Ensoniq ASR10 + Gotek + HXC

MatthewLeBlom

Moderator
Staff member
Lid sinds
31 augustus 2003
Berichten
8.514
Locatie
De Efteling
Hoppa,


Daar ben ik weer met mijn Gotek shizzl...

In dit draadje zit ik te hannessen met de wens een SCSI to SD converter in mijn ASR10 (en S1000) te hebben, maar omdat ik daar nog niet aan toe gekomen ben heb ik maar een Gotek/HXC in de ASR10 gebouwd.
Hier heb ik voor gekozen om een paar redenen:

- het is handig om floppys in de ASR10 te proppen. Die kan je namelijk op een PC inlezen en converteren naar HXC bestand. (PS: als het werkt dan hè; zie laatste alinea)
- het is handig om floppy's die van internet gedownload zijn te gebruiken.
- ik moest iets doen omdat ik bleef hangen in overwegingen maken
- het is leuk om te knutselen

Maar goed...hier ff een korte beschrijving van de werkzaamheden opdat anderen er misschien iets aan hebben:

1: flash de shit naar HXC, zie : http://www.vogons.org/viewtopic.php?f=46&t=43416
2: bouw in de ASR10: voedingkabel en 34pin floppy kabel moeten beide op dezelfde manier bevestigd worden als op de originele floppy drive. Dus geen reverse!
3: formatteer een usb stick op fat 32
4: gooi daar het bestand HXCSDFE.CFG op (zie bijlage)
5: doe er een OS image op (een os image is ook bijgevoegd in de bijlage genoemd bij punt 4).
6: hoppa klaar.

Kanttekeningen:

Ik kan opstarten,laden en saven met de ASR10/Gotek, maar ik heb nog wel gedoe met het inlezen van fysieke floppys. Als ik deze met de PC en HXC software converteer naar een .HFE bestand zegt de ASR10 "diskdrive not ready". Heel irritant zeg maar. Wat me opvalt is dat de image bestanden iets kleiner zijn dan 2MB. De bestanden die wel goed werken zijn ongeveer 4MB. Wat hier precies mis gaat is mij nog niet duidelijk. Hopelijk komt de oplossing aan het licht en als dat zo is zal ik die hier posten.
 

Attachments

  • ASR10HXCConfigenOS.zip
    163,4 KB · Bekeken: 181
Omdat ik ze toch heb liggen en het deze thread leuk opdirkt nog ff de user manual en de servce manual van de ASR10:
 

Attachments

  • ASR10UserManual.pdf
    1 MB · Bekeken: 179
  • ASR10ServiceManual.pdf
    1,5 MB · Bekeken: 166
Ik ben weer een stap verder met pielen:

Het inlezen van een floppy is gelukt.
Ik heb er veel gedoe mee gehad want er zijn nogal wat floppy's kapot of met bad sectors.
Bijgevoegd is een image van de Ensoniq Essential Sound Disk - AD008

Verder heb ik een goed werkende empty disk image gevonden op internet.
http://torlus.com/floppy/forum/viewtopic.php?f=17&t=1882&p=12470&hilit=asr10#p12470
Ik moest deze zoeken op internet omdat ook de empty disk die ik voor het inbouwen van de Gotek/HXC had gemaakt fysiek niet goed meer bleek te zijn.


Hier zijn de twee bestandjes:
 

Attachments

  • ASR10EmptyDisk_en_sounddisk_AD008.zip
    3,1 MB · Bekeken: 188
Volgende stap die gezet moet worden:

Hoe .EDE bestanden converteren naar .HFE bestanden.
Dat vraagt nog wat uitzoekwerk heb ik inmiddels gemerkt.
 
Dank je VlEen.

