Steinberg MR816 (x/csx) wel óf niet aanschaffen anno nu?

KatieMusic

"Why! ..."
Lid sinds
24 september 2016
Berichten
1.827
Locatie
Garden of Earthly Delights
Steinberg MR816 (x/csx) audio interface
http://www.steinberg.net/en/products/discontinued_hardware/mr_serie/start.html

In 2008 is de Steinberg MR816 (x/csx) FireWire audio interface op de markt gekomen. In die prijsklasse boden ze een uitstekende geluidskwaliteit. In vergelijking met een Lavry DA10 was de DA10 bijvoorbeeld maar iets beter. De meegeleverde MR (= Mixing Recording) Editor biedt veel controle over de MR816's, maar zonder Cubase (of Nuendo) mis je de geavanceerde integratie van hardware en software.

Vanaf halverwege 2015 waren de MR816's niet meer door Steinberg leverbaar. In dec 2015-jan 2016 is Steinberg nog met een update van de tools (v1.7.7) gekomen en is er daardoor 32/64-bit ondersteuning voor:
- Windows 7 SP1 · Windows 8.1 · Windows 10
- Mac OS X 10.9.5 · 10.10 · 10.11 · macOS 10.12
Voor El Capitan (10.11) en Sierra (10.12) is er een "audio port naming issue" die Steinberg nog aan het onderzoeken is.

Met update v1.7.7 is er ook Cubase 6 ondersteuning, maar over Cubase 7 en 8.5 kan ik niets op de website van Steinberg vinden. Wie wel???

De MR816's werken alleen goed als deze aangesloten is op een (PCIe) FW controller met Texas Instruments (TI) chipset. Bij de nieuwste moederborden (voor de pc) schijnt dit zelfs revisie b van de TI chipset te moeten zijn (zoals de TI XI02213B).

Geen enkele audio interface zal "future proof" zijn, maar van de hardware van Steinberg (/Yamaha) verwacht ik dat deze door het ontbreken van toekomstig support nét nog even sneller de vuilnisbak in kan c.q. gaat :( In support op de langere duur heeft Steinberg m.i. nl. geen goede naam.

Een MR816x kun je op internet al vinden vanaf 275 euro, voor een MR816csx 50-75 euro meer. Niet veel geld (als het werkt).

"Wel nog óf niet meer investeren in één of meerdere MR816's (in daisy chain)", dat is mijn vraag? Als jullie een mening hierover hebben (en ik denk dat dat zo is) laat dat dan svp hier even weten! Thx. :)
 
Sja moeilijk, futureproof is computerhardware helaas niet!

Heb zelf sinds een kleine 2 jaar een motu 424pcie systeem waarvan ik bij aankoop al wist dat de nieuwe trashbin Mac geen pcie meer ondersteunt dus vroeg of laat moet ik er ook aan geloven. Tot die tijd is het voor mij de enige oplossing die werkt.

Je zou eens kunnen kijken naar alternatieven als je het niet vertrouwd. Aan de andere kant als je voor 275 wat jaren vooruit kan valt het wep mee toch?
 
Ik heb er een, voordat FW uit de mode is geraakt. Ik draai OSX 10.9 zonder problemen icm deze geluidskaart. Het is jammer dat ze in prijs aan het zakken zijn. Voor mij dus ook niet meer zo interessant om te verkopen. Daarnaast is FW nog steeds gewoon bruikbaar en het lijkt voorlopig bruikbaar te blijven, omdat het in de Thunderbolt poort nog steeds ondersteund wordt.

Prijstechnisch gezien is de MR816 dus wel interessant. Futureproof ben je eigenlijk nooit inderdaad, maar ik heb het idee dat dat wel meevalt. De UR824 is ook een interessante optie, maar gelijk een stuk duurder...
 
UR is duurder dat is waar, maar heeft ook complete True monitoring wat de MR niet heeft... Het licht aan je doel en gebruik... Als je in de buurt van Apeldoorn woont kom gerust eens langs
 
Ook wij hebben de MR816x. Ik moet zeggen dat de opnamekwaliteit en gebruiksgemak uitermate goed is. Wel liepen we tegen een aantal probleempjes aan. Nadat we een nieuwe PC kochten, was het lastig om een FW-kaart te vinden. We zijn langs alle PC-zaken geweest en geen 1 zaak had zo'n kaart. Oplossing: bestellen via internet! De volumeknop is gemakkelijk te draaien, waardoor je er alleen tegenaan hoeft te stoten om de boel op te blazen. Tot zover kan ik geen minpunten bedenken.

Daarnaast is het lastig om de interne effecten te gebruiken in Cubase 5. Ik heb van alles geprobeerd, maar het lukt nog steeds niet. Iemand uitleg?
 
Bedankt voor alle reacties! :)

Niet meer kopen. Koop de Ur824. Firewire is helaas "uit de mode". Als je Cubase intergratie wil, koop de UR824. Ik heb er al jaren 2 draaien..

Ja, daar zit ik ook aan te denken. 'Slechts' 720 euro (bij een 10% kortingsactie van Bax)

Wel liepen we tegen een aantal probleempjes aan. Nadat we een nieuwe PC kochten, was het lastig om een FW-kaart te vinden. We zijn langs alle PC-zaken geweest en geen 1 zaak had zo'n kaart. Oplossing: bestellen via internet!

Klopt! Er is nauwelijks (of geen) vraag meer naar FW-kaarten, dus PC-zaken verkopen ze niet meer. Misschien wel handig om er gelijk 2 via internet te bestellen voor het geval er een stuk gaat. Nu zijn ze nog te bestellen, maar hoelang nog?
 
Bedankt voor alle reacties! :)



Ja, daar zit ik ook aan te denken. 'Slechts' 720 euro (bij een 10% kortingsactie van Bax)



Klopt! Er is nauwelijks (of geen) vraag meer naar FW-kaarten, dus PC-zaken verkopen ze niet meer. Misschien wel handig om er gelijk 2 via internet te bestellen voor het geval er een stuk gaat. Nu zijn ze nog te bestellen, maar hoelang nog?

Inderdaad handig om 2 te bestellen, maar met mn stomme kop niet aan gedacht. Maar ja, hopelijk gaat 'ie nog lang mee [zowel FW-kaart als de interface zelf]
 
Back
Top