Studiomux en de pc/laptop, goedkoper kan niet

krautrock1958

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
22 september 2016
Berichten
7.055
Locatie
Apeldoorn
Het draadje Ipad is gesloten dus nu maar een topic over studiomux.
Voor degenen die het al hebben die kunnen het overslaan.
Ik las in de laatste berichten dat mensen nog steeds audio vanaf de Ipad transporteren naar Ableton of kastjes aanschaffen terwijl je voor 10 euro klaar bent.
Het lijkt wel of deze app toch wat onbekend is bij een aantal Ipad gebruikers?
Ik kocht deze app en dan integreer je je Ipad gewoon als instrument in je daw en open je 'm als track met welke app dan ook op je Ipad, of meerdere tegelijk.
Makkelijk ook; je Ipad blijft gewoon opgeladen.
Geen kastjes meer nodig of dropbox of ander moeilijk gedoe of iets dergelijks.
Alleen een camerakit en een kabeltje voor je usb naar je pc/laptop.
Oh ja, wel even de studiomux installatiebestand downloaden op de site waarna je de 32 of 64 bit vst's kan plaatsen in je vst folder.
Makkelijker kan niet lijkt me.
 
De camerakit is niet nodig, foutje van me, sorry.
Werd vanochtend wakker en herinnerde me dit bericht en dacht, wat heb ik nou neergezet?
Werd afgeleid terwijl ik dit postte en zonder er bij na te denken schreef ik op hoe ik de Ipad lang gebruikt heb.
 
Heb hem gisteravond aangeschaft maar vooralsnog niet gebruikt. Nu maar hopen dat het allemaal wil gaan zoals de bedoeling is.
 
Het werkt heel makkelijk.
Even op de website het installatiebestand downloaden; voor pc of mac http://midimux.com/
Die installeer je eerst en dan zie je in de taakbalk de mogelijkheid om 32 of 64 bit dll's te installeren in je vst folder.
Dan de app op je ipad/iphone en aansluiten op de usb van de laptop/pc.
Op de ipad open je studiomux en dan zie je de mogelijkheid om een app op je Ipad erin te trekken.
Dan open je je daw en zie je 'm tussen de andere vst's als instrument.
Je zet 'm op een track en spelen maar.
En wil je een andere app dan trek je 'm in de studiomux app eruit en je zet een andere erin.
Je kan ook meerdere tegelijk laden of verbinden met audiobus in de app.
En net als andere vst's kan je gewoon met een midi keyboard je app's bespelen.
 
vraagje: hoe kan ik midi noten opnemen die ik op de IPad inspeel, b.v met de keys van iMS20?

Midi noten afspelen vanuit Logic naar iPad lukt prima, dan hoor ik de sequence, maar ik zou graag vanuit iPad de synth zelf noten in willen spelen.

Ik moet de handleiding nog lezen... 2 kinderen hier die rondrennen, weinig tijd. Wie kan mij een tip geven? Als het lukt zal ik zelf de oplossing hier posten.

En volume uit zetten op de Ipad, anders hoor ik alles 2 keer, is er een mute functie binnen Studiomux?
 
Blijkt dus zo te zijn, zover ik nu weet met wat testen, dat de Korg apps geen midi data uitsturen.

Andere apps zoals Yamaha Synth & Drum pad, en Thumbjam sturen wel midi data uit.

Dat is wel jammer, zou mooi zijn als je vanuit de Korg app de midi noten in Logic kan inspelen, of knop bewegingen op kan nemen.
 
heb studiomux ook aangeschaft maar krijg het nog niet helemaal strak gedraaid onder Sonar. documentatie is ook erg summier van studiomux. Heb wel geluid eruit gekregen, via de DAW en kon het ook opnemen, maar kon de midi tracks niet naar de ipad sturen. midi vanaf mijn midikeyboard ging wel gewoon naar de ipad, maar vanuit Sonar niet. En Sonar crashte regelmatig met gebruik studiomux. Iemand ervaring met studiomux onder Sonar?
 
Heb hier ook mijn ipad via studiomux geintegreerd in mijn Ableton, werkt zeer prettig.
Ik herinner mij dat ik in het begin een probleem had om het aan de praat te krijgen, met behulp van de snelle support was het zo gefixed.
 
