Omnisphere en Falcon in actie zien

EMU10K1

Ingeburgerd
Lid sinds
18 Maart 2013
Berichten
57
Is het mogelijk om ergens in Nederland Omnipshere 2 en Falcon in actie te horen? Heb me uiteraard al uitgebreid in deze 2 synths verdiept maar er zelf achter zitten zou natuurlijk mooi zijn. :) Wil waarschijnlijk 1 van deze 2 aanschaffen maar ze zijn niet goedkoop dus wil graag extra zeker van mijn zaak zijn.
 
Ik denk niet echt dat iemand deze heeft liggen?
Je kunt toch genoeg tutorials bekijken?
Neem maar aan dat beide zeer goed zijn ;)
 
Ik heb ze allebei, maar ik kan me niet zoveel voorstellen bij een testdrive - beide synths zijn zo uitgebreid en diep dat je daar echt niet in een uurtje (of twee uurtjes) doorheen bent.

Vanuit mijn ervaring zou ik overigens Omnisphere 2 aanraden als je maar 1 van de 2 gaat kopen. Falcon is een stuk ingewikkelder, veel minder gebruiksvriendelijk en heeft een veel kleinere library aan boord. Dus tenzij je echt hele specifieke dingen wilt bereiken (bijvoorbeeld per se de UVI sound, of gebruik maken van de scripttaal etc.) ben je met Omnisphere 2 waarschijnlijk beter op weg. Omnisphere 2 is veel meer een instrument terwijl Falcon soms meer lijkt op een ontwikkelomgeving voor sound design.
 
Omnisphere 2 is Omnisphere 1 met veel extra opties en een enorme uitbreiding van de bibliotheek. Ik vond het zelf, als ex-Omnisphere 1 bezitter, een machtige upgrade in elk geval.

Belangrijkste nieuwe features komen in deze video aan bod
 
Op YouTube vind je toch behoorlijk veel info over de Omni ? Dat heeft mij in elk geval overtuigd.
Nog Omni 1 hier. Laat ons eerlijk wezen. Voor de prijs van 379,-€ krijg je verdomd veel synth voor je geld. En ben er zelfs nog niet toegekomen om zelfs sounds te gaan maken, zo overweldigend is de library.
Om over de dynamiek en kwaliteit nog maar te zwijgen. Dat hij vaak wordt gebruikt in filmscoring is dan ook niet verwonderlijk...
 
Ik heb ze allebei, maar ik kan me niet zoveel voorstellen bij een testdrive - beide synths zijn zo uitgebreid en diep dat je daar echt niet in een uurtje (of twee uurtjes) doorheen bent.

Vanuit mijn ervaring zou ik overigens Omnisphere 2 aanraden als je maar 1 van de 2 gaat kopen. Falcon is een stuk ingewikkelder, veel minder gebruiksvriendelijk en heeft een veel kleinere library aan boord. Dus tenzij je echt hele specifieke dingen wilt bereiken (bijvoorbeeld per se de UVI sound, of gebruik maken van de scripttaal etc.) ben je met Omnisphere 2 waarschijnlijk beter op weg. Omnisphere 2 is veel meer een instrument terwijl Falcon soms meer lijkt op een ontwikkelomgeving voor sound design.



Dank je, ja ik wil echt zelf bepaalde specifieke geluiden maken, een library is op dit moment dan ook van ondergeschikt belang. Neig op dit moment daarom meer naar Falcon.
 
Laatst gewijzigd:
Je kunt in Omnisphere ook prima geluiden 'from scratch' maken op basis van VA, samples uit de library of eigen samples. Alles wat je in een willekeurige synth hebt qua modulators heeft Omnisphere ook (en vaak beter/uitgebreider). Wat Falcon wel als groot voordeel heeft is dat het min of meer modulair is waardoor je veel meer kunt doen qua signaalpaden etc. dan in Omnisphere. Overigens zou Reaktor dan ook interessant voor je kunnen zijn.
 
ja ik wil echt zelf bepaalde specifieke geluiden maken, een library is op dit moment dan ook van ondergeschikt belang.