Inmiddels ben ik wel wat verder met de conversie queste, maar helaas nog niet klaar.
Het omzetten is me inmiddels op meerdere manieren gelukt en ik ben er bijna zeker van dat dit succesvol gebeurt.
Dit omdat de verschillende manieren van omzetten allemaal leiden tot hetzelfde resultaat, namelijk: een bestand van 1,9MB wat volgens mij netjes overeenkomt met een DD diskette voor de Ensoniq EPS.
Deze DD diskettes zou de ASR10 moeten kunnen lezen, maar het lezen van een image file gebeurt maar niet.

Op internet heb ik diverse stukjes gelezen waarin een vergelijkbaar probleem wordt beschreven, maar deze beschrijven allemaal net ff een andere dan mijn situatie en hebben dus nog geen oplossing geleverd.


Wordt vervolgd..
 
Een kleine update:


Inmiddels heb ik de Gotek/HXC eruit geschroefd en er een Lotharek ingezet.
Het probleem is onveranderd blijven bestaan.
Kort gezegd kan worden geconcludeerd worden dat ik vastgelopen ben.
Jammer de bammer...

Heeft iemand misschien suggesties waarmee ik aan de slag kan?
 
Hoe werkt de Lotharek? Dat is toch de makkelijke versie van de Gotek? Ik ga nu spullen bestellen en in februari weer verder met mijn ASR-10.

Wat ik zou proberen is de omgekeerde route: iets samplen en dan overzetten op je PC, kijken of je een werkende flop met sounds weer terug kunt zetten en wat de verschillen zijn met de andere images.
 
Ik ben inmiddels weer thuis aangekomen met een Lotharek, hoe is het afgelopen?
 
Ik ben op volgende punt:

Ik kan samplen met de ASR10, opslaan wat ik heb gemaakt en weer terug laden wat ik heb gemaakt.
Fysieke floppy's omzetten (en dan met name de waveboy diskettes) is me nog altijd niet gelukt.
Maar ik heb er ook weinig tijd mee in gestoken omdat ik zo eigenlijk al wel tevreden ben.
Dus ik verwacht op korte termijn niet (en misschien wel nooit) dat ik nog veel tijd ga steken in het omzetten van die waveboy images.

Overigens een wat positievere kanttekening:
Die ASR10 is verdorie wel een gave machine zeg :D
Man man :D:D
 
Laatst gewijzigd:
Ik ben er nu (eindelijk....) zelf mee bezig. Maar hoe weet ik nu dat de floppy data en power kabel goed zitten in plaats van omgedraaid?
 
Volgens mij zitten beide kabels zoals ze zaten op de originele diskdrive

Er zat allang geen floppy drive meer in. Ik hem zo aangesloten, zonder te draaien dus:

attachment.php


Helaas moet ik de molex ook vervangen aangezien er een dikke aan gefröbeld was :/
 

Attachments

  • IMG_4478.jpg
    IMG_4478.jpg
    81,2 KB · Bekeken: 147
Lotharek zit er nu in, hij start op maar hij klaagt over geen SD kaart: "No SD/SDHC card found!"

Zit een FAT32 geformatteerde 2GB kaart in, ik heb de hele map met images er in gepleurd:

attachment.php


Zou hij niet moeten klagen over een verkeerde image als er iets verkeerds op de kaart staat?

Het gekke is dat toen ik hem FAT16 geformatteerd had hij klaagde dat het geen valid format was o.i.d.
 

Attachments

  • Screen Shot 2017-04-08 at 4.12.16 PM.png
    Screen Shot 2017-04-08 at 4.12.16 PM.png
    65,7 KB · Bekeken: 149
Heb je de goede .cfg file gebruikt?
Heb je de .cfg als eerste op de vers geformatteerde sd card gesleept en pas daarna de image files?
Misschien en andere sd card proberen.

Hopelijk heb je iets aan deze suggesties.
 
Ah hij moet echt als eerste bestand de cfg hebben? Dat kan het zijn....en welke bestanden doen precies wat? Ik herken de OS versies maar EDA en disk_000 seven me niks
 
Back
Top