Huishouding harddisks en syncen mac 1 > NAS < mac 2

anoniempje

hobby knooier
Lid sinds
30 september 2003
Berichten
4.873
Ja ik heb weer een leuke,

In mijn studio als ik klaar ben, kopieer ik handmatig de projecten map met alle ableton projects van mac naar een NAS hd, dit gaat met 50 MB per seconden dus lekker snel. Ook de sample map doe ik eens in de zoveel tijd. Dit gaat een beetje vreemd, de ene keer kopieert hij alleen hetgeen naar de NAS wat anders is of er nog niet op staat dat is zeg maar nog geen 0,1% van de totale inhoud van de sample map, dit is perfect. De andere keer kopieert hij de volledige 30 gb naar de nas en vervangt dus de hele sample backup, dus dan stop ik dat direct en ga ik handmatig alle mapjes na wat er anders is en kopieer ik dat zelf. kloten werk dus.

In principe kan ik mij zo prima redden, maar nu heb ik nieuwe kopzorgen, namelijk ook nog een tweede mac in sync houden met NAS en de andere mac

Ik heb dus sinds kort ook een macbook pro om muziek te kunnen maken zonder de hele studio op te moeten starten, als ik daarmee de recente files trek vanaf de NAS om verder te gaan waar ik gebleven was, gaat dat tergend traag. Ondanks dat ik een hele snelle wifi router heb trekt de snelheid helaas toch flink omlaag omdat er ook apparaten met wifi verbonden zijn met oudere standaarden (b en g)

Ik heb nu met een usb 3 hd alle samples en library's overgezet van de ene mac naar de andere mac en dat gaat heerlijk snel en nu is alles in sync. Maar, nu wil ik dat ook zo houden.

Ik sync van de studio mac naar de NAS, en als ik op de macbook pro verder ga, trek ik er af wat er gewijzigd is, als ik klaar ben met de macbook, zet ik dat weer terug en kan ik het in de studio weer verder oppakken. Het klinkt allemaal omslachtig en is deze manier natuurlijk een keer gedoemd te mislukken dat ik toch een keer de situatie tegenkom dat ik op 1 van de 2 plekken niet met de meest recente files verder ga.

Ik heb zitten denken aan een externe hd te gebruiken welke ik meeneem van studio naar macbook en andersom maar dat gesleep heb ik niet zo'n zin in.

Hoe doen jullie dit? Tips, ervaringen, alles is welkom.

En dan nog een vraag, eigenlijk alle presets van vst's en vsti's worden mee gesaved in het project van ableton toch? Ik ben op de mac pro in de studio begonnen met het archiveren van al mijn eigen gemaakte synth presets, welke ik elke keer ook weer backup naar NAS maar, als die eigen presets toch met ableton en de vst's mee gesaved worden in het ableton project ga ik daarmee stoppen.
 
Ik heb een iPad, iPhone, Mac Mini en een MacBook Pro die ik allemaal in sync hou met odrive (www.odrive.com) en Amazon Cloud Drive (www.amazon.com/clouddrive, $ 60 per jaar, onbeperkte opslag (echt onbeperkt, ik heb er 3,2 Tb opstaan)).

Op welke plek ik een bestand ook wijzig/toevoeg/verwijder op de ene plek, wordt het aangepast op elke andere plek in realtime door odrive. De wijzigingen zijn ook altijd 'incremental'. Er worden nooit hele folders opnieuw gesynct, alleen individuele bestands- of folderwijzigingen.

Of het snel genoeg voor jou gaat, kan ik niet inschatten. Je zou voor zowel odrive als Amazon eens een trial kunnen proberen.
 
Ik heb een iPad, iPhone, Mac Mini en een MacBook Pro die ik allemaal in sync hou met odrive (www.odrive.com) en Amazon Cloud Drive (www.amazon.com/clouddrive, $ 60 per jaar, onbeperkte opslag (echt onbeperkt, ik heb er 3,2 Tb opstaan)).

Op welke plek ik een bestand ook wijzig/toevoeg/verwijder op de ene plek, wordt het aangepast op elke andere plek in realtime door odrive. De wijzigingen zijn ook altijd 'incremental'. Er worden nooit hele folders opnieuw gesynct, alleen individuele bestands- of folderwijzigingen.

Of het snel genoeg voor jou gaat, kan ik niet inschatten. Je zou voor zowel odrive als Amazon eens een trial kunnen proberen.

Het lijkt me heel fijn zo te werken en mijn nas heeft een amazon app, maar mijn internet verbinding is adsl met een flink aantal km vanaf de "kast" download 8mbit (1MB) en upload 1 mbit (120 KB) per seconde dus dat wordt niet wat. Ik zoek eigenlijk iets vergelijkbaars offline wat ik zelf thuis kan draaien.

Even off topic, wat sync je met je ipad? Ik gebruik dat ding alleen om te browsen en voor netflix omdat ik er verder niets mee kan.
 
Laatst gewijzigd:
Even off topic, wat sync je met je ipad?

Doordat alles op Amazon staat, gebruik ik de Amazon app om door m'n bestanden te bladeren. Via die app kun je ook bestanden uploaden die dan ook weer gesynct zijn met de andere apparaten.

Overigens staan al m'n bestanden AES256 ge-encrypt via Boxcryptor (https://www.boxcryptor.com/en) op Amazon en gebruik ik dus eigenlijk niet de Amazon app om bestanden te browsen, maar de Boxcryptor app op iOS. Op MacOS is Boxcryptor geïntegreerd in Finder en odrive.
 
50mbit naar de Nas? Dat is wel wat traag, dat gaat hier gewoon met 1Gbit. Gewoon aan een draadje. Ik heb hier een synolgy draaien met 3 timemachines, en backups voor alle projecten, werkt als een zonnetje. Eens in de zoveel tijd hang ik er een externe disk aan voor de back-up back-up...
 
MB hoofdletters is megabyte,

Maar dan heb je het over een backup, gaat mij echt om syncen tussen Macs en nas.

Doe het nu handmatig, en pak alleen het project van de nas waar ik mee verder wil op de laptop. Denk dat ik het zo maar blijf doen.
 
ook 50 Megabyte is traag... dat gaat hier zoals gezegd gewoon met 1gigabit oftewel 125megabyte per seconde.. Voor de Synology is prima sync software.
 
Is iets als Carbon Copy Cloner niets voor je?
Niet gratis maar wel een heel goed en betrouwbaar stukje software om backups te maken. Ook van schijven of een set aan mappen.

Het mooiste is dat je zelf taken kunt definieren en dat de software dan zelf kijkt welke bestanden er nieuw zijn en welke zijn aangepast t.o.v. de vorige backup zodat hij dus incrementeel backupt.

Dit soort dingen handmatig doen lijkt mij altijd foutgevoelig.... Bij dit soort backup principes is het natuurlijk wel essentieel dat je NAS betrouwbaar is.
 
50 MB is zo'n beetje de max wat mijn nas doet, is een d-link. Prijs was ook erg laag. Misschien moet ik ook maar aan de synology. Hield dat merk altijd in mijn achterhoofd maar kon me vond ik prima redden met de huidige, kan ik de huidige altijd als backup van de synology houden.

Die software lijkt oké maar ik wil eigenlijk geen extra rommel op muziek computers.
 
Back
Top