Omnisphere is niet de goedkoopste dus als de library van ondergeschikt belang is kan het wellicht handig zijn om te vertellen in welke richting je denkt qua sound of geluiden en mogelijkheden.
Dan kunnen leden je misschien ook goedkopere of freeware alternatieven als advies geven.
 
Je kunt in Omnisphere ook prima geluiden 'from scratch' maken op basis van VA, samples uit de library of eigen samples. Alles wat je in een willekeurige synth hebt qua modulators heeft Omnisphere ook (en vaak beter/uitgebreider). Wat Falcon wel als groot voordeel heeft is dat het min of meer modulair is waardoor je veel meer kunt doen qua signaalpaden etc. dan in Omnisphere. Overigens zou Reaktor dan ook interessant voor je kunnen zijn.

Goed dat je het zegt, dank je. Echter ik wil vrij specifieke dingen doen. Enkele voorbeelden:
  1. 9 samples naar eigen inzicht over het keyboard leggen en elke sample zijn eigen LFO om de pitch aan te sturen en zijn eigen DAHDSR amp envelope
  2. 7 detuned triangles op -50, -32, -9, 0, +10, +15, +19 cent
  3. De harmonics van de basiswaveforms (tri, saw, pulse) spelenderwijs bijschaven: meer/ minder bright. meer/minder warm /vintage. Dan 3 daarvan door een standaard 12/24 dB filter jagen. Een 3 Osc dus maar wel heel specifiek met mijn waveforms.

Weet niet of Omni ze ver gaat.

Reaktor is me al een paar keer aangeraden moet ik zeggen, toch maar eens goed naar kijken.
 
Ah dat zou inderdaad prima in Falcon kunnen (ook wel in Reaktor denk ik) en is niet mogelijk in Omnisphere.
 
En als je nu bv een 2dehands omnipshere 1 op de kop kunt tikken voor 100 tot 150€? Doen of gwn voor de 2e versie gaan?
 
Geen idee, ik zou dan in elk geval even kijken wat een update naar Omni 2 kost mocht je later toch nog over willen stappen. Persoonlijk zou ik nooit een oude versie kopen, dan betaal ik liever wat extra voor 'the full monty'.
 
Ah dat zou inderdaad prima in Falcon kunnen (ook wel in Reaktor denk ik) en is niet mogelijk in Omnisphere.

ja, dat kan wel degelijk in omnisphere, maar dan in multi mode, daar kun je maximaal 16 oscs (via 8 zones) mappen met uiteraard elk hun eigen gedrag. de detuned triangles kan via de harmonics setting per osc. Harmonics per osc is een mapping en filters kunnen uiteraard gelinked worden.

Maar goed, dan moet je wel een redelijke omnisphere expert zijn om dat allemaal te doen.
Maar met name die keyzone mappings in multmode is enorm sterk. Ik gebruik die multi mode heel erg veel voor mijn sounds. In die mode heb je gewoon een 16 osc synth (met 8 volledig onafhankelijke synth enignes tot je beschikking. Moet je overigens wel een beest van een computer voor hebben. Maar goed, dat hebben de meesten waarschijnlijk wel tegenwoordig.
 
ja, dat kan wel degelijk in omnisphere, maar dan in multi mode, daar kun je maximaal 16 oscs (via 8 zones) mappen met uiteraard elk hun eigen gedrag. de detuned triangles kan via de harmonics setting per osc. Harmonics per osc is een mapping en filters kunnen uiteraard gelinked worden.