Ondertussen wat gespeeld met studiomux maar niet alle apps werken?
Ik krijg uit de meeste apps wel geluid (audio) op een track in Studio one maar ik kan niet alle synths via m'n midikeyboard spelen, Sunrizer wel en Addictive synth of Nave niet. (via stuiomux dan)
Heeft iemand anders dit ook?
Net als Thumbjam en drumjam lukt het wel maar wel via het scherm van de Ipad en bijv Garageband doet helemaal niets als ik 'm laad in studiomux en da's jammer want ik vind daar een paar hele goede organs in zitten.
Dus als ik die wil dan sluit ik de audio uitgang van de Ipad maar aan op m'n geluidskaart.
Zo deed ik het al eerder ook tenslotte.
Ik heb ook al een keer gemerkt dat er een langzaam tikkend geluid op de achtergrond te horen was, dacht eerst dat het de wandklok was die versterkt werd maar als je dan eerst studiomux op de Ipad opent met de app en dan pas op een track in de daw zet dat dan het tikkend geluid weg is.
 
Ik vind het een mooie app, hopelijk wordt deze functie straks standaard ingebouwd in synth apps, zonder zo een "wrapper".

Op de allereerste Ipad had ik vooral apps waar je met een aparte/bijzondere interface muziek kon maken (SunVox, Reactable, Thumpjam, etc.), of stand alone apps zoals Nanostudio, Beatmaker, Samplelab. Maar dat is het allemaal net niet.

Ik ben blij dat het nu een stuk verder ontwikkeld is (ook door betere CPU in de Ipad Air 2 en Pro), Korg Gadget, paar goeie synths, Studiomux, en een laptop met goede DAW geeft een hele mooie setup.

Studiomux is dan nog niet perfect, maar geeft veel mogelijkheden, Ipad als schetsboek gebruiken en audio, loops, of samples naar een DAW sturen, midi sequences maken en naar een DAW sturen, als module om vanuit een DAW te sequencen, een DAW als module om vanuit een Ipad te sequencen (b.v. met Genome), en als midi controller/keybord (zonder midi over wifi of bluetooth, gewoon via een lightning naar usb kabel)

Favorieten op dit moment: Gadget + IAP's, Thor, Sunrizer, iMS20, iM1, Animoog, Odyssei, Triqtrac, Patterning, Yamaha Synth & drumpad.

Ik heb Fuque Machine omdat deze interessante sequences genereert, maar of het echt bruikbaar is, dat weet ik nog niet.

En ik moet nog testen wat de latency is via Studiomux, is dit gecompenseerd, zodat alleen de latency van de DAW relevant is (en dan niet meer relevant is voor de timing/strakheid van een track), of geeft Studiomux extra latency bovenop de latency van de DAW, dat zou vervelend zijn, dan loopt audio door de USB kabel achter op de timing in de DAW.
 
geeft Studiomux extra latency bovenop de latency van de DAW

IK heb 't niet gemerkt, in ieder geval niet merkbaar, wellicht scheelt het een paar ms?
Als nu ook de de laatste probleempjes nog worden opgelost met een update dan wordt zoals je zegt een Ipad een hele goede integratie in je daw en apps zijn natuurlijk een stuk goedkoper dan vst's dus da's mooi!

Als deze funktie standaard in app's wordt ingebouwd zoals je opmerkt zou het helemaal top zijn maar dat zal wel niet gebeuren want wie koopt dan nog een vst uitvoering als je ook een Ipad hebt?
 
Na veel testen krijg ik de drum app Patterning via Studiomux niet strak met Logic Pro X op een MBP 2016.

De app start wel netjes als ik op play druk, maar elke audio opname via studiomux in Logic heeft een andere offset van het grid, dus kickdrum niet strak op de tel, maar ervoor of erna. De offset is in de opname zelf wel constant, het is dus geen midi clock drift. Midi clock een offset geven helpt niet, omdat de opname erna weer een andere offset heeft, positief of negatief, zit geen logische lijn in. Plugin latency compensation helpt ook niet.

Ik heb aan de ontwikkelaar gevraagd wat zijn ervaring is, antwoord komt hopelijk snel.

Noodoplossing is elke opname achteraf met de hand op het grid zetten, maar dat vind ik een beetje geklooi. Of Logic moet sowieso dit soort sync niet goed aan kunnen, ook met hardware synths niet?
 
aanvulling:

Midi noten vanuit Logic naar Animoog, signaal pad is dan voor midi Logic --> Studiomux --> Animoog, en voor audio Animoog --> Studiomux --> Logic.

Er is op de midi track in Logic een delay van ca. -80 ms nodig om de bas noten in de opname op de tel in het grid te laten vallen Ik moet nog testen met een snellere korte klank, met snelle attack, delay die nodig is zal dan korter worden.

En ook nu niet constant, ene keer zit de bas voor de tel in een opname, dan weer na de tel. Delay bijstellen om het strakker te krijgen lukt niet, altijd wel een offset in de opname.

In Animoog kan ik geen buffer instellen, de buffer van Audiomux is 128, en de buffer van Logic is 64 met on board audio als output, maar dat lijkt me niet relevant voor de opname, die komt door de iPad als audio interface binnen.

