellig, bedankt nog !
( misschien iets voor herhaling vatbaar?, die koma is ook een beest trouwens, maar da's offtopic :-))
 
Herhaling vatbaar als altijd :D
Gedeelde synths is gedeelde vreugd :D
 
Moeilijk moeilijk, de ene zegt dit de andere dat...
Ik wil sowieso die eerste rauwere filter, daar was ik wel op naar zoek.
Was dit nu die IC35 of die andere? ;)

Maar idd misschien is die ms20m ook wel wat...
dillemma'ssssss....

En als je voor evenveel geld (zeg een 8a900€) de originele ms20 kunt krijgen, wat zouden jullie dan btw doen?
 
Laatst gewijzigd:
Ik ?

De orginele
Niet voor niets dat de prijs ervan weer wat omhoog gaat ..
Maar is inderdaad de een voor de ander
 
IC35 is het filter dat gebruikt is in de eerste versie van de MS20. Men zegt dat dat filter wat rauwer klinkt. Ik heb alleen de tweede versie (OTA) en die gaat prima over z'n nek. Ik zou me niet al te blind staren op die twee versies. Als ik de originele MS-20 OTA niet al zou hebben dan zou ik voor de desktop versie gaan. Die is het meest uitgebreid. Het is dat ik er nu geen centen voor heb anders zou ik de desktop er zelfs nog bij kopen.
De toetsen van de originele MS20 (en 10) zijn sowieso compleet ruk. Koop het origineel alleen als je voor de experience wilt gaan.
 
K dankje Vinnieq, op zoek naar een desktop dus hehe..
Vind je niet meer zo makkelijk zeker?

Iemand toevallig één staan die weg mag?
 
Ik zou ze eens naast elkaar zetten alvorens te beslissen
Het gaat verder dan "experience"
Verder allemaal fun, dat wel
 
voor 8 a 900 een originele? Hopelijk is ie dan ook in orde. En enkel de nieuwe hebben midi trouwens. Maar als dat geen issue is kan een oudje prima.
 
Back
Top