Maar goed, dan moet je wel een redelijke omnisphere expert zijn om dat allemaal te doen.
Maar met name die keyzone mappings in multmode is enorm sterk. Ik gebruik die multi mode heel erg veel voor mijn sounds. In die mode heb je gewoon een 16 osc synth (met 8 volledig onafhankelijke synth enignes tot je beschikking. Moet je overigens wel een beest van een computer voor hebben. Maar goed, dat hebben de meesten waarschijnlijk wel tegenwoordig.

Ben bekend met zowel de multi-mode en de Harmonia (je zei harmonics maar bedoelt denk ik harmonia). Toch ben ik van mening dat voor bijvoorbeeld de 7 detuned triangles dit een omslachtige oplossing is. Horminia kan slechts 5 waveforms afspelen. Dan moet je er nog 2 ergens anders vandaan halen. Geen probleem maar dan kan je geen filter en amp enveloppen delen. Ook dat is niet direct het einde van de show maar ik begin het dan toch wel onhandig te gaan vinden. Hoor graag of ik het verkeerd zie.
 
Ben bekend met zowel de multi-mode en de Harmonia (je zei harmonics maar bedoelt denk ik harmonia). Toch ben ik van mening dat voor bijvoorbeeld de 7 detuned triangles dit een omslachtige oplossing is. Horminia kan slechts 5 waveforms afspelen. Dan moet je er nog 2 ergens anders vandaan halen. Geen probleem maar dan kan je geen filter en amp enveloppen delen. Ook dat is niet direct het einde van de show maar ik begin het dan toch wel onhandig te gaan vinden. Hoor graag of ik het verkeerd zie.

ik bedoelde inderdaad harmonia, dat van die 5 limit klopt, maar dat doe je dan uiteraard over 2 oscs in 1 patch zodat je er maximaal 10 kunt gebruiken wat meer is dan de 7 die je opnoemt, omslachtig vind ik dat niet, maar goed dat is mijn subjectieve beleving van het programmeren van sounds. Ik kan me voorstellen dat jij dat wel vindt.

wat jij wil kan ik voor elkaar krijgen in omnisphere, dat je daar soms voor moet truuken is een feit, wil je een synth die exact die specificaties heeft zoals jij ze opgeeft dan is omnisphere niet de synth die jouw zal aanspreken denk ik aangezien je in omnisphere soms net even iets extra's moet inzetten.

Maar zoals anderen ook genoemd hebben, wil je volledige vrijheid dan is Reaktor de way to go voor jou, heb je iets meer nodig in je synth dan bouw je het gewoon zelf in reaktor of je breidt je bestaande ensemble uit met die functionaliteit. Zeker in reaktor 6 met die bouwblokken is dat een stuk simpeler geworden.
 
ja, dat kan wel degelijk in omnisphere, maar dan in multi mode, daar kun je maximaal 16 oscs (via 8 zones) mappen met uiteraard elk hun eigen gedrag. de detuned triangles kan via de harmonics setting per osc. Harmonics per osc is een mapping en filters kunnen uiteraard gelinked worden.

Maar goed, dan moet je wel een redelijke omnisphere expert zijn om dat allemaal te doen.
Maar met name die keyzone mappings in multmode is enorm sterk. Ik gebruik die multi mode heel erg veel voor mijn sounds. In die mode heb je gewoon een 16 osc synth (met 8 volledig onafhankelijke synth enignes tot je beschikking. Moet je overigens wel een beest van een computer voor hebben. Maar goed, dat hebben de meesten waarschijnlijk wel tegenwoordig.

Ah, zo diep ben ik er nooit ingedoken :D Ik zou zelf Falcon hebben gepakt voor deze casus.
 
Ah, zo diep ben ik er nooit ingedoken :D Ik zou zelf Falcon hebben gepakt voor deze casus.

ik twijfel er niet aan dat jij dit ook zo uit je mouw schud als je er even naar kijkt in omnisphere. Maar ach, eigenlijk kan zo'n scenario in elke genoemde synth wel, of je nu falcon, reactor of omnisphere kiest, maar het is maar net waar je voorkeur ligt.
 
Back
Top