Conclusie voor mij, studiomux is in Logic mooi om audio binnen te halen, om verder te bewerken, maar niet om van een iPad een extended module voor synths te maken, te veel geklooi met sync. Dan kan je beter 100% in the box blijven werken.

edit: buffer aanpassen in studiomux (128/256/512/1024) en een andere output op de MBP kiezen geeft geen verschil in latency.
 
Laatst gewijzigd:
Excuus, ik kan ik het vorige bericht niet editten, aanvulling is dat Thor ook ca. -81ms delay nodig heeft op de midi track om de positie van opgenomen audio gelijk te krijgen met de verzonden midi noten (in het grid, start van de wave op de tel). En per noot heeft elk startpunt een kleine afwijking, soort van jitter. Zal met een hardware synth niet anders zijn?

Ontwikkelaar van Studiomux gaat maandag Patterning testen. Dat is nu net de app die echt iets toevoegt aan Logic in deze opstelling.
 
Laatst gewijzigd:
Misschien heeft het met specifiek met de connectie tussen Logic en Studiomux te maken?
Het is in ieder geval mooi dat de ontwikkelaar snel reageert, dan krijg je in ieder geval het gevoel dat er als het mogelijk iets aan gedaan wordt.
 
Ik heb nu de Thor synth op iPad via Midimux gekoppeld (zat in de app bundel met Studiomux) om midi naar Thor te sturen, en dan via de native OSX functie "inter device audio" geluid uit de iPad naar Logic gestuurd. Midi track in Logic heeft dan ca. 8 ms positieve delay nodig om te syncen, anders komt audio te vroeg binnen, eerder dan de midi noot in het grid staat. Ook wel gek eigenlijk, maar +8 ms is al beter dan -81ms via Studiomux.

Als ik op het keyboard van Thor speelt is geluid direct hoorbaar via Logic, hele snelle respons.
 
Midi track in Logic heeft dan ca. 8 ms positieve delay nodig om te syncen, anders komt audio te vroeg binnen

Gek ja, maar wel een stuk beter.
Latency kan je soms op de gekste manieren tegenkomen.
Ik neem aan dat je je bevindingen ook weer doorstuurt naar de ontwikkelaar?
Alle feedback is voor hem ook weer handig.
Wel een gedoe nog steeds maar mede door jouw bevindingen en wat de ontwikkelaar ermee verbetert wordt het wel een steeds betere app, da's voor iedereen weer meegenomen!
 
Patterning heb ik nu werkend als midi controller/drumsequencer voor Logic

Ipad als inter device audio naar Logic, met een lightning naar USB-C kabel. (voor de midi input, audio uit Patterning heb ik niet nodig).

Patterning krijgt midi clock binnen via Midimux, vanuit Logic als master.

Patterning stuurt vervolgens in sync met het tempo midi noten naar Logic, b.v. Microtonic, ADM, andere drum synth.

Met een vertragingen van +22ms in de midi clock (in mijn setup) vallen de noten die Patterning uitstuurt precies in het grid, zonder quantize. En dat is wat ik wil. Zonder +22 ms midi clock delay vallen de noten voor de tel in het grid.

Waarom zo moeilijk doen? Nou, Patterning is wel een heel handiger manier om drum grooves te programmeren, in een cirkel met 16 taartpunten kan je noten voor een drumklank met touchscreen aan en uitzetten en direct de velocity instellen. En Patterning kan patroontjes van noten aanpassen, die cirkels kunnen draaien, naar voren of naar achteren. Zo wordt b.v. een hihat track heel levendig. En de mixer in Patterning kan kanalen aan en uit zetten. Je kan dus heel snel een drumtrack opbouwen, levendig, met variatie en spanning opbouw. De drumnoten van je live jam stromen zo Logic binnen.

Alternatief is statische patroontjes tekenen en kopiƫren in Logic, of in de drumsynth zelf patronen aanmaken.

http://www.olympianoiseco.com/apps/patterning/
 
Laatst gewijzigd:
Alternatief is statische patroontjes tekenen en kopiƫren in Logic, of in de drumsynth zelf patronen aanmaken.

Raabje, dan ken je deze nog niet, en da's echt niet statisch wat je met veel drumplugins wel hebt.
Da's weer een andere benadering.
Niet veel mensen kennen 'm
Je bespeelt 'm met je midikeyboard zodat je echt een livegevoel krijgt omdat je echt on the fly speelt zonder dat je een goeie drummer hoeft te zijn.
Vroeger alleen voor protools nu niet meer.
Hier een intro van de vroegere plugin

En nog een tutorial

En hier Strike 2 de huidige uitvoering